Sinds een half jaar heb ik random last van BSODs. Ik kan gewoon zitten internetten of een film kijken, of helemaal NIKS doen en plots - boem - Blue screen. Omdat het totaal random lijkt en geen aanwijsbare actie van mij als oorzaak heeft, heb ik geen idee waar ik het moet zoeken. Ik heb middels Bluescreenview alle recente dumps doorgekeken, maar behalve dat een deel verwijst naar ntoskrnl.exe zie ik er geen patroon in.
Welke prof kan mij helpen uit te vogelen waar hem het probleem ligt? : Link naar de zip hier!
Nog even wat achtergrond:
Welke prof kan mij helpen uit te vogelen waar hem het probleem ligt? : Link naar de zip hier!
Nog even wat achtergrond:
- De problemen begonnen toen ik een nieuwe SSD (Vertex II) en RAM (Kingston HyperX 4GB@ 1066) erin had gestopt.
- RAM met memtest uitvoerig getest. Niks gevonden, maar toch eruit gehaald omdat de klachten met het oude RAM + ssd minder leken. Met nieuwe Kingston RAM was het bijna elke dag.
- Probleem leek ook erger te zijn met Chrome. Omdat dat zoveel geheugen vreet dacht ik dat dat, icm misschien defect RAM (Kingston dus) iets kon zijn, vandaar dat ik dus terug ben gegaan naar oud ram + Firefox
- Klachten treden nu echter nog steeds, maar wel veel minder op. Nu ongeveer 1x per maand, maar ik had laatst tijdens het kijken van een film met Media Player Classic het 3x achter elkaar, wat ik anders nooit heb met hetzelfde bestand.
- Memtest uitgebreid gedraaid (totaal zeker 20+ uur, rond de 5-6 passes per keer). Niks gevonden.
- Nieuw RAM eruit en oude terug. Op zich een stuk beter maar dus niet verholpen.
- Van Chrome terug naar FF. Op zich dus beter maar niet verholpen.
- Driver verifier op non-windows drivers, en ook netio.sys, ntoskrnl en de andere failures uit de dumps. Gevolg is steeds dat windows niet eens opgestart komt, maar de verifier direct crasht op HIDclass.sys. Dit kan dus wat zijn, maar aangezien die driver alleen faalt ALS ik Verifier ga draaien lijkt dat een heel losstaand probleem.
- RAM, SSD of Mobo-geheugenslot. De laatste twee lijken me alleen heel onwaarschijnlijk, omdat er juist nu hele lange perioden tussen de failures zit. Als het de SSD of mobo is zou ik zeggen dat het veel vaker moet gebeuren.
- uTorrent. Dat leidt ik af uit de Netio.sys. Een aantal keer (maar dus niet alle) stond uTorrent aan terwijl ik ook andere dingen aan het kijken was. Dit verklaart dus niet alles.
- Erg onwaarschijnlijk: de R.A.T.5 muis. Kostte sowieso moeite om de goede drivers te vinden, maar werkt wel gewoon als een zonnetje. De HIDclass.sys error kwam ook pas tevoorschijn toen ik driver verifier ging draaien.
- Core2Quad, 2.4 GHz
- Gigabyte P35-DS3R r.2 mobo
- Ram Kingston Dimm 2GB DDR2 PC2-6400
- Geforce 9600 GT videokaart
- OCZ vertex II SSD (120 GB)
- Audio: Club 3D Theatron DD 7.1 Home Cinema, PCI, Retail
- 2x Samsung Ecogreen 2TB
- Windows 7 Ultimate x64
"Contact your admin for details" - But I'm the admin!