Beste geluids instellingen

Pagina: 1
Acties:

• Masterrikkie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-01-2025
Heb me rot gezocht op het internet maar krijg geen duidelijke antwoorden boven water.

Ik ben nieuw in de Hifi, en ben een beginner set aan het opbouwen.

Ik speel me muziek af: Popcorn c200 flac > Dacmagic > Pioneer VSX-D811s > B&W 685's

De pioneer is in bruikleen tot ik een passende stereo versterker voor me eigen gevonden heb.

Ik had last van een kraak als ik de popcorn c200 als bron gebruikte, bleek te komen doordat het volume van de popcorn zelf te hard stond, toen ik deze omlaag draaide klonk alles weer stukken beter. Is het nu beter om mijn popcorn optisch of met spdif aan te sluiten?

Ik gebruik deze set hoofdzakelijk om muziek te beluisteren en af een toe en filmpje, wanneer ik in het menu van de popcorn bij audio kijk kan ik kiezen tussen 'downmix' en 'passtrough' op de volgende formaten: PCM/AAC/WMA Pro/DTS/Dolby Digital/ en optie 'DRC' aan of uit. Alles staat nu op downmix en ik vraag me af wat het beste afspeel kwaliteit oplevert

Wat moet ik passtrough doen en wat downmixen? Ik snap er de ballen niet van!

P.S. Op mijn dacmagic kan ik kiezen bij fase tussen 'lin' 'min' en 'steep'. Wat moet ik hiermee?!?

[ Voor 4% gewijzigd door Masterrikkie op 25-04-2012 20:59 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:53
Is het nu beter om mijn popcorn optisch of met spdif aan te sluiten?
Dat is hetzelfde. Alleen de ene is optisch spdif, de andere elektrisch spdif. Sluit 'm in eerste instantie elektrisch aan. Mocht je last hebben van een brom probeer dat optisch.
Ik gebruik deze set hoofdzakelijk om muziek te beluisteren en af een toe en filmpje, wanneer ik in het menu van de popcorn bij audio kijk kan ik kiezen tussen 'downmix' en 'passtrough' op de volgende formaten: PCM/AAC/WMA Pro/DTS/Dolby Digital/ en optie 'DRC' aan of uit. Alles staat nu op downmix en ik vraag me af wat het beste afspeel kwaliteit oplevert

P.S. Op mijn dacmagic kan ik kiezen bij fase tussen 'lin' 'min' en 'steep'. Wat moet ik hiermee?!?
Aangezien de dacmagic er tussen hangt zul je geen digital surround krijgen. De dagmagic kan alleen stereo aan. Dat is dan ook wat 'downmixen' doet, het maakt van surround stereo. Met de passtrough op stuurt de popcorn het originele dolby digital surround signaal naar de versterker zodat je surround krijgt. Maar met de dacmagic er tussen gaat dat dus niet werken. Heb je wel een surround speakerset, haal dan de dacmagic er tussenuit om goed surround te krijgen. Heb je enkel 2 speakers dan laat je het staan zoals het nu is.

DRC is dynamic range compression. Dat is een functie om zachte geluiden wat harder te maken, en harde geluiden wat zachter. In een gemiddelde woonkamer kan het prettig zijn om alles een beetje op hetzelfde volume te hebben in een film, en niet van zachte geluiden naar harde knallen te springen. Deze optie zit ook op je versterker als je passtrough gebruikt zoals hierboven beschreven.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 14:54

FeaR

In GoT we trust

Masterrikkie schreef op woensdag 25 april 2012 @ 20:58:
Is het nu beter om mijn popcorn optisch of met spdif aan te sluiten?
Optisch is een vorm van S/PDIF. Als je bedoelt of het beter is om Optische Toslink te gebruiken of Digitale Coax, dat maakt voor de gewone consument eigenlijk niets uit. Beiden hebben hun voor en nadelen, al is het grootste voordeel van optisch wel dat het een lichtsignaal is en dus niet vatbaar is voor storingen. Nadeel is dat het signaal eerst moet worden omgezet naar licht en dan weer terug, iets wat Digitale Coax niet heeft.

Maar grote kans (99,99% zeker) dat je het verschil niet merkt tussen die twee.

Heb je handleiding van de DACMagic wel doorgelezen? Vanaf pagina 44 van de Nederlandse handleiding van de DACMagic staat uitgebreid uitgelegd wat de filterfuncties Lineire Fase, Minimumfase of Steil doen. Sowieso is dat een kwestie van smaak en zal je zelf de best klinkende van de drie moeten selecteren.

De handleiding van de C-200 is inderdaad minder duidelijk. Passthrough is - zoals het woord al zegt - het doorsturen van het signaal. De C-200 doet er dan helemaal niets mee. Wat er met "downmix' wordt bedoeld is maar erg vaag. Veelal is het tegenovergestelde van "passthrough" een optie als "PCM" of "LPCM", dat wil dan zeggen dat de bron de audio reeds verwerkt en het dan pas naar de receiver doorstuurt. Het kan echter ook zijn dat het digitale 5.1 / 7.1 signaal terug wordt gezet naar 2.0. Dat lijkt me hier het geval aangezien je met een 2.0 set werkt en een DACMagic die alleen 2.0 aankan. Dus ook deze gewoon zo lekker laten staan.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 25-04-2012 21:21 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Met coax heb je in principe de beste overdracht.