nieuwe pc geassembleerd, enkele problemen

Pagina: 1
Acties:

• lorr3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-12-2025
Beste,

Ik heb zojuist mijn nieuwe pc geassembleerd en alles werkt naar behoren. Nu als ik een spel wil spelen (shogun 2 total war) begint er een irritant gepiep van rond de cpu (weet niet of het wel degelijk de cpu is). dit is vrij irritant en stopt enkel als ik alt-tab of het spel afsluit. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
systeem:

Cpu: 3570k
mb: asrock Z77extreme4
crucial M4, 128GB
voeding: corsair 750w
ram: 8gb corsair vengeance LP

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
kijk in de handleiding van je moederplank, wat voor gepiep alleen gepiep?
wat doen de temps van je proc ?
etc etc

• FredjeK
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-02 22:46
Coilwhine misschien?

• lorr3
ja het is een licht zoemend geluid. en de temperaturen van de cpu/mb onder de 30° en de gpu onder de 60°

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 14:52
Coilwhine onder load, grote kans dat dit een combinatie is van je GPU en je PSU.
Kan je helaas vrij weinig aan doen.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Toen ik las "Irritant piepje" dacht ik gelijk "TS zal toch geen Corsair PSU hebben?".
En inderdaad, die heb je ;) Dat merk heeft de laatste tijd vaker series waar dat zich voordoet helaas :(

Grote kans dat daarin een spoeltje resoneert (de zgn "coil whine") op het moment dat 'ie wat zwaarder belast wordt.

Je kunt door goed luisteren (evt. met de hulp van lege keukenrol o.i.d. tegen je oor) bepalen of het die voeding is, of wat anders (zoals spoeltje op moederbord).

• FredjeK
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-02 22:46
Je kunt proberen V-Sync eens aan te zetten , ik heb dit ook een keer gehad maar het gebeurde alleen bij hoge Framerate.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:20
gebruik je een dedicated of de onboard gpu?

vsync of een frame limiter zou kunnen helpen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Verderf
Iva_Bigone schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 13:25:
Toen ik las "Irritant piepje" dacht ik gelijk "TS zal toch geen Corsair PSU hebben?".
En inderdaad, die heb je ;) Dat merk heeft de laatste tijd vaker series waar dat zich voordoet helaas :(

Grote kans dat daarin een spoeltje resoneert (de zgn "coil whine") op het moment dat 'ie wat zwaarder belast wordt.

Je kunt door goed luisteren (evt. met de hulp van lege keukenrol o.i.d. tegen je oor) bepalen of het die voeding is, of wat anders (zoals spoeltje op moederbord).
Niet alleen Corsair heeft hier last van, zon beetje elke fabrikant heeft er problemen mee met de hedendaagse psu's - die corsairs zijn ook niet meer dan seasonics onder de motorkap :P

Zelf overigens ook dezelfde issue gehad maar ook een vervangende OCZ voeding had exact hetzelfde probleem

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• lorr3
ja het is van zodra het spel opstart (dus zelfs nog niet ingame, gewoon het beginscherm met de menus) begint dat gezoem. Ahja nog vergeten te vermelden ik heb een nieuwe 7970 van sapphire.

[ Voor 19% gewijzigd door lorr3 op 10-05-2012 13:37 ]

• lorr3
Verderf schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 13:30:
[...]

Niet alleen Corsair heeft hier last van, zon beetje elke fabrikant heeft er problemen mee met de hedendaagse psu's - die corsairs zijn ook niet meer dan seasonics onder de motorkap :P

Zelf overigens ook dezelfde issue gehad maar ook een vervangende OCZ voeding had exact hetzelfde probleem
en is hier niets aan te doen? Het is echt luid en irritant...
En ik heb deze PSU overgebouwd van mijn oude pc, en hier had ik het probleem niet...

[ Voor 8% gewijzigd door lorr3 op 10-05-2012 13:36 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Als alle moderne PSU's het hebben, dan een wat oudere kopen.

Mijn Zalman van 750w heeft nergens last van. Ik hoor 'm niet boven mijn casefans uit.

People as things, that’s where it starts.

• 3dfx
  • Niet online
lorr3 schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 13:32:
[...]

en is hier niets aan te doen? Het is echt luid en irritant...
Je kunt 'm retourneren en dan hopen dat je er eentje krijgt die het niet heeft....

Verder reviews & gebruikerservaringen lezen van bepaalde merken/types (johnnyguru, newegg.com e.d.), [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29 bekijken etc.

• lorr3
VasZaitsev schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 13:36:
Als alle moderne PSU's het hebben, dan een wat oudere kopen.

Mijn Zalman van 750w heeft nergens last van. Ik hoor 'm niet boven mijn casefans uit.
ja het probleem is dit is een oude voeding. Ik heb deze al van 2008. en het lijkt precies niet van de PSU te komen maar meer rond de CPU....

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

resonatie van de CPU fan?

People as things, that’s where it starts.

• 3dfx
  • Niet online
lorr3 schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 13:38:
[...]

ja het probleem is dit is een oude voeding. Ik heb deze al van 2008. en het lijkt precies niet van de PSU te komen maar meer rond de CPU....
Ah, dan zou het van het moederbord afkomstig kunnen zijn.

Maar dit soort geluiden is erg lastig te "pinpointen", dus probeer het met m'n eerdere suggestie van keukenrol tegen je oor, of evt. PSU (en andere componenten) buiten de kast te testen.

• Verderf
Je kan ook proberen in de bios de Power saving features uit te zetten.

Ik heb het zelf uiteindelijk opgelost door mijn cpu over te clocken van 2,67 naar 3,6 :P

• lorr3
Ik denk dat het probleem zich in de 7970 HD kaart bevindt...

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:36
De 7970's hadden toch ook regelmatig last van Coil Whine?

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=700841 bijvoorbeeld, één van de vele draadjes op google ;) En wat voor een cooler heb je op je CPU zitten? als je deze stil houdt hoor je het dan ook nog (niet te lang anders oververhit ie)?

• lorr3
Nilsepils schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 13:44:
De 7970's hadden toch ook regelmatig last van Coil Whine?

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=700841 bijvoorbeeld, één van de vele draadjes op google ;) En wat voor een cooler heb je op je CPU zitten? als je deze stil houdt hoor je het dan ook nog (niet te lang anders oververhit ie)?
Ik heb de cpu fan even uit getrokken en het deed zich nog voor. Hoe kan je dit testen of het van de videokaart komt?

• haarbal
zet gewoon vsync aan bij total war, zoals fredjeK een aantal posts hierboven al zegt. als de fps niet zo hoog zijn piept je kaart ook niet.

[ Voor 21% gewijzigd door haarbal op 10-05-2012 13:49 ]

• lorr3
haarbal schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 13:49:
zet gewoon vsync aan bij total war, zoals fredjeK een aantal posts hierboven al zegt. als de fps niet zo hoog zijn piept je kaart ook niet.
maar het gepiep doet zich al voor in de menu's dus niet in het spel zelf.

• Verderf
Zijn genoeg games die vsync al in het menu toepassen, ik zou het gewoon proberen :)

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-02 20:55
Minder leuke aanvulling, mijn corsair voeding had dit ook. En hiervoor ook een voeding in me handen gehad die zon vervelende piep had. Dit is voor mij een reden geen voedingen van corsair te nemen.

Kies voedingen van Be Quiet. Kwalitatief super!

• haarbal
lorr3 schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 13:52:
[...]

maar het gepiep doet zich al voor in de menu's dus niet in het spel zelf.
het menu van shogun is al 3d, en vsync werkt daar.

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:24
Zelfs mijn laptop heeft coilwhine onder load... Weinig aan te doen ben ik bang...

• lorr3
Ik weet niet wat er gebeurd is maar na een tijdje spelen was het gezoem weg. Ook als ik vsync heb gedeactiveerd.:)

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-02 15:45
heb je een stress-test geprobeerd met je CPU toevallig?
Een coil-whine klinkt inderdaad erg aannemelijk, bij mij zit er ook eentje in maar die reageert op de muis heel de tijd.

Klinkt wel leuk zo'n "snerend" geluid als je je muis beweegt, heeft iets weg van een light-saber :P

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• 3dfx
  • Niet online
Casper de Boer schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 15:17:
Een coil-whine klinkt inderdaad erg aannemelijk, bij mij zit er ook eentje in maar die reageert op de muis heel de tijd.

Klinkt wel leuk zo'n "snerend" geluid als je je muis beweegt, heeft iets weg van een light-saber :P
Oh, dat irritante geluid *zoef zoef*...soms helpt het uitzetten van "Hardware acceleration" in je webbrowser (of een andere webbrowser ;)).
Althans, daar viel het het meeste op bij mij, net zoals bij scrollen door pagina...

[ Voor 8% gewijzigd door 3dfx op 10-05-2012 15:23 ]

• lorr3
Casper de Boer schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 15:17:
heb je een stress-test geprobeerd met je CPU toevallig?

nee ik heb enkel shogun 2 gespeeld en inneens was het geluid weg
Pagina: 1