Toon posts:

Linux vs Windows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vinden jullie Linux beter als Windows?en is het een goede vervanging ???

Ik persoonlijk vind Windows beter , vooral de interface is beter,alles werkt net fijner.Bijvoorbeeld het verschruiven van de windowtjes is bij M$ fijner.Wat ik wel goed aan linux vind is dat je meerdere consoles kan openen. Ik heb ook Beos getest (unix) en ik dacht op het begin dat het wel leuk was maar ik vond hem steeds slechter worden. Ik heb nu ook M$ whistler en die interface is echt cool alleen ik vind hem nog wel erg vol met bugs, maar ja het is nog een beta versie.

Verwijderd

Tja ik denk dat je die vraag beter niet kan stellen, aangezien dit toch meestal op niks uitloopt. Het is vaak het begin van een flame-war. Verder hangt het ook enorm af van de behoeftes die je hebt voor een OS. Moet het een desktop systeem zijn, een server OS etc.

De éne persoon is voor het ene OS de ander voor het andere OS. Genuanceerde mening zijn er dan hoogst zelde te vinden.

Ik zelf gebruik beide OS'en.

Windows is ontzettend gebruiksvriendelijk (met name voor newbies), heeft goede hardware-ondersteuning en er is gewoon enorm veel software voor te vinden.

Linux is enorm stabiel, een veel krachtigere CLI (die is bij windows eigenlijk afwezig, wat voor "experts" een nadeel is), is nagenoeg gratis, veiliger, betere indeling qua OS etc.
Nadeel is wel dat je over een drempel heen moet en het dus even duurt voordat je alles een beetje door hebt.

Verder kan je bij linux niet spreken over één interface, aangezien die met een display-server structuur werkt, waardoor er dus enorm veel verschillende interfaces op kunnen draaien. Jouw oordeel gat dan waarwschijnlijk over slechts één window-manager.

/me voorkeur zal wel duidelijk zijn uit bovenstaand verhaal

Overigens hadden jullie toch zelf ook een state off the art OS of niet:?
Ik zit namelijk nog steeds te wachten op een antwoord op mijn vraag naar aanleiding van dat OS in dit door jou geopend draadje.

Verwijderd

Op zondag 25 maart 2001 20:15 schreef jasperh17 het volgende:
Vinden jullie Linux beter als Windows?en is het een goede vervanging ???

...
Het is DAN >:) als het zo zou zijn.
Mijn mening is: Desktop = Windows/Mac
Server = Linux/Unix

Verwijderd

Op zondag 25 maart 2001 22:10 schreef the_tag-man het volgende:

[..]

Het is DAN >:) als het zo zou zijn.
Mijn mening is: Desktop = Windows/Mac
Server = Linux/Unix
Tja ik denk dat je hier al het eerste voorbeeld te pakken hebt, van wat ik bedoel

Verwijderd

Kan heel goed ja, maar iedereen moet zelf uitmaken wat hij/zij het belangrijkste vind, en op basis daarvan een bislissing maken.

Verwijderd

Ben ik helemaal met je eens, maar zet er dan een gefundeerde mening neer en niet één regeltje.

Verder neem ik reacties van mensen die pas net met een bepaald OS bezig zijn meestal niet echt serieus (no offence).

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
Windows heeft als voordeel makkelijk te zijn (voor de newbie)
Linux heeft als voordeel dat je VEEL meer kan aanpassen, eigen kernel bakken naar behoeftes, enz.

Welke beter is VOOR JOU moet je voor jezelf uitmaken, eigen smaak namelijk :)

beide hebben voordelen, beide nadelen...

Verwijderd

Op zondag 25 maart 2001 22:22 schreef nelske het volgende:
Ben ik helemaal met je eens, maar zet er dan een gefundeerde mening neer en niet één regeltje.

Verder neem ik reacties van mensen die pas net met een bepaald OS bezig zijn meestal niet echt serieus (no offence).
Wie/wat bedoel je hiermee?

Verwijderd

Ik zou zeggen klik eens op je eigen nick en kijk maar eens wat voor een soort vragen je stelt over linux.
/me heeft eigenlijk weinig zin om hier meer woorden over vuil te maken, aangezien het anders toch de verkeerde kant op gaat

Verwijderd

Ten eerste, waarom moeten dit soort topics nou elke week voorbij komen??

Ten tweede, smaken verschillen...

Verwijderd

Wat is het beste?

Als iedereen netjes zou betalen voor hun M$ producten, en dan bedoel ik het standaard wat op elke computer staat M$ windows 98 en M$ office. Dan denk ik dat iedereen al lang Linux zou gebruiken.

Voorbeeld:
Linux Suse 7.0 Gratis!!
Star Office (SUN microsystems) Gratis!!

M$ windows 98 f350 (OEM) zonder onderstuening van M$
Office Pakket M$ office 2000 f550,-

Dan zit je hier met een verschil van 900 gulden.

En Linux draait gewoon VEEL stabieler.
En spellen voor Linux? genoeg te koop (leech).

Suse (redhat, mandrake of andere distro.) kun je gratis downloaden. Ook kun je het Suse pakket in de winkel kopen voor f100,- hier zit standaard Star Office bij van SUN en nog veel meer software (utils, warez...).

Star Office onderstuend M$ standaarden.

Maar goed... Intresse in Linux kijk eens op www.linuxmag.nl, een nederlandse tijdschrift over linux.

En Alle A merk hardware producten worden ondersteund. USB enz.. allemaal geen probleem.

Oh ja en Resetten wat is dat?.

Verwijderd

Prijs heeft niks met kwaliteit te maken

Verwijderd

Op zondag 25 maart 2001 22:40 schreef nelske het volgende:
Ik zou zeggen klik eens op je eigen nick en kijk maar eens wat voor een soort vragen je stelt over linux.
/me heeft eigenlijk weinig zin om hier meer woorden over vuil te maken, aangezien het anders toch de verkeerde kant op gaat
Klopt, maar m'n ervaring licht meer in programmeren, en webdesign. Op systeembeheergebied, kan ik dan nog wel niet zoveel, maar daarom zit ik de laatste tijd wel vaak in het NOS van GoT. En b.t.w. 1978 & 1985 is toch wel een verschil en ik ben benieuwd, of ik jij op 15/16 jarige leeftijd ook al zo ver was?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:10

Exirion

Gadgetfetisjist

No offense, maar als je over de UI gaat zitten zeuren dan weet je blijkbaar niet goed wat Linux nou eigenlijk precies is. De UI staat helemaal los van Linux, dus die heeft er niks mee te maken. Als jij Windows beter vindt, prima. Werk je lekker alleen met Windows :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 25 maart 2001 22:53 schreef the_tag-man het volgende:

[..]

En b.t.w. 1978 & 1985 is toch wel een verschil en ik ben benieuwd, of ik jij op 15/16 jarige leeftijd ook al zo ver was?
Je moet niet te snel aan de hand van leeftijd oordelen, want ik zelf was bijvoorbeeld op 15-jarige leeftijd al commercieel bezig met programmeren en had er toen inmiddels al een jaar of 6 a 7 ervaring mee. En ik ben uiteraaaaard niet zo arrogant om mezelf uniek te noemen ;) In ieder geval hoeft leeftijd niet zo'n grote rol te spelen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

De beste uitvinding hoeft het niet altijd te halen. Er zijn meer factoren die een rol spelen in het succes van een uitvinding/produtc/vul iets in hier...

/me gebruikt trouwens 2k...
Oh ja en Resetten wat is dat?.
Ik ken onder 2k alleen hibernation :)

Verwijderd

Klopt, maar m'n ervaring licht meer in programmeren, en webdesign. Op systeembeheergebied, kan ik dan nog wel niet zoveel, maar daarom zit ik de laatste tijd wel vaak in het NOS van GoT. En b.t.w. 1978 & 1985 is toch wel een verschil en ik ben benieuwd, of ik jij op 15/16 jarige leeftijd ook al zo ver was?
Ja en dat was dus de reden waarom ik een dergelijke reactie minder serieus nam/neem.

Dat neemt niet weg dat je op andere gebieden misschien heel wat meer ervaring hebt dan ik en dus daar ook heel veel meer vanaf weet. Maar als ik een redelijk opmerkelijke reactie van iemand lees op GOT dan is een van de eerste dingen die ik doe toch even in de profile en de history van die persoon kijken, voordat ik het oordeel van diegene serieus neem.

Verder zitten we met z'n alle op GOT om er toch een beetje van te leren lijkt me zo. (hoewel nelske nog nooit een vraag gesteld heeft op GOT, schiet hem nou ineens te binnen)

Verder kan het best zijn dat jij op jouw leeftijd al verder bent dan dat ik op die leeftijd was (die vergelijking is moeilijk te maken en ook niet echt relevant lijkt me).

Nogmaals ik trek niet jouw algemene kennis over programmeren, computers etc. in twijfel, alleen je kennis over één bepaald OS.

/me is inmiddels helemaal off-topic gegaan geloof ik:)

Verwijderd

Op zondag 25 maart 2001 23:08 schreef RenevdVeen het volgende:
De beste uitvinding hoeft het niet altijd te halen. Er zijn meer factoren die een rol spelen in het succes van een uitvinding/produtc/vul iets in hier...
Precies, dat is enorm belnagrijk.
Om nog een atwoordje op die puntjes in te vullen:
Marketing!
Om maar een voorbeeldje te noemen dat bijna iedereen wel kent.
De videorecorders:
Je had VHS en VCC, de laatste was een beduidend betere standaard, maar toch heeft de eerste het gewonnen.

Verwijderd

Als M$ het perfecte OS zou maken. Dan was je klant af.

Linux heeft dit probleem ook, maar dan anders om. Als linux niet perfect zou zijn was je klant af

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

Of Linux of Windows beter bevalt hangt af van je voorkeuren en van wat je met je systeem wil doen.

Ik heb een Linux server en een Linux desktop draaien. De server werkt goed, geen omkijken naar, maar ik heb nooit Windows als server gebruikt dus dat is lastig vergelijken.

De Linux desktop vind ik beter bevallen als Windows. Het werkt nog niet allemaal perfect, maar goed genoeg om er dagelijks mee te werken. Ik heb voor alle Windows apps die ik gebruikte een Linux vervanging gevonden, behalve voor CoolEdit (sample editor).

Probeer het gewoon eens uit. Als je een partitie vrij kunt maken, kun je gewoon Linux en Windows naast elkaar draaien en dan merk je vanzelf of Linux iets is voor jou of niet.

Edit: Ik heb je vraag nog eens doorgelezen, het lijkt erop dat je Linux al geprobeerd hebt. Maakt het dan echt uit wat andere tweakers ervan vinden?

"This is the noise that keeps me awake."

Verwijderd

Op zondag 25 maart 2001 23:21 schreef gido-e het volgende:
Als M$ het perfecte OS zou maken. Dan was je klant af.

Linux heeft dit probleem ook, maar dan anders om. Als linux niet perfect zou zijn was je klant af
:?

[edit]
/me is trouwens benieuwd of hij ooit nog reactie van Jasperh17 krijgt op zijn vraag

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mjah... wel 1 vraag waarop je vele antwoorden kan geven zeg. Je vraagt wat beter is, Linux of Windows.... maar wat mij verbaast is dat je geen onderscheid maakt tussen Windows 9x/ME en Windows NT (eigenlijk desktop/server verschil). Ik bedoel.. je kan Windows 98 wel naast Linux op zijn servercapaciteiten gaan beoordelen (afkraken), maar daar schiet je weinig mee op, want daar is Win98 helemaal niet voor bedoeld (dat sommige mensen het zelf als server gebruiken is nog tot daar aan toe). Uit je vraagstelling maak ik op dat je het desktopgebeuren bedoelt. Tja... dat ligt er maar helemaal aan wat je dan gaat gebruiken. Geef mij KDE/IceWM/Enlightenment en ik vind het eigenlijk allemaal wel best. Geef me FVWM of WindowMaker en ik ren gillend de tent uit. Nou ja, zo erg is het ook weer niet, maar je snapt wel wat ik bedoel.

Wat ik in Windows (wat je wilt) erg mis wat ik in *nix windowmanagers wel heb: multiple desktops, windows on-top zetten, shading en dat soort kleine dingetjes waaraan ik helemaal verstrengeld ben geraakt. Dus als je me nu vraagt 'Linux of Windows', dan zal ik moeten zeggen: Linux. Eigenlijk te kort door de bocht (KDE ziet er in FreeBSD echt niet anders uit ;)), maar je vraagt het zo. Maar als ik een keer noodgedwongen met Windows moet werken, sta ik niet te bulken hoor... * Jordi is niet zo'n fanatieke Bill hater.

Maare... we kunnen hier wel met z'n allen aannames gaan zitten maken en mooie verhaaltjes vertellen over het wel en wee van diverse OS'en, maar wat bedoel je nu eigenlijk precies, jasperh17?

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Ondanks dat het een beetje falmebait is vind ik je vraagstelling incorrect.

Een (G)UI is nooit onderdeel van een OS.

Onder xfree86 wat op veel unices draait en niet alleen zijn er veel window managers mogelijk. Deze zorgen voor de GUI.

Welke het meest functioneel is weet ik niet omdat iedereen een andere voorkeur heeft voor windowmanager onder unix.
Het voordeel van de windows window manager is dat het simpel is en door de meeste mensen gebruikt wordt. Consequent is het niet. En als het crashed, crashed heel het os. Als een WM crashed onder unix, crashed Xfree 86 en al je progs niet. Als xfree86 crashed crashen al je Xprogs en zo. Maar het systeem blijft doordraaien..

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:19

anc

Op maandag 26 maart 2001 05:54 schreef Jotti o.a. het volgende:
Geef mij KDE/IceWM/Enlightenment en ik vind het eigenlijk allemaal wel best. Geef me FVWM of WindowMaker en ik ren gillend de tent uit.
Das bij mij precies het omgekeerde. Doe mij maar FVWM of WindowMaker.

Maar terug naar topic. Linux vind ik makkelijk om als server te hebben. Het is een stuk stabieler als NT. Ik heb beide gedraaid met ongeveer dezelfde configuratie, in de zin van. Gateway firewall en fileserver. NT was wel erg snel geinstalleerd en geconfigureerd, maar had er toch af en toe wat problemen mee. Linux had ik geen omkijken naar. Kostte me welliswaar meer tijd om alles te installeren naar wens, maar dat kwam ook omdat ik voor het eerst een firewall ging configureren.
Als desktop draai ik toch het liefst Windows ME. Ik denk dat het komt doordat ik teveel gewend ben aan Windows.

Anc

Verwijderd

Werd BeOS maar goed ondersteund (:'( snif)

Dat is dus echt zo fokking kewl!

Alleen software is 'n heus probleem.

"If it weren't for Windows, I'd be using BeOS by now"

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 26 maart 2001 15:10 schreef 3DBlaster het volgende:
Werd BeOS maar goed ondersteund (:'( snif)

Dat is dus echt zo fokking kewl!

Alleen software is 'n heus probleem.

"If it weren't for Windows, I'd be using BeOS by now"
Het zou me niet verbazen als Borland het Kylix project ook 'ooit'zal gaan porten richting BeOS... :P

Pagina: 1