Toon posts:

hoe kan ik mijn computer sneller laten draaien?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben voor een vriendin van mij een laptop aan het op schonen, zodat hij wat sneller loopt.

Het is een HP Compaq, ca. 2 jaar oud, met de volgende eigenschappen:

MS Windows Vista Home Premium 32-bit SP2
Intel Pentium Dual CPU T3400 @ 2.16GHz, 3,0GB RAM, NVIDIA GeForce 9200 GE

Ik heb met het programma CCleaner de computer al grondig opgeschoond. (dus register, software, start up). Helaas heeft dit niet echt veel geholpen. Het opstarten duurt lang en ook het opstarten van programma's. Hij maakt ook veel lawaai als hij 'nadenkt'. De laptop wordt niet veel gebruikt en het is ook zeker geen top ding, maar na 2 jaar zou die volgens mij niet zo langzaam moeten zijn.

Zelf heb ik weinig verstand van moederborden, processors en intern geheugen, maar ik weet wel dat deze laptop het niet waard is om al te veel geld in te steken. Zijn er nog andere tips om deze laptop sneller te laten draaien/opstarten, (liefst zonder hardware te vervangen) of heb ik met CCleaner de grootste stap al wel gemaakt?

Dank voor jullie reactie!!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-12 15:24
Open maken, al het stof weghalen. Kan zijn dat hij automatisch throttlet omdat hij te warm word. Een een verse installatie doet vaak ook wonderen.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• IIsnickerII
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 12:24

IIsnickerII

Docent Software Dev

Er is maar een oplossing om een laptop daadwerkelijk sneller te maken, en dat is windows er gewoon even opnieuw opzetten. Van te voren alles backupen, dan windows installeren, belangrijke drivers en programmas downloaden en de backup terugzetten. Ben je hooguit een middagje mee bezig als we weet wat je doet. Mocht dat het niet doen valt meestal het geheugen wel uit te breiden, maar dan moet je wel een 64bit windows installeren.

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-12 22:37

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Bas z'n knutselblog: [Repair] Oud laptopje repareren voor dagelijks gebruik

Meerdere tips om de boel weer op te frissen :)

Een SSD wil uiteindelijk ook helpen en is tegenwoordig een kleine investering.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zou een recovery uitvoeren. Dan herstel je de software/windows terug naar een staat alsof hij net uit de doos kwam. Alle geinstalleerde software gaat er dan wel af, en bestanden zou ik even backuppen. Als ik het goed heb kan je bij dit merk de recovery starten door vlak na het aanzetten herhaaldelijk op F11 te drukken. Kan je weer vanuit een schone setup beginnen zeg maar. :)

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-12 15:09
Exphy schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 11:05:
Open maken, al het stof weghalen. Kan zijn dat hij automatisch throttlet omdat hij te warm word. Een een verse installatie doet vaak ook wonderen.
Was ook mijn tweede gedachte, na het idee de laptop in de wasmachine te centrifugeren, daar draait ie heel snel van.

Laptops zuigen vaak lucht aan van onderaf en dan werken ze als stofzuiger van je buro. Als de ribben van de cpu koeler dicht zitten met stof dan kan hij zijn warmte niet meer kwijt.
Dit probleem zie je vooral vaak waar gerookt of gekookt wordt want dan gaat het stof plakken door vet of teer in de lucht.

Verwijderd

Topicstarter
OK, dank voor jullie snelle reactie!

Computer opmaken en stofvrij maken ga ik doen, kleine moeite!

Mocht dat niet werken, ga ik kijken of ik inderdaad Windows opnieuw ga installeren. Is dat hetzelfde als Snatch bedoeld met recovery uitvoeren? want ik ben bang dat mijn vriendin de installatie cd inmiddels kwijt is, dus als het zonder cd kan, zou dat mooi zijn!

• sebastius
  • Laatst online: 16-12 22:37

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nou ja je hebt een windows dvd nodig. Welke dat mag je zelf kiezen :)

• IIsnickerII

IIsnickerII

Docent Software Dev

Ploink schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 11:15:
[...]

Was ook mijn tweede gedachte, na het idee de laptop in de wasmachine te centrifugeren, daar draait ie heel snel van.
haha :D

Volgens mij is voor zowel recovery als een herinstallatie een windows cd nodig. Als je hem niet meer hebt moet je even goed kijken op de licentiesticker onderop de laptop welke windows versie hij origineel had. Dan moet je even nadenken of er iemand is die je kent die wellicht nog wel die versie van windows heeft liggen (iedereen heeft wel zo z´n mannetje toch?).

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

Verwijderd

Topicstarter
Ok, installatie CD ga ik regelen dan! Bestanden back uppen en terugzetten en programma's straks opnieuw downloaden ook geen probleem.

Alleen waar kan ik een duidelijk lijst met alle geïnstalleerde drivers vinden op deze laptop? want die moet ik ook opnieuw downloaden toch, of gaat dat vaak vanzelf?

• Satch
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 11:22:
OK, dank voor jullie snelle reactie!

Mocht dat niet werken, ga ik kijken of ik inderdaad Windows opnieuw ga installeren. Is dat hetzelfde als Snatch bedoeld met recovery uitvoeren? want ik ben bang dat mijn vriendin de installatie cd inmiddels kwijt is, dus als het zonder cd kan, zou dat mooi zijn!
Als het goed is staat er gewoon een recovery partitie op je hard-disk, dan heb je geen dvd nodig. Tenzij je die partitie dus hebt weggegooid.. Vaak overigens ook mogelijk om recovery dvd's te branden dmv een recovery programma van de fabrikant in Windows. :)

Recovery en losse windows installatie is bijna hetzelfde, met recovery zitten er ook al wat drivers en programma's van de fabrikant bij. Hoef je alleen windows update te draaien en wat eigen software te installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Als het goed is staat er gewoon een recovery partitie op je hard-disk, dan heb je geen dvd nodig. Tenzij je die partitie dus hebt weggegooid..
hoe kan ik dat checken?

Verwijderd

windows 7 erop zetten en vist achter wegen laten :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 11:41:
windows 7 erop zetten en vist achter wegen laten :P
ja kan, vista sucks haha, maar dan krijg ik waarschijnlijk veel gedoe met het vinden van de juiste drivers, en dan moet ik mijn vriendin telkens weer gaan helpen als iets niet werkt en daar zit ik niet op te wachten ;)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bij disk mananement zie je vaak wel een partitie van 10 gig oid, erg aannemelijk dat dat een recovery is dan

vista is imho kut. xp of w7 nemen

Iperf

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Als je booten naar een recoverypartitie kun je meestal op F12 drukken bij het opstarten om een lijst met bootable divices weer te geven, selecteer hier de recovery partitie (als die er is) :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 11:43:
[...]

ja kan, vista sucks haha, maar dan krijg ik waarschijnlijk veel gedoe met het vinden van de juiste drivers, en dan moet ik mijn vriendin telkens weer gaan helpen als iets niet werkt en daar zit ik niet op te wachten ;)
Win7 vindt meer drivers automatisch dan Vista. Dus dat is geen probleem.

• Satch
  • Niet online
Als ik google op 'HP Compaq recovery key' dan schijnt het zowel F10 als F11 te kunnen zijn die zorgt dat je bij het opstarten naar recovery modus gaat. Dus gewoon even allebei proberen. Je moet eerst nog 1 of 2 keer bevestigen voordat hij daadwerkelijk gaat recoveren, dus je raakt nog niks kwijt als je alleen even de modus in gaat. :)

Edit: En voor de windows 7 aanhangers, TS wou geen geld uitgeven, windows 7 is in principe ook niet gratis.. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Satch op 28-04-2012 11:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK, er is een recovery D partitie van 10 GB dus dat zit wel goed denk ik.

Dit is dus een optie. Al zal die dan ongetwijfeld ook alle HP programma's en andere troep opnieuw erop zetten die ik zojuist allemaal eraf heb gegooid, haha. Wellicht is een herinstallatie dus beter, want dan is die echt helemaal schoon, toch?

Alleen dan krijg ik misschien weer gedoe met vinden van de juiste drivers. Of is dit niet zo'n probleem volgens jullie?

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-12 23:44

iChaos

It's Lupus.

Bij een frisse installatie kan je van tevoren even je modelnummer intikken in Google, naar de officiele site gaan, en alle drivers die daar staan voor Windows 7 downloaden en even bewaren op een USB stick.

Tot nu toe heb ik er nooit gedoe mee gehad, wanneer ik mijn laptop reinstall moet ik de driver van de LAN kaart handmatig installeren, en Windows Update kan ze daarna allemaal wel vinden.

Waarschijnlijk gaat het dus wel allemaal automatisch, maar alle drivers ergens hebben staan voor handmatige installatie is geen overbodige luxe.

• IIsnickerII

IIsnickerII

Docent Software Dev

Mocht hij de drivers niet gelijk installeren, kun je altijd je laptop opzoeken op de website vab de leverancier onder support en drivers. Daar staan ze allemaal op een rijtje.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dank jullie allen voor alle kennis en informatie. Volgens mij heb ik genoeg om aan de slag te gaan!

• IIsnickerII

IIsnickerII

Docent Software Dev

Alvast suc6 ermee! :)

• marcop23
  • Laatst online: 07:16
Als je trouwens een schone installatie wil, kan je gewoon een DVD uit minder legale bron trekken, als het maar een 'schone' is zonder cracks, included shit en ingebakken virussen e.d. De ISO scannen met een virusscan zegt meestal wel of 'ie schoon is of niet.

Je moet dan gewoon de serial die achterop staat invullen. Meestal moet je wel een actievatiemevrouwtje van Microsoft bellen (een 0800 nummer, je krijgt een automatisch Vlaams mevrouwtje) om Vista te activeren.

Trouwens, Vista loopt wel lekker op computers met lekkere hardware en genoeg geheugen, maar het probleem was juist dat Vista voorgeïnstalleerd werd op cumputers die Vista eigenlijk helemaal niet aankunnen.

Succes!

• IIsnickerII

IIsnickerII

Docent Software Dev

Volgens de specs moet deze laptop vista makkelijk draaien zonder problemen.

• marcop23
  • Laatst online: 07:16
IIsnickerII schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 12:18:
Volgens de specs moet deze laptop vista makkelijk draaien zonder problemen.
Inderdaad, maar het probleem met Vista, waardoor mensen hem echt traag en slecht vinden, was dat het werd voorgeïnstalleerd op computers met bijvoorbeeld maar 512MB of 1GB aan geheugen.

• IIsnickerII

IIsnickerII

Docent Software Dev

Nee dat begreep ik zowiesow al niet :P. Technisch gezien gewoon afzetterij.

• Ploink
Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 11:22:
Dat kan vrij lastig zijn als je er geen ervaring mee hebt. Je moet nogal wat openen en verwijderen, cpu koeler loshalen, etc...

Een simpele methode is de stofzuigerbuis direct op het uitblaas rooster van de laptop te zetten en dan hoef je niks open te maken.
De cpu fan gaat dan zo snel spinnen dat alle stof er afvliegt, maar sommigen zeggen dat dit de fan kan beschadigen. Zelf heb ik het een paar keer gedaan zonder problemen, maar van mij dus geen garantie ;)

• IIsnickerII

IIsnickerII

Docent Software Dev

ohjah, GEBRUIK GEEN STOFZUIGER! De slang van een stofzuiger produceerd staticiteit, en dit kan catastrofale gevolgen hebben voor de hardware in je laptop. just saying :)

• Ploink
marcop23 schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 12:19:
[...]

Inderdaad, maar het probleem met Vista, waardoor mensen hem echt traag en slecht vinden, was dat het werd voorgeïnstalleerd op computers met bijvoorbeeld maar 512MB of 1GB aan geheugen.
Zelfde reden waarom OS/2 Warp geflopt is destijds, het werd geinstalleerd op machines met 4MB geheugen en dat was niet vooruit te branden. Vanaf 8 was het te doen en met 16MB liep het lekker. Korte tijd later kwam windows 95 uit op machines die wel 8MB of meer hadden.

En nu zitten we zowat aan 1024x zoveel geheugen!

• Ploink
IIsnickerII schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 12:40:
ohjah, GEBRUIK GEEN STOFZUIGER! De slang van een stofzuiger produceerd staticiteit, en dit kan catastrofale gevolgen hebben voor de hardware in je laptop. just saying :)
Ben ik het niet mee eens, bovendien zit de slang niet IN de computer als je die alleen op het rooster aan de buitenkant zet.

Veel mensen zeggen dat van die statische electriciteit, maar ik heb het nog nooit waargenomen en al zeker tien keer computers uitgezogen. De kans op mechanische beschadigingen met de harde stofzuigermond is groter, maar uiteraard doe je dat voorzichtig.

Hou de stofzuiger vast met de ene hand en de metalen kast met de andere hand en dan sluit je eventuele statische electriciteit kort met je lichaam.

[ Voor 10% gewijzigd door Ploink op 28-04-2012 12:50 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12 23:32
Daarnaast loop je een ander risico.

Elektromoteren hebben de eigenschap zich als dynamo te gedragen en dus stroom op te gaan wekken als je ze met bijv een stofzuiger op gang helpt.
En die stroom zou ook wel eens voor problemen kunnen gaan zorgen.

Abort, Retry, Quake ???

• IIsnickerII

IIsnickerII

Docent Software Dev

kwenie, op school altijd geleerd ook een computer uit elkaar te halen met een antistatisch matje met armbandje :P. Het werd ons echt de kop in gedrukt rekening te houden met ESD. vandaar dat ik er zo panisch over ben.

• Ploink
Een gewone DC motor kan wel als dynamo dienen, maar een fan is een brushless motor en de mosfets voor de aansturing geleiden niet zonder voeding.
Je merkt duidelijk dat de fan vrijloopt als je deze aanslingert en hij langzaam uitdraait. Als de fan daadwerkelijk energie zou leveren dan staat ie veel sneller stil.

Het grootste risico is dat de rotor mechanisch beschadigt of zelfs breekt door de grote G krachten als ie zo snel draait.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ploink schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 12:46:
Veel mensen zeggen dat van die statische electriciteit, maar ik heb het nog nooit waargenomen en al zeker tien keer computers uitgezogen. De kans op mechanische beschadigingen met de harde stofzuigermond is groter, maar uiteraard doe je dat voorzichtig.
'T gebeurt ook niet vaak. Maar als één op de 20 zo zijn pc sloopt, is dat toch behoorlijk zonde en ik zet er altijd een disclaimer bij. :) Want het komt zeker wel voor.
Hou de stofzuiger vast met de ene hand en de metalen kast met de andere hand en dan sluit je eventuele statische electriciteit kort met je lichaam.
Lijkt mij dat dat het wel kan oplossen, al weet ik het niet zeker.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Ploink
IIsnickerII schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 12:51:
kwenie, op school altijd geleerd ook een computer uit elkaar te halen met een antistatisch matje met armbandje :P. Het werd ons echt de kop in gedrukt rekening te houden met ESD. vandaar dat ik er zo panisch over ben.
Is ook iets om rekening mee te houden, het risico is vooral hoog als:
- Het droog weer is
- het hard vriest buiten
- je de verkeerde schoenen aan hebt
- je de kat aait
- je niet eerst de massa beetpakt om jezelf te ontladen (zelfde effect als het polsbandje waarbij je continu aan massa zit)
- je gevoelige losse componenten hanteert die niet in een schakeling zitten zoals laser diodes en elektrometer opampjes.

• IIsnickerII

IIsnickerII

Docent Software Dev

Ploink schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 13:01:
[...]

Is ook iets om rekening mee te houden, het risico is vooral hoog als:
- Het droog weer is
- het hard vriest buiten
- je de verkeerde schoenen aan hebt
- je de kat aait
- je niet eerst de massa beetpakt om jezelf te ontladen (zelfde effect als het polsbandje waarbij je continu aan massa zit)
- je gevoelige losse componenten hanteert die niet in een schakeling zitten zoals laser diodes en elektrometer opampjes.
Dat is zonbeetje alles opgesomt waar ik rekening mee heb moeten houden toen ik mijn PC in elkaar zette. Die rotkat wou niet opzouten! :+

• Ploink
Ja ik ken dat, lekker knorren en vooral hard tegen je aan lopen schuren als je net een printplaat oppakt :+

• IIsnickerII

IIsnickerII

Docent Software Dev

Precies ja! ik had bijna uit zijn schoonheidsslaapje gehaald toen ik eindelijk mijn pc in elkaar gezet had en de BIOS niet eens wou opstarten. Bleek de koeling en het geheugen gewoon niet helemaal goed te zitten. :P

Of even aan je mooie videokaart snuffelen en er gewoon keihard overheen niezen...

• Ploink

• dion_b
  • Laatst online: 09:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ploink schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 12:46:
[...]

Ben ik het niet mee eens, bovendien zit de slang niet IN de computer als je die alleen op het rooster aan de buitenkant zet.

Enerzijds geef ik je - ook uit veelvuldige eigen ervaring - groot gelijk dat het vrijwel altijd goed gaat met stofzuigen, anderzijds...

1) statische electriciteit levert ESD-schade op. Het ellendige daaraan is dat dingen niet noodzakelijkerwijs direct kapot gaan. De schade kan zich soms pas na weken, maanden of jaren openbaren, waarna je niet meer terug denkt aan het oorspronkelijk incident.
2) wat je zegt over metalen kast beetpakken helpt tegen vooraf aanwezige statische lading op jouw lichaam, maar niet met de stofzuiger. Daar zit je door te zuigen stof langs een plastic zuigmond te wrijven - denk aan middelbare school natuurkundeles met een plastic staaf (de mond) en een trui (het stof). Die zuigmond is niet geleidend verbonden met de rest van de stofzuiger nogal definitie van statische electriciteit, dus wat je met het handvat ervan doet en met jouw andere hand is vrij irrelevant.

Al met al zou ik nooit gebruik stofzuiger aanraden, ondanks dat ik het zelf wel doe. Zeker bij een laptop is het bovendien overkill, je kunt zelf de stof gewoon wegblazen met je mond, wil je dat niet dan kun je een persluchtspuitbus kopen voor een EUR ofzo.
Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 11:46:
[...]

Win7 vindt meer drivers automatisch dan Vista. Dus dat is geen probleem.
Doe nou geen aannames :o

Het komt nogal eens voor dat wat afwijkende hardware van een laptop niet automatisch gevonden wordt, ook bij Windows 7. Het grootste deel daarvan kun je achteraf op je gemak installeren, maar de drivers voor het netwerkadapter kun je niet downloaden aangezien zonder netwerk weinig te downloaden zijn. *Altijd* NIC drivers op een USB-stick zetten voor je aan zoiets begint.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Zo'n machine wordt pijlsnel onder Linux, probeer bijvoorbeeld eens Ubuntu op die machine! Je hoeft het niet eens te installeren want Ubuntu kan vanaf cd/dvd draaien.

• IIsnickerII

IIsnickerII

Docent Software Dev

Wat bleek: de rosse insluipkater die een oogje heeft op ons lieve poesje, heeft een keer tegen de pc (op de studeerkamer op de grond) aangesproeid.
Het Rode Gevaar heet Lodewijk en had al eerder dergelijke avonturen veroorzaakt bij een woonboot hier vlakbij (hoewel ie daar niet zijn Piss of Death power heeft geactiveerd).
Wat een topic! :+
Made my day.

• Ploink
dion_b schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 13:15:
Al met al zou ik nooit gebruik stofzuiger aanraden, ondanks dat ik het zelf wel doe.
Zelfde als met onveilige sex dus :o
Zeker bij een laptop is het bovendien overkill, je kunt zelf de stof gewoon wegblazen met je mond, wil je dat niet dan kun je een persluchtspuitbus kopen voor een EUR ofzo.
Zonder de laptop open te schroeven en de koeler te demonteren lukt dat niet goed. Een laptop uit elkaar halen en weer in elkaar zetten is ook een risico voor wie daar geen ervaring mee heeft.

De koelvinnen van een laptop koeler zitten meestal links of aan de achterkant vlak achter een ventilatie rooster in de behuizing. Daar de stofzuiger plaatsen is al heel effectief zonder dat je de behuizing hoeft te openen. Maar welke methode je ook gebruikt, helemaal zonder gevaar is het nooit.

• Kastaar
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 14:08
Maak een backup van al je drivers met driverbackup (sourceforge.net) op een usb stick.
Na de herinstallatie kan je vanuit het apparaatbeheer laten zoeken naar ontbrekende drivers op de USB stick.
Heeft voor mij al talloze malen probleemloos gewerkt, heb dan ook gedoneerd aan de ontwikkelaar.
Pagina: 1