Half jaar lang random BSODs - Wie checkt mijn minidumps?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05-2022
Sinds een half jaar heb ik random last van BSODs. Ik kan gewoon zitten internetten of een film kijken, of helemaal NIKS doen en plots - boem - Blue screen. Omdat het totaal random lijkt en geen aanwijsbare actie van mij als oorzaak heeft, heb ik geen idee waar ik het moet zoeken. Ik heb middels Bluescreenview alle recente dumps doorgekeken, maar behalve dat een deel verwijst naar ntoskrnl.exe zie ik er geen patroon in.

Welke prof kan mij helpen uit te vogelen waar hem het probleem ligt? : Link naar de zip hier!

Nog even wat achtergrond:
  • De problemen begonnen toen ik een nieuwe SSD (Vertex II) en RAM (Kingston HyperX 4GB@ 1066) erin had gestopt.
  • RAM met memtest uitvoerig getest. Niks gevonden, maar toch eruit gehaald omdat de klachten met het oude RAM + ssd minder leken. Met nieuwe Kingston RAM was het bijna elke dag.
  • Probleem leek ook erger te zijn met Chrome. Omdat dat zoveel geheugen vreet dacht ik dat dat, icm misschien defect RAM (Kingston dus) iets kon zijn, vandaar dat ik dus terug ben gegaan naar oud ram + Firefox
  • Klachten treden nu echter nog steeds, maar wel veel minder op. Nu ongeveer 1x per maand, maar ik had laatst tijdens het kijken van een film met Media Player Classic het 3x achter elkaar, wat ik anders nooit heb met hetzelfde bestand.
Wat heb ik zelf dus gedaan:
  • Memtest uitgebreid gedraaid (totaal zeker 20+ uur, rond de 5-6 passes per keer). Niks gevonden.
  • Nieuw RAM eruit en oude terug. Op zich een stuk beter maar dus niet verholpen.
  • Van Chrome terug naar FF. Op zich dus beter maar niet verholpen.
  • Driver verifier op non-windows drivers, en ook netio.sys, ntoskrnl en de andere failures uit de dumps. Gevolg is steeds dat windows niet eens opgestart komt, maar de verifier direct crasht op HIDclass.sys. Dit kan dus wat zijn, maar aangezien die driver alleen faalt ALS ik Verifier ga draaien lijkt dat een heel losstaand probleem.
Voor mij zijn de 'verdachten', op basis wat ik zelf van de dumps en voorgaande kon maken:
  • RAM, SSD of Mobo-geheugenslot. De laatste twee lijken me alleen heel onwaarschijnlijk, omdat er juist nu hele lange perioden tussen de failures zit. Als het de SSD of mobo is zou ik zeggen dat het veel vaker moet gebeuren.
  • uTorrent. Dat leidt ik af uit de Netio.sys. Een aantal keer (maar dus niet alle) stond uTorrent aan terwijl ik ook andere dingen aan het kijken was. Dit verklaart dus niet alles.
  • Erg onwaarschijnlijk: de R.A.T.5 muis. Kostte sowieso moeite om de goede drivers te vinden, maar werkt wel gewoon als een zonnetje. De HIDclass.sys error kwam ook pas tevoorschijn toen ik driver verifier ging draaien.
Nog even mijn specs:
  • Core2Quad, 2.4 GHz
  • Gigabyte P35-DS3R r.2 mobo
  • Ram Kingston Dimm 2GB DDR2 PC2-6400
  • Geforce 9600 GT videokaart
  • OCZ vertex II SSD (120 GB)
  • Audio: Club 3D Theatron DD 7.1 Home Cinema, PCI, Retail
  • 2x Samsung Ecogreen 2TB
  • Windows 7 Ultimate x64
Alvast heel erg bedankt!

"Contact your admin for details" - But I'm the admin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 10:59
wat zijn de meldingen van de eventviewer?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je zoekt in Opslagmedia & I/O Controllers naar de OZC Vertex 2, dan kom je topics tegen als OCZ Vertex 2 dood; het schijnen slechte SSDs te zijn. Kan het de SSD zijn? De frequentie van de problemen zou ik niet gebruiken om deze uit te sluiten, test het uit met een harde schijf.

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 04-05-2012 19:44 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 15:24
Ik zeg je OCZ ssd op basis van de onbetrouwbare controller.
Gooi dat ding eruit en probeer op een normale hdd.
Zijn je spanningen en temperaturen stabiel?
Als je een BSOD krijgt, welke code krijg je dan?

[ Voor 13% gewijzigd door Hell-Slave op 04-05-2012 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
@ Tens: Oe, een heleboel zie ik nu pas. Maar van allerlei verschillende soorten en bronnen. Is het normaal om er 100+ over 4 dagen te hebben? Ik heb ook bij het begin van mijn install AdvancedSystemCare gedraaid, kan zo'n programma dingen onstabiel maken?

@ gambieter: Ja, het kan zeker. Ik 'deny' het een beetje omdat het zo heerlijk snel werkt. Ik ben er ook geen expert in. Mijn wedervraag zou zijn: zou een gare SSD ervoor kunnen zorgen dat je zo'n uiteenlopende verzameling failures hebt?

@Hell- : Als jij het ook zegt wil ik het best eens proberen. Spanningen zou ik niet weten, temperaturen geen enkel probleem (zo 25-30 graden max). De bsod codes zijn ook vanalles, check anders de dumps onder mijn link.

codes:
1-5-2012 21:39:55 SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED 0x1000007e NETIO.SYS
28-4-2012 20:45:28 SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION 0x0000003b ntoskrnl.exe
15-4-2012 22:24:34 PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA 0x00000050 ntoskrnl.exe
15-4-2012 22:21:32 MEMORY_MANAGEMENT 0x0000001a ntoskrnl.exe
8-1-2012 13:21:41 KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED 0x0000001e Wdf01000.sys
25-12-2011 20:40:28 SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED 0x1000007e
23-12-2011 9:48:33 SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED 0x1000007e NETIO.SYS
23-10-2011 14:52:13 SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED 0x1000007e NETIO.SYS
4-10-2011 22:59:30 DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL 0x000000d1 ataport.SYS
1-9-2011 18:45:17 SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED 0x1000007e NETIO.SYS
31-8-2011 9:01:42 SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION 0x0000003b ntoskrnl.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Evil_king schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 20:06:
Mijn wedervraag zou zijn: zou een gare SSD ervoor kunnen zorgen dat je zo'n uiteenlopende verzameling failures hebt?
Ja, waarom niet? Testen dus, meten is weten :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calvinturbo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-09 00:35
gambieter schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 20:07:
[...]

Ja, waarom niet? Testen dus, meten is weten :)
Met PC's weet je het nooit, terwijl je bij computers juist zou verwachten dat het enigzins logisch is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
@Hell- : Als jij het ook zegt wil ik het best eens proberen. Spanningen zou ik niet weten, temperaturen geen enkel probleem (zo 25-30 graden max). De bsod codes zijn ook vanalles, check anders de dumps onder mijn link.
Die Vertexen kunnen in je OS heel veel problemen opleveren, als ze opeens stoppen met werken.
Het is gewoon een feit dat die dingen vaak stuk gaan en voor rare problemen kunnen zorgen.
Gewoon even proberen, dan weet je het.
Kijk anders maar hier op tweakers of anders op het OCZ forum.
http://www.ocztechnologyf...y2-Support-and-Discussion

Probeer ook een andere videokaart, sommige van je BSOD codes zijn videokaart gerelateerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Hell-Slave op 04-05-2012 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Veel verschillende, random fouten zijn veelal toe te schrijven aan kapot geheugen. Verder staat de Vertex SSD bekend als bijzonder foutgevoelig ( en een SSD is ook geheugen).

En laten je problemen nu begonnen zijn toen je nieuw ram geheugen en SSD geheugen hebt geïnstalleerd.
Ik zou dus eerst beginnen met de SSD eruit te gooien, grootste kans dat dit de boosdoener is. Daarna kan je ook een memtest voor je ram doen om er zeker van te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Zo als je kan lezen had de TS al z'n geheugen getest.
Evil_king schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 19:27:
Wat heb ik zelf dus gedaan:
• Memtest uitgebreid gedraaid (totaal zeker 20+ uur, rond de 5-6 passes per keer). Niks gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 10:59
@ Tens: Oe, een heleboel zie ik nu pas. Maar van allerlei verschillende soorten en bronnen. Is het normaal om er 100+ over 4 dagen te hebben? Ik heb ook bij het begin van mijn install AdvancedSystemCare gedraaid, kan zo'n programma dingen onstabiel maken?
Windows logt alles, als het goed is is het voornamelijk 'information',
Kijk naar de warnings en/of errors die net voor de blauwe schermen voorkomen.

AdvancedSystemCare ken ik niet, maar als dat altijd actief is, is de-installeren een optie.

Twee nieuwe onderdelen, geheugen heb je getest en (min of meer)uitgesloten, dan lijkt de SSD 'prime suspect'.
Kijk of je met een gewone HDD en het oude Ram weer in een foutloze situatie kunt komen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
OK. Thanks allemaal! Ik ga kijken of de SSD toch onverhoopt de boosdoener is. Zo niet, dan kom ik hier weer terug ;)

Pagina: 1