Spheroid schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 10:08:
[...]
Ik heb het debat niet gezien, maar las een verslag waarin gesteld werd dat Buma en Spies vonden dat Wintels kritiek te makkelijk was.
Imo is dat een drogreden. Dat er dingen misgingen vanuit CDA-oogpunt is duidelijk. Als alleen de mensen die erbij betrokken waren daar kanttekeningen bij mogen plaatsen, dat krijg je hetzelfde kliekje dat het nog eens mag proberen. Je zou juist denken dat juist de opmerkingen van mensen die er niet persoonlijk bij betrokken waren en dus wat objectiever zijn meer gewicht zouden moeten hebben dan die van de bewindslieden.
Het lijkt gezien de pijlingen duidelijk dat Buma en Spies die kritiek juist ter harte zouden moeten nemen ipv. kinderachtig met jij-bakken te reageren.
Wintels zei dat er wel enkele punten van herkenning in het koefnoen stukje zaten. Dat de andere daar tegenin gingen snap ik wel. Het is vreemd als je als mogelijk lijsttrekker zegt je te kunnen herkennen in "onbetrouwbaar", "plucheklever", "mediageil" of meer van dat soort termen.
Het punt dat Wintels probeerde te maken -volgens mij- is dat het CDA niet de ogen moet sluiten voor het feit dat dit op dit moment wel is hoe de kiezer ze ziet. Het vertrouwen is flink geschaadt.
Dan kun je zoals Bleker blijven hameren op de goede dingen die gedaan zijn in het afgelopen 1,5 jaar, maar ik denk dat Wintels gelijk heeft dat daar wel echt het probleem van het CDA ligt.
Overigens ben ik van mening dat een debat zoals gisteravond het CDA uberhaupt geen goed zal doen. Als deze 6 na selectie door de commissie de kwaliteit vertegenwoordigd, dan heeft het CDA een probleem.
Buma doet het aardig en heeft dan ook de meeste ervaring. Bleker kan wel spreken, maar lijkt een eigen koers te willen varen. Bij de rest had ik bij hun 1 minuut speech plaatsvervangende schaamte.
Natuurlijk kun je geen inhoudelijk debat voeren. Ze staan immers alle 6 voor dezelfde principes. Het verschil wordt gemaakt in de stijl en het poppetje. Wie kan het beste het CDA vertegenwoordigen.
Als ik dan zie wat daar gisteren van werd getoond, dan geef ik geen van deze 6 een goede kans bij een debat voor de TK verkiezingen.
Rutte, Pechtold en Roemer maken gehakt van elk van deze 6. Buma zou zich wellicht een beetje staande kunnen houden.
We hebben gezien bij Cohen dat het tegenwoordig toch echt wel belangrijk is dat het poppetje dat naar voren wordt geschoven over kwaliteiten beschikt die wellicht anders zijn dan die van een goed bestuurder.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams