Wat doe ik met mijn voorraad hardware bij stopzetting zaak?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-07 20:29
Om persoonlijke redenen stop ik met mijn zelfstandig bijberoep en daarom wil ik mijn voorraad zo gemakkelijk mogelijk kwijt, maar ik weet niet hoe ik het best aanpak.

Ik heb hardware die ik bij Azerty.nl gekocht heb, andere hardware bij Techdata (groothandel), andere hardware had ik liggen voor ik met mijn bijberoep begon en nog andere hardware zijn tweedehands.

Nu weet ik dat je niet met verlies mag verkopen, maar geldt dit ook bij stopzetting van je zaak?

Aangezien ik alles op korte termijn wil verkopen (laat ons zeggen binnen de 3 maanden) ben ik namelijk bereid om met verlies te verkopen als alles zo gemakkelijker de deur uitgaat. Kan ik bijvoorbeeld iets nieuws als tweedehands verkopen om zo een lagere prijs te kunnen vragen?

En wat doe ik met de garantie? In principe ben ik als verkoper degene die de garantie verzorgt, maar na mijn stopzetting kan ik dat niet meer.

En hoe breng ik een honderdtal hardwareonderdelen aan de man? Op mijn site heb ik te weinig bezoekers om al deze hardware in een korte periode te kunnen verkopen en in mijn vriendenkring heeft men weinig interesse in die dingen. Het oplijsten van alles neemt ook veel tijd in beslag, waardoor ik het niet zie zitten om alles 1 voor 1 in te voeren op sites als ebay, kapaza, marktplaats, tweakers,…

Alvast bedankt voor het advies.

PS. Ik ben een Belg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
verkopen aan een andere zaak die in dezelfde business zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:49
Inderdaad, zoek een (ex)concurrent die ook zulke hardware verkoopt en laat hem een mooi bedrag bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-07 09:37

Stoffel

Engineering the impossible

Blijkbaar is er een artikel 102 met wat uitzonderingen op het verbod op verkopen met verlies: http://www.ejustice.just....2010040603&table_name=wet

Waaronder ook valt:
1° voor goederen die uitverkocht worden of in het kader van een opruiming verkocht worden;
Misschien kun je er gewoon een opheffingsuitverkoop van maken dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_w_mol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-05 07:05
Het oplijsten zal een onvermijdelijke activiteit zijn, maar ik zou ze gewoon groeperen en inderdaad via alle genoemde sites proberen te verkopen.

Integriteit is altijd het juiste doen, ook als niemand kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03 10:23
Kun je het niet gewoon met jij eigen budget de onderdelen "overkopen" van je zaak en ze dan verkopen op tweakers? Zo zijn ze tweedehands en hoef je geen garantie te verstrekken.

Over welke hardware hebben we het? Kan zelf nog wel wat gebruiken ;)

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-07 14:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zoek eens op "opkopers hardware". Er zijn genoeg bedrijven die hele partijen opkopen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:27

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Gertjezzz schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 16:40:

Over welke hardware hebben we het? Kan zelf nog wel wat gebruiken ;)
offtopic:
+1

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:17

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ik denk toch niet dat je er onderuitkomt om een lijst te maken met wat er allemaal is. Tenzei je echt iemand kan vinden die komt kijken en dan de hele handel mee kan nemen.

Ik verwacht dat als het gewoon 'goede' hardware is voor een goede prijs dat je het in de V&A wel snel kwijt kan raken :)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In Nederland is het in ieder geval toegestaan om producten zonder garantie te verkopen mits je dit uitdrukkelijk vermeld en voor een lagere prijs. Zo kan je showroommodellen zonder garantie verkopen omdat aannemelijk is dat ze door langere tijd als showroommodel gebruikt te zijn enige gebreken opgelopen kunnen hebben. Of dit in Belgie ook zo is weet ik niet.
Daarnaast is het inderdaad zo dat een winkel die niet meer bestaat geen garantie kan leveren. Volgens mij moet het dan mogelijk zijn een opheffingsuitverkoop te houden waarbij je nadrukkelijk meld dat in verband met opheffing van het bedrijf geen garantie meer geclaimd kan worden in de toekomst.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-07 14:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik weet niet hoe dat in Belgie zit, maar als je in Nederland je als eenmanszaakje bedrijf opheft, zou het best wel eens kunnen zijn dat je persoonlijk nog steeds aansprakelijk bent voor de zaken die je voorheen verkocht hebt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Maak een actie op samenkopen.net en ik denk dat je het zo kwijt bent ;) Succes!

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
Dank je voor de reacties. Ik ga dit weekend alles oplijsten in een excelfile en het eerst in mijn vriendenkring aanbieden en dan post ik het volgende week ook hier. Wat niet weg geraakt bied ik dan aan bij een opkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-07 18:07
offtopic:
Ik wist helemaal niet dat je niet met verlies mocht verkopen :? Wij verkopen auto's dagelijks met verlies omdat de afschrijving groter wordt en het op dat moment het beperken van het verlies is. Dit is maar een hele kleine hoeveelheid, maar die is er toch zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-07 00:00
RedHat schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 22:16:
offtopic:
Ik wist helemaal niet dat je niet met verlies mocht verkopen :? Wij verkopen auto's dagelijks met verlies omdat de afschrijving groter wordt en het op dat moment het beperken van het verlies is. Dit is maar een hele kleine hoeveelheid, maar die is er toch zeker wel.
Wordt met verlies niet gewoon bedoeld vraagprijs < inkoopprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:28
RedHat schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 22:16:
offtopic:
De wet is tegen het structureel met verlies verkopen.
De reden hier achter is dat sommige grote winkels expres onder de inkoopprijs verkochten om de concurrentie (zonder de financiele reserves om hier in mee te kunnen gaan) failliet te laten gaan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:26
dat was vooral met supermarkten een probleem inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Maar hier op de hoek zit al tijden één of andere louche bank-zaak, meubels gevallen van vrachtwagens etc.. Met slogans op de etalage van "opheffingsuitverkoop, alles 50% korting", met daarbij de week erna "magazijnverkoop, alles moet weg, 2 halen 1 betalen", en toevallig de week erna is er "ouddesignverkoop, gratis huishoudset bij ieder bankstel".

In hoeverre gelden dit soort acties tegen met verlies verkopen? Ik kan me voorstellen dat deze zaak dan banken voor 300€ inkoopt, voor 250€~400€ verkoopt gedurende het hele jaar, maar er wel een messenset, stofzuiger en wasmachine (á 100€) bij weggeeft. En de week erna weer precies hetzelfde doet, maar onder een andere verdeling...

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:26
Die gast maakt waarschijnlijk gewoon winst op die banken, anders kan hij dat zich echt niet veroorloven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FIFO
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 21:55
Nikolas schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 23:02:
[...]

Wordt met verlies niet gewoon bedoeld vraagprijs < inkoopprijs?
er zal ook wel een fiscale reden achter zitten. vaak je de omzetbelasting op je ingekochte producten in mindering brengen op de betaalde omzetbelasting door de consument. als dan je verkoopprijs lager is dan de inkoopprijs laat je (een deel van) het verschil aanvullen door de fiscus. lijkt me niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-06 23:17

GS88

π raat

Neodymium schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 00:06:
Maar hier op de hoek zit al tijden één of andere louche bank-zaak, meubels gevallen van vrachtwagens etc.. Met slogans op de etalage van "opheffingsuitverkoop, alles 50% korting", met daarbij de week erna "magazijnverkoop, alles moet weg, 2 halen 1 betalen", en toevallig de week erna is er "ouddesignverkoop, gratis huishoudset bij ieder bankstel".

In hoeverre gelden dit soort acties tegen met verlies verkopen? Ik kan me voorstellen dat deze zaak dan banken voor 300€ inkoopt, voor 250€~400€ verkoopt gedurende het hele jaar, maar er wel een messenset, stofzuiger en wasmachine (á 100€) bij weggeeft. En de week erna weer precies hetzelfde doet, maar onder een andere verdeling...
Zo zie ik er ook vaak van.. bv. een beddenverkoper die eerst opheffings.. dan magazijns.. dan dit weer en oude voorraad en noem het maar op.

@TS: Bij het stopzetten van je zaak kan je de voorraad wellicht wel aan concurrenten verkopen, een paar centjes onder de inkoopprijs is meestal al genoeg voor ze om te 'happen'. Had een kennis die stopte met zijn zaak en die verkocht al zijn apparatuur aan een collega/concurrent.

Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
Intussen heb ik het meeste van mijn nieuwe hardware kunnen slijten aan een computerwinkel in de buurt.
Wat overblijft is vooral tweedehands dat niet veel waard meer is. De meest waardevolle tweedehands dingen heb ik intussen al op V&A gezet.
Wie graag knutselt met aan oude computers is wellicht iets met dit.

Ik zal nog deze een restpartij nieuwe hardware op V&A en in deze topic posten.
Pagina: 1