ADSL Repeater

Pagina: 1
Acties:

• ruudieboy
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-02 15:32
Ik zit op ~4500 meter van de ADSL centrale af wat een snelheid van 448 (Kbps.) up en 3616 (Kbps.) down opleverd. De attenuation is 31.0 dB up en 58.4 dB down.

Met 3 desktops, 2 laptops en 3 mobieltjes die hier allemaal op aan zijn gesloten is deze snelheid veel te weinig. Vooral omdat er intensief online gegamed wordt op deze desktops. Wanneer dan ook maar een van de andere apparaten iets op internet doet, een webpagina openen bijvoorbeeld dan schiet bij je game de ping naar de 500+.

Helaas is er op deze locatie ook geen kabel of glasvezel aanwezig.

Ik was op internet wat op zoek om nog wat meer uit de lijn te halen en kwam de ADSL Repeater tegen (Wikipedia: ADSL loop extender). Weet iemand of mijn aanbieder (KPN) deze apparaat wel eens plaats?

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01 10:31
Is VDSL(2) nog niet verkrijgbaar daar?

Ik denk dat je beter met QoS aan de slag gaat.
QoS lost het snelheidsprobleem op zich niet op, maar je kan hiermee je game trafiek de hoogste prioriteit geven.
Als dan iemand anders gewoon surft of een download start, voel je dat amper of niet in je game.
Moet je wel even op zoek gaan welke huis tuin en keuken router een beetje instelbaar is met QoS.
Sommigen hebben maar 1 optie, aan of uit (waar je niks mee bent)...
Je kan dan bijvoorbeeld opgeven dat normaal surfverkeer lage prioriteit heeft en trafiek over poort 27000 een hoge prioritet. Je kan zo blijven gamen en downloaden tegelijk.
Andere optie, als je geen routertje kan vinden kan je ook een Linux bak tussen je intern netwerk en de router plaatsen waar je dan dmv iptables/TC of monowall of shorewall oid je QoS tagging gaat doen. Dan is dat wel een pctje of module die continu moet aan staan.

Gezien de afstand zit je misschien zelfs al op RE-ADSL. En de telefoonmaatschappij gaat uiteraard ook niet halverwege de straat open breken om daar een repeater te plaatsen want dan moeten ze een dikke bundel van 400 paren gaan uiteen halen en jouw paar er uit proberen te zoeken.

[ Voor 61% gewijzigd door Dikke Foaf op 04-05-2012 13:51 ]

• ruudieboy
QoS werkt alleen voor de upload toch? VDSL is niet beschikbaar en lijkt me ook niet veel op te leveren als ik deze grafiek moet geloven Wikipedia: File:ADSL Line Rate Reach.gif.

• Dikke Foaf
QoS werkt inderdaad alleen voor de upload richting, maar door belangrijkere upload voor te laten op andere, gaat ook je download mee volgen. Bijv. de ack pakketten voor je game trafiek eerst en daarna pas de acks voor je surf verkeer of download verkeer.
Iemand die ik ken heeft het uitgeprobeerd dmv een linux bak met iptables/TC. Hij kon me melden dat hij tegelijk kon downloaden, tesamen met de hele lijn volgetrokken met downloads.
Met of zonder de lijn vol te trekken met downloads, was dit amper voelbaar in de ingame ping.
Hoewel QoS alleen voor upload werkt, geeft het toch het gewenste resultaat.

Als ze VDSL uit zouden rollen, dan wordt dit tot bij jou in de straat gedaan, waardoor je meestal op maximum 700m telefoonlijn zit ipv op 4,5km tot in de LEX. VDSL over 4,5km geeft inderdaad geen voordelen, maar ADSL termineert meestal in de LEX en VDSL termineert op een kastje in je straat (ROP). Daarom zijn met VDSL toch hogere snelheden te bereiken.

Als VDSL toch niet beschikbaar is bij jou, zit je in feite gewoon vast aan je huidige snelheid. Aan je snelheid zal je dus heel weinig kunnen doen, maar je kan wel prioriteiten gaan toekennen aan je verkeer waardoor je met een lagere snelheid meestal toch nog best uit de voeten komt.
Als je die Linux bak zou draaien, kan je er ook nog zelfs Squid bij op gooien, die kan ineens dan ook proxy spelen, zodat de meeste dingen toch ook wat vlotter gaan aanvoelen. Doe dan ook ineens Squid met delay pools. Op die manier kan 1 persoon dan niet de hele verbinding op HTTP dicht trekken in download richting :P
Met Traffic Control kan je ook nog heel wat throttling gaan doen voor alle verkeer in download richting.
Je zit op dit moment zodanig vast (je kan gewoon niks beters krijgen) dat je aan traffic shaping moet gaan doen om eea werkbaar te maken. Hetzelfde zal je misschien ook kunnen zien/horen in een Skype gesprek, als dan iemand een download start, zal dat misschien ook wel voelbaar zijn in gesprekskwaliteit die achteruit gaat of stotteren van het geluid.
Als je geen Linux gewoon bent, dan zal dit niet zo heel eenvoudig zijn, maar als je bereid bent om wat bij te leren, hoeft dit geen probleem te zijn, er is in Google veel over te vinden.

Kijk ook eens of je huidige router al enige vorm van QoS kan doen, misschien volstaat dit al wel en hoef je helemaal niet met Linux aan de slag.

In dit topic zijn al 2 routers bij naam genoemd die de mogelijkheid zouden hebben:
Degelijke router (met afknijp of prioriteit functies)

[ Voor 27% gewijzigd door Dikke Foaf op 04-05-2012 15:50 ]

• ruudieboy
Heel erg bedankt ! Ik ga op zoek naar een router met deze mogelijkheden. In mijn KPN modem zie ik nu staan: "QoS Class: UBR" ik kan dit echter niet wijzigen.

• Dikke Foaf
Aan de WAN kant, dus de ADSL kant (ATM), in het netwerk van de provider dus, kan de provider ook een vorm van QoS doen, meestal doen ze dit ivm SLA's voor bedrijven.
Dat is wat je nu ziet staan en de reden waarom je het niet kan veranderen.
UBR is de Unspecified Bit Rate service klasse en dat komt erop neer dat je dus gewoon geen bandbreedtegaranties hebt.

Dit heeft op zich niet direct iets te maken met het soort QoS dat jij eigenlijk graag wil.

[ Voor 7% gewijzigd door Dikke Foaf op 04-05-2012 19:41 ]

Pagina: 1