Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jullie kennen het vast wel. Je hebt zin om foto's te maken maar geen inspiratie waarvan. Dat kan wel eens voorkomen natuurlijk en is ook helemaal niet erg.

Wat wel erg is, is dat ik een half jaar geleden een DSLR heb gekocht en daar nog totaal niks mee gedaan heb op vakantiefoto's en foto's van onze nieuwe kat maken na. Dit vind ik zonde want ik kan erg van mooie foto's genieten en wil daarom zelf ook mooie foto's gaan maken.

Als ik door dit subforum heen scroll dan krijg ik niet direct een idee wat goed bij mij past, wel vind ik bijvoorbeeld Urbex mooi en kan ik genieten van foto's van verlaten, sombere plaatsen (bijvoorbeeld Tsjernobyl) die een verhaal vertellen.

Ik heb al meerdere malen mijn gear verzameld en op het punt gestaan de auto in gegaan en iedere keer bedacht ik me: leuk dat ik zin heb om met mijn nieuw-bedoelde-hobby te gaan starten, maar waar ga ik in hemelsnaam foto's van maken en waar ga ik dan naartoe?

Begrijp dat dit vanuit je zelf moet komen, maar ik loop iedere keer tegen hetzelfde aan. Hebben jullie wellicht tips voor me om mijn interesse op fotogebied te bepalen en hoe je dan echt kunt beginnen met fotograferen (niet hoe de camera werkt etc., maar waar ga je naartoe en wat ga je dan precies doen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon beginnen met fotos maken, waarom zou je al het doel willen weten ? het gaat om de fun van het moment en als het ergens toe leid is dat alleen maar mooi. zelf ben ik bijna 10 jaar geleden begonnen met het fotograferen van illegale trance feestjes o.a. in metrotunnels. waar het toe heeft geleid ? ondertussen ben ik 880 feestjes verder en wordt tegenwoordig ook ingehuurd door o.a. meubelstukken, de nachtspelen en id&t om fotos te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

even naar worflow verplaatst, waar dit meer thuis hoort :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij helpt het om naar dingen in mijn omgeving te kijken. Als ik in de trein zit, als ik onderweg ben, ergens loop of aan het werk ben dan bedenk ik mijn platen. Wat wil ik maken en hoe wil ik het afbeelden. En inderdaad je moet op een gegeven moment een stap maken.

Ik kijk dan naar het onderwerp. Wat wil ik, hoe moet het eruit zien en waar zijn daar locaties voor (google maps etc.). Ik vraag ook vaak aan andere mensen of ze locatie tips weten. Of ik loop soms gewoon ergens naartoe, om te kijken. Deze mogelijke locaties hou ik bij en als ik tijd heb ga ik er kijken. En van iets kleins of iets waarvan je denkt dat is niks kan nog wel wat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Urbex is lastig om mee te beginnen zonder onderzoek vooraf voor locaties dus niet echt geschikt om om er een vrije zaterdagmiddag voor op uit te trekken.

Maar als je een doel wil hebben kan dat op verschillende manieren, een fotoclub zou dat kunnen zijn. Maar ook op bv Flickr zijn er verschillende groepen met week of maand opdrachten. Hiervoor heb je een stok achter de deur om er ook echt wat voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of zoek iemand die mee wilt gaan. Wat Barrycade zegt. Bepaalde onderwerpen worden lastiger omdat er veel werk van te voren bij zit. Maar daarom: voorbereiding is het halve werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:46
Aghanim schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 14:06:
Jullie kennen het vast wel. Je hebt zin om foto's te maken maar geen inspiratie waarvan. Dat kan wel eens voorkomen natuurlijk en is ook helemaal niet erg.

Wat wel erg is, is dat ik een half jaar geleden een DSLR heb gekocht en daar nog totaal niks mee gedaan heb op vakantiefoto's en foto's van onze nieuwe kat maken na. Dit vind ik zonde want ik kan erg van mooie foto's genieten en wil daarom zelf ook mooie foto's gaan maken.

Als ik door dit subforum heen scroll dan krijg ik niet direct een idee wat goed bij mij past, wel vind ik bijvoorbeeld Urbex mooi en kan ik genieten van foto's van verlaten, sombere plaatsen (bijvoorbeeld Tsjernobyl) die een verhaal vertellen.

Ik heb al meerdere malen mijn gear verzameld en op het punt gestaan de auto in gegaan en iedere keer bedacht ik me: leuk dat ik zin heb om met mijn nieuw-bedoelde-hobby te gaan starten, maar waar ga ik in hemelsnaam foto's van maken en waar ga ik dan naartoe?

Begrijp dat dit vanuit je zelf moet komen, maar ik loop iedere keer tegen hetzelfde aan. Hebben jullie wellicht tips voor me om mijn interesse op fotogebied te bepalen en hoe je dan echt kunt beginnen met fotograferen (niet hoe de camera werkt etc., maar waar ga je naartoe en wat ga je dan precies doen)?
Ga fotograferen in je eigen wijk. Of in het centrum/stad van je woonplaats. Loop de natuur in en ga op zoek naar mooie landschappen of natuurlijke details. Zijn er grote landhuizen in de buurt, leg de tuinen en gebouwen vast. Sneak op een zondag een bouwterrein op (eigen risico) en fotografeer hoe een gebouw gemaakt word. Is er een lokaal popzaaltje in de buurt? Ga daar optredens fotograferen (technisch een verdomd lastige uitdaging).

Enzovoorts! Het belangrijkste is dat je de camera pakt en gewoon ergens heen gaat om te fotograferen wat je tegenkomt. Dat kan de schutting van de buurman zijn, of een marktkoopman die zijn waren aanprijst. Laat je niet tegenhouden door wat je niet weet, maar gebruik dat om op zoek te gaan naar wat je niet kent.

Mocht je nog steeds twijfelen, als je in de buurt van Hilversum woont wil ik je best eens op sleeptouw nemen over de hei, door het bos en langs de landgoederen van 's Graveland. Daar is zo ontzettend veel moois te vinden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sneak op een zondag een bouwterrein op (eigen risico) en fotografeer hoe een gebouw gemaakt word.
Kan toch ook prima vanaf de buitenkant? Op skyscrapercity.com staat het trouwens vol met zogenaamde update's van bouwprojecten die daar doormiddel van foto's bijgehouden worden. Vooral het nederlandse deel is leuk. Holland hoogbouw forums (lackt alleen een beetje op het moment van schrijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavemaster100
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-09 11:55

wavemaster100

Very ZEISS

Je kunt ook proberen in series te denken.
Geef jezelf een opdracht.

bijvoorbeeld, als je mij zou willen uitleggen hoe je leefomgeving is (in 8 a 12) foto's, wat zou je dan aan mij laten zien en op welke manier?

Ga met dit idee aan de slag en fine tune het. Eerst in je hoofd, daarna met je camera. Dan evalueren en evt nog een paar keer er op uit. Totdat je jouw leefomgeving in 8 a 12 foto's hebt "gevangen" en je "mij" iets kunt tonen waarvan jij denkt dat dat ECHT het beeld is wat jij hebt van jouw leefomgeving.

Maar je zou ook hele andere dingen kunnen doen, maar mijn tip zou zijn om in series, verhalen te denken. Evt. eerst in je hoofd.

Ik doe dit zelf nog te weinig, door tijdgebrek en andere prioriteiten, maar merk dat mijn beste foto's uit series komen.

Helaas mag ik mijn allermooiste serie niet tonen, (verstandelijk gehandicapten). Maar toen kwam ik er achter dat seriematig werken echt helpt jezelf te ontwikkelen.

Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-10 10:15

2mb

Wat je moet doen, vooral als je niet aan het fotograferen bent, is een manier van kijken ontwikkelen waarbij je de mogelijkheden voor een mooie foto in de ruimte ziet. Dan komen de foto's vanzelf. Hoe doe je dat? Letten op lijnen, kleuren, licht, vormen, sfeer. Voor architectuur zijn lijnen en vormen misschien het belangrijkst, voor landschappen en mensen waarschijnlijk licht.

Voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://media-cache0.pinterest.com/upload/84020349267617428_xu3paNQM_b.jpg Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5279/5845528490_a75b970f26_m.jpg

Waarom is de eerste een interessante foto en de tweede een vakantiesnapshot? Omdat de fotograaf een mooie lichtval zag, kleuren, een reflectie. Als je dat leert te zien kun je van bijna alles een foto maken.

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bedankt voor de tips! Daar kan ik wel wat mee. Vooral het denken in series lijkt me een goed idee. Daarnaast is voorbereiding belangrijker dan ik zelf dacht. Eigenlijk is het ook logisch, zonder voorbereiding en idee wat ik wil gaan doen blijf ik rondjes rijden in de auto :) . Ook lijkt het me van belang om gewoon te doen. Beter een saaie serie dan vooraf weer nee zeggen en thuis blijven.

Voor mij is het heel lastig om als een fotograaf naar dingen te kijken. Heb wel gemerkt dat het bekijken van foto's van anderen helpt om te zien hoe zij kijken.

Een foto club heb ik ook over nagedacht of het doen van foto cursussen om te leren en daarnaast met anderen contact te leggen.

Mocht ik er niet uit komen dan houd ik je aanbod in gedachten Wolfensteijn. Hilversum is niet om de hoek maar dat is geen probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-10 22:48
Een plek waar je gemakkelijker urbex achtige dingen kunt doen is het Landschaftspark. Stukje rijden over de duitse grens, maar vrij toegankelijk.
http://www.landschaftspark.de/startseite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijken als fotograaf leer je. Zeker als je voor jezelf bedenkt wat je wilt. Kijk naar een omgeving die je op de foto wilt hebben en bedenk dan hoe. Dat is het belangrijkste (voor mij dan). Soms schiet ik wat, ga ik naar huis, bekijk ik de foto's, denk ik erover na en daarna ga ik een keer terug om de echte foto te schieten. Soms zie je hem al voordat je hem gemaakt heb en dan zit het mee. Maar meestal bedenk ik wat ik wil vastleggen. Kijken naar andere foto's van hetzelfde of een soortgelijk onderwerp helpt vaak ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:46
Voor XeNeRgY. Soms hoef je niet of naar een plek die direct al bijzonder lijkt om mooie foto's te schieten. Onderstaande set heb ik geschoten vanaf en rond een brug van de a27 over het Gooimeer. Geen bijzondere locatie, niet bijzonder ver uit de buurt (makkelijk fietsbaar). Wel een perfect moment, maar dat kan ook tegenvallen.

http://www.flickr.com/pho...n/sets/72157629927333543/

De enige tip die echt belangrijk is, doen!
Pagina: 1