• OrbitZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-05-2025
Ik krijg 1 mei de sleutel van ons nieuwe hoekhuis! Hier heb ik de luxe van een aparte ruimte van 3m x 3,7m, helemaal afgezonderd van buren, die ik als TV/HiFi kamer wil inrichten.

Mijn eerste gedacht was dat ik daar een beamer wilde ophangen maar hoe meer ik erover nadacht vroeg ik mij af of dat wel verstandig is en niet beter voor een grote TV kan gaan?

Beamer:
- Krijg ik wel een groot genoeg beeld op 3,7m afstand?
- Duur in gebruik
- Gevoeliger voor omgevingslicht
+ Er gaat toch niets boven een groot beeld!

Ik neig momenteel vanuit een financieel een praktisch oogpunt naar een grote TV 55/60", wat zouden jullie doen?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 20:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Wat is groot beeld? Een maximale projectiegrootte staat vaak in de handleiding vermeld... ik projecteer hier 160x90 (16:9) op 2 meter 170 centimeter.

Duur in gebruik hangt af van het aantal dagelijkse uren + het type lamp... er zijn al beamers die op 5000/6000 uren gaan met 1 lamp. Nieuwe lampen kosten dan 200 euro (gemiddeld, dus zonder ebay).

OMgevingslicht hangt van de hoeveelheid lichtinval + beamer af. Mijn Epson HD beamer draait op ECO en geeft overdag zelfs net beeld. Op volle mode is `t perfect.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Pred87
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-12-2025
Afstand lijkt me geen enkel probleem. Ik heb hier een projector op +- 4 meter hangen en die projecteert op een 90" scherm, en zou zelfs nog wat groter kunnnen.

Duur in gebruik vind ik persoonlijk wel meevallen. Een lamp gaat zo'n 2000 uur mee (afhankelijk van het merk). Ik denk dat je in de meeste gevallen de lamp niet hoeft te vervangen omdat je toch aan een nieuwe toe bent. Maar dat is persoonlijk, ik upgrade zeker elke 3-4 jaar :)

Omgevingslicht is wel een belangrijk punt om rekening mee te houden. Maar als je een dedicated HT ruimte hebt dan kun je het dus ook goed gaan verduisteren lijkt me. Bij goede verduistering is een projector altijd beter dan een grote tv. En dan bedoel ik een projector in dezelfde prijsklasse als een 55" - 60" tv,

[ Voor 8% gewijzigd door Pred87 op 28-04-2012 22:31 ]

Verwijderd

Voor 2000 euro koop je ook een leuke 60 inch tv hoor.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 22:48:
Maar 60" is geen 90" hè! ;)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 22:48:
€2000? Zelfs voor €1200-1400: pricewatch: Sharp LC-60LE635E :P

The devil is in the details.

• The Flow
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2024

The Flow

I am the greatest

Ik adviseer beide Heb zelf een tijdje alleen met een beamer gedaan, maar tv kijken is toch niet zo heel relaxed dan. Helemaal overdag, vrij wazig beeld. Mooie tv, strak aan de muur voor tv / overdag. Mooi elektrisch scherm en beamer voor films 's avonds of met dichte (verduisterende) gordijnen.

Begin met de tv, dan heb je in ieder geval altijd goed beeld. Dan doorsparen voor een goede beamer, Epson heb ik heel goede ervarigen mee. 100" scherm op 3,5m is fantastisch!

Hou dus met klussen al rekening met de kabels die je nodig hebt voor de beamer (htpc) etc. Kabelgootjes in de vloer / muren weg stucen.

Succes, het is een prachtig project!

God is in de war, hij denkt dat hij The Flow is...

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:04

Zenyatta

Tsjakka!

Ik denk dat het van je budget afhangt. Een beamer die HD materiaal kan afspelen is wel te vinden voor een redelijke prijs. Eentje die native HD doet is behoorlijk duur. Dan denk ik dat je voor minder geld mooier beeld hebt met een grote TV.

Een standaard beamer heeft denk ik geen problemen met omgevingslicht. Bovendien, als je de kamer vooral gebruikt om films te kijken (of TV 's avonds) dan maakt het niet zo uit om de gordijnen dicht te houden. Dan is een beamer met 2000 tot 2500 lumen meer dan voldoende. En omgevingslicht is vooral een probleem wanneer het direct op je projectie schijnt. Een lichte kamer is dus minder een probleem dan een streep direct zonlicht door je beeld heen.

Maar ik denk dat je dus, zeker als je budget een beetje een issue wordt, beter kan kiezen voor een TV. Dan heb je vaak scherper beeld en minder problemen met omgevingslicht.

The answer is 42.

• OrbitZ
Bedankt voor de tips!
The Flow schreef op zondag 29 april 2012 @ 12:53:
Ik adviseer beide Heb zelf een tijdje alleen met een beamer gedaan, maar tv kijken is toch niet zo heel relaxed dan. Helemaal overdag, vrij wazig beeld. Mooie tv, strak aan de muur voor tv / overdag. Mooi elektrisch scherm en beamer voor films 's avonds of met dichte (verduisterende) gordijnen.

Begin met de tv, dan heb je in ieder geval altijd goed beeld. Dan doorsparen voor een goede beamer, Epson heb ik heel goede ervarigen mee. 100" scherm op 3,5m is fantastisch!

Hou dus met klussen al rekening met de kabels die je nodig hebt voor de beamer (htpc) etc. Kabelgootjes in de vloer / muren weg stucen.

Succes, het is een prachtig project!
Dit wordt wel mijn uitgangspunt, ik laat wel een stopcontact aanbrengen en eventueel wat buizen voor overige bekabeling bovenin de kamer t.b.v. van een beamer maar doe hier in eerste instantie niets mee.

Die Sharp LC-60LE635E had ik bij de BCC zien staan, dat zag er op het eerste gezicht helemaal niet gek uit voor die prijs!

Voorlopig gaat er ook een heel hoop geld naar andere dingen in de verbouwing maar ik hoop toch wel voor het einde van het jaar wat foto's te kunnen posten in Post hier foto's en specs van je home cinema! :)

Verwijderd

Persoonlijk snap ik het hele idee niet zo. Waarom willen mensen een hok ter grootte van een badkamer verbouwen tot luister/kijkruimte? Ik zou boven alles een grote woonkamer prefereren en daar mijn audio en video zo goed mogelijk intregeren.

Verwijderd

Ik heb vandaag ook mijn bioscoopje getimmerd.. Persoonlijk zou ik voor een beamer gaan omdat je schermgrootte/prijs verhouding veel voordeliger is.

V.w.b. het stroomverbruik en lampduur; ik neem aan dat je niet de gehele dag in je aparte kamer zit. Dat is precies de reden dat het mij persoonlijk een worst zal wezen :+

Mijn scherm is overigens 2.20m breed

P.s. de reden waarom mensen dat willen is omdat je niet afgeleid wordt, de kamer verduisterd is en je veel intenser naar films kijkt. Althans; dat is mijn bekrompen mening :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2012 22:25 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:04

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 22:07:
Persoonlijk snap ik het hele idee niet zo. Waarom willen mensen een hok ter grootte van een badkamer verbouwen tot luister/kijkruimte? Ik zou boven alles een grote woonkamer prefereren en daar mijn audio en video zo goed mogelijk intregeren.
Ja, precies mijn idee... Hoewel een bioscoopruimte me nog wel wat lijkt, maar dan wil ik nog een paar rijen bioscoopstoelen netjes kwijt kunnen, dus dan krijg je al gauw een kelderruimte van 4 bij 8 meter ofzo :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

SeatRider schreef op zondag 29 april 2012 @ 22:15:
[...]

Ja, precies mijn idee... Hoewel een bioscoopruimte me nog wel wat lijkt, maar dan wil ik nog een paar rijen bioscoopstoelen netjes kwijt kunnen, dus dan krijg je al gauw een kelderruimte van 4 bij 8 meter ofzo :)
Daar doelde ik overigens ook op. Muziek luisteren heb ik geen aparte ruimte voor nodig

• OrbitZ
@Juniorm01: Mooi bioscoopje heb je gemaakt!
Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 22:07:
Ik vindt het een groot voordeel een aparte ruimte, ik hoef geen grote speakers en audio apparatuur in de woonkamer weg te werken (waar je toch vaak concessies moet doen) (en de vrouw is daar ook blij mee) :)

Ik kijk bijna nooit met meer dan 2 of drie mensen een film dus de ruimte hoeft ook niet heel groot te zijn.

Verder is het ook een ruimte waar de kinderen later een beetje kunnen gamen en wij gewoon lekker in de woonkamer een wijntje kunnen drinken zonder herrie :)

Terug on topic:
Ik hou het voorlopig toch maar gewoon bij de TV, ik legt wel de voorzieningen aan maar een beamer kan altijd nog later.

Verwijderd

Als je een grote kelder onder het huis zou hebben en een hoop geld over, kun je een aardige audio/videoroom maken Naast je normale woonkamer. Maar daar heb jij het hier niet over.

Je hebt een kleine kamer "over" op de beneden verdieping.
Grote speakers in zo'n kleine kamer geeft natuurlijk vrijwel nooit een optimaal geluid.

Daarnaast lijkt het me weinig sociaal als jij jezelf regelmatig opsluit in je hobbyruimte terwijl je die hobby juist heel goed in je normale sociale leven kunt integreren. Zelfde geld voor het feit dat jij denkt dat je kinderen opsluiten in een kamer een goed idee is zodat je er geen last van hebt.

Het hele idee dat je het niet in de woonkamer mag van je vrouw (of dat je uberhaupt dat maar wil overleggen met je vrouw) vind ik raar. Hoezo moet je concessies doen in de woonkamer?
Ik zou liever samen een wijntje drinken in een grote woonkamer met alle luxe en hoogwaardig audio en video mogelijkheden ipv dat ik vertier in een hok moet gaan zoeken.

Bovendien moet je in de woonkamer ook wat en heb je de kosten voor 2 audio-video systemen. Aangezien je nu ook niet veel geld er aan kwijt wil zijn vind ik ook daarom je keus vreemd.
Je leeft met je gezin toch normaal gesproken in de woonkamer? Maar om te ontspannen ga je jezelf regelmatig voor langere tijd opsluiten in een hok?
Succes met je relatie . . . :X Ik heb nu al medelijden met je vrouw. En je kinderen . . .

Ik weet niet hoe doe benedenverdieping erbij jou uitziet en hoe groot de woonkamer is maar misschien is het wat om van die aparte kamer de keuken te maken en de huidige keukenruimte te betrekken bij de woonkamer. Persoonlijk kan een woonkamer voor mij niet groot genoeg zijn. Wonen doe je per definitie (met het hele gezin) het meest in de woonkamer.

Meer ga ik er niet over schrijven. ;)

• OrbitZ
Ik ga hier niet eens op in... Je hele verhaal is offtopic en dan ook nog de relatie met mijn vrouw en kinderen erbij betrekken vind ik totaal ongepast.

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04-2025
OrbitZ schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 20:44:
Ik krijg 1 mei de sleutel van ons nieuwe hoekhuis! Hier heb ik de luxe van een aparte ruimte van 3m x 3,7m, helemaal afgezonderd van buren, die ik als TV/HiFi kamer wil inrichten.

Mijn eerste gedacht was dat ik daar een beamer wilde ophangen maar hoe meer ik erover nadacht vroeg ik mij af of dat wel verstandig is en niet beter voor een grote TV kan gaan?

Beamer:
- Krijg ik wel een groot genoeg beeld op 3,7m afstand?
- Duur in gebruik
- Gevoeliger voor omgevingslicht
+ Er gaat toch niets boven een groot beeld!

Ik neig momenteel vanuit een financieel een praktisch oogpunt naar een grote TV 55/60", wat zouden jullie doen?
55/60" TV beginnen van een 1000 euro full HD beamer geschikt voor films/tv is een 700 .

Ja je krijgt een groot genoeg beeld, duur is relatief lampen die 3-4000 uur meegaan 2/3 uur per dag is dat jaren kijken. Reken er een extra lamp bij en je zit aan een gelijkaardige prijs voor een TV die 6-8 jaar meegaat.

Het is idd geveoliger voor licht, maar als deze dedicated word is dat toch geen probleem?

En idd het beeld is echt wel nog stukken groter. Kijk hier op 110" en dan verschil is enorm.

Dat gezegt ik kijk al een 8 jaar op beamer in living (2 keer een epson nu full HD,in combinatie met gewone 42" tv)

En tegen de tijd dat die vervangen word zal het waarschijnlijk door een grote 70" TV zijn, prijs over een jaar of 2 zal wel rond de 1000euro voro de goedkoopste zitten tegen dan.

Nu is de keuze moeilijk een half jaar geleden was het makkelijk : beamer.

[ Voor 3% gewijzigd door k995 op 30-04-2012 08:53 ]

Pagina: 1