Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-09 11:02
Ik moet opzoek naar een nieuwe router voor bij mij in huis, ik zit hier met meerdere personen in huis en hebben een zeer goede internetverbinding. Maar het moet dus niet zo zijn dat iedereen nieuwsgroepen en/of torrents gaat zitten downloaden waardoor mensen die bezig zijn met hun studie problemen krijgen met traag internet. Daarom ben ik opzoek naar een degelijke router waarbij deze functies ondersteund worden. Het liefst heb ik deze functie direct in de officiële firmware, maar indien nodig ben ik ook wel bereid mijn router te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 23:50
Quality of Service?
Zelfde probleem hier en zo heb ik het opgelost met static IP's en QoS op mijn IP. Daarnaast een max download instellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
Ik wil niet beginnen aan static ip adressen, de mensen hier in huis gebruiken over het algemeen een laptop en hebben geen verstand van ip adressen aanpassen. Ik wil dan ook voorkomen dat de range hier in huis anders is dan op andere locaties waardoor ze daar dan weer geen internet hebben.

Ik zoek dus niet een functie waarbij je zegt ip adress X of mac adress Y mag maar zoveel downloaden, met een breedband van Z.

Ik wil dus tegen de router zeggen dat wanneer de volledige breedband beschikbaar is dat deze gebruikt mag worden om te downloaden, maar wanneer iemand zijn mail ophaalt dit voorrang krijgt.

Mocht iemand een router hebben of weten welke precies aan mij boven beschreven scenario kan voldoen zou ik dit graag vernemen.

PS. misschien is QOS wel het zojuist door mij omschreven scenario, ik heb geen ervaring met QOS en kon ook niet zo heel veel er over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

sjors86 schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 22:21:
PS. misschien is QOS wel het zojuist door mij omschreven scenario, ik heb geen ervaring met QOS en kon ook niet zo heel veel er over vinden.
QoS is inderdaad wat je zoekt. Ik kan me echter niet voorstellen dat je er niet veel over kunt vinden, het web staat er vol mee.

Zie het forumdeel Netwerken, daar staat veel meer informatie als je een beetje zoekt.

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 15-05-2010 22:26 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Je kunt niet zeggen dat specifiek die opdracht voor moet gaan, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Wij hebben de oplossing hier in huis gevonden door gewoon extra kabel/ADSL aansluitingen te laten aan leggen en ieder zijn eigen abonnement...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

@Zandbak: Met QoS kan je prima instellen dat je bepaalde services (poorten) voorrang wilt geven.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Dennahz schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 22:56:
@Zandbak: Met QoS kan je prima instellen dat je bepaalde services (poorten) voorrang wilt geven.
ZandPaD!!!! >:)
Hmm true, maar dan gaat alsnog het effect van voorrang verloren als die poorten ook door iets anders worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Meerdere routers van Draytek kunnen per poort 'knijpen'..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-09 00:16
Op mijn DIR-825 kan je heel makkelijk over een bepaalde range IPs (in jouw geval ALLE IPs) bepaalde poorten voorrang geven op andere, gewoon zo in te stellen via de QoS engine. Voorrang geven gaat door een prioriteit (1 tem 8 ) op te geven per range van poorten die je zelf ingeeft

[ Voor 22% gewijzigd door Kosty op 15-05-2010 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 06:48

Sebazzz

3dp

Zandpad schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 23:03:
[...]

Hmm true, maar dan gaat alsnog het effect van voorrang verloren als die poorten ook door iets anders worden gebruikt.
Zo is het gewoon. Deal with it. De poorten onder 1024 zijn bekende poorten waarvan je vrij zeker kan zijn dat de bijbehorende applicaties de poorten gebruiken. Zie ook: Wikipedia: List of TCP and UDP port numbers

Het is niet zo dat een softwaremaker naar de IANA moet stappen zodat zijn stukje software poort X mag gebruiken. Niets let mij om een stuk software te schrijven dat alles via poort 80 (HTTP standaard poort) doet. ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum...

OH Beleid
Netwerk gerelateerde zaken
Heel simpel: netwerk gerelateerde zaken horen niet in Overige Hardware thuis. Daar is Internet & Netwerken voor.
Je bent niet nieuw op GoT, je hebt eerder al daar gepost. Beetje jammer dat je dit dan op de foute plek post...

Move OH -> NT

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 14:26
http://www.pfsense.org al eens bekeken? Voor rond de 100 euro zijn er Alix/soekris bordjes waar dit prima op draait alhoewel een oude pc met 2 of meer netwerkkaarten ook prima voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

Heb sinds kort DD-WRT op mijn router draaien, zit ook QoS op en je kunt er voor kiezen om (eventueel alleen op bepaalde dagen) al het bittorrent af te knijpen. Per MAC/IP zit er helaas niet op.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
QoS moet in principe alles kunnen wat je wilt. Alleen is QoS != QoS, het verschilt per modem / router wat je kunt instellen...

- Welke provider / abonnement heb je?
- Hoeveel gebruikers zitten achter de router/modem?
- Welk budget heb je in gedachten?

Als je met een oude PC, of een mini-ITX computertje gaat werken, kun je inderdaad kijken naar pfsense.org of IPCOP.

Het voordeel is dat dan ook gelijk een volledige firewall hebt, met IPS/IDS (Snort). Zelf vind ik IPCop makkelijk dan PFSense, maar de laatste kan veel meer. Daarnaast is het alweer lang geleden dat ik met 1 van beiden heb gespeeld. Als ik nu kijk, lijkt PFSense sterk ontwikkeld te zijn...

[ Voor 10% gewijzigd door SkyFlyer op 16-05-2010 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
Bedankt voor al de reacties, ik ga me dan maar eens verdiepen en QOS.
Het is trouwens de bedoeling dat hier 7 mensen in huis gebruik gaan maken van het netwerk (draadloos), dit geeft toch geen problemen met QOS neem ik aan, draadloze gedeelte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Timmert schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 23:18:
Meerdere routers van Draytek kunnen per poort 'knijpen'..
True :Y
Je kunt zelfs nog instellen dat een bepaald Vlan gewoon maar X aantal kbps up/ down mag gebruiken.
En daarnaast heb je nog een uit gebreide QOS mogelijkheid :)
Zandpad schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 20:26:
Quality of Service?
Zelfde probleem hier en zo heb ik het opgelost met static IP's en QoS op mijn IP. Daarnaast een max download instellen...
Misschien een nette oplossing om MAC adressen in je DHCP server te koppelen zodat het gewoon de clients op DHCP kunt laten staan maar toch krijgen ze bij die router altijd hetzelfde adres.
sjors86 schreef op zondag 16 mei 2010 @ 12:41:
Bedankt voor al de reacties, ik ga me dan maar eens verdiepen en QOS.
Het is trouwens de bedoeling dat hier 7 mensen in huis gebruik gaan maken van het netwerk (draadloos), dit geeft toch geen problemen met QOS neem ik aan, draadloze gedeelte?
Er zijn goedkope routers op de markt die met "zoveel" wirelessclients op hun gat gaan. Maar ja van dat type heb je zoviezo geen fatsoenlijke QOS ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1