Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riyakuya
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-08 09:09
Beste Tweakers,

Sinds kort ben ik overgegaan op een budget pc gezien de oude aan vernieuwing toe was en we niet veel geld hadden om uit te geven. Hierbij heb ik gekozen voor de volgende onderdelen:

Moederbord: Gigabyte A75-UD4H
Processor: AMD A8 3870K
Geheugen: Kingston HyperX DDR3 1600
Graphics: de interne AMD 6550D
Voeding: 550 watt
Opslag: 3x Sata 300 schijven

Probleem 1:
De BIOS van het moederbord beschikt over een makkelijke pagina om je processor, geheugen en videochip te overclocken. Het eerste wat mij opviel was dat het moederbord mijn geheugen automatisch op 1333mhz had gezet. De optie voor 1600 mhz staat er (logischerwijs) bij dus ik had deze meteen aangepast. Na een reboot kreeg ik meteen de melding dat het systeem niet goed kon rebooten na een overclock en dat alle instellingen weer terug gezet waren naar Default. Kan iemand dit uitleggen? Ik ga er van uit dat deze geheugenreepjes de snelheid aankunnen waarmee ze geadverteerd worden.

Probleem 2: Na het mislukte overclocken van het geheugen leek het me handig om me te gaan storten op de unlocked 3 ghz processor. De processor werkt op zichzelf al erg soepel wanneer ik Windows 7 64bits draai dus een hele grote performance win heb ik niet nodig. Ik besloot dan ook om de overclock mooi af te ronden naar 3.3 ghz gezien de processor in full workload niet boven de 38 graden celcius uitkwam bij de core clock. Na het aanpassen leek alles soepel te lopen. De pc start normaal op, POST test liep vlekkeloos en Windows 7 zat bij het inlog scherm. Op het moment dat ik echter mijn login wilde typen kreeg ik meteen een bluescreen met aangegeven dat er een systeemfout was opgetreden.

Ik moet eerlijk toekennen dat ik op snelheden aanpassen na totaal geen ervaring heb met overclocken. Het blijft voor mij echter een raadsel waarom ik mijn geheugensnelheid niet volledig kan benutten en waarom een marginale overclock van 10% overkill lijkt te zijn voor een unlocked processor. Zou iemand mij hier uitleg over kunnen geven en aangeven wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
heb je je geheugen voltage al handmatig ingesteld? op auto zet je mobo het op 1,5V namelijk en jouw rams willen waarschijnlijk 1,65V hebben maar daarvoor zou je even op je ram moeten kijken ook lijkt het me verstandig om de timings zelf in te stellen :)
voor je processor zou je even de overclocktopics na moeten lezen daar staat het duidelijk uitgelegt: AMD CPU Overclock Topic #6