SSD zeer traag (Intel Postville X25-M)

Pagina: 1
Acties:

• Da_Vince
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-01 22:45
Ik heb problemen met de snelheid van mijn SSD. Het betreft een Intel Postville X25-M die sinds Eind 2009 in gebruik is. Heb al een aantal jaar nadat mijn PC is opgestart het een klein minuut duurt voordat ik de PC ook echt kan gebruiken, maar hierna was hij snel.

De laatste maanden duurt het steeds langer voordat ik de PC kan gebruiken na het opstarten, nu duurt het circa 5 minuten dus ik dacht aan een herinstallatie van Windows het probleem kon verhelpen maar ik heb eerst nog een bechmark gedaan van de SSD voordat ik met een herinstallatie wil beginnen. En hier valt me gelijk op dat het schrijven naar de SSD echt heel traag is.

Iemand die iets over weet? Of verhelpt een verse installatie het probleem? Het probleem is ook als de SSD maar voor 88 % vol is.

Zie screenshots

Afbeeldingslocatie: http://s15.postimage.org/qwrk45kqx/image.png

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimage.org/ovh9e6y8z/image.png

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-01 20:54
Je afbeeldingen doen het niet?

Verwijderd

waar blijft de ssd zo lang 'hangen 'in het opstart proces,bij het windows logo of?

Gescant op virussen?

Wat geeft de Intel toolbox aan(heb je die geinstaleerd) bij health?

Wat voor hardware zit er verder in je pc?

Je ssd voorzien van een nieuwere firmware,sinds 2009?

Bios up to date?

kortom meer info is welkom :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2012 11:09 ]

• Da_Vince
Hij blijft hangen nadat het bureaublad is geladen. Zowel AVG als Hitman Pro vinden niks.

De PC bestaat verder uit:

- Windows 7 Professional
- MSI P55-GD65 iP55
- OCZ 2x2GB DDR3 PC12800 CL8.0 Gold LV
- Intel Core i5 750 2.66GHz 2.5GT/s

Ik heb een firmware van eind 2009 erop zitten denk ik. Deze heb ik nog niet geupgrade omdat ik het vreemd zou vinden als het daar aan ligt. Ik zal eens kijken of er een nieuwe versie is met welke fixes

Ik zal de Intel Toolbox eens erop zetten en testen.

EDIT: Intel Toolbox (Quick Diagnostic Scan ziet er goed uit)

Er is wel een firmware update, maar deze kan ik niet van afstand doen. Maar wel vreemd dat het hier aan zou liggen aangezien het altijd goed heeft gewerkt.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/15n25g7.png

[ Voor 50% gewijzigd door Da_Vince op 26-04-2012 11:19 ]

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:10
als het XP is even met Bootvis analyseren.
Wikipedia: BootVis

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Wat is je OS? Windowx XP ondersteund TRIM niet, en dat kun je met de Toolbox een keer lopen (zou je regelmatig moeten doen)
Als je je SSD sata poort in de bios op IDE of legacy hebt staan, wordt ook trim niet ondersteund, ook met de toolbox niet.
Mogelijk oudere firmware in je SSD kan ook nog het probleem zijn als bovenstaande allemaal klopt.
(in de 1e versies firmware zat ook geen TRIM / Garbage collection support)

[ Voor 9% gewijzigd door rdfeij op 26-04-2012 11:25 ]

Verwijderd

ik zie ook dat de ssd niet optimaal is ingesteld,draai system tuner eens in Intel Toolbox,die stelt je OS het best in voor je intel ssd.

Als b.v prefetch aanstaat,dan maakt ie heel maak schrijfactties naa rje ssd,niet echt bevordelijk

En draai ook de Toolbox optimizer,over beide partities.

Die Toolbox klopt wel,als de firmware niet up to date is meld ie dat netjes en via toolbox kun je namelijk ook de firmware updaten.

heb je ooit een firmware update gedaan op je ssd?sinds dat je de ssd hebt?
Zo niet,dan staat waarschijnlijk niet eens de firmware erop die trim enabled.
Dat is dan 1 ding wat ik sowieso zou doen.Als dit het geval is

Kijk hier wel mee uit,als je belangrijke data erop hebt staan,zet dit eerst op een andere hdd,usb,ect voordat je gaat updaten..

En een firmware update blijft natuurlijk niet zonder risico,dus het blijft wel oppassen

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2012 11:38 ]

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Het is logisch dat je prestatieverlies leidt als je SSD zo vol is. Daarnaast is het niet bevordelijk voor de levensduur. CrystalDiskMark geeft aan dat je 95% van je SSD vol hebt staan, dus alle schrijfacties moeten gebeuren op de resterende 4 GB. Dat is vrij krap. Zelf zou ik minimaal 20% van de SSD als buffer aanhouden voor een langere levensduur en betere prestaties :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Da_Vince
Ik heb hem nu op 88 % en het probleem doet zich nog steeds voor. Eerst had ik de SSD altijd rond 90 % zitten en toen werkte hij perfect. En een beetje verlies is te begrijpen maar zoveel?

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
Er staat ook dat er een firmware update is ?! misschien dat dat iets helpt maar 88% is nog steeds te vol zoals Herman al aangaf zou ik ook persoonlijk 20% niet gebruiken ivm schrijf acties .

Verwijderd

Die free space die de intel toolbox laat zien is niet wat er met overprovision bedoelt wordt , de vrije ruimte moet je met de partitie maken .Dan kan de controller die ruimte gebruiken om degradatie te voorkomen , hoe meer hoe beter . Beste resultaat is denk een secure erase en daarna een paritie maken met 15 GB niet gebruikt . Kun je gelijk de firmware updaten , en daarna in de gaten houden waar en wanneer w7 te groot wordt om op die partitie te houden .Vaak groeit zo een os onnodig ,zo had ik w8 64bit op een 15 GB partitie staan die te klein werd . Maar in W8 kun je de systeempartitie extenden , dat is echt super diskmanagment.

Als je de windows installatie wil behouden zou je dmv cloning na de secure erase weer een image terug kunnen zetten . Dan heb je dezefde instal met een verse ssd en eventueel wat vrije ruimte , kun je er weer een paar jaar tegenaan :)
Pagina: 1