Toon posts:

Marantz Receiver voor mijn B&W 683 speakers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers

Vorig weekend heb ik mij B&W 683 speakers aangeschaft. In de audio zaak hebben ze mij de Marantz 5006 voorgesteld, omwille dat ik de airplay en hdmi features wou. Nu twijfel ik of het de 200€ waard is om de 6005 te nemen voor de 10W sterker (110W vs 110W). De andere "extra features" vind ik geen meerwaarde in mijn geval, ik zou het enkel doen voor de extra power. Gaat dit veel uitmaken voor die speakers?

Alvast bedankt

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:54

FeaR

In GoT we trust

Meer vermogen klinkt leuk, maar je hebt het niet nodig. Zoals in [FAQ] Audio te lezen heb je voor normaal gebruik maar een paar Watt per kanaal nodig. Komt bij dat het verschil tussen 110 en 100 Watt kleiner is dan het verschil tussen 1 en 2 Watt. Als het 20 euro prijsverschil was geweest had het wellicht leuk geweest om een model hoger te hebben, maar alleen die 10 Watt extra is echt geen 200 euro waard.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Hey Fear thx voor de reply, het is voor op een appartement gelijkvloers (wel deftig geïsoleerd).

Het zal voor TV, PS3, AIRPLAY (Ethernet) & digibox zijn, van de 4 is muziek (AIRPLAY) het belangrijkste. Een 2de HDMI out zie ik me niet gebruiken, het is of een tv of een beamer :).

Ik ben enkel wat ongerust dat, ik met die speakers een te zwakke receiver/versterker zou hebben. Voor mij is de geluidskwaliteit/ervaring prioritair vs de loudness (wat geen vrienden van mijn buren zou maken ^^). Heb gehoord dat het moeilijk aan te sturen speakers zijn wat wil zeggen dat je meer power nodig hebt. Maar volgens jou zal 100W voldoende zijn? (ben nog vrij audio leek^^)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:54

FeaR

In GoT we trust

Ik weet niet wie gezegd heeft dat het lastig aan te sturen speakers zijn, maar dat is zeker niet waar. Lastig aan te sturen speakers worden meestal genoemd als het rendement onder de 85 dB/m ligt en/of het impedantieverloop zeer fluctueert. De B&W's hebben een rendement van 90 dB/m en zijn op dat punt al niet lastig. Als laagste punt qua impedantie heeft B&W 3 Ohm opgegeven, dat is op zich best laag maar een beetje receiver moet dat gewoon kunnen trekken. Die 3 Ohm is een uitzondering, want de nominale impedantie ligt op 8 Ohm. Al met al zou ik die B&W's veel noemen, maar zeker niet lastig aan te sturen. En 100 Watt is echt voldoende, dat ga je nooit gebruiken. Want - nogmaals - voor normaal gebruik is een paar Watt per kanaal voldoende. 100 Watt door een speaker geeft echt een behoorlijk volume.

Check voor de grap anders de VU-meters van deze Onkyo eens. Bij normaal gebruik moet je echt moeite doen om die VU-meters rechtop te laten staan. Zoals je kan zien gebruik je dan een whopping 1 Watt per kanaal. Pas als je het volume echt open gaat schroeven kom je richting de 100 Watt. Maar geloof je, dat ga je echt niet doen. Je ziet op de VU-meter ook duidelijk dat het stuk tussen 0.01 Watt en 1 Watt veel groter is dan het stuk tussen 100 en 200 Watt.

[ Voor 29% gewijzigd door FeaR op 07-05-2012 18:40 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Logaritmische eigenschap neem ik aan :).

Het is men eerste audio investering. Ik hoop dat het een goede keuze is (comments are welcome) voor een midend home uitrusting, kan die nog later uitbreiden met B&W 685s en center. Alvast bedankt voor alle feedback Fear!

• Pjotr22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2012 @ 19:10:
Logaritmische eigenschap neem ik aan :).

Het is men eerste audio investering. Ik hoop dat het een goede keuze is (comments are welcome) voor een midend home uitrusting, kan die nog later uitbreiden met B&W 685s en center. Alvast bedankt voor alle feedback Fear!
En ben je tot de aanschaf overgegaan? Zo ja hoe bevalt het? Of ben je naar andere speakers wezen uitkijken?
Pagina: 1