Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoodlum77
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-07 10:18
Een vraag voor de techneuten, ik hoop dat ik het juiste forum heb gekozen.

Ik heb een HUMAX 5100C welke bleef hangen in "boot" Na wat rondspeuren op internet bleek dit een bekend euvel te zijn. Oplossing een condensator vervangen.

Dit heb ik gedaan en inderdaad nu start hij weer op, maar werkt nog niet naar behoren. HIj blijft roepen dat er geen smartcard is,terwijl deze er wel in zit.
De card werkt ook op mijn 5100C, dus daar ligt het niet aan.

NU heb ik de decoder weer opgengemaakt en zag dat er nog een condensator bol stond. Het is de grote liggende op het plaatje, net voor het koelrib.

De specificatie is volgens mij 82uF 450V. Ik kan het echter niet goed zien, omdat hij is vastgeplakt op het bord met een wit spulletje.

Tevens ontdekte ik, op pijnlijke wijze:), dat er stroom staat op het koelrib!!

Mijn vragen:
Hoe maak je de condensator los, verwijder je dat witte lijm.
- Kan deze condensator de stroom op het koelrib veroorzaken?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-38eiofTah1w/T51F3pGQOEI/AAAAAAAAA7Q/bebk2w5PqUo/s512/IMAG0039.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Hoodlum77 op 29-04-2012 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-10 11:05
Je hebt waarschijnlijk meer kans op reactie in het elektronica forum. Het vervangen van de condensator kan natuurlijk je probleem oplossen, maar je moet hier wel mee opletten. Zoals je zelf al hebt uitgevonden kunnen deze een flinke schok geven. De 'pijnlijkheid' van deze schok is vaak een combinatie van farad en volt. Iemand had laatst hier nog een mooie uitleg over gegeven, maar dat kan ik zo direct niet vinden. Met 450 volt zou ik sowieso wel voorzichtig zijn.
edit: 1/2 CV^2 where C is the capacitance in Farads and V is the voltage.
0.5*0.000082*450^2
Dit komt uit op 8.3 joule. Dat zul je dus wel gewoon overleven. :p

Het lijkt me trouwens sterk dat er 'stroom' op de koelribben staat. Misschien heb je de condensator indirect aangeraakt met een schroevendraaier?

Dat witte spul zou goed epoxy kunnen zijn. Dit is meestal met een schroevendraaier en hete lucht goed te verwijderen. Ik zou echter wel opletten dat de omliggende elektronica niet te warm wordt.

Edit:
Nu zie ik het plaatje pas. Kun je niet gewoon de twee pinnen losknippen en vervolgens met een tangetje de condensator proberen te verwijderen? Meestal zit dat niet zo extreem vast.

[ Voor 24% gewijzigd door zynex op 29-04-2012 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoodlum77
Bedankt voor je reactie!

Ik heb het topic ook even in Electronica geplaatst,is wel logisch:)

ik ga even een nieuwe condensator halen en dan knip ik deze door en probeer ik hem rustig los te wrikken.

De stroom kwam echt van het koelrib. Wilde namelijk met me hand voelen hoe heet het werd en toen kreeg ik een klap, was inderdaad niet levensbedreigend, maar wel pijnlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:45

FeaR

In GoT we trust

repareren Humax 5000c in Elektronica was gesloten in verband met ook een topic hier in LCD, Plasma & Projectie. Echter ben ik van mening dat antwoorden voor dit probleem binnen Elektronica eerder aanwezig zullen zijn. Vandaar dat ik het topic die kant even op zet.

LCD > EL

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:19
Op de koelrib staat het gelijkgericht net op (230V naar DC, ongeveer 300VDC) dus dat voel je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoodlum77
Net even bij de lokale electrozaak geweest, maar die hebben het component niet. Ze kunnen alleen bestellen, maar dan is het 82uf 400 volt ipv 450V. Hij dacht dat het wel kon.

Ga toch maar even Googlen voor de zelfde waarden.

Ik hoop dat het gaat werken. De cardreader zelf zou ook nog stuk kunnen zijn, iemand een idee hoe je dat test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 15:59
Denk niet dat het die condensator is. Deze (>300V) staan wel vaker bol trouwens, dat hoeft nog niet meteen te betekenen dat deze afgeschreven is heb ik regelmatig gemeten.

400V is ook genoeg, 350V is zelfs genoeg (230*√2 = 325V). In plaats van 82 kan je ook 100 μF nemen overigens. Een stuk makkelijker te krijgen. En ja, er staat vaak spanning op zo'n koelrib. Het hoeft overigens niet maar als hij aanstaat zou ik hem niet vrijwillig aanraken ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Frank__B op 01-05-2012 20:53 ]

Pagina: 1