Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 10:24
Beste Tweakers,

Ik zit met een vraag. Ik ben bezig met het samenstellen van een HTPC en heb daar in totaal 6 casefans inzitten en een CPU Cooler met 2 fans.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 17,-€ 17,-
1Cooler Master Blade Master 92MM/25MM PWM, 92mm€ 6,-€ 6,-
4Cooler Master Blade Master 120MM/25MM PWM, 120mm€ 7,60€ 30,40
2Noctua NF-R8 PWM, 80mm€ 11,90€ 23,80
1MSI Z77A-GD65€ 164,05€ 164,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.860,33

Het moederbord heeft 3 PWM (4-pins) fan headers, waarvan één de CPU-fan, en ik wil graag alle fans hierop aansluiten. Zoals jullie weten is geluid belangrijk bij een HTPC dus ik wil liever niet dat fans direct op de PSU worden aangesloten.

Ik heb dus meer fans dan headers, dus ben ik genoodzaakt splitters te gebruiken. Echter elke header levert 12v dus ik kan niet oneindig veel fans aansluiten. De specs van het moederbord zeggen inderdaad: The fan power connectors support system cooling fans with +12V.

De Cooler Master Blade Master 120mm fans verbruiken volgens de specs 4.32 Watt (http://www.coolermaster-usa.com/product.php?product_id=2945). Volgens Xbitlabs heeft deze fan een piek-belasting van slechts 2.36 Watts en een start-up voltage van 5.3 volt (http://www.xbitlabs.com/a...20mm-fan-roundup-2_4.html). Ik zou dus zeggen dat ik maximaal 2 van deze fans kan aansluiten op 1 header.

De Noctua 80 mm fan verbruikt volgens de specs 0.72 Watt (http://www.noctua.at/main...oducts_id=45&lng=en&set=1). Ik kan geen reviews vinden of het start-up voltage. Maar met een dergelijk lage wattage verwacht ik dat de start-up voltage redelijk laag zal zijn.
Ik wil deze twee fans dus aansluiten op dezelfde fan headers als waar ik de Blade Masters op aansluit.

Dan resten alleen nog de CPU cooler en de extra 92mm Blade Master. Deze wil ik dan aansluiten op de 3e fan header (CPU-fan header). De 92mm fan heeft 3.12 Watt als spec (http://www.coolermaster-u...m%20%28R4-BM9S-28PK-R0%29). Dat zou dus wel moeten kunnen.

Vraag is, gaat dit lukken? Reken ik wel goed? Moet ik de wattages bekijken of de amperes? Ik ben namelijk geen expert op dit gebied.

Ik heb deze vraag ook al voorgelegd aan Cooler Master, maar heb daar helaas een jammerlijk antwoord op gekregen. Ik moest dit namelijk voorleggen bij de fabrikant van mijn moederbord. Ik dacht dat alle fan headers max. 12 Volt leverden, dus leek me dit een vraag voor de fabrikant van de fan. Heb ik dat goed of kan MSI wellicht een passend antwoord geven volgens jullie?

Kort: Ik heb drie 4-pins fan headers die ik allemaal wil gebruiken voor in totaal 6 casefans en een cpu-koeler met 2 fans. Ik reken met wattages en kom uit op krappe marges. Ik ken niet alle start-up voltages van de fans dus kan ook niet zeggen of het mogelijk is.

Alvast mijn dank!

Overige info: Keuze voor Blade Masters zijn hier afkomstig van: http://www.tomshardware.c...9-10-cooling-roundup-2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:58

thijsco19

KTM 990 SMT

Is een fancontroller niet eenvoudiger?
Die 12volt zegt niet alles, je kan beter kijken hoeveel ampere max ze kunnen leveren, U x I = P oftewel volt keer ampere is watt. Als je het maximale wattage weet wat ze kunnen leveren kan je uitrekenen hoeveel fans je erop kan aansluiten.

Dit is trouwens de theorie ik weet niet of het zo in de praktijk ook werkt.
Ik zelf heb er momenteel 2 fans op 1 header (van een stuk oudere moederbord) en het werkt gewoon goed.
Heb al verscheidene gezien die er meerdere erop hebben aangesloten dus ik denk dat je er met 3 per header wel uit moet komen.

Heb je trouwens ook al de zoekfunctie/google gebruikt? Ik weet zeker dat je wel een paar topics zult vinden met soortgelijke vragen/antwoorden.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
thijsco19 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 22:18:
Is een fancontroller niet eenvoudiger?
Die 12volt zegt niet alles, je kan beter kijken hoeveel ampere max ze kunnen leveren, U x I = P oftewel volt keer ampere is watt. Als je het maximale wattage weet wat ze kunnen leveren kan je uitrekenen hoeveel fans je erop kan aansluiten.

Dit is trouwens de theorie ik weet niet of het zo in de praktijk ook werkt.
Ik zelf heb er momenteel 2 fans op 1 header (van een stuk oudere moederbord) en het werkt gewoon goed.
Heb al verscheidene gezien die er meerdere erop hebben aangesloten dus ik denk dat je er met 3 per header wel uit moet komen.

Heb je trouwens ook al de zoekfunctie/google gebruikt? Ik weet zeker dat je wel een paar topics zult vinden met soortgelijke vragen/antwoorden.
Ik wil liever geen fan controller vanwege de beperkte ruimte in de HTPC. Klopt het overigens dat ik met een fan controller de fans door het mobo via de pwm functie kan laten sturen?

Helaas kan ik in de handleiding van MSI nergens vinden hoeveel Watt of Ampere een fan header maximaal kan leveren. Volgens mij kon een fan header in bijna alle gevallen max 12v, max 1 amp leveren. Ik zal toch maar eens een mailtje naar MSI sturen.

De zoekfunctie en Google heb ik al gebruikt, geen zorgen. Ik wilde echter specifieke informatie, mensen die misschien toevallig dit moederbord ook gebruiken, vandaar de naam van het mobo in de titel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Laatst online: 12-06 13:38

RoofTurkey

PredatorKalkoen

En zoiets?

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

@RoofTurkey, als hij de fans al heeft en het PWM fans zijn dan zou deze niet gescikt zijn.
Suitable with any 12V DC cooling fan with 3pin connector.
Eén van deze kan max 3 fans aansturen, je zou er dus 2 nodig hebben.
bron: xigmatek.com

De fans die ik gebruik zijn van arctic cooling, ze maken gebruik van de 'PWM Sharing Technology', op het plaatje op hun site staan er 3 fans aangesloten dus het zou moeten lukken om per header 3 fans aan te sluiten.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
Mmm MSI kan ik geen mail sturen..die bieden die optie niet. :S

Ik heb wel eens gelezen dat bepaalde moederborden (ook van MSI) maar 1 ampere kunnen leveren gedeeld over alle fan headers. Kan dat kloppen? Het lijkt mij een beetje weinig.

Ik probeer ook te vinden in welke mate ik me zorgen moet maken over het start-up voltage van de fans.Ik heb namelijk een vraag gesteld aan Noctua over de startup voltage, en kreeg dit terug:
What you are worried about is the current the fan header can delivery, not the voltage. Fan headers on mainboards are usually able to deliver up to 0.8-1A, which is more than enough to power four NF-R8 PWM fans (4x0.06A = 0.24A).

Edit: Weet je wat ik doe. Ik sluit de 80mm Noctua fans gewoon via molex aan op de PSU. Volgens de specs draaien ze voluit toch maar 17Db. Dat is niet heel erg hard.
Dan sluit ik elk 2 120mm Blade Masters aan op 1 4-pin fan header. Dan de CPU koeler en de extra 92mm Blade Master op de CPU fan header.

Als ik een fan controller aanschaf dan zit ik daar weer mee te klooien, en ik wil dat het automatisch gaat, dus niet handmatig.

Als iemand toch nog een goed alternatief heeft, hoor ik dat natuurlijk graag.

[ Voor 27% gewijzigd door Len Canoot op 04-05-2012 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Over het voltage moet je je geen zorgen maken, zoals Noctua ook zegt, het punt is de hoeveelheid ampere.

Het moederbord levert gewoon 12V en een fan die heeft (bijv.) minimaal 6V nodig (de zogehete opstartvoltage) en maximaal 12V, als je hem dan direct op 12V aansluit gaat hij full speed maar als je het voltage verlaagt dan gaat hij langzamer draaien tot minimaal 6V. Dit is alleen voor 3pin fans en dus niet voor PWM 4pin fans!

EDIT, Je kan het altijd proberen om zoveel mogenlijk fans erop aan te sluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door thijsco19 op 04-05-2012 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 307266

Wat vind je hiervan: een 4 weg PWM-splitter waarvan de stroom via een molex direct van je voeding komt en je de snelheid via je moederbord-header kan regelen:
http://www.ekwaterblocks....r-4-fan-pwm-extended.html. Twee van die dingen zouden genoeg zijn. Die is te koop bij een bekende Nederlandse waterkoelingsshop.
Een andere stijlvoller uitziende optie is een Cooler Master PWM fan hub, maar of die nog leverbaar is weet ik niet.
http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=2521

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len Canoot
thijsco19 schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 15:36:
Over het voltage moet je je geen zorgen maken, zoals Noctua ook zegt, het punt is de hoeveelheid ampere.

Het moederbord levert gewoon 12V en een fan die heeft (bijv.) minimaal 6V nodig (de zogehete opstartvoltage) en maximaal 12V, als je hem dan direct op 12V aansluit gaat hij full speed maar als je het voltage verlaagt dan gaat hij langzamer draaien tot minimaal 6V. Dit is alleen voor 3pin fans en dus niet voor PWM 4pin fans!

EDIT, Je kan het altijd proberen om zoveel mogenlijk fans erop aan te sluiten.
Ach natuurlijk.. ik hoef de startup voltages niet op te tellen. :( Heeft iemand een goede bron waar ik dit soort dingen kan lezen, want ik heb gezocht..
Anoniem: 307266 schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 16:47:
Wat vind je hiervan: een 4 weg PWM-splitter waarvan de stroom via een molex direct van je voeding komt en je de snelheid via je moederbord-header kan regelen:
http://www.ekwaterblocks....r-4-fan-pwm-extended.html. Twee van die dingen zouden genoeg zijn. Die is te koop bij een bekende Nederlandse waterkoelingsshop.
Een andere stijlvoller uitziende optie is een Cooler Master PWM fan hub, maar of die nog leverbaar is weet ik niet.
http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=2521
Die eerste oplossing vind ik inderdaad wel een leuke oplossing. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Len Canoot schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 18:33:
[...]

Ach natuurlijk.. ik hoef de startup voltages niet op te tellen. :( Heeft iemand een goede bron waar ik dit soort dingen kan lezen, want ik heb gezocht..
Wat wil je weten?
Ik heb het grotendeels geleerd op school (VMBO kader 4e jaar Natuur & Scheikunde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Len Canoot schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 18:33:
[...]

Hoppa! ;)
http://www.hobby-electronics.info/nl/elektronicacursus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-06 03:31
Waarom zou je überhaupt 8 fans in een HTPC stoppen om vervolgens te gaan klagen over het geluid? 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door n0elite op 05-05-2012 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

n0elite schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 15:58:
Waarom zou je überhaupt 8 fans in een HTPC stoppen om vervolgens te gaan klagen over het geluid? 8)7
Heb de rest van de hardware ook even bekeken, is dit niet een beetje overkill voor een HTPC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
Ga eens op onderstaand linkje verder zoeken.

[BBG aanschaf] HTPC
Pagina: 1