Areca & Seagate ST3000DM001 geeft Timeout Count error

Pagina: 1
Acties:
  • 437 views

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Topicstarter
Ik ben nu een 3 tal 3TB schijven van Seagate (ST3000DM001-9YN166) in RAID5 aan het testen op mijn Areca ARC-1261ML.

Ik heb de "Time To Hdd Low Power Idle" al uitgezet maar de schijven geven soms nog steeds "Timeout Count" errors aan. Het is voornamelijk de eerste schijf van de 3 die vaak/continue dit probleem geeft. Ook hoor ik ze steeds weer opstarten (terwel dit niet zou moeten gegeven de instellingen van de controller). Ook maken de schijven soms rare geluiden tijdens een "Timeout Count" error.

Is er iets wat ik in de firmware van de harddisks moet wijzigen? Of zit het probleem ergens anders.

Ik zit op de laatste firmware voor zowel de Areca V.1.49, als de harddisks CC4C.

/edit

Nu heb ik de "Current SATA Mode" teruggezet van 300+NCQ naar 300. En nu lijkt het probleem geheel opgelost.

[ Voor 20% gewijzigd door tHe_BiNk op 28-04-2012 12:07 ]

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 22:48
je hebt 4 opties bij Hdd Power Management bij mij staan ze als volgt,

Stagger Power On Control0.4
Time To Hdd Low Power Idle5
Time To Hdd Low RPM ModeDisabled
Time To Spin Down Idle HDD5

en draai al jaren zonder problemen met "groene" disks van samsung en western digital.

edit: NCQ heb ik inderdaad ook uit staan. Hoop voor je dat het inderdaad opgelost is

[ Voor 8% gewijzigd door BartNL op 28-04-2012 12:25 ]

Verwijderd

Post de SMART van je disks eens.

• tHe_BiNk
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Topicstarter
Het uitzetten van NCQ heeft het gehele probleem verholpen. Na het uitzetten geen "Timeout count" errors meer gezien.

Had dus eigenlijk niks met het powermanagement van de harddisks te maken.

[ Voor 24% gewijzigd door tHe_BiNk op 28-04-2012 15:00 ]

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

• tHe_BiNk
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Topicstarter
Heeft dus wel met het powermanagement van de harddisks te maken. Je moet naast NCQ ook "Time To Hdd Low Power Idle" en "Time To Hdd Low RPM Mode" uitzetten. Dit moet je de harddisks "zelf" laten doen, of in iedergeval de controller niet.

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 09:26

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

tHe_BiNk schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 12:05:
Heeft dus wel met het powermanagement van de harddisks te maken. Je moet naast NCQ ook "Time To Hdd Low Power Idle" en "Time To Hdd Low RPM Mode" uitzetten. Dit moet je de harddisks "zelf" laten doen, of in iedergeval de controller niet.
Hoe heb jij NCQ en "Time To Hdd Low Power Idle" en "Time To Hdd Low RPM Mode" uitgezet?

Ik heb ook een ST3000DM001-9YN166 (FW: CC4C) die weer om de haverklap verdwijnt.
Hij heeft een week of 4/5 weer goed gedraaid maar gisteravond was ie weer verdwenen, dit gebeurde 4 of 5 weken geleden ook. Toen het de vorige keer gebeurde had ik er zo snel mogelijk een andere disc bijgezet om al m'n data te mirroren. Toen draaide ie spontaan weer stabiel. Dus de extra schijf weer weggehaald.
Nu is ie weer begonnen met uitvallen. Of ie een raar geluid maakt weet ik (nog) niet aangezien hij in m'n server zit die in de meterkast staat (een aantal mensen hebben gerapporteerd dat deze schijf een raar geluid kan maken, dit kunnen tikken en of piepen zijn).

Wat is de beste oplossing? Een FW update of zowel AAM als APM uitzetten?

BTW, ik gebruik geen Areca kaart, maar heb de HD direct op m'n mobo aangesloten, een SuperMicro x8sil-f.

Verwijderd

Maak dan een eigen topic aan Coenen, want dit topic gaat specifiek over Areca en het stuk wat je gequote hebt ook. Dit zijn Areca opties.

Aangezien de TS geen SMART heeft gegeven, kan ik niet beoordelen of er een probleem was en zo ja wat. Als je wilt dat ik naar jouw situatie kijk, kun je een nieuw topic openen met relevante informatie inclusief SMART data zoals van CrystalDiskInfo. Check bijvoorbeeld:
HDD laat windows 7 freezen/crashen
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.