Doormeten voeding met multimeter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Beste tweakers,

Naar aanleiding van het topic defect mobo? en de positieve reacties erop heb ik het zeer sterke vermoeden dat de voeding de geest heeft gegeven. Omdat ik de voeding RMA wil sturen en dus 100% zeker wil weten dat de voeding naar zijn grootje is (geen zin in onnodige kosten) heb ik een multimeter geregeld.
Nu is mijn vraag aan jullie, hoe kan ik met een multimeter testen of de voeding daadwerkelijk geen output geeft.
Ik dacht zelf de groene ATX draad kortsluiten met een zwarte Ground draad, en dan ergens de meetnaalden van de multimeter insteken. Ik heb geen idee welke instelling ik op de multimeter moet gebruiken dus graag hoor ik van jullie hoe ik dit aan moet pakken.
Ter illustratie een foto van de de multimeter met de aanwezige instellingen:
Multimeter

Alvast bedankt

Laurens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:03
Je moet niet alleen onbelast meten, ook belast, dat een voeding onbelast wel de juiste spanningen afgeeft zegt niet zo veel.

Meten op een vol opgetuigde pc, en nog een keer met alleen mobo/proc/geheugen.
Als je daar niet de 12 en 5 volt haalt, of je hebt wezenlijke verschillen heb je een zieke voeding.
20 V gelijkspanning is idd de goede instelling.
Meten tussen zwart, en geel, en zwart en rood.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als ik jou was zou ik eenmalig investeren in een voedingstester. Zo'n ding moet je ook gewoon hebben liggen want je weet nooit van tevoren wanneer je hem nodig hebt.

Deze bijvoorbeeld pricewatch unsorted: Xilence Aluminium Netzteil-Tester mit LC-Display 20/24-Pin ATX maar met een beetje zoeken zijn er ongetwijfeld meer te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Tens schreef op zondag 29 april 2012 @ 14:50:
Je moet niet alleen onbelast meten, ook belast, dat een voeding onbelast wel de juiste spanningen afgeeft zegt niet zo veel.

Meten op een vol opgetuigde pc, en nog een keer met alleen mobo/proc/geheugen.
Als je daar niet de 12 en 5 volt haalt, of je hebt wezenlijke verschillen heb je een zieke voeding.
20 V gelijkspanning is idd de goede instelling.
Meten tussen zwart, en geel, en zwart en rood.
Ik ga er eerlijk gezegd van uit dat er totaal geen spanning uit komt. Ik denk dat de voeding dood is en ik vroeg me af dit met gebruik van een multimeter te testen is. het gaat mij er dus niet om of er de juiste spanning afkomt, maar meer de vraag of er uberhaupt spanning uitkomt.
CaptJackSparrow schreef op zondag 29 april 2012 @ 15:13:
Als ik jou was zou ik eenmalig investeren in een voedingstester. Zo'n ding moet je ook gewoon hebben liggen want je weet nooit van tevoren wanneer je hem nodig hebt.

Deze bijvoorbeeld pricewatch unsorted: Xilence Aluminium Netzteil-Tester mit LC-Display 20/24-Pin ATX maar met een beetje zoeken zijn er ongetwijfeld meer te vinden.
Ik dacht met een correcte werkwijze kan ik met een multimeter hetzelfde.
uik van een multimeter bevestigd kan worden. M.a.w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
eL_Jay schreef op zondag 29 april 2012 @ 16:37:
Ik ga er eerlijk gezegd van uit dat er totaal geen spanning uit komt. Ik denk dat de voeding dood is en ik vroeg me af dit met gebruik van een multimeter te testen is. het gaat mij er dus niet om of er de juiste spanning afkomt, maar meer de vraag of er uberhaupt spanning uitkomt.
Het kan dus, maar zolang je niks meet, weet je niks.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Tens schreef op zondag 29 april 2012 @ 16:52:
[...]

Het kan dus, maar zolang je niks meet, weet je niks.
Dus zolang ik er niets op aansluit en er dus geen belasting is, zal ik nooit iets vinden (kunnen meten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Laatst online: 16-06-2024
Veel voedingen geven onbelast een hogere spanning af. Hang er een ouwe harddisk aan ofzo. Met de groene draad start je dan de voeding zodat je dan kunt meten welke spanningen er uit komen. Schrik niet van hoge spanningen die eigenlijk 5V of 3,3V horen te zijn, je voeding heeft nu niets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
eL_Jay schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:58:
[...]

Dus zolang ik er niets op aansluit en er dus geen belasting is, zal ik nooit iets vinden (kunnen meten)?
Een voeding die onbelast wel de juiste spanning geeft is niet per definitie 'goed'.

Het kan zijn dat de voeding onder belasting maar 10V afgeeft ipv 12V, wat net te weinig kan zijn voor bv een PC om stabiel te werken.
(Die 10V. is fictief, exacte waarde is niet aan te geven, kwestie van 'de zwakste schakel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Tens schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 13:06:
[...]

Een voeding die onbelast wel de juiste spanning geeft is niet per definitie 'goed'.

Het kan zijn dat de voeding onder belasting maar 10V afgeeft ipv 12V, wat net te weinig kan zijn voor bv een PC om stabiel te werken.
(Die 10V. is fictief, exacte waarde is niet aan te geven, kwestie van 'de zwakste schakel'.
hij hoeft niet te bevestigen dat hij het doet, de meting moet bevestigen dat hij het niet naar behoren doet, zodat ik hem met een gerust hart RMA kan doen.
Ik ga vanavond de voeding in de PC bij mijn ouders pluggen om te kijken of hij iets doet.

Ik ben dan van plan om de ATX voedingskabel naar het MOBO te verwisselen met de ATX voedingskabel van mijn eigen voeding, dus 2 voedingen op 1 PC.
Kan dit, of moet ik een andere werkwijze hanteren ?

MVG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
eL_Jay schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 13:25:
[...]

hij hoeft niet te bevestigen dat hij het doet, de meting moet bevestigen dat hij het niet naar behoren doet,
Dat doe je dus al je onbelast EN belast meet......
ALLEEN onbelast zegt vrijwel niets, behalve als hij dan al onder der 12/5V zit.

Als je belast onder 12/5Volt meet is er iets mis, uitgaande van een voorheen goed werkend systeem:

- overbelasting van de voeding door bv een nieuw geplaatste videokaart,
of, als er niets veranderd is:
- een stervende voeding die problemen heeft om het gevraagde vermogen te leveren.

Het kan best zijn dat in een andere PC die net iets minder vermogen vraagt hij wel (een tijdje) goed werkt.
(wel alle stekkers wisselen, niet twee voedingen tegelijkertijd op één PC)

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 02-05-2012 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op zondag 29 april 2012 @ 15:13:

Waarom moet je zo'n ding hebben? Die dingen zitten er bij een half defecte voeding bijna altijd naast.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

En waar baseer je dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ervaring en logica, er zit/kan immers helemaal geen elektronica in zitten die kan zien of de voeding wel goed stabiel is.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1