Hallo tweakers,
Mijn huidige computer is alweer zo'n vijf jaar oud en ik vind het tijd om te upgraden.
Eisen/wensen
De computer is voor 'algemeen gebruik': standaard kantoorwerk, downloaden, gamen. Ik ben niet een fanatieke gamer, maar de spellen die ik speel wil ik wel op hoge details spelen. Hét spel voor mij wordt Diablo III. Daar gaan ongetwijfeld veel speeluren in zitten en ik wil optimaal genieten van dit spel, op de hoogste resoluties.
De computer zal weer een aantal jaar (ca. 4-5 jaar) meegaan. Het systeem moet dus wel toekomstbestendig zijn, want ik wil in die jaren niet veel upgraden, maar toch redelijk comfortabel kunnen blijven werken.
Ik zal (vooralsnog) niet gaan overclocken, maar sluit niet helemaal uit dat ik dat alsnog zal doen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Circa 650-700 euro. Als er met minder geld een vergelijkbaar resultaat bereikt kan worden is dat helemaal goed!
Zijn er componenten die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?- Monitor: Samsung SyncMaster 226cw.
Deze zal ik in de loop van dit jaar/begin volgend jaar zeker vervangen voor een monitor die 1920x1080 (FullHD) ondersteunt of misschien zelfs 1920x1200. - Kast: Antec P182 Performance One.
In deze kast is het mogelijk om alle kabels achter de backplate te laten lopen. Dit wil ik zo houden, dus daar moet bij de voeding rekening mee worden gehouden (lengte kabels, en modulair). - Harddisks:
3x Samsung Spinpoint T166 320GB HD321KJ.
Op dit moment heb ik deze harddisks in Raid0 (striping) staan. Ik ben van plan om dat zo te houden. Wel een SSD erbij (voor Windows, programma's en evt. games). Dat betekent dat het nieuwe moederbord - volgens mij - sowieso 3x Sata300 op één en dezelfde controller moet hebben. - Externe harddisk:
1x Western Digital MyBook Home 500GB WD1CS5000E.
Deze externe HD heeft zowel USB als FireWire als ook eSata aansluiting. Het is handig om deze op het nieuwe moederbord aan te sluiten op eSata (i.v.m. snelheid). - Speakers:
Logitech X-540 5.1. - Toetsenbord en muis:
Logitech Media Keyboard Elite en Logitech MX518 - Besturingssysteem:
Ik heb nog een exemplaar liggen van Windows 7 64bit.
De onderdelen die ik overhoud (Asus P5K-E/WiFi, Intel Core2Duo E6750, Kingston HyperX 4x 1GB, Asus Radeon 2900XT, Corsair 520HX en NEC 7173S) gaan in een Antec Sonata II, waarin nog een 1TB harddisk zit. Geen idee nog wat ik met dat systeem ga doen.
Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Niet echt. De PC moet wel een 4-5 jaar kunnen meegaan en geschikt zijn voor nieuwe(re) games. De computer staat op mijn studeerkamer, maar hij moet niet te veel lawaai maken. Aangezien mijn computer bijna 24/7 aan staat, is het prettig als de onderdelen een béétje energiezuinig zijn.
Ik zou graag alle onderdelen bij één leverancier bestellen, bij voorkeur 4Launch (goede ervaringen en redelijk in de buurt).
Dit is het systeem zoals ik dat nu heb samengesteld.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Sony Optiarc AD-7280S Zwart | € 14,23 | € 14,23 |
1 | Intel Core i5 3570K Boxed | € 204,- | € 204,- |
1 | Cooler Master Silent Pro M2 520W | € 75,90 | € 75,90 |
1 | Patriot Pyro SE 120GB | € 132,90 | € 132,90 |
1 | Kingston KHX1600C9D3K2/8GX | € 46,90 | € 46,90 |
1 | Asus EAH6850 DC/2DIS/1GD5/V2 | € 118,80 | € 118,90 |
1 | Asus P8Z77-V LE | € 125,90 | € 125,90 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 718,63 |
Nog een paar vragen en opmerkingen van mij:
1. Hier wordt de
Core i5 2500K vaak aangeraden. Waarom dan niet een
Core i5 3550? Die is volgens mij sneller dan een Core i5 2500K en bovendien goedkoper! Ik zit te twijfelen om dan ook voor de Core i5 3550 te gaan. Waarom niet?
2. Een beetje hetzelfde geldt voor de videokaart. Waarom een 6850 en niet een 6870, die toch wat sneller is en (bijna) net zo duur. Is die niet beter "bang for the buck"? Overigens lijken beide videokaarten voor mij te voldoen. Zoniet, dan denk ik dat ik mijn budget aan moet passen. Ben erg benieuwd naar dit onderdeel.
3. Ik heb gekozen voor deze SSD, omdat ik die voor een (iets) lager bedrag dan hier genoemd kan krijgen, inclusief bracket. Snelheden van deze SSD zijn volgens diverse reviews prima (over het algemeen hoger dan van de Crucial M4).
4. Ik heb gekozen voor 1600MHz geheugen. Lijkt me logisch vanwege de keus voor een IvyBridge moederbord. Toch?
5. Het moederbord heeft volgens mij alles wat ik nodig heb. Denk niet veel te kunnen besparen op een Z77 moederbord.
6. De CoolerMaster heeft wat langere kabels dan de Seasonic. Dat maakt het makkelijker om de kabels achter de backplate te laten lopen (zie bovenaan post). Zijn er andere/betere aanraders?
Kortom:
Wat vinden jullie hiervan? Graag jullie op- en aanmerkingen.