Macmini ESXi of OSX met Fusion

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04 14:23
Ik heb een server voor domotica toepassingen draaien op een macmini
OS is windows XP
4 Gb Memory
80 Gb Intel SSD

Op de Windows Xp heb ik Vmware server draaien.
Met paar virtuele systemen.

Ik heb bewust voor XP gekozen ivm slechte power management support op de macmini en Windows 2008 server. Verbruik van de macmini gaat gelijk van 12 watt naar 22 watt als je Windows 2008 als host gebruikt. Dit heeft voornamelijk met de nvidia drivers te maken.
VMware server is EOL. en wordt het tijd voor iets anders.

Ik wil op de macmini ESXi gebruiken
Heeft iemand ervaring met ESXi op een macmini uit 2009 of zijn er beter alternativen.

Een andere optie is OSX met daar boven op Vmware fusion.
Vraag hierbij is kan de Vmawre automatisch een systeem starten als de macmini opstart.
ik heb namelijk geen monitor achter de macmini en wil dat mijn domotica systemen altijd beschikbaar blijven ook na een stroom uitval moeten ze gelijk automatisch opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 21:17

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Antwoord op ESXi of Fusion weet ik niet. Parallels moet dat wel kunnen gezien je daarin kan aangeven dat een vm automatisch moet opstarten wanneer parallels start

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XtremeDesign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:44
Altijd voor ESXi kiezen, heet nu vSphere Hypervisor volgens mij. Je draait dan de virtualisatie 'bare metal' zonder tussenkomst van een in jouw geval overbodig OS.

Het ontbreken van een monitor is ook geen probleem. De Hypervisor kun installeren op een USB stick en deze vervolgens in je Mac mini steken en daar vanaf laten booten. Je kan dan via de remote management software de boel managen. Hierin heb je dan ook uitgebreide mogelijkheden om de VM's automatisch te laten starten na een reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-10 19:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ook met ESXi kun jij een delayed startup en shutdown volgorde opgeven.

Je kunt dan aangeven in welke volgorde VM's worden opgestart en afgesloten en of er gewacht moet worden tussen het starten of afsluiten van de verschillende VM's... kun je regelen via de vSphere manager

Afbeeldingslocatie: http://www.danialgarratt.co.uk/Data/Sites/1/WindowsLiveWriter/ConfiguringVMsforautomaticbootwithVmware_FD93/image_4.png

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
ESXi klinkt goed. Maar draait het ook op een macmini?

Vanaf een USB starten klinkt goed.
Kan ik eerst testen of het goed werkt.

Ik heb Parallels en Fusion. Beide zijn goed op een desktop maar als server en toegankelijkheid vanaf buiten is matig.
Parallels heeft een mooi Ipad app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:38
Misschien een domme opmerking, maar waarom geen domotica toepassing die native onder OSX draait, zoals Indigo?

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
Star65 schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 23:30:
Misschien een domme opmerking, maar waarom geen domotica toepassing die native onder OSX draait, zoals Indigo?
Indigo is een mooi product maar helaas is de keuze aan plugins/interfacing erg beperkt.

Ik gebruik de volgende producten op de domotica server:
Homeseer
Plugwise
Irtrans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:38
Oke, got it. Heb zelf ook destijds gekeken naar Homeseer, mooi product, maar voor mijn toepassing voldoet Indigo

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederick130391
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-10 14:39
euhm, mac mini en esxi is best moeilijk aan de praat te krijgen. Apple hardware word niet ondersteund door esxi ;-) enkel op een mac pro gaat dat zonder problemen draaien. Ik het ook ooit getest en toen vond hij geen netwerk kaart ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
frederick130391 schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 10:41:
euhm, mac mini en esxi is best moeilijk aan de praat te krijgen. Apple hardware word niet ondersteund door esxi ;-) enkel op een mac pro gaat dat zonder problemen draaien. Ik het ook ooit getest en toen vond hij geen netwerk kaart ;-)
Bedankt voor de Info.
Was wel een beetje bang voor driver problemen.
Dan zit er helaas niks anders op de OSX en daar boven op Paralles of Fusion te gaan draaien.
Vind wel jammer dat beide geen remote beheer opties hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-10 20:50
Chak schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 12:08:
[...]

Bedankt voor de Info.
Was wel een beetje bang voor driver problemen.
Dan zit er helaas niks anders op de OSX en daar boven op Paralles of Fusion te gaan draaien.
Vind wel jammer dat beide geen remote beheer opties hebben.
Je zou VirtualBox kunnen gebruiken. Hiervoor is bijvoorbeeld een webinterface ( http://code.google.com/p/phpvirtualbox/ )

Je zou natuurlijk ook Remote Desktop (VNC) kunnen gebruiken toch?

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Op de 2009 Mac mini versie is de sata controller het probleem. Die wordt niet door ESXi ondersteund dus dat gaat gewoon niet werken. Je zou nog eens naar XenServer kunnen kijken. Andere mogelijkheden zijn dingen als FreeBSD met jails (kun je geen ander OS draaien), een Linux distro met KVM of juist Xen maar dan zit je ook al snel weer op het niveau van OS X met VMware Fusion.

Remote beheer van iets als Fusion of Parallels is gewoon dikke onzin. Je kunt de Mac remote beheren en daarmee ook alle settings van die 2 applicaties. De vm's zelf zijn normale operating systems waarbij je ook de normale remote control zaken kunt gebruiken. Voor Windows zal dat RDP zijn, voor een Linux weer ssh of zelfs X11.

Het grote probleem is een vm stoppen als de Mac uitgaat of in slaapstand gaat en weer starten als hij opstart/ontwaakt. Er zijn een aantal commandline dingen die je kunt gebruiken bij VMware Fusion en je kunt in OS X launchagents e.d. maken. Met die combinatie is er wel iets te maken waarbij je autostart hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
Okay dan zit er dus niks anders op dan Vmware Server blijven gebruiken of OSX met een van de virtualisatie tools.
Met remote beheer bedoel ik zoiets als wat op de vmware esxi en server beschikbaar is.
Gewoon via een browser of een app toegang tot de console

Als de OS nog niet opgestart is en goed werkt moet ik eerst een OSX scherm overnemen en vervolgens via een app het scherm van het gast systeem.
bv logmein naar OSX-> Vmware Fusion naar het scherm van gast systeem en dat werkt niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
  • Laatst online: 14-07-2021
Probeer een linux met KVM (evt. kan je Proxmox op een USB stick installeren?) Dan heb je een bare metal hypervisor en kan je Windows als VM draaien.
http://pve.proxmox.com/wiki/Main_Page

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
nilski schreef op zondag 06 mei 2012 @ 21:15:
Probeer een linux met KVM (evt. kan je Proxmox op een USB stick installeren?) Dan heb je een bare metal hypervisor en kan je Windows als VM draaien.
http://pve.proxmox.com/wiki/Main_Page
Dat ziet er goed uit thx.
Is zeker proberen waard. Hoop dat het draait op de macmini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
draait zeker op mini, en proxmox is eenvoudig te installeren en mee te werken. :)
KVM is naar mijn ervaring zeer stabiel maar als je exotische hardware wil aansluiten is het natuurlijk vraag of de drivers dat ook zijn.. Vergeet niet in je Windows VM de Intel NIC te installeren voor performance (downloaden bij Intel) Ik geloof dat de paravirtuele NIC nog niet volwassen is.

Maar ff tussendoor, waarom niet met bootcamp XP direct installeren?

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

nilski schreef op maandag 07 mei 2012 @ 10:09:
Maar ff tussendoor, waarom niet met bootcamp XP direct installeren?
Dat doet hij nu al ;-).

Je kan ook een willekeurige Linux distro draaien met VMWare workstation.

Vervolgens kan je WSX gebruiken vanuit een browser (zonder plugins, dus ook vanaf tablets) om je VM's te managen. Is nog allemaal in Beta maar wel leuk spul :). http://blog.chipx86.com/2...machines-in-your-browser/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Geweldige tip Jay-v, die WSX ga ik zeker eens bekijken. Lijkt me wel handig voor onze ESX omgeving 8)

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ESXi 5 is wel te doen op een Mac mini. Alleen de netwerkkaart geeft problemen met de default installatie van ESXi. Kijk eens op http://communities.vmware.com/thread/326998. Hier staat beschreven wat je moet doen om de broadcom 5761 drivers in de oem.tgz te stoppen zodat deze bij boot wel functioneert.

En hier zelfs een tutorial wat het uitlegt (google is zo handig :) ): http://paraguin.com/2012/...rver-part-2-installation/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Dat gaat allemaal om het 2011 model wat totaal andere hardware heeft als het 2009 model waar de TS het op wil hebben. Dit maakt een enorm verschil waardoor jouw links voor de TS nou niet bepaald bruikbaar zijn. Die moet opzoek naar ESXi op de 9400m chipset van Nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
Eerst maar ook proxmox binnen paralles geïnstalleerd.
het werkt nog niet optimaal
Paar keer zelfs een panik scherm.

Proxmox instructie film is gemaakt achter een vmware machine...:(
Wel jammer dat ze dit niet met hun eigen product testen.
Installatie op een USB stick werkt goed. dat ga ik maar eerst even verder testen op de mini.

Wel leuk om te zien dat er toch pogingen zijn om ESXi op een mac mini werkend te krijgen.
Op de nieuwe macmini maar wachten..:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ppl schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 21:44:
Dat gaat allemaal om het 2011 model wat totaal andere hardware heeft als het 2009 model waar de TS het op wil hebben. Dit maakt een enorm verschil waardoor jouw links voor de TS nou niet bepaald bruikbaar zijn. Die moet opzoek naar ESXi op de 9400m chipset van Nvidia.
Je hebt helemaal gelijk! Mijn schuld, had beter moeten lezen.

Het 2009 model is inderdaad een ander verhaal, hier zijn ook iets minder pogingen voor ondernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
Chak schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 23:00:
Eerst maar ook proxmox binnen paralles geïnstalleerd.
het werkt nog niet optimaal
Paar keer zelfs een panik scherm.

Proxmox instructie film is gemaakt achter een vmware machine...:(
Wel jammer dat ze dit niet met hun eigen product testen.
Installatie op een USB stick werkt goed. dat ga ik maar eerst even verder testen op de mini.

Wel leuk om te zien dat er toch pogingen zijn om ESXi op een mac mini werkend te krijgen.
Op de nieuwe macmini maar wachten..:)
ik weet niet welk filmpje je bedoelt. brand een cdtje met proxmox, draai de setup vervolgens op de mini en installeer op de USB stick.
Proxmox draait op Debian Linux, erg stabiel en veel hardware ondersteund (mn. oudere!) De ESXi zou een unsupported configuratie zijn met alle risico's van dien. Nu ja, tweak er lekker op los ;)

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
Ik heb een proxmox cd en usb(iso) beide worden niet herkend door de macmini.
Moet de cd en usb op een speciale manier opgebouwd worden voor herkenning op de mini?

CD en USB werken goed op een pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
Chak schreef op vrijdag 11 mei 2012 @ 23:55:
Ik heb een proxmox cd en usb(iso) beide worden niet herkend door de macmini.
Moet de cd en usb op een speciale manier opgebouwd worden voor herkenning op de mini?

CD en USB werken goed op een pc
zijn ze wel bootable? met een goed brandprogramma moet je een iso kunnen branden..
http://www.petri.co.il/how_to_write_iso_files_to_cd.htm

en probeer je met de mini dan ook vanaf cd te booten?
http://osxdaily.com/2010/04/12/boot-your-mac-from-a-cd-dvd/

[ Voor 20% gewijzigd door nilski op 12-05-2012 10:33 ]

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
blijft bij mij eigelijk nog steeds de vraag open waarom virtualiseren..?
hoeveel rekenkracht vergt je setup?
als het niet veel is zou je ook voor een HP N40L kunnen gaan; daarop kan je probleemloos ESXi installeren (is een topic over) HP Proliant Microserver N40L

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
Ik heb niet zo veel power nodig. maar wil wel een zuinige machine.

N40L ziet er leuk uit uit. Heeft volgens mij nog een redelijk hoge verbruik. Ik ga deze machine verder bestuderen en kijken wat het echte verbruik is en of deze nog zuiniger te krijgen is.

Met de mac mini zit ik rond de 15 watt en iets meer power met duel Core 2Ghz.

Installaties werkten niet meer ivm verouderde firmware. In 2009 windows Xp geïnstalleerd en nooit meer een update gedaan.
Ik heb OSX 10.74 geïnstalleerd en diverse updates gedaan.
Even kijk wat het handigste is met de EFI voordat ik proxmox weer ga uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
je hebt gelijk, de mac mini verbruikt idle ca. de helft stroom. dat komt waarschijnlijk door de 2,5" schijf.
in de N40L kan je ook een 2,5 schijf stoppen. wat dan het verbruik is weet ik niet..

met 2x 3,5":;
http://confoundedtech.blo...-microserver-hp-n36l.html
"The MicroServer hovers at around 30 watts idle power usage with two disks, and perhaps +10 watts if you fill the other two bays."

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
Ziet wel heel interest uit.
Ik heb een Qnap NAS 239 deze verbruikt met twee disk rond de 25 watt (camera recording)
Als ik de NAS en de server combiner zal het verbruik vergelijkbaar zijn verwacht ik.

Verbruik van een 3,5" disk is rond de 5 watt

Voor nu toch maar de Macmini voorzien van OSX 10.74 + Parallels,
Leuke van Paralles is dat je met hun iPad app goed remote beheer van de VM's en OSX kan doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
Chak schreef op zondag 13 mei 2012 @ 23:11:

Leuke van Paralles is dat je met hun iPad app goed remote beheer van de VM's en OSX kan doen..
Het leuke van Proxmox is dat je het beheer via de browser doet! :+

WAZUUUUUUUP!!!!!

Pagina: 1