Seagate Barracuda 3TB Raar geluid

Pagina: 1
Acties:

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:20
2 weken geleden heb ik een Seagate Barracuda 3TB - 3.5inch gekocht bij de Dixons. Nu maakt hij om een x aantal seconden / minuten een apart geluidje. Is dit erg? Het geluid is ook best hard, je hoort het goed als je achter de pc zit.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=1TMWAwXjAUM]

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:07
Klinkt als de click of death. Ik zeg terug sturen vanwege defecte leeskop.
Een belangrijke regel bij harddisks: ze mogen idle alleen brommen en tijdens activity zachtjes geluid maken. Never zo klikken.

Prima.

Verwijderd

Toevallig net 2 van deze schijven rma gestuurd. Zelfde probleem ongeveer. Heb je Seatools al gebruikt?

• Dacuuu
Ik heb nog geen Seatools gebruikt, de schijft werkt tot nu toe naar behoren. Maar ik heb nog nooit een defecte hardeschijf gehad. Zal dit misschien op te lossen zijn met de Seatools dan?

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:07
Zover als ik weet is dit niet softwarematig op te lossen. Als het COD is dan is het apparaat simpelweg defect.

Prima.

Verwijderd

Dacuuu schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 14:33:
Ik heb nog geen Seatools gebruikt, de schijft werkt tot nu toe naar behoren. Maar ik heb nog nooit een defecte hardeschijf gehad. Zal dit misschien op te lossen zijn met de Seatools dan?
Mja, de tool geeft aan dat ie kan proberen om het op te lossen. Dat werkt 9/10 keer niet. Hij geeft wel een foutcode en juist die code heb je nodig voor een rma. Dixons of Seagate zal sowieso adviseren om een aantal tests te doen met Seatools.

Ik zou even informeren bij dixons wat ze doen met de schijven als blijkt dat ze inderdaad stuk zijn. Ruilen ze ze om, prima. Als ze RMA gaan naar Seagate dan zou ik dat gewoon buiten dixons om doen en direct contact opnemen met Seagate. Je hebt dan wel garantie van Dixons maar hun doen vrijwel hetzelfde vermoed ik. Direct opsturen zal dan sneller zijn.

Zolang ze het nog doen zou je ook de schijven 1 voor 1 kunnen opsturen naar Seagate. Dan ben je niet al je data in 1 keer kwijt.

• Dacuuu
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 14:47:
[...]

Mja, de tool geeft aan dat ie kan proberen om het op te lossen. Dat werkt 9/10 keer niet. Hij geeft wel een foutcode en juist die code heb je nodig voor een rma. Dixons of Seagate zal sowieso adviseren om een aantal tests te doen met Seatools.

Ik zou even informeren bij dixons wat ze doen met de schijven als blijkt dat ze inderdaad stuk zijn. Ruilen ze ze om, prima. Als ze RMA gaan naar Seagate dan zou ik dat gewoon buiten dixons om doen en direct contact opnemen met Seagate. Je hebt dan wel garantie van Dixons maar hun doen vrijwel hetzelfde vermoed ik. Direct opsturen zal dan sneller zijn.

Zolang ze het nog doen zou je ook de schijven 1 voor 1 kunnen opsturen naar Seagate. Dan ben je niet al je data in 1 keer kwijt.
Seatools geïnstalleerd. Welke optie moet ik daar hebben? Ik heb een paar opties gedaan. Tot nu toe allemaal pass.. Wel raar dat ik al mijn schijven dubbel in de lijst zie staan.

Verwijderd

Dubbel is wel vreemd ja. Bij mij was het voldoende om de short drive self test te doen. Je hebt dan ook nog de advanced test. Pick one.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:40
Met HD-Tune wat zijn je smart waarden?

Verwijderd

Ik kom op SPCR dit ook nog tegen.

http://www.silentpcreview...viewtopic.php?f=7&t=63718

Blijkbaar is het het geluid van die koppen die parkeren en dus niets ernstigs. Met een firmware update zou de frequentie waarmee dat gebeurt verminderen.

Firmware update procedure kan je vinden op de site van Seagate.

• Dacuuu
Dit is de uitkomt, ik ga nu even de firmware van de schijf updaten.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zcPv7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cjnX0.jpg

• Hell-Slave
Is dat op usb aangesloten?

• Dacuuu
Ik heb een Coolermaster kast, met bovenaan een harddisk aansluiting. Daar heb ik hem even in gezet. Nog geen tijd gehad om hem netjes in de kast te bouwen.

• Hell-Slave
Is dat op sata of usb?

Verwijderd

USB mag ik hopen.

• Hell-Slave
Ik hoop het ook, daarom vraag ik het. :D

Ben bang dat er toch iets niet klopt, als dit op usb was aan gesloten had ie moeten flatlinen bij 30 - 35MB/s en dat doet ie nu niet.

[ Voor 63% gewijzigd door Hell-Slave op 11-05-2012 16:15 ]

• Dacuuu
Sata..Maar het zijn geen snelheden 8)7

Ik heb nog een extra frontje liggen. Maar het is toch echt sata..

[ Voor 47% gewijzigd door Dacuuu op 11-05-2012 17:05 ]

• Hell-Slave
31,7MB/s is een snelheid en voor een sata aansluiting niet goed.
Dit moet ergens tussen de 90 - 120MB/s liggen.

• Dacuuu
Net even de hdd ingebouwd.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sGgAd.jpg

• Hell-Slave
Ah kijk das beter. :)

• Dolemite
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-01 13:14
Dat klikje heeft te maken met het auto power management (APM) van je schijf.

Kijk eens naar de suggestie van Morcik _/-\o_ in dit draadje: Seagate 2TB HDD verdwijnt

Het uitzetten van APM heeft bij mij in ieder geval gewerkt. Ik heb een Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB.
Ik gebruik overigens HDparm om bij iedere boot van Windows het APM van de schijf weer uit te zetten.

• Dacuuu
AAM is grijs, die kan ik niet aan of uit doen. AMP is groen, die kan ik wel aan of uit zetten. Die staat nu uit. Wat doet die functie precies? De schijf in 'slaap' modus zetten als die niet gebruikt wordt?

• Dolemite
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-01 13:14
Volgens mij gaat met APM de kop in de parkeerstand. Vandaar dat 'klikje'.
Heeft het uitzetten van APM overigens bij jou geholpen? Let wel, normaal gesproken dien je APM op je schijf iedere keer opnieuw uit te zetten nadat je Windows re-boot.

• bas_buyandsell
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-01 12:40
Er zijn veel opmerkingen over het head-parking geluid van de ST3000DM001 en de kleinere zusjes/broertjes. Zelf heb ik de ST3000DM001 met firmware CC49. Dit is een oudere firmware versie want de recentere harddisks worden geleverd met firmware CC4C. Bij mijn harddisk hoor ik dus geen luidruchtige head-parking geluiden. Hij is bij mij gewoon snel, koel en STIL. Mijn exemplaar is wel geassembleerd in Thailand. Veel mensen die klagen hebben een harddisk uit China.
S/N: Z1F0C???
Model ST3000DM001
PN: 9YN166-300
FW: CC49
Date 12266
Site TK

Wie heeft er ondertussen een firmware update uitgevoerd en wat waren de resultaten?
Is het head-parking geluid te koppelen aan bepaalde series of firmware versies?
Hebben de gebruikte controller en de gebruikte drivers invloed :?

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:48
Hebben mensen nog suggesties hierover?

Ik heb de laatste firmware op de schijven staan.
Ik heb apm uit staan.

Maar heb nog steeds die irritante geluiden. :(

Verwijderd

Niets om je zorgen over te maken.
Heb 4 van die schijven in m'n NAS zitten. Dat geluidje is normaal.
Hebben alle 4 firmware versie CC4C.
Als het in je desktop zit kan ik me voorstellen dat het wel wat irritanter is... :/

• chimera2
dus dit geluid is volgens jou gezond?

YouTube: VIDEO0006

[ Voor 56% gewijzigd door chimera2 op 28-08-2012 17:21 ]

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 22:48
chimera2 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 17:21:
dus dit geluid is volgens jou gezond?
Wanneer de Smart data normaal zijn lijkt mij dit geluid nou niet direct rampzalig?

• chimera2
check het filmpje even

Verwijderd

het zijn rare geluidjes en de mijne maken een ander, harder lawaai.
Toch lijkt het me normaal en, zoals BartNL hierboven zegt .. als de smartdata ok zijn...

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 22:48
daar heb ik mijn reactie ook op gebaseerd. Eerste suggestie blijft smart data checken / disk self test doen met SeaTool en misschien kijken of 12V wel stabiel is?

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 09:26

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik heb ook een ST3000DM001-9YN166 (FW: CC4C) met een probleem.
Hij heeft een week of 4/5 weer goed gedraaid maar gisteravond was ie weer verdwenen, dit gebeurde 4 of 5 weken geleden ook. Toen het de vorige keer gebeurde had ik er zo snel mogelijk een andere disc bijgezet om al m'n data te mirroren. Toen draaide ie spontaan weer stabiel. Dus de extra schijf weer weggehaald.
Nu is ie weer begonnen met uitvallen. Of ie een raar geluid maakt weet ik (nog) niet aangezien hij in m'n server zit die in de meterkast staat.

Wat is de beste oplossing? Een FW update of zowel AAM als APM uitzetten?
Pagina: 1