Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetten
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-06 08:24
Recent een systeem gebouwd, zie onderstaande gegevens. Draai nu Windows 7 64Bit NL.

Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB
Samsung SH-S222AB Zwart
Cooler Master Hyper 212 EVO
Intel Core i5 2500K Boxed
Corsair Builder CX500 V2
Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9
Gigabyte GV-N560OC-1GI
Asrock P67 Pro3 SE

In de huidige situatie gebruik ik een 128 GB SSD voor Windows en programma's. De Seagate van 2TB is voor data-opslag. Beiden zijn via SATA600 op m'n MB aangesloten. Probleem is dat de Seagate HDD regelmatig "uitvalt". Op willekeurige momenten hoor ik een spin-down geluid. Via Deze computer en Schijfbeheer is de schijf dan ook vroeg of laat niet meer te benaderen. Vaak helpt één of meerdere keren opnieuw starten van de PC en is alles daarna weer normaal; na verloop van tijd verdwijnt de schijf echter weer.

Wat ik tot nu toe ondernomen heb om dingen uit te sluiten:

- Andere SATA-kabel gemonteerd, andere SATA-poort geprobeerd

- Andere boom vanuit de voeding genomen en de HDD d.m.v. een IDE>SATA power connector hier op aangesloten. Geen verschil.

- M.b.v. SeaTools van de fabrikant gescand, niets afwijkends gevonden

- Met een andere tool zag ik dat de HDD een stuk vaker gestart was dan de SDD, wat in theorie ook niet zou moeten. Ze zijn tegelijk gemonteerd en sindsdien tegelijk gebruikt.

- De voeding aan de multimeter gehangen (tijdens gebruik en stress), de 12V en de 5V zijn gewoon stabiel. Dacht namelijk dat het mogelijk aan onvoldoende spanning of vermogen vanuit de voeding kwam. Ook nooit een BSOD gehad.

- Bij energiebeheer de instellingen gecontroleerd en ingesteld dat de schijf nooit uit moet gaan

- Deze link geprobeerd maar op de 64-bit versie kan dit niet geïnstalleerd worden

- Bij schijfbeheer de schijf op 'actief' gezet

- De schijf uit pc-kast gehaald en in een USB-dock gezet. Dit heeft het volgende opgeleverd:

* Wél te benaderen, alles leek normaal
* Na verloop van tijd was de schijf weer verdwenen in Deze Computer. Bij beheren, schijfbeheer stond hij deze keer wel, maar stond: 100% beschikbaar. Dit kan niet kloppen want er staat data op.
* Via Deze computer kreeg ik bij het openen later het bericht: Niet te benaderen
* Het lees-/schrijflampje op de dock knippert nog wel gewoon en een downloadprogramma dat ik probeerde lijkt ook gewoon data weg te schrijven naar de schrijf.

Mijn gevoel zegt dat de schijf niet in orde is en dus RMA de oplossing is. Omdat de analysetools echter niets geks laten zien weet ik niet echt wat ik er mee aan moet. Iemand ervaring met een soortgelijk probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:22
Ik heb een verdwijn probleem gehad met verschillende hdd's icm een externe behuizing: Cooler Master X Craft 350 Lite.
Ergens in de firmware was waarschijnlijk iets mis, CM kon er niets aan doen alleen omruilen voor een ander type.

Probeer je hdd eens op een sata300 poort aan te sluiten, of te checken of er een jumper is die forced in een bepaalde sata snelheid.
Ook je BIOS checken of je sata poort op AHCI staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetten
De schijf verdwijnt dus zowel in z'n normale situatie (via SATA in de kast), als in een extern usb-dock.
Probeer je hdd eens op een sata300 poort aan te sluiten, of te checken of er een jumper is die forced in een bepaalde sata snelheid.
Vergeten te vermelden, maar toen ik zei dat ik verschillende poorten had geprobeerd heb ik inderdaad zowel de 600 als de 300 geprobeerd; beide op twee verschillende. Een jumper kan ik niet ontdekken.
Ook je BIOS checken of je sata poort op AHCI staat.
Heb ik vóór de windows installatie goed ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetten
Ook wanneer ik de schijf aan een andere (Windows 7) PC hang werkt hij niet goed. Opnieuw hoor ik regelmatig de spin-down. Via HD Tune kon ik wel een afdruk maken van de s.m.a.r.t. waarden.

Afbeeldingslocatie: http://www.coenvanzetten.nl/HDD.png

Eerlijk gezegd kan ik hier niet echt wijs uit worden. Ziet iemand wat afwijkends?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:06
Command timeout lijkt me niet zo best.

http://kb.acronis.com/content/9123

Description:

Command Timeout S.M.A.R.T. parameter indicates a number of aborted operations due to hard disk timeout.

Recommendations:

This is a critical parameter. Degradation of this parameter may indicate serious problems with power supply or an oxidized data cable. Urgent data backup and hardware replacement is recommended.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 15:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Check inderdaad of alles goed zit aangesloten en aangedrukt.
Vervang je SATA kabel als het probleem blijft en probeer als je kunt een andere SATA power aansluiting.

Of je moet horen/voelen dat de schijf vage dingen doet.
Ik heb een Barracuda LP die om de paar minuten even zijn kopjes ging "poetsen". Dat veroorzaakte dezelfde problemen: command timeouts en opgegeven moment verdween de disk gewoon.

Laat hem anders ook eens een extended test doen vanuit de SeaTools utility. Of heb je dat al gedaan?
Mijn disk liep daar door de Short Test heen, maar werd gepakt toen hij tijdens een Extended Test besloot even pauze te nemen....

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetten
Bedankt voor de input! Heb de SATA-kabel vervangen en op een andere poort aangesloten. Heb vervolgens de SATA power van m'n SSD gepakt (deze heeft nl. altijd gewerkt) en die op de harde schijf aangesloten.

Al bij het opstarten voelde ik dat de schijf wel draaide; in Deze Computer en Schijfbeheer was echter niets te vinden. Na het herstarten van Windows was alles wel weer "normaal". Opnieuw heb ik de S.M.A.R.T. uitgelezen, deze keer lijkt er iets mis te zijn met de spin retry count. Zie ook de screenshot.

Afbeeldingslocatie: http://www.coenvanzetten.nl/HDD2fout.png

Vreemd genoeg geeft SeaTools aan dat alle tests succesvol gehaald worden. Ik zal vannacht de Long Generic Test uitvoeren, misschien komt daar iets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
BC Command Timeout blijft stijgen 65537 > 131075.
Kijk maar of deze blijft stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetten
De Long Test heb ik inmiddels ook gedraaid, via SeaTools voor DOS. Programma geeft aan dat alle tests succesvol voltooid zijn. SeaTools voor Windows geeft hetzelfde aan; maar als ik met bijv. HD Tune de S.M.A.R.T. data uitlees is de Command Timeout inderdaad weer toegenomen.

Zelf vertrouw ik de schijf steeds minder. Behalve de Command timeout zijn ook de Raw Read Error Rate en de Seek Error Rate erg hoog; iets wat m.i. niet positief is voor een product van nog geen 2 maanden oud.

Heb even op het RMA deel van de Seagate website gekeken, maar ze vereisen een foutcode vanuit Seatools waneer je de schijf terug wil sturen. Probleem is dat ik die niet krijg, maar dat andere tools en de geluiden duidelijk maken dat de schijf niet in normale conditie is. Iemand enig idee hoe ik dit aan kan pakken? Heb de schijf aangeschaft via Afuture maar speel hem liever direct door naar de fabrikant om vertraging te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Je kan de hdd natuurlijk ook flink gaan stressen met een burn-in bench/test programma, hij zal een keer flink de fout in gaan en dan heb je je fout code.
Of je legt dit aan Afuture voor en kijk wat ze zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
RMA via Seagate zou ik niet doen met deze schijf zoals ie nu is. Die krijgen de schijf binnen, testen dat ding met Seatools en sturen hem dan ongerepareerd terug. Heb zelf al tig keer schijven in batch opgestuurd naar Seagate waarna ik een paar schijven die door het OS of de RAID controller al waren opgegeven gewoon terugkreeg met de melding dat ze niet stuk waren.
Ik heb met deze schijven aan RAID-controllers ook de gekste dingen gezien, lijkt aan de powermanagement features van die schijf te liggen. Kijk eerst eens op Seagate ook een firmware update heeft voor deze schijven. Als die er niet zijn kan je nog kijken of je link power management uit kunt zetten op je SATA controller, grote kans dat de schijf zo nu en dan beslist om uit te schakelen, waarna je command timeouts krijgt omdat het te lang duurt om weer op te spinnen (dit zijn niet voor niks Green schijfjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthieuu
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 14:51
Ik heb hetzelfde probleem in mijn systeem met de :
ST2000DL003
2 tb green (5900rpm)

Ongeveer een maand geleden gekocht bij Mycom.

Ik heb de harddisk ook ingebouwd.

Verdwijnt heel vaak. (zelfs tijdens downloaden). Herstarten van de pc en de schijf is er weer.
Crystaldiskmark geeft geen fouten.

Ik dacht zelf ook aan mijn voeding en heb ook een andere voedingskabel gebruikt.
Ik heb ergens gelezen dat deze schijf iets meer stroom zou verbruiken? Ik moet even uitzoeken waar...
Zat er zelf over te denken om een andere voeding te proberen.

Mijn systeem:
AMD Phenom II 955
6GB
asus m3n78-vm
MSI 460 GTX se
OCZ Vertex 2 60gb
Samsung 1tb hdd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Schijf ziet er goed uit; als je de onverwachte spindowns en headparking kunt aanpakken heb je een prima schijf. Als de schijf echt onverwacht downspint kun je hem wel RMA sturen; maar een brak verloopstekkertje voor SATA power is aannemelijker.

Check ook of je APM (Advanced Power Management) hebt ingeschakeld op de schijf.

@matthieuu: als je hulp wilt zul je op zijn minst de SMART moeten posten. Jouw issue kan iets heel anders zijn dan de TS. Verder heb je een Vertex 2 SSD waardoor blauwe schermen relatief normaal zijn. Je kunt dus niet gelijk je hardeschijf de schuld geven. Kom maar met wat SMART data dan zal ik daar nog naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benver2006
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-04-2021
Lijkt dit niet op het "click of death" probleem ?
YouTube: Seagate 7200RPM 320GB HD Click Of Death

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetten
Hell-Slave schreef op donderdag 19 april 2012 @ 09:43:
Je kan de hdd natuurlijk ook flink gaan stressen met een burn-in bench/test programma, hij zal een keer flink de fout in gaan en dan heb je je fout code.
Na een uitgebreide test met BurnInTest van PassMark ook geen errors te vinden.
_JGC_ schreef op donderdag 19 april 2012 @ 11:26:
RMA via Seagate zou ik niet doen met deze schijf zoals ie nu is. Die krijgen de schijf binnen, testen dat ding met Seatools en sturen hem dan ongerepareerd terug. Heb zelf al tig keer schijven in batch opgestuurd naar Seagate waarna ik een paar schijven die door het OS of de RAID controller al waren opgegeven gewoon terugkreeg met de melding dat ze niet stuk waren.
Ik heb met deze schijven aan RAID-controllers ook de gekste dingen gezien, lijkt aan de powermanagement features van die schijf te liggen. Kijk eerst eens op Seagate ook een firmware update heeft voor deze schijven. Als die er niet zijn kan je nog kijken of je link power management uit kunt zetten op je SATA controller, grote kans dat de schijf zo nu en dan beslist om uit te schakelen, waarna je command timeouts krijgt omdat het te lang duurt om weer op te spinnen (dit zijn niet voor niks Green schijfjes).
De firmware heb ik recent geüpdatet naar de laatste versie (officiële, van de Seagate site). Goede tip, helaas geen verbetering. Ook de firmware van m'n SSD bijgewerkt maar ook dit heeft geen invloed. Het hele powermanagementverhaal staat bij Energiebeheer in het configuratiescherm goed ingesteld. Ook in de BIOS heb ik alles wat enigszins in die richting wijst uitgeschakeld.
Anoniem: 15758 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 13:09:
Schijf ziet er goed uit; als je de onverwachte spindowns en headparking kunt aanpakken heb je een prima schijf. Als de schijf echt onverwacht downspint kun je hem wel RMA sturen; maar een brak verloopstekkertje voor SATA power is aannemelijker.

Check ook of je APM (Advanced Power Management) hebt ingeschakeld op de schijf.
In Apparaatbeheer kan ik niets vreemds vinden met ACPI of APM. Staat dit ook in de BIOS?

Het verloopstekkertje dacht ik uit te sluiten door de schijf in een externe dock via USB met een PC te verbinden. Ook dan hoor ik het spin-down geluid bij de schijf, dus m.i. zit het probleem niet in de stroomvoorziening van de computer maar echt in de schijf zelf.

Morgen zal ik een nieuwe Windows installatie uitvoeren en vooraf de schijf formatteren. Mijn idee: SSD en HDD aansluiten, bios op AHCI zetten, Windows installeren op de SSD en drivers updaten. Zie ik iets over het hoofd?
Hell-Slave schreef op donderdag 19 april 2012 @ 09:43:
Denk dat het uiteindelijk wel hierop neerkomt, maar wil ook gewoon een duidelijke klacht neerleggen en eerst alle andere factoren uitsluiten. Opties beginnen uit te dunnen dus ben bang dat ik binnenkort een pakketje klaar moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 19:09

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Ik krijg een flauw vermoeden dat dit een ingebouwde powermanagement is. De zogenaamde 'Green' schijven hebben dit o.a. Het is niet altijd uit te schakelen via de BIOS of APM van Windows. Probeer het volgende tooltje eens te installeren:

http://crystalmark.info/s...stalDiskInfo/index-e.html

Kies in het menu Functie > Geavanceerde functies > AAM/APM-beheer.

Schakel zowel AAM als APM uit.

You only live once, so live to the max's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 19:09

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Is het bovenstaande nog gelukt trouwens?

You only live once, so live to the max's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetten
Ben helemaal vergeten te reageren, excuses.

Heb beide opties (AAM en APM) uitgeschakeld; dit had geen effect. Heb de schijf retour gestuurd naar Afuture. Als reactie het volgende:

Uitgebreide diagnose mbv Seatools ok (zie screenshot), SMART waarden ok (zie screenshot). Zeer langdurige burn-in test ok (zie screenshot).

Tot nu toe hebben we, zoals gemeld, bij uitgebreide tests nog geen problemen gevonden met de harde schijf. Hoevaak deed het probleem zich precies voor? Waren of leken er specifieke momenten te zijn wanneer de problemen zich voordeden?

Er zat een screenshot van SeaTools bij en de volgende screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://coenvanzetten.nl/testresults%20RMA%205822-2%20%28Custom%29.jpg

of groot

Ik zal de vragen van Afuture beantwoorden en het verhaal over het uitvallen en de toenemende command time-out voorleggen. Even afwachten wat hierop hun reactie zal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetten
Vanmiddag bevestiging van Afuture gehad dat de fabrikant via hen een vervangend exemplaar toestuurt. Probleem is dus waarschijnlijk verholpen; gelukkig was Seagate coulant.

Edit: Nieuwe hdd geïnstalleerd, data overgezet en werkt probleemloos tot nu toe.

[ Voor 19% gewijzigd door zetten op 26-05-2012 13:54 ]

Pagina: 1