Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
Geachte mede-tweakers,

Na het remounten van mijn CPU i7 920 C0 (te strak aangedraait geheugen werkte niet) ging ik een Intel burn test doen en schrok eigenlijk van de temperaturen namelijk 30 idle en 55 full load .(kamer temp 23)

Dit op 3,8 ghz met HT aan op 1,25 v.(artic silver 5 koelpasta , pinpas methode)

Tevens zit er een GTX 480 in de Loop maar deze was idle tijdens benchen en werd 37 graden.
( wat als ik beide stress test :O)

WC Setup:

- 420 Radiator EK
- 3x 140 mm nb-pk3 1700 rpm
- 450 L pomp
- Larkooler 1366 wc blok

Ik heb de CPU nu handvast aangedraait , niet meer met de schroevendraaier.

CPU is gelapt (spiegel).

Ik heb het idee dat mijn setup nog niet volledig ontlucht is (ik hoor het water lopen in mijn radiateur).
Verder zie ik sporadisch een luchtbel verschijnen maar heb geen idee hoe ik hem verder kan ontluchten.
Ik ben begonnen met de radiateur te vullen (0,5 liter gedestileerd water). vervolgens het reservoir. (totaal 0,8 L)

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

[ Voor 8% gewijzigd door JayJay op 13-05-2012 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-07 16:19

Fordox

00101010

Koelpasta topic

geen pinpas methode doen, en de koeler altijd strak aandraaien dus. lees de topic even door, en remount hem nog eens.

met gelapte cpu's heb je wel een stuk minder koelpasta nodig.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
Ja probleem is dus dat de koeler te strak zat vastgedraaid waardoor het ram niet meer herkend wordt blijkbaar een bekend euvel bij de i7 1366. eventueel wel idd koelpasta opnieuw doen maar vraag em af of dat het daadwerkelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayJay
Inmiddels ander blok gekocht enzotechstealth en een andere pomp mcp 650 , ik ben er letterlijk nog geen graad mee opgeschoten :

IDLE : 30
Load : 55

i7 920 D0 3,8 ghz @ 1,18v HT on.
CPU is gelapt.

Iemand enig idee hoe ik de temp dan kan verlagen ?

Nieuw goed cpu block en 3x zoveel pompkracht als vorige pomp mocht niet baten , wel al 75 euro verder zonde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:41
55 graden onder belasting noem ik niet echt te heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
Nee dat is ook zo maar ik wil het onder de 50 krijgen met deze setup en ik hoopte dat een 3 keer zo,n sterke pomp en beter CPU block zou helpen maar dat is dus niet zo en ook de fans sneller zetten heeft gewoon geen verschil, ik vraag mij dan ook af of dit het maximale is wat ik er uit kan halen met waterkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick24
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 19:18
Sterkere pomp betekend niet automatisch betere temps, meer flow betekend niet altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
dat is duidelijk natuurlijk maar heb het geprobeerd en dat hielp niet iemand nog andere ideeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

probeer gewoon die koeler er lekker strak op te krijgen en niet uit te smeren.
en natuurlijk ook niet teveel gebruiken

maar 55 graden onder load moet je echt niet mee klagen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
Dat begrijp ik maar het is een sport geworden om hem zo koel mogelijk te maken , een uit de hand gelopen hobby , ik wil misschien overstappen op tec maar ik weet niet.of dit voor 24/7 bedoeld is .

Misschien is nog en radiateur een idee ? Een 280 of 240 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

JayJay schreef op maandag 14 mei 2012 @ 19:51:
Dat begrijp ik maar het is een sport geworden om hem zo koel mogelijk te maken , een uit de hand gelopen hobby , ik wil misschien overstappen op tec maar ik weet niet.of dit voor 24/7 bedoeld is .

Misschien is nog en radiateur een idee ? Een 280 of 240 ?
als je huidige radiator warme lucht uitblaast en je water warm word, kun je wel een tweede nemen. een 240 zou voldoende zijn denk ik.
ik heb zelf ook die hobby maar helaas het geld niet :P

een TEC kan denk ik wel alleen moet je condens in de gaten houden.

wat misschien ook leuk is, is om overal temp sensoren in te hangen (in je water, in je airflow, naast je cpu, naast je gpu, de vrm's daarvan en memory net als alles op je moederbord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-06 00:25
55 graden is imo niet heet,het enige waar het volgens mij aan kan liggen is de temperatuur van je water...
Als je koelwater reeds 50 graden of iets dergelijks is kan je natuurlijk niet verwachten dat hij je cpu zeer koud krijgt.

Misschien eens proberen de temp. van je koelwater te meten, en eventueel een grotere rad steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 456968

Ik vind de temp's zelf ook nog wel meevallen. Maar wil je optimaliseren in koeling?
Je hebt al waterkoeling. een sterkere pomp zou niet slim zijn. er word wel meer water per sec langs je processor gepompt, maar het krijgt ook minder tijd om af te koelen. als de pijp van je radiateur naar je cpu te warm is, is het enige wat je kunt doen eigenlijk 'n tweede radiateur plaatsen, of de pomp zachter zetten.
Beide opties met hun eigen gevolgen :)

Overigens is lucht in het koelsysteem een echte killer voor je koeling, dit MOET dus zijn opgelost.
Dit kun je doen door het reservoir helemaal boven te houden, dit zorgt ervoor dat luchtbelletjes (die altijd naar boven willen) in het reservoir dus weer de atmosfeer in kunnen. om dit proces te helpen, kun je het pompje aanzetten.

Dus:

1. maak zeker dat je geen lucht meer hebt in je koelsysteem
2. een snellere pomp is alleen handig als je radiateur je koelwater sterk genoeg weet te koelen, dat met minder tijd het koelwater alsnog op de gewenste temp komt in je radiateur
3. n betere of 2e radiateur in de schakeling zetten helpt wanneer het water niet op de gewenste temp kan komen nadat het door de radiateur is geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 456968 op 16-05-2012 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

een sterkere pomp zou niet slim zijn. er word wel meer water per sec langs je processor gepompt, maar het krijgt ook minder tijd om af te koelen.
dat klopt niet. de warmte wordt niet afgevoert naar het water, het koude water houd het blok juist koud. dus het is alleen maar beter dat je zoveel mogelijk koud water langs het blok laat lopen en dus niet wacht tot het water warm wordt.
meer flow is *bijna* altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het koelingsblok word koudgehouden door het water. heel juist..
Waar denk je dat de warmte naartoe gaat? de verdwijnt gewoon?

Sorry, maar nee.
Dat blok word warm, zeer warm. daarom pomp je er water langs, zodat het koude water het blok afkoelt, maar dat blok warmt het water ook op. vandaar dat het door een radiateur loopt. als het water sneller door de radiateur loopt, heeft het minder tijd om af te koelen. en zal er dus warmer water weer naar je processor toegaan als dat mogelijk zou zijn.

al met al. je pakt ook een klein stukje van een groot stuk tekst.
Wat ik duidelijk wilde maken is, kijk eerst of je radiateur het water terug kan brengen naar de gewenste temperatuur. en daarna pas denken aan een sterkere pomp.
Ik zie niet hoe iemand het met hiermee oneens kan zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-05 13:58

jopitan

It's just a fact

Een temperatuur van 55 onder load met een i7 1366 socket is vrij normaal met waterkoeling. (zeker met overclock) Want de i7 1366 series zijn over het algemeen wel hete cpu's. Er zijn meerdere waterkoeling setups met de i7 920 en deze zijn dan ook water gekoeld die een temp halen van 60 graden onder load van Prime95.

Loopt die 1.18V trouwens stabiel met een aantal uren Prime95?

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Anoniem: 456968 schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 11:16:
Het koelingsblok word koudgehouden door het water. heel juist..
Waar denk je dat de warmte naartoe gaat? de verdwijnt gewoon?

Sorry, maar nee.
Dat blok word warm, zeer warm. daarom pomp je er water langs, zodat het koude water het blok afkoelt, maar dat blok warmt het water ook op. vandaar dat het door een radiateur loopt. als het water sneller door de radiateur loopt, heeft het minder tijd om af te koelen. en zal er dus warmer water weer naar je processor toegaan als dat mogelijk zou zijn.

al met al. je pakt ook een klein stukje van een groot stuk tekst.
Wat ik duidelijk wilde maken is, kijk eerst of je radiateur het water terug kan brengen naar de gewenste temperatuur. en daarna pas denken aan een sterkere pomp.
Ik zie niet hoe iemand het met hiermee oneens kan zijn :)
maar het water heeft geen tijd nodig om het blok af te koelen. hoe meer water er langs gaat hoe beter, vooral als het water nog koud is. het is alsof je je arflow vanuit je luchtblok weer terug er doorheen drukt omdat het dan langer blijft zitten om je warmte op te nemen. klinkt dat niet dom?

en als je stof a met stof b koelt, komt de temperatuur van stof a nooit lager dan stof b en optimaal heeft stof a hetzelfde temperatuur als stof b
als stof b warm word, ligt de optimale temperatuur van stof a ook hoger.

conclusie: wachten tot het warm word is alleen negatief.

en ik pak ook een klein stukje om je even te verbeteren, als stille lezers dit lezen krijgen ze een verkeerd idee ;)
als je een zwakke pomp hebt kan dit het probleem wel zijn, dus de TS heeft dit uitgesloten. is alleen een chiller/tec, andere fans en een andere radiator een oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door Fordox op 16-05-2012 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

True dat. uiteindelijk moet er zo veel mogelijk koud water langs gaan.. maar dat ik probeer te zeggen is dat waar het water gekoeld moet worden, de flow niet zo hoog moet zijn, dat het voordat het goed gekoeld is alweer richting de processor gaat. iets wat wel mogelijk is, wanneer je een sterkere pomp zet op een standaard koelelement (radiateur in dit geval :)) daarom zeg ik, zorg er eerst voor dat de radiateur in orde is en sterk genoeg koelt, voordat je een grotere flow gaat realiseren.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk nergens over, de temps die de TS krijg met zn processor overclocked, vraag ik me af, hoe ver je die nog omlaag kunt brengen met redelijke manieren.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Anoniem: 456968 schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 11:48:
True dat. uiteindelijk moet er zo veel mogelijk koud water langs gaan.. maar dat ik probeer te zeggen is dat waar het water gekoeld moet worden, de flow niet zo hoog moet zijn, dat het voordat het goed gekoeld is alweer richting de processor gaat. iets wat wel mogelijk is, wanneer je een sterkere pomp zet op een standaard koelelement (radiateur in dit geval :)) daarom zeg ik, zorg er eerst voor dat de radiateur in orde is en sterk genoeg koelt, voordat je een grotere flow gaat realiseren.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk nergens over, de temps die de TS krijg met zn processor overclocked, vraag ik me af, hoe ver je die nog omlaag kunt brengen met redelijke manieren.. :P
ah op die manier, dat het langer de tijd heeft in de radiator om de warmte over te brengen aan de lucht? dat klopt wel ja. ik dacht dat je het puur over de processor blok had.

met de extra flow is de temperatuur nu niet veranderd, dus de flow zelf zou wel voor verbetering hebben gezorgd. dus een logische stap nu zou zijn, is een extra radiator of harder blazende fans of een chiller/tec.

het is maar net welke ruimte je hebt en of je last wil krijgen van condens met de tec. als je geen ruimte hebt en geen last wilt hebben van condens, moet je andere ventilatoren aanschaffen of misschien in push/pull configuratie zetten (gezien de ts 3 140mm fans heeft op een 420 rad lijkt het me dat hij geen push/pull heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToWi1989
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:40
Hoe zit het met je watertemperatuur na de processor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
bedankt voor de reacties , ik heb een temperatuur nippel besteld voor in mijn reservoir om te kijken hoe warm het water is.

Ik zit nu te verzinnen hoe ik een 2e radiator kwijt kan in een xpredator kast , de eerst 3x140 radiator hangt achterop de kast met beugels.

Een eventuele 240 of 280 kan ik boven in alleen kwijt zonder fans :( dit wordt dus even verzinnen waar ik hem wel kwijt kan :(.

Ik heb idd geen push pull opstelling 3x 140 noiseblocker die op 40% draait , op 100% scheelt het 2 graden maar wel een hoop geluid dus dat neem ik dan voor lief

zoals ik het nu lees is een andere pomp en ander cpu block dus totale onzinnige aanschaf geweest? gezien er aan de temperatuur niks veranderd.

de CPU is 8 uur prime stabiel getest op 1.18v (D0) op 3,8 ghz . 21x181. Dram op 1.56v .

De rest staat op auto :S ik ben nog bezig dit 1 voor 1 te fine tunen omdat standaard waardes niet accepteerd.

[ Voor 25% gewijzigd door JayJay op 17-05-2012 14:37 ]

Pagina: 1