Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Het is eigenlijk een heel erg stomme vraag, maar dan toch durf ik het te stellen :P

Ik begin volgende jaar met HBO opleiding technische informatica. Programmeren is mijn hobby.
Wat ik net heb gehoord is dat je pas veel/goed kan verdienen als je bijzondere talenten hebt als het om ICT-gebied gaat. En dat je meer aan een WO-papiertje hebt wanneer je geen bijnzondere talenten bezit. Is het nou ook zo ? Dat wanneer je werk doet en je best blijft doen ( ook al bezit je geen bijzondere talenten ) je niet veel gaat verdienen ?

kan mij iemand ter indicatie salarisen noemen die jullie bereikt hebben zonder "BIJZONDERE" talenten.
Ik weet dat het moeilijk is je voor te stellen wie ik nou precies bedoel, maar hopelijk levert het topic wat verheldering op.

Alvas bedankt en GROETJES !:)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:08
Voor een indicatie van salarissen kan je beter in Wat verdient de ICT'er / GOT'er? (deel 11) kijken. Voor de rest vind ik dat je nogal vaag blijft.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Dat snap ik ook heel goed. Als ik naar de lonen in topic Wat verdient .... dan ben ik heel blij dat ik voor ICT heb gekozen. Maar misschien zijn dat juist mensen die na 5 a 8 jaar gemiddeld 4.200 euro verdienen jusit mensen met bijzondere talenten ? :)

Misschien dat je mij kunt vertellen wat je gaat verdienen na 2, 5, 10 jaar ... met hbo opleiding technische informaitca ,als je goed best blijft doen. EN wat je gaat verdienen met een WO opleiding.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2012 00:07 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Het is imho heel simpel, werk je standaard dan krijg je standaard salaris.

Kan je iets bijzonders (en/of jezelf goed vermarkten) dan kan je meer krijgen.

Het is simpelweg een wet van vraag en aanbod. Maar dat geldt niet alleen in de ICT, maar over de gehele markt.
De zoveelste codeklopper verdient niets extras.

Qua ICT-salarissen was de echte booming-tijd rond 2000, toen was er simpelweg vraag naar wie maar iets kon. Tegenwoordig studeert jan en alleman ICT en is er genoeg vraag en gaat het enkel om de diamantjes in de berg (qua veelverdienen)

Vergeet trouwens niet dat iets als een hobby als programmeren al een bijzonder iets kan zijn (mits je het maar professioneel doet en niet vervalt tot zolderkamernivo).
School is voornamelijk maar een theoretisch iets, als je daarvanaf komt en dan pas met de realiteit in contact komt dan betwijfel ik zelf of je uberhaupt tot de middenmoot behoort, maar toch zie ik maandelijks sollicitaties langs mijn bureau komen van mensen die denken dat enkel school wel genoeg is.

Verval je tot het neefje op de hoek dan ga je denk ik niet veel verdienen, maar ga je echt de theorie van school naast school toepassen en serieus uitdiepen dan bouw je wmb een voorsprong op. En een voorsprong kan je mits je de juiste attitude hebt simpelweg omzetten in meer salaris.

Oftewel het ligt helemaal aan jezelf. Wil jij echt je hele leven alleen maar programmeren dan moet je echt iets uitzonderlijks kunnen om na 5 tot 8 jaar significant meer te verdienen dan iemand van 18-20 die net van school komt en ook kan programmeren.
Ben je echter bereid om ook door te groeien dan krijg je met een hogere functie ook hoger salaris.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zeker bereid om door te groeien. Dat vind ik helemaal geen probleem. Maar of het nou bijzonder talent vereist. Dat is echter mijn vraag als we het over veelverdienen hebben. Maar goed ik hoop dat je op mijn prive kan beantwoorden.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

als het aan bijzonder talent ontbreekt kan je dat rustig compenseren met wat verhoogde inspanning. genoeg werkgevers die meer op hebben met werkpaarden dan fantasten. so to speak.

d:)b :henk d:)b

Verwijderd

Topicstarter
inspannen kan gerust als ik maar 40 uur per week draai :)

Verder vanwege mijn familie die in Duitsland woont, wil ik best daar wonen en werken. Eerst dacht ik om een grensarbeider te zijn, maar misschien valt daar wat meer te verdienen. Maar aangezien ik bjina geen duits beheers, maak ik daar niet veel kansen. Maar goed het is een andere koek.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2012 00:40 ]

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
ik ben het met gomez eens : alleen een hbo opleiding is niet voldoende meer. je zult bij gesprekken moeten aantonen dat je over bijzondere skills beschikt, of erg snel nieuwe skills kunt beheersen. Dat maakt je interessanter dan met een 8 op je eindlijst. of een 7 met een grote mond :)

ik doe zelf b.i. en ik heb mijn skills echt zelf moeten ontwikkelen omdat de opleiding zo breed is.

ICT & Reizen

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 00:24:
Ik ben zeker bereid om door te groeien. Dat vind ik helemaal geen probleem. Maar of het nou bijzonder talent vereist. Dat is echter mijn vraag als we het over veelverdienen hebben. Maar goed ik hoop dat je op mijn prive kan beantwoorden.
Dan zul je eerst moeten definieren wat een bijzonder talent is. Maar je zit over allerlei dingen na te denken zonder dat het echt zinvol is, en het lijkt erop alsof je salaris als een graadmeter ziet voor succes of status. Een zeer beperkte visie, die je niet gaat helpen en ook niet echt geliefd zal maken bij sollicitaties.

Je kansen op een mooie baan zijn van zoveel dingen afhankelijk, het creeeren, herkennen en grijpen van kansen, hard werken, hoe goed je ergens in bent en hoe veel je bereid bent er in te investeren, etc.
Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 00:36:
Een 9to5 mentaliteit gaat je zeker niets speciaals brengen.
Verder vanwege mijn familie die in Duitsland woont, wil ik best daar wonen en werken. Eerst dacht ik om een grensarbeider te zijn, maar misschien valt daar wat meer te verdienen. Maar aangezien ik bjina geen duits beheers, maak ik daar niet veel kansen. Maar goed het is een andere koek.
Als je familie daar woont, dan is het geen teken van grote inspanning als je geen Duits beheerst. Hou er rekening mee dat het niet alleen om cijferlijstjes gaat, het gaat om het totaalpakket en daar zul je ook buiten je opleiding in moeten investeren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik het maar een vage vraagstelling vindt. Je zegt volgend jaar pas te beginnen dus ik neem aan dat je nu nog op de middelbare school zit? Je opleidingskeuze af laten hangen van het toekomstige salaris lijkt mij niet erg verstandig en zonder echte definitie van 'bijzonder talent'. Kan je hier verder weinig mee. Er zijn legio manieren waarop je je zou kunnen onderscheiden, hier hoef je helemaal niet perse inhoudelijk bijzonder sterk voor te zijn.

Ik begrijp overigens dat je zo'n 50/60k bruto per jaar al een salaris vindt voor de 'bijzondere talenten'? Dan zou ik mij nergens druk om maken, zo bijzonder veel is dat namelijk niet.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Die 650/60K op welke leeftijd is dat. Het gros van de ICT'ers verdienen dat volgens mij niet op hun 30e en zeker niet als als techneut. Bijzonder talent is IMHO maar zelden de reden om veel te verdienen. Je moet ook durven over te stappen naar een andere baan bijvoorbeeld uit je comfortzone durven te komen met mensen om kunnen gaan zo zijn er nog een hoop zaken waar jij nu niet eens over nagedacht hebt denk ik.

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

TrailBlazer schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 07:01:
Die 650/60K op welke leeftijd is dat. Het gros van de ICT'ers verdienen dat volgens mij niet op hun 30e en zeker niet als als techneut. Bijzonder talent is IMHO maar zelden de reden om veel te verdienen. Je moet ook durven over te stappen naar een andere baan bijvoorbeeld uit je comfortzone durven te komen met mensen om kunnen gaan zo zijn er nog een hoop zaken waar jij nu niet eens over nagedacht hebt denk ik.
Precies. Als programmeur ga je dat waarschijnlijk niet verdienen op je 30e. Ik heb de kans gekregen om binnen het bedrijf waar ik werk door te groeien naar een andere functie (coordinerende rol voor de uitrol van een nieuw ERP systeem). Ik denk dat daar nog de meeste kansen liggen: ergens aan de slag waar je door kunt groeien.

Het is ook net wat je wilt: wil je de diepte in en een "goeroe" worden op een specifiek terrein, of wil je de breedte in en meer aansturen? Beiden kunnen interessant zijn en beiden kunnen voor een leuk salaris zorgen.
Overigens is een hoog salaris ook niet alles.. ;)

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 23:30:
Wat ik net heb gehoord is dat je pas veel/goed kan verdienen als je bijzondere talenten hebt als het om ICT-gebied gaat. En dat je meer aan een WO-papiertje hebt wanneer je geen bijnzondere talenten bezit. Is het nou ook zo ? Dat wanneer je werk doet en je best blijft doen ( ook al bezit je geen bijzondere talenten ) je niet veel gaat verdienen ?
Je gaat veel verdienen als je veel risico durft te nemen, en het pakt goed uit. Ofwel, start een bedrijf en heb succes. Neem met je met minder genoegen, wordt accountmanager (verkoper). In dit geval wordt talent in communicatie en onderhandelen beter beloond, maar ik weet niet of je dat bedoelt met 'bijzonder' talent.

Het hebben van meer talent (wat je daar ook mee bedoelt) leidt zelden tot hogere salarissen. Het werk is makkelijker, je staat niet vooraan bij een ontslagronde maar dat is het ook wel.
kan mij iemand ter indicatie salarisen noemen die jullie bereikt hebben zonder "BIJZONDERE" talenten.
Zie het betreffende inkomstentopic. Heel globaal verdienen mensen tussen modaal en twee keer modaal, waarbij het hebben van talenten niet uitmaakt. Bedenk ook dat ervaring veel meer invloed op je salaris heeft. In het topic staan uitschieters, maar ik denk dat in 98% van de gevallen dit ondernemers of accountmanagers zijn.

Verwijderd

MrSleeves schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 08:19:
[...]

Overigens is een hoog salaris ook niet alles.. ;)
Inderdaad. Zorg eerst maar eens, dat je weet wat je precies zou willen doen. Je kunt jezelf beter gaan ontwikkelen in een richting waarin je plezier in je werk gaat krijgen, dan in een richting die je "de jackpot" oplevert.

Je kunt beter in een rijtjeshuis wonen en plezier hebben in wat je doet, dan in een villa en 4 van de 5 dagen met tegenzin naar je werk gaan. Verder ontwikkelen en meer gaan verdienen komt daarna wel.

Verwijderd

Mensen met bijzonder talent of goeie ideeën in ICT beginnen meestal een bedrijf, zie Marc Zuckerberg, die bouwde Facebook en veel ontwikkelaars verdienen ook handen vol geld als ze een succesvolle app hebben.

Kijk maar naar Angry Birds bijvoorbeeld.

Verwijderd

Ligt het nu aan mij of wil praktisch iedere starter (als baan of opleiding) eerst weten wat het meeste gaat verdienen, al vorens ze de arbeidsmarkt op zijn gewandeld om überhaupt wat ervaring op te doen?
Niets ten nadele van de TS overigens, maar ik begrijp wel waar de verloedering op deze manier vandaan komt. Als iedere jonge starter zich bezig houdt met geld/ management functie/ project management functie, in plaats van"hey, dit vind ik gaaf om te doen" en denkt dat het "below their level " is om operationeel bezig te zijn, dan wordt dat nog wat de komende jaren.

Sorry, zijspoortje...

@TS: veel geld verdienen doe je vaak door iets te doen wat je goed kan, wat je leuk vindt in combi met een omgeving waarin je mogelijkheden zijn geboden. Je moet je eerst waarmaken lijkt me, het hoe en wat is niet zo makkelijk te stellen als dat je van ons probeert te horen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 10:07:
Ligt het nu aan mij of wil praktisch iedere starter (als baan of opleiding) eerst weten wat het meeste gaat verdienen, al vorens ze de arbeidsmarkt op zijn gewandeld om überhaupt wat ervaring op te doen?
Niets ten nadele van de TS overigens, maar ik begrijp wel waar de verloedering op deze manier vandaan komt. Als iedere jonge starter zich bezig houdt met geld/ management functie/ project management functie, in plaats van"hey, dit vind ik gaaf om te doen" en denkt dat het "below their level " is om operationeel bezig te zijn, dan wordt dat nog wat de komende jaren.
Verloedering? Ik zou het niet onder verloedering laten vallen dat mensen erbij nadenken wat de mogelijkheden van een opleiding zijn, ik zou het gezond verstand noemen dat bij heel veel mensen ontbreekt.

Ik vind absoluut salaris niet het enige criteria, en persoonlijk ook absoluut niet het belangrijkste (ik ben gaan promoveren ipv werken in bedrijfsleven, dat kost me effectief best een hoop geld per maand). Maar een beetje rekening ermee houden wat je met een opleiding kan doen lijkt me wel handig, we hebben al voldoende werkloze sociaal psychologen.

Al moet TS zich uiteraard wel afvragen wat hij voldoende vindt. Als hij geen speciale eisen heeft kan je prima rondkomen met een modaal salaris. Als je een gezin wilt beginnen of dol bent op dure autos, ja dan moet je meer willen verdienen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 03-05-2012 10:24 ]

• stin
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 23:51:
Dat snap ik ook heel goed. Als ik naar de lonen in topic Wat verdient .... dan ben ik heel blij dat ik voor ICT heb gekozen. Maar misschien zijn dat juist mensen die na 5 a 8 jaar gemiddeld 4.200 euro verdienen jusit mensen met bijzondere talenten ? :)
Je moet iets kiezen, omdat je het leuk vindt. Niet omdat het loon je bevalt. En de arbeidsmarkt heeft nog steeds te maken met vraag en aanbod. Heb jij een opleiding gedaan waar veel vraag naar is (bijv. econometrie) en weinig aanbod, dan ben je verzekerd van een baan en een mooi salaris. Heeft niet direct met talent te maken, ook al is die opleiding enorm moeilijk.
Maar aangezien ik bjina geen duits beheers, maak ik daar niet veel kansen. Maar goed het is een andere koek.
Als je geen Duits beheerst, dan leer je dat toch? Het is geen rocket science. Als je je ergens voor inspant en iets graag wil, dan lukt je alles. Afgelopen zomer heb ik een cursus Duits gevolgd in Duitsland, aangezien ik na de zomer bij een Duitse bank begon met werken. Nu spreek ik het vloeiend (schrijven is een ander verhaal :+)

[ Voor 27% gewijzigd door stin op 03-05-2012 10:34 ]

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:36
trOnk12, dit is niet het eerste topic dat je opent waarin je laat zien dat je zwaar focused op salaris. Neem van mij aan, een normale IT'er met een HBO opleiding op zak hoeft zich echt niet druk te maken om een te laag salaris. Hoe het salaris zich gaat ontwikkelen in jouw loopbaan hangt van een flink aantal factoren af waar je nu nog niks zinnigs over kunt zeggen. Als jij programmeren leuk vindt is dat een prima richting waarmee je alle mogelijkheden open houdt.

En getallen zeggen ook weinig, want wat nu veel is kan over 10 jaar weer weinig zijn. Bovendien is vraag en aanbod ook volatiel waardoor je niet kunt zeggen wat een programmeur op 5 jaar gemiddeld verdient. Maak je niet zo druk over het salaris, dat zit prima, focus liever op wat jij leuk vindt en maak er een leuke tijd van.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties. Het liefst zou ik in een vrijstaand huisje willen wonen . maar een dure auto hoef niet :) Ik denk dat het wel haalbaar is aangezien mijn familie het ook doet en niet echt zakkken vol geld verdient.
Als ik 4,5 k verdien ben ik heel blij en zeker als ik het op mijn 35 verdien :) Maar goed dat komt later. Het is me duidelijk geworden wat mijn mogelijkeheden zijn en hoe ik het kan bereiken. Wat ik zeker niet wil is niet rondkomen. Programmeren heb ik altijd gedaan, dat vind ik heel leuk. Maar hoge werlkoosheid is ook niet iets wat ik verwacht na mijn opleiding

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

4,5k -> 4500/maand *12,08 = 54k per jaar (net iets meer dan 1,5x modaal). Dan haal je misschien 3 ton aan hypotheek. Misschien dat is dan een vrijstaande woning kan vinden in "the middle of nowhere". Maar dat salaris is simpelweg niet genoeg voor een vrijstaande woning als je niet elke dag 2 uur per enkele reis in een auto wil zitten.

Ik denk dat iedereen met dat salaris vrijstaand wil wonen. Maar dat is gewoon te weinig inkomen voor zo'n doelstelling.

[ Voor 3% gewijzigd door RaZ op 03-05-2012 11:37 ]

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
2 uur per enkele reis zie ik zeker niet zitten :) ... Heh ik dacht juist dat het met 4,5 k wel haalbaar is. Maar vergeet mijn vriendin niet heh :) En net over de grens wonen kan ik ook doen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2012 11:38 ]

Verwijderd

RaZ schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 11:34:
4,5k -> 4500/maand *12,08 = 54k per jaar (net iets meer dan 1,5x modaal). Dan haal je misschien 3 ton aan hypotheek. Misschien dat is dan een vrijstaande woning kan vinden in "the middle of nowhere". Maar dat salaris is simpelweg niet genoeg voor een vrijstaande woning als je niet elke dag 2 uur per enkele reis in een auto wil zitten.

Ik denk dat iedereen met dat salaris vrijstaand wil wonen. Maar dat is gewoon te weinig inkomen voor zo'n doelstelling.
Voor 3 ton is een vrijstaand huis haalbaar. Maar er zijn inderdaad vast meer eisen dan alleen "vrijstaand"... Echt in de middle of nowhere hoeft met de huidige huizenprijzen echt niet meer, maar Randstad hoef je inderdaad niet te verwachten.

Zwager van me woont ook "vrijstaand":
- Aan beide kanten van de woning 1 meter grond tot het huis van de buren.
- Klein huis.

Maar dan nog vraag ik me af, of een vrijstaand huis een maatstaf is voor geluk in je leven.

Verwijderd

furby-killer schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 10:22:
[...]

Verloedering? Ik zou het niet onder verloedering laten vallen dat mensen erbij nadenken wat de mogelijkheden van een opleiding zijn, ik zou het gezond verstand noemen dat bij heel veel mensen ontbreekt.

Ik vind absoluut salaris niet het enige criteria, en persoonlijk ook absoluut niet het belangrijkste (ik ben gaan promoveren ipv werken in bedrijfsleven, dat kost me effectief best een hoop geld per maand). Maar een beetje rekening ermee houden wat je met een opleiding kan doen lijkt me wel handig, we hebben al voldoende werkloze sociaal psychologen.

Al moet TS zich uiteraard wel afvragen wat hij voldoende vindt. Als hij geen speciale eisen heeft kan je prima rondkomen met een modaal salaris. Als je een gezin wilt beginnen of dol bent op dure autos, ja dan moet je meer willen verdienen.
Verloedering van een markt wel degelijk, zoiezo binnen de ICT en techniek. Heb je een starter op sollicitatiegesprek voor bijvoorbeeld de functie van .NET programmeur/DBA'er, dan is de eerste vraag wanneer de salarisrondes zijn en wanneer ze kunnen doorgroeien naar projectmanager.

Gezond verstand is wat betreft ook inhoudelijk kijken naar wat je leuk vindt en wat je goed kan, niet per definitie je pijlen richten op een baan die meer geld gaat opbrengen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan best een uurtje tot anderhalf onderweg zijn naar mijn werk. :) Dus misschien is het alsnog haalbaar

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan best een uurtje tot anderhalf onderweg zijn naar mijn werk. :) Dus misschien is het alsnog haalbaar
En als het niet haalbaar is wil ik best halfvrijstaand wonen of in een rijtjeshuis maar dan een mooie rijtjeshuis

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-11 12:51

feej

giraffemeisje

Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 12:11:
En als het niet haalbaar is wil ik best halfvrijstaand wonen of in een rijtjeshuis maar dan een mooie rijtjeshuis
Dat zeg je nu ;). Anderhalf uur enkele reis kost je drie uur per dag (op een werkdag van 8 uur). Dat betekent dat je elke dag minstens 11 uur van huis af bent, en dat je nooit even makkelijk op tijd thuis bent voor de apotheek/kinderopvang/postkantoor/huisarts. Alles wat je in je woonplaats moet doen binnen kantooruren, kost je minstens een halve vrije dag.

Dat gezegd hebbende... je 35e levensjaar duurt nog... wat.. 10+ jaar? Je kan echt niet inschatten hoeveel geld je dan kunt verdienen in de ICT, hoeveel de huizen dan kosten, wat je levenssituatie dan is, et cetera. Het enige wat mensen je hier kunnen zeggen (en dat klopt ook wel) is dat je met een beetje een informatie/technische HBO-studie niet slecht gaat verdienen en je eigen broek wel kan ophouden. Of je dan 3x op vakantie kunt hangt heel erg af van je eigen inzet, talent, et cetera en kun je nu echt niet inschatten :).

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:03
http://www.stagewerkt.nl/...straks-met-bakken-binnen/

Ik denk dat dit wel een aardig artikel is wat dit topic een stuk duidelijker maakt. Veel jongeren hebben een slecht beeld van wat ze in de praktijk te wachten staat. Toen ik nog op de middelbare school zat kregen we nog les over de arbeidsmarkt, en dat de (afbreuk)risico's een belangrijke factor zijn in de beloning.

Mijn advies voor TS: Wat je ook gaat doen, volg je hart. Ik weet uit eigen ervaring dat ik liever minimumloon krijg met een ontzettend leuke baan, dan dat ik voor 4200 euro per maand dagelijks met lood in mijn schoenen naar mijn werk ga de rest van mijn leven. Eveneens hebben overbetaalde hondenbanen het probleem van de gouden kooi.

En verder, go with the flow. Je kan jezelf nu compleet gek maken met een compleet toekomstbeeld, maar vergeet niet dat er een deel zal zijn waar je geen invloed op hebt, zoals bijvoorbeeld de economische situatie op een bepaald moment.

Verder is succes een kwestie van trial and error. Je onderneemt iets, je loopt eens een keer tegen de lamp, en als alles meezit heb je succes. Niets meer, niets minder. En dat tegen de lamp lopen is nu het leuke in een carriere. Je leert al doende wat wel / niet werkt.

• Sissors
  • Niet online
Mijn advies voor TS: Wat je ook gaat doen, volg je hart. Ik weet uit eigen ervaring dat ik liever minimumloon krijg met een ontzettend leuke baan, dan dat ik voor 4200 euro per maand dagelijks met lood in mijn schoenen naar mijn werk ga de rest van mijn leven.
Imo maar tot op zekere hoogte waar. Als jij een opleiding gaat doen die je favoriet is, maar wat gewoon een enkeltje werkloosheid is danwel asperges steken, kan je waarschijnlijk beter voor je tweede keuze gaan, die je ietsjes minder vindt, maar nog wel leuk, en waar wel werk te vinden in is.

In de ICT niet heel relevant, want er is wel werk, maar kijk naar de topics die we tijdje geleden hadden over sociale psychologie. Leuk hoor dat ze een opleiding hebben gedaan door hun hart te volgen, maar nu zitten ze werkloos thuis of doen ze werk onder hun niveau dat niks met hun opleiding te maken heeft.

• Cardinal
  • Laatst online: 21:44
fee-tje schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 12:58:
[...]
Dat zeg je nu ;). Anderhalf uur enkele reis kost je drie uur per dag (op een werkdag van 8 uur). Dat betekent dat je elke dag minstens 11 uur van huis af bent, en dat je nooit even makkelijk op tijd thuis bent voor de apotheek/kinderopvang/postkantoor/huisarts. Alles wat je in je woonplaats moet doen binnen kantooruren, kost je minstens een halve vrije dag.
Je past je erop aan. Reis nu elke dag 1.5 uur naar kantoor (deur/deur) van Amersfoort naar Amsterdam. Pas als de reistijd boven de 2 uur uitkomt gaat het op een gegeven moment opbreken naar mijn mening. Heb een halfjaar Amersfoort - Londen gedaan, dan ga je op een moment motivatie verliezen. (zeker als je in Londen om 09:00 op kantoor moet zijn :)

Apotheek/huisarts krijg je uren voor/kan onder werktijd, alleen kinderopvang is puzzelen, maar ook een mauw aan te passen.
Wat ik net heb gehoord is dat je pas veel/goed kan verdienen als je bijzondere talenten hebt
Moet er wel een beetje om lachen. Krijg de neiging om naar mijn baas te stappen dat ik meer salaris wil omdat ik kan jongleren met nietmachines. :+

[ Voor 14% gewijzigd door Cardinal op 03-05-2012 14:06 ]

• Hahn
  • Laatst online: 21:08
Cardinal schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 14:03:
[...]

Je past je erop aan. Reis nu elke dag 1.5 uur naar kantoor (deur/deur) van Amersfoort naar Amsterdam. Pas als de reistijd boven de 2 uur uitkomt gaat het op een gegeven moment opbreken naar mijn mening. Heb een halfjaar Amersfoort - Londen gedaan, dan ga je op een moment motivatie verliezen. (zeker als je in Londen om 09:00 op kantoor moet zijn :)
Dat zal voor iedereen anders zijn. Ik doe ongeveer een half uur over het reizen naar school en werk, maar als ik 4-5 dagen achter elkaar dat moet doen dan heb ik het soms al gehad met dat half uurtje reizen. Dus ik moet er eigenlijk niet aan denken om elke dag 1.5 uur te reizen enkele reis, terwijl jij dat blijkbaar niet zo erg vindt.

The devil is in the details.

• feej
  • Laatst online: 06-11 12:51

feej

giraffemeisje

Cardinal schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 14:03:
[...]

Apotheek/huisarts krijg je uren voor/kan onder werktijd, alleen kinderopvang is puzzelen, maar ook een mauw aan te passen
Ik doe dit ook al 2 jaar, maar ik kan het alleen omdat ik een bizar hoog aantal ATV-dagen heb. Het is prima te doen als je een beetje hulp thuis hebt (ik moet er niet aan denken om ook nog eens te hoeven koken, wassen en stofzuigen ernaast), maar ik zou er zeker 2x over nadenken. Niet alleen de kantoorurendingen, maar ook 's avonds sporten (op tijd eten, en dan naar sport?) of een keer op tijd thuis (voor 5 uur thuis is voor half 3 weg, ipv een uurtje snipperen) kosten net iets meer moeite. Zowel qua tijd, planning en geld (reiskostenvergoeding, zeker nu er plannen zijn om de belastingvrije 19 ct per km af te schaffen?!) is het gewoon niet ideaal en mocht er imho wel een reality check overheen wat betreft "dat doe ik wel even".

Bedenk ook dat de reden die TS noemt om eventueel 1.5 uur te reizen is dat hij buiten de Randstad zou willen gaan wonen. Ik ben van Arnhem naar Deventer verhuisd, waar ineens de supermarkten niet om 2200 maar om 2000 dichtgingen en niet elke winkel aan koopavond doet. Dat is in meer steden/dorpen in die regio het geval (Overijssel, minder stedelijke gebieden in Gelderland). Het is best onhandig soms dat de winkel om 8 uur strak sluit, als jij normaal om half 8 thuis bent. Er hoeft maar iets te gebeuren en ik haal het niet om eten te kopen.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb 6.5 jaar per dag 2.5-3u aan forensen gedaan met het OV. Dat was goed vol te houden in de eerste paar jaar (ook omdat ik met een goede vriend en collega samenreisde), maar het wordt heel zwaar als het op het werk minder leuk wordt. Ik heb mede daardoor besloten dat bij elke nieuwe baan ik relatief dichtbij ga wonen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

gambieter schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 14:28:
Ik heb 6.5 jaar per dag 2.5-3u aan forensen gedaan met het OV. Dat was goed vol te houden in de eerste paar jaar (ook omdat ik met een goede vriend en collega samenreisde), maar het wordt heel zwaar als het op het werk minder leuk wordt. Ik heb mede daardoor besloten dat bij elke nieuwe baan ik relatief dichtbij ga wonen.
Heb ik ook een aantal jaar gedaan. Op het vouwfietsje naar het station --> stukje treinen --> daarna het laatste stuk weer op het vouwfietsje en dan 's middags weer terug. Dan ben je bij elkaar toch zeker elke dag 11 uur van huis. Voor mij was het resultaat, dat er 's avonds eigenlijk geen energie/tijd meer was om echt nog nuttige dingen te doen. Dus dan wordt het:

- vroeg opstaan
- ontbijten en krantje + kop koffie
- reizen
- werken
- reizen
- eten
- uurtje bijpraten met de vrouw en wat TV kijken
- hond uitlaten
- slapen (op tijd, want de volgende ochtend moet je weer vroeg op)

Dan hou je dus echt alleen maar de zaterdag over om wat dingen voor jezelf te doen, want de zondag heb je op den duur toch echt wel nodig om een beetje tot rust te komen.

Na de verhuizing ben ik nog een half uur kwijt van deur tot deur. Resultaat: ik kan 's avonds best nog even boodschappen doen of anderhalf uur gaan sporten of...... vul maar in. Echt ver reizen van en naar je werk kan best wel een poosje hoor, maar ik zie het nu meer als een "overganssituatie" tot je weer wat dichter bij het werk kan wonen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2012 15:13 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik woon nu op 10-15 min fietsen van het werk (nieuwe baan), en dat is echt een heel erg grote opluchting. Er is natuurlijk ook dezelfde sh*t, maar zo is het een stuk langer vol te houden :)

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:03
furby-killer schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 13:54:
[...]

Imo maar tot op zekere hoogte waar. Als jij een opleiding gaat doen die je favoriet is, maar wat gewoon een enkeltje werkloosheid is danwel asperges steken, kan je waarschijnlijk beter voor je tweede keuze gaan, die je ietsjes minder vindt, maar nog wel leuk, en waar wel werk te vinden in is.

In de ICT niet heel relevant, want er is wel werk, maar kijk naar de topics die we tijdje geleden hadden over sociale psychologie. Leuk hoor dat ze een opleiding hebben gedaan door hun hart te volgen, maar nu zitten ze werkloos thuis of doen ze werk onder hun niveau dat niks met hun opleiding te maken heeft.
Toen ik ging studeren werd er nog voorlichting gegeven over dergelijke opleidingen, een werden de perspectieven en werkloosheidskans nog meegegeven aan de studenten, het volgen van een 'nutteloze' studie bracht gewoon een ingecalculeerd risico met zich mee.

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 00:49
Totaal complete vraagstelling. Geld als drijfveer hou je maar beperkte tijd vol tot je opbrand. Je kan beter proberen achter te komen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. Maak je niet druk over je salaris, als je echt doet wat je leuk vindt geeft dat meer voldoening dan een hoog salaris. Daarnaast zijn meeste mensen goed in dingen die ze leuk vinden, en daar hoort meestal ook betere beloning bij ;).

Uiteraard moet je wel realistisch zijn in je studie/carrierekeuze. Weer een nieuwe antropoloog zit de arbeidsmarkt niet op te wachten denk ik ;).

Kijk trouwens een naar de Quote 500 interviewtjes, zitten maar weinig mensen tussen die zo rijk zijn geworden door drijfveer rijk te willen worden ;). Meeste mensen doen gewoon iets wat ze goed afgaat/leuk vinden, als je dan ook nog beetje commercieel inzicht hebt en risico durft te nemen dan komen die verdiensten ook wel goed ;).

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

merauder schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 18:52:
[...]

Toen ik ging studeren werd er nog voorlichting gegeven over dergelijke opleidingen, een werden de perspectieven en werkloosheidskans nog meegegeven aan de studenten, het volgen van een 'nutteloze' studie bracht gewoon een ingecalculeerd risico met zich mee.
Bij ons zei de coördinator (of hoe hij heette) van mijn studie (Elektrotechniek) aan het begin van mijn studie (1999): normaal houd ik hier een praatje over solliciteren e.d., maar dat kan ik net zo goed overslaan.
4 jaar later was ik één van de weinigen met een baan (afstudeerplek wilde me houden).

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Verwijderd

Topicstarter
En zoals ik zei vrijstaand wonen kan denk ik wel , maar dan net over de grens voor 2 ton lukt het al. En dan hoef je echt geen werk in randstad te zoeken werken in Nijmegen wonen in Duitsland. En als dat niet kan ben ik hiermee ook heel blij http://www.funda.nl/koop/...63759-tintlaan-133/fotos/

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2012 21:34 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bedoel je dat je "maar" 40 uur per week wilt werken zelfs aan het begin van je carriere? Dan kan je ook geen talent krijgen. Terwijl dat talent nog prima kan komen als je voldoende studeert & oefent & probeert & op je bek gaat: zie ook Gladwell's 10000-hour rule.

Maar ga zoals al aangegeven niet focussen op salaris of huis.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Hehe dat probeer ik wel, maar elke keer ik aan mijn huis denk, wil ik toch wat bereieken, beetje off-topic.
Bedankt voor jullie reacties het is me duidelijk geworden.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 21:41:
Hehe dat probeer ik wel, maar elke keer ik aan mijn huis denk, wil ik toch wat bereieken, beetje off-topic.
Een doel in het leven hebben is altijd goed :*

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Waarom zou je eigenlijk primair kijken naar wat je gaat verdienen? Tuurlijk draait het daar uiteindelijk om. Maar als je daar dan 40 uur per week moet zitten tegen je zin in, lijkt me dat ook niet echt een pretje...

Verwijderd

Topicstarter
Het is wel zo dat ik technische informatica en werktuigbouwkunde of civiele techniek heel leuk vind en daaruit wil kiezen en ik kijk nu niet wat ik het leukst vind, omdat ik alles leuk vind wat ik hierboven heb genoemd, daarom wil ik weten wat het best verdient en beste toekomstperspectieven heeft uitgaand van even goede inzet en kennis.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 22:06:
Het is wel zo dat ik technische informatica en werktuigbouwkunde of civiele techniek heel leuk vind en daaruit wil kiezen en ik kijk nu niet wat ik het leukst vind, omdat ik alles leuk vind wat ik hierboven heb genoemd, daarom wil ik weten wat het best verdient en beste toekomstperspectieven heeft uitgaand van even goede inzet en kennis.
Maar waarom denk je dat je met een dergelijk 'bijzonder talent' veel gaat verdienen? Precies, omdat daar minder (goede) mensen (die dat willen) voor te vinden zijn. Weet je of je met dat 'bijzondere talent' van je over 10 jaar nog wel een baan kan vinden? Dan zul je je misschien weer helemaal om moeten scholen om weer een ander 'bijzonder talent' te ontwikkelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2012 22:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat vind ik helemaal niet. Ik heb gewoon geen idee waar de meeste kansen zitten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 22:14:
Dat vind ik helemaal niet. Ik heb gewoon geen idee waar de meeste kansen zitten.
Je kansen liggen in het niet blind staren op de hoogte van je salaris, maar te doen wat je leuk lijkt en daar goed in worden. ;)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 22:14:
Die liggen over 3 of 4 jaar weer ergens anders...

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik ben benieuwd wat de hobby's en liefhebberijen zijn van trOnk12. Waar breng je je vrije tijd zoal mee door?

Dat geeft een indicatie van wat je (blijkbaar) leuk vindt om te doen.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:57
Als het over 'bijzonder talent' gaat hoop ik dat hier niet alleen coding skills mee bedoeld worden. Salaris is een gevolg van waardering. En waardering ontvang je niet met programmeren alleen. Ben je in staat goed te communiceren met collega's en je meerderen, in staat mede-collega's te coachen, maar ook bereid wat van hen aan te nemen? Pas dan zal je die waardering ontvangen die de uitkomst van je salarisonderhandelingen bepaalt.

Oh, en denk niet dat je na je opleiding klaar bent met leren. Van de tijd die je aan IT besteedt zou minimaal 15-25% R&D/educatie tijd moeten zijn om bij te blijven. En nee, naar alle waarschijnlijkheid gaat die niet volledig binnen je reguliere 40-urige werkweek passen ;)

Uiteraard heb je na je opleiding wel een bepaalde hoeveelheid kennis (waarvan je al dan niet weet hoe je die in de praktijk moet toepassen), maar die kennis heeft een bepaalde halfwaardetijd. In de IT gaan ontwikkelingen dusdanig snel, dat de kennis die je vandaag hebt over 18-24 maanden nog maar 50% waard is ten opzichte van wat het nu is. (dit is ook bevestigd in wetenschappelijk onderzoek; ik kan dit zo niet vinden, maar zoeken op 'half life programming' helpt je een eind op weg).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Verwijderd

Topicstarter
Dat snap ik ook heel goed en vind ik het helemaal geen probleem , echter hoef je denk ik niet elke week meer dan 40 uur draaien :) Maar goed misschien dat er iemand werktuigbouwkunde en civiele techniek en ICT en zijn arbeidsperspectieven naast elkaar zetten en mij wat vertelen of is het misschien veel te "offtopic"

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
Ik reis ook ruim 2 uur per dag. internetten of werken aan eigen sites in de trein vermaak ik me prima mee.

[ Voor 17% gewijzigd door Gamebuster op 03-05-2012 23:34 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• Freeaqingme
Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 23:31:
Maar goed misschien dat er iemand werktuigbouwkunde en civiele techniek en ICT en zijn arbeidsperspectieven naast elkaar zetten en mij wat vertelen of is het misschien veel te "offtopic"
Die was ik nog vergeten; fatsoenlijke punctuatie en spelling gebruiken zijn ook belangrijk om serieus genoemen te worden. >:)

offtopic:
Ik weet niet zeker of de puntkomma op z'n plaats is maar ik neem aan dat het in ieder geval leesbaar is ;)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 23:51:
Als je 10 jaar investeert in het jezelf aanleren van een bepaalde skill (in mijn geval, Oracle DBA) dan verwerf je gaanderweg dat "bijzondere talent" en het bijhorende salaris wel hoor, als je er tenminste zelf veel energie & tijd in steekt, zo eenvoudig is dat.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Nutral
  • Laatst online: 19:54

Nutral

gamer/hardware freak

Talent maakt eigenlijk geen kloot uit, het gaat om je vaardigheid. Zonder talent kun je dus ook heel ver komen en als je veel talent hebt maar je kunt eigenlijk niet zoveel ga je niet ineens meer verdienen.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Dat snap ik ook heel goed en vind ik het helemaal geen probleem , echter hoef je denk ik niet elke week meer dan 40 uur draaien :) Maar goed misschien dat er iemand werktuigbouwkunde en civiele techniek en ICT en zijn arbeidsperspectieven naast elkaar zetten en mij wat vertelen of is het misschien veel te "offtopic"
Mensen met bijzonder talent zullen vrijwel altijd wel uitkomen op een goed salaris. Of er nou iets in de ICT gestudeerd wordt of dat men geschiedenis of civiele techniek gaat doen. Overigens is het bij mensen die bovengemiddeld verdienen uitzondering dat deze niet meer dan 40 uur per week werken.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Verwijderd

Welke baan ambieer je? Jij snapt ook wel dat met de drie studies die je noemt er heel veel verschillende baanmogelijkheden zijn.

Verwijderd

argro schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 09:00:
[...]
Overigens is het bij mensen die bovengemiddeld verdienen uitzondering dat deze niet meer dan 40 uur per week werken.
Precies. Om de doodsimpele reden dat als je een bijzonder talent hebt en bovengemiddeld verdient, je naar alle waarschijnlijkheid werk zult doen waarin jij de enige (of één van de weinigen) bent die met die specifieke taak belast is, zodat je niet of moeilijk gemist kunt worden. Daarbij hoort verantwoordelijkheid, en verantwoordelijkheid betekent ook dat je je werk niet uit je handen kunt laten vallen als de klok 18.00 slaat.

Overigens is 'meer dan 40 uur draaien' niet ineens totale hel ofzo. Mijn werkdagen zijn standaard 9 tot 18, met officieel een uur pauze, maar da's natuurlijk een extreem lange pauze. Ik zit er denk ik per dag ongeveer van 0830 tot 1830 en dan pauzeer ik ongeveer een half uur, dus dan zit ik op 9.5 uur per dag, oftewel 47.5 uur per week. Daar merk je eigenlijk niets van, zeker niet als je het, zoals ik, combineert met heel dicht bij je werk wonen. Ik fiets in vijf minuten naar huis; als ik om 1830 de deur dichttrek, dan zit ik ook echt om 1840 aan tafel, terwijl sommige van mijn collegae die om 1730 weggaan maar ver weg wonen, dan nog in de file staan. Idem voor opstaan: ik rol om 0745 van bed naar douche, even rustig wat eten, en om 0820 op de fiets :)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2012 09:48 ]

• argro
Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 09:39:
[...]

Welke baan ambieer je? Jij snapt ook wel dat met de drie studies die je noemt er heel veel verschillende baanmogelijkheden zijn.
Dat is ook relatief. Voor veel studies geldt dat de skill die de studie oplevert een analytisch denkvermogen is. Iemand die een probleem kan doorgronden en op kan lossen in de natuurkunde, kan dit, zonder al te veel bijscholing ook in de financiële of ICT-sector. Op het WO wordt, uitzonderingen daargelaten, een manier van denken aangeleerd, geen specifieke kennis. Zo komt bijvoorbeeld de helft van alle natuurkundestudenten bij banken of consultants terecht.

Ook is het voor iemand die nog aan een studie moet beginnen moeilijk te zeggen wat voor baan hij/zij ambieert. De ervaring leert namelijk dat zo iemand hooguit een fractie van de mogelijkheden op dat gebied in het vizier heeft. Iedere bouwkundestudent wil architect worden en iedere rechtenstudent wil strafrechtadvocaat worden (gechargeerd). Gedurende de studie ontdekken deze studenten legio andere mogelijkheden die hen meer aanspreken en zo eindigen velen van hen in beroepen waarvan ze, voordat ze met de studie begonnen, het bestaan niet wisten.

[ Voor 29% gewijzigd door argro op 04-05-2012 10:28 ]

• Freeaqingme
Zo komt bijvoorbeeld de helft van alle natuurkundestudenten bij banken of consultants terecht.
Interesting. Heb je toevallig een bron waar dat(/daar meer over) te vinden is?

Verwijderd

argro schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 10:26:
[...]
Dat is ook relatief. Voor veel studies geldt dat de skill die de studie oplevert een analytisch denkvermogen is. Iemand die een probleem kan doorgronden en op kan lossen in de natuurkunde, kan dit, zonder al te veel bijscholing ook in de financiële of ICT-sector. Op het WO wordt, uitzonderingen daargelaten, een manier van denken aangeleerd, geen specifieke kennis. Zo komt bijvoorbeeld de helft van alle natuurkundestudenten bij banken of consultants terecht.
Oh echt ? ;)

Kan wel zo zijn, maar als je WTB noemt als studie, dan zijn er een hele swik aan banen die je ook echt niet kunt uitoefenen zonder die studie. Ik neem mensen aan vanuit de drie studierichtingen die hij noemt en waarbij je in het werkgebied IT minder aan een studie gebonden bent, is dit heel anders. Structural Engineer, Control Systems Engineer etc zijn jobs waarbij je opleiding echt van belang is. Het is binnen WTB, Civiele Techniek en andere TU studies veel minder relatief, ook al ben ik het zeker met je eens dat je met een hoop HBO/WO opleidingen een hoop verschillende functies kan bekleden.

Dus mijn vraag is: wat lijkt de TS een leuke baan? Als hij zegt dat hij alles leuk vindt, dan vraag ik me af waar hij dit op baseert en of hij een goed beeld heeft bij wat de studies inhouden en wat je er mee kunt.

• argro
Freeaqingme schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 10:38:
[...]

Interesting. Heb je toevallig een bron waar dat(/daar meer over) te vinden is?
Mijn bron is mijn waarneming. Van alle mensen die ik ken die natuurkunde gestudeerd hebben, en dat zijn er genoeg om in enige mate een relevante uitspraak hierover te doen, komen veel mensen in de genoemde sectoren terecht. Hetzelfde geldt overigens voor andere technische studies. Het blijkt dat banken, consultants et cetera graag mensen aannemen die in hun studie geleerd hebben ingewikkelde dingen te doorgronden en op te lossen.

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-11 18:37
Ik werk in een sector waar het heel specialistisch werk is: broadcasting.

Belangrijk is dat je begint met een goede basisopleiding en jezelf langzamerhand gaat specialiseren in een bepaalde richting. Met een beetje goede wil van het bedrijf krijg je mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen. Afhankelijk van je interesses kan dat een superspecialist/architect zijn, maar ook management behoort tot de mogelijkheden. Logischerwijs hangt je salaris samen met je functie.

Ikzelf heb datzelfde traject gevolgd:

1: HBO informatica papiertje behaald
2: Begonnen bij automatiseerder voor ervaring
3: Begonnen in de broadcasting met een flinke hoeveelheid algemene technische bagage
4: Gespecialiseerd in broadcasting
5: Nu ben ik op een punt dat ik een senior engineering rol heb en de mogelijkheid krijg om zelf te bedenken waar ik heen wil binnen de organisatie, waarbij het bedrijf een loopbaantraject gaat ontwikkelen voor me.

Dus mijn tip: zorg dat je op een bepaald gebied heel goed bent/wordt

Naar mijn mening is dat de beste manier om een leuke cent te verdienen.

Verwijderd

^^ argro: ik kan dit onderschrijven. Mijn broer studeert ook TN en ziet ook veel mensen in die sector terechtkomen. Mijn onderbuurman heeft datzelfde traject ook gedaan: eerst TN gestudeerd, daarna gepromoveerd, maar nooit iets inhoudelijks in de natuurkunde gedaan; hij is na zijn promotie aan de slag gegaan bij een grote Amerikaanse consultancy-club en heeft daar goed geld binnengeharkt.

• Freeaqingme
No worries, ik geloof jullie op je woord ;) Was enkel benieuwd of hierbij nog achterliggende theorieen waren die uit een eventueel onderzoek bleken (het kunnen doorgronden van problemen spreekt hierbij voor zich).

Verwijderd

argro schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 10:45:
Van alle mensen die ik ken die natuurkunde gestudeerd hebben, en dat zijn er genoeg om in enige mate een relevante uitspraak hierover te doen, komen veel mensen in de genoemde sectoren terecht.
Mijn regel 1 is om nooit een natuurkundige aan te nemen voor software ontwikkeling. Het 'gevaar' van natuurkundigen is dat ze technisch genoeg zijn om zichzelf te leren programmeren maar zich daarbij (in mijn ervaring) werkelijk elk mogelijk anti-pattern aanleren. Ik heb nog nooit een natuurkundige meegemaakt die gedocumenteerde, onderhoudbare of goed ontworpen code kon produceren.

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is heel simpel: als je een 'bijzonder talent' hebt, moet je voor jezelf beginnen. Dat is de snelste weg naar een goed salaris. Overigens niet de gemakkelijkste. Want nu moet je ineens een boel 'bijzondere talenten' hebben: administratief, marketing, acquisitie, ijzersterke vakinhoudelijke kennis, communicatievaardigheden, punctualiteit en natuurlijk een beetje ballen. Maar dan verdien je ook zo meer dan een modaal jaarsalaris. Voor een werkgever werken ga je qua salaris nooit winnen van een zelfstandig ondernemer, mits die laatste de bovengenoemde vaardigheden heeft. Maar de keerzijde van de medaille is dat je ook het risico op allerlei dingen (ziekte, arbeidsongeschiktheid, geen opdrachten/inkomen, zelf pensioen opbouwen, etc.) draagt.

Maar ik zeg altijd: als je iets kunt, moet je voor jezelf beginnen, zo jong mogelijk. Dan heb je nog geen huis, kinderen, dure auto, dure vrouw (;)).

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Zoals ik de posts van trOnk12 lees heeft hij geen bijzonder talent (of dat denkt hij tenminste) maar wil hij een maximaal salaris hebben tegen een minimale inspanning.

De tips waarbij gesteld wordt dat werk waar je je happy in voelt belangrijker is worden steevast genegeerd.

• Bob
  • Laatst online: 22:42

Bob

Plague schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 11:04:
Het is heel simpel: als je een 'bijzonder talent' hebt, moet je voor jezelf beginnen. Dat is de snelste weg naar een goed salaris. Overigens niet de gemakkelijkste. Want nu moet je ineens een boel 'bijzondere talenten' hebben: administratief, marketing, acquisitie, ijzersterke vakinhoudelijke kennis, communicatievaardigheden, punctualiteit en natuurlijk een beetje ballen. Maar dan verdien je ook zo meer dan een modaal jaarsalaris. Voor een werkgever werken ga je qua salaris nooit winnen van een zelfstandig ondernemer, mits die laatste de bovengenoemde vaardigheden heeft. Maar de keerzijde van de medaille is dat je ook het risico op allerlei dingen (ziekte, arbeidsongeschiktheid, geen opdrachten/inkomen, zelf pensioen opbouwen, etc.) draagt.

Maar ik zeg altijd: als je iets kunt, moet je voor jezelf beginnen, zo jong mogelijk. Dan heb je nog geen huis, kinderen, dure auto, dure vrouw (;)).
Exactly. De combinatie van 'iets kunnen' en ook de skills hebben om dat allemaal op je eentje te managen (of bijzonder snel de juiste mensen te vinden) is helaas niet zo voor de hand liggend :)

Verwijderd

joopv schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 11:37:
Zoals ik de posts van trOnk12 lees heeft hij geen bijzonder talent (of dat denkt hij tenminste) maar wil hij een maximaal salaris hebben tegen een minimale inspanning.

De tips waarbij gesteld wordt dat werk waar je je happy in voelt belangrijker is worden steevast genegeerd.
Indeed indeed. Dit soort sollicitanten zien we met bosjes voorbij komen, erg jammer.

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
joopv schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 11:37:

Die tips werden volgens mij in het vorige topic van hem ("Wat verdient het meest?" o.i.d.) ook al genegeerd.

Ik zal het ook nog maar eens herhalen, kijk naar wat je wilt doen, en probeer daarin zoveel mogelijk door te leren. Niet naar wat het meeste verdient. Ik zit zelf nog niet fulltime op de arbeidsmarkt, maar al meer als 4 jaar werk ik gemiddeld 20 uur per week. Ik heb nu 3x van baan gewisseld en heb nu weliswaar ietsje minder loon, maar ik doe wel wat ik nu leuk vind en dat maakt het opstaan 's morgens een stuk makkelijker.

edit:

HBO beste opleiding
Geld geld geld geld geld

Salaris in het buitenland ICT
Geld geld geld geld geld

Ik zie me al iemand voor me die met tegenzin gaat werken elke dag :/

[ Voor 11% gewijzigd door Martijn19 op 04-05-2012 11:53 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:33
Laten we het op jeugdige naiviteit houden. Er is nog hoop en wellicht dat de tips effect hebben :)

• drumsix
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08-2022
Staar je niet te veel blind op "een studie". Let wel, het is heel belangrijk voor een goede basis. Maar een goed aanname beleid richt zich niet alleen op een papiertje.
Ikzelf stel ervaring, drive en passie boven een papiertje. Natuurlijk moet wel aantoonbaar zijn dat de kennis er is.

Ben zelf begonnen als system engineer met alleen Novell CNE. Nu IT management met een leuk salaris, alleen zelfstudie, geen officiele papiertjes. Grootste nadeel is als je wil verkassen dat het gros zich blind staart op behaalde papiertjes.

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:07
Jammer dat mensen zich zo volledig blindstaren op geld, als jezelf denkt speciale talent te hebben voor iets, whatever jij denkt dat het is, ga er dan voor.
Veel belangrijker is dat je met dat gevoel iets positiefs moet gaan doen, ga eerst links en recht eens wat ervaring op doen, kijk wat er koop is en wat jij denkt daar aan toe te kunnen voegen.
doe het met inzet en plezier, de rest is allemaal gelul.

• MasterTweaker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-11 21:46
Freeaqingme schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 22:54:
Als het over 'bijzonder talent' gaat hoop ik dat hier niet alleen coding skills mee bedoeld worden. Salaris is een gevolg van waardering. En waardering ontvang je niet met programmeren alleen. Ben je in staat goed te communiceren met collega's en je meerderen, in staat mede-collega's te coachen, maar ook bereid wat van hen aan te nemen? Pas dan zal je die waardering ontvangen die de uitkomst van je salarisonderhandelingen bepaalt.

Oh, en denk niet dat je na je opleiding klaar bent met leren. Van de tijd die je aan IT besteedt zou minimaal 15-25% R&D/educatie tijd moeten zijn om bij te blijven. En nee, naar alle waarschijnlijkheid gaat die niet volledig binnen je reguliere 40-urige werkweek passen ;)

Uiteraard heb je na je opleiding wel een bepaalde hoeveelheid kennis (waarvan je al dan niet weet hoe je die in de praktijk moet toepassen), maar die kennis heeft een bepaalde halfwaardetijd. In de IT gaan ontwikkelingen dusdanig snel, dat de kennis die je vandaag hebt over 18-24 maanden nog maar 50% waard is ten opzichte van wat het nu is. (dit is ook bevestigd in wetenschappelijk onderzoek; ik kan dit zo niet vinden, maar zoeken op 'half life programming' helpt je een eind op weg).
Is een 50% kennisreductie over 2 jaar niet wat overdreven? Volgens mij kan een programmeur zich dusdanig snel een nieuwe programmeertaal eigen maken dat nieuwe ontwikkelingen makkelijk te volgen zijn. En zolang computers the von neumann architectuur gebruiken zie ik niet dusdanig grote veranderingen komen dat het echt niet meer bij te benen valt.

Maar goed halfwaardetijd is ook afhankelijk van de theoretische basiskennis die je bezit. Een universitair opgeleide informaticus heeft een langere halfwaardetijd dan een HBO informaticus die alleen een programmeertaal kan toepassen maar geen idee heeft waarom de programmeertaal opgezet is zoals het is.

Verwijderd

Vaak loopt een persoon als TS bij de eerste baan vanzelf tegen de 'beperkingen' van de echte wereld aan. Of de baan betaalt erg goed maar blijkt toch niet bij de wensen van TS te passen of de baan betaalt minder en werkgever wil niet met 500€ per jaar het salaris verhogen.

Ik kan ook niet ontkennen dat ik na mijn middelbare school ook wel nagedacht heb over een opleiding die tot een baan zou leiden waar je veel kon verdienen. Vandaar dat ik een deel juridisch gestudeerd heb, waar ik na een jaar mee gestopt ben omdat het misschien veel geld op zou kunnen leveren, maar ongelooflijk saai was.

Mijn ervaring is dus dat je het niet redt door enkel naar de verdiensten te kijken en daar vanzelf wel een keer tegenaan loopt. Bovendien levert een goede opleiding geen garantie voor een goed salaris. Dat doet je persoonlijkheid en instelling.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik heb algemene operationele techniek gedaan combi van werktuigbouw en elektrotechniek. Na mijn studie begonnen bij KPN omdat netwerken me wel leuk leken. Nu 12 jaar later verdien ik erg goed met netwerken. Tijdens mijn studie niks gedaan met wat ik nu doe. Het talent wat ik heb is denk ik gewoon dat ik analytisch sterk ben en mensen graag vooruit wil helpen. Als loner red je het nergens.

• Freeaqingme
MasterTweaker schreef op zondag 06 mei 2012 @ 09:26:
[...]

Is een 50% kennisreductie over 2 jaar niet wat overdreven? Volgens mij kan een programmeur zich dusdanig snel een nieuwe programmeertaal eigen maken dat nieuwe ontwikkelingen makkelijk te volgen zijn.
Dan moet ie dat wel doen. En het zich eigen maken van een nieuwe programmeertaal noem ik geen stil staan ;)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

- Doorzettingsvermogen
- Talent
- Plezier

Ik denk dat dat de belangrijkste aspecten zijn om "grootverdiener" te worden. Dit zou op zich op alle beroepsgroepen toepasbaar kunnen zijn. Dit verklaart ook meteen waarom je nooit alleen moet kiezen voor een opleiding waar veel geld te verdienen valt, omdat daar misschien je talent en/of plezier niet ligt!

Eea hangt ook samen met elkaar, zonder plezier in je werk heb je nooit doorzettingsvermogen, zonder talent heb je nooit plezier (om de verantwoordelijkheid te nemen - kijk maar naar de mensen met een burn-out), enz.. Je kunt wel plezier in je werk hebben, maar zonder talent zul je dan niet/nauwelijks "grootverdiener" zijn.

Opleiding is daarbij naar mijn idee irrelevant, omdat dit samenhangt met talent en doorzettingsvermogen.

[ Voor 86% gewijzigd door Sport_Life op 08-05-2012 22:55 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Als je echt graag geld wil verdienen moet je gewoon voor jezelf beginnen. Pas dan zit er een directe link tussen hoe veel je je inspant en hoeveel geld je verdient. Ik word door mijn werkgever ook met m'n 'specialistische kennis' weggezet voor 1400 euro per dag. Daar zit ik ook erg weinig van terug :)

Edit: Zie nu pas dat dit een beetje een kick is, scuzes.

[ Voor 9% gewijzigd door Hydra op 14-05-2012 14:55 ]

https://niels.nu

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Ik heb nu een jaar werkervaring en heb HBO gestudeerd.
Wat mij opvalt is dat er veel mensen met WO papiertjes of post-master papiertjes niet zo "geweldig" zijn in hun vak als ze beweren, (want zelfs een hbo broekie zoals ik heb soms meer verstand), maar ze wel simpelweg meer verdienen, omdat ze die papiertjes hebben....

Dit was vroeger bij Philips ook zo. Graad bepaald salaris...

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:02
Squishie schreef op maandag 14 mei 2012 @ 15:23:
Ik heb nu een jaar werkervaring en heb HBO gestudeerd.
Wat mij opvalt is dat er veel mensen met WO papiertjes of post-master papiertjes niet zo "geweldig" zijn in hun vak als ze beweren, (want zelfs een hbo broekie zoals ik heb soms meer verstand), maar ze wel simpelweg meer verdienen, omdat ze die papiertjes hebben....

Dit was vroeger bij Philips ook zo. Graad bepaald salaris...
Graad bepaalt functiewaardering. Werkervaring, persoonlijkheid en onderhandelingsvaardigheden bepalen de trede ;-)

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Verwijderd

En of je naar de basisschool bent geweest, bepaalt of je kunt spellen :)
Pagina: 1