Synology vs zelfbouw nas

Pagina: 1
Acties:
  • 1.568 views

• Chrosan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-01 11:24
Dag iedereen!

Ik had graag een nas systeempje in huis gehaald. Mijn oog viel op een Synology DS212j maar ben wat verder gaan kijken naar een zelfbouw systeem en vroeg me nu eigenlijk af wat de beste aankoop zou zijn?

Vereisten:

- Raid 1 van 2 schijven
- mediaserver
- backup server
- downloaden (torrents)
- zuinig

Zelfbouw:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Desktop Board DN2800MT€ 88,50€ 88,50
1Verbatim Pinstripe 4GB Zwart€ 3,44€ 3,44
2Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 102,99€ 205,98
1Cooler Master NA 90€ 26,80€ 26,80
2Kingston ValueRAM KVR1066D3S8S7/2G€ 11,38€ 22,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 347,48

Synology DS212j
#ProductPrijsSubtotaal
2Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 102,99€ 205,98
1Synology Disk Station DS212J€ 167,80€ 167,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,78

Ik ben van plan FreeNas te gaan draaien op de zelfbouw server (op de usb stick) en hem in een oude kast (met wat improvisatie) te bouwen. Gaat deze zelfbouw betere performance bieden of zou ik toch beter gaan voor de Synology? Als iemand een andere oplossing heeft of voorstellen heeft dan zijn deze altijd welkom!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:56
De wensen die je hebt kunnen allemaal prima gedaan worden met de Synology.

Voordelen Synology
1. Energieverbruik
2. Zeer stabiel
3. Grote groep gebruikers en veel kant en klare pakketten. Denk aan Sickbeard & Couchpotato om series en films automatisch te downloaden. Met een zelfbouw moet je zelf veel uitzoeken en configureren al kan dat zeker ook weer erg leuk zijn.
4. Compact
5. Zeer goede support

Voordeel van zelfbouw
1. Flexibel. Je kunt het systeem aanpassen naar je wensen.
2. Sneller, al maakt dit voor je wensen niet echt wat uit
3. Je kunt hem upgraden als je wilt.

Persoonlijk zou ik voor de Synology gaan maar dit hangt af wat je onder Mediaserver verstaat. Als het gaat om puur het streamen van Muziek / Films dan is dat geen probleem. Als je ook wilt films eerst wilt coderen voor ze op een willekeurig apparaat kunnen worden afgespeeld dan wordt dat lastiger met de Synology zeker de J versie is hiervoor zeker te zwak al zijn de overige DS212 daar zover ik weet ook niet echt geschikt voor. Voor HD streamen voldoet hij prima.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeOO op 03-05-2012 17:10 ]

Verwijderd

Wat is het verbruik van zo'n Synology precies? Dat kun je vast wel evenaren met een goede PicoPSU zelfbouw NAS.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
De DS211J pakt 15 tot 40W
dus pak het gemiddelde per 24/u dan ga je tegen de 30W zitten

De synology heeft uitermate goede schedule-mogelijkheden

• hFresh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-03-2025
Ik sta ook op het punt een NAS te kopen. Heb er al veel vergeleken de laatste dagen en ik moet zeggen dat ik de nieuwe DSM 4 van Synology wel erg smooth vind. Je kan hem hier uitproberen. Gebruikersgemak van DSM 4 tegenover Freenas lijkt mij zeer aangenaam.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 19:54
Als tussen oplossing is er ook nog de pricewatch: HP Proliant Microserver N36L.
Dit is een kleine en zuinige pc (35 Watt) in een mini-itx achtig formaat met vier hot swap drivebays. De hardware is te vergelijken met redelijk high end NAS dozen.
Hij wordt geleverd zonder software, dus je kunt er je eigen OS op zetten (Windows 7, Windows 2008 R2, Windows HomeServer, Freenas, OpenMediaVault en met wat gepruts zelfs Mac OS X)

Het grootste voordeel van dit apparaat is zijn prijs.

Zie ook dit topic voor inspiratie.
HP Proliant Microserver N40L

while (! ( succeed = try ()));

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Veel te zwakke hardware om fatsoenlijk FreeNAS op te draaien, dan wil je toch echt wat meer vermogen hebben. Op die HP Proliant is FreeNAS helemaal een ramp als je niet flink wat hardware upgrades uitvoert.

Zelfbouw kan betere performance bieden maar kost je veel meer werk en je gaat het niet redden als je zwakke hardware combineert met een OS wat veel kracht nodig heeft om fatsoenlijk te draaien.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kijk hier eens, daar staat alles wat je wilt weten :)
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit topic is inderdaad redelijk overbodig. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.