HD7970 vs 680 4 GB? (Multimonitor!)

Pagina: 1
Acties:
  • 782 views

• Oraijon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Recent ben ik overgestapt van enkel monitor naar 3 monitoren (3x 1920x1200). Op het moment heb ik 2x 6950 in crossfire, en naast het feit dat ik microstuttering en overall Crossfire issues wat moe begin te worden merk ik ook dat m'n PC wat moeite begint te krijgen met games op de nieuwe hoge resolutie (5760x1200 of 6004x1200 incl bezel compensation).

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe (enkele) videokaart en hoewel ik meestal snel m'n mening heb gevormd door alle reviews en info, heb ik er deze ronde ernstig moeite mee. Hierom besloten om hier dus wat advies te vragen :)
Op het moment heb ik twee videokaarten op het oog:

- Asus HD7970-DC2T-3GD5 (pricewatch: Asus HD7970-DC2T-3GD5)
- Palit GTX 680 Jetstream 4GB (staat nog niet in de pricewatch)

Tot voor enkele ogenblikken geleden was ik er redelijk uit dat het de 680 zou moeten worden wanneer deze beschikbaar is, maar vooral omdat een vriend van me zojuist de review op tweakers doorlinkte waarin de 7970 van Asus en MSI erg goed uit de bus komen begin ik toch weer te twijfelen.

Ik kan nergens benchmarks vinden waarin deze twee kaarten (opgevoerde 7970 vs 4 gb versie van 680) tegenover elkaar staan, laat staan een waarin Eyefinity/Surround prestaties worden meegenomen. Ik weet dat de 680 100 euro duurder is, maar als de prestaties gemiddeld daarmee boven de 7970 uitkomen vind ik het niet erg om dat bij te leggen.

Voor de volledigheid zijn de rest van mijn relevante systeemonderdelen:
- Intel i5-2500K (niet overclocked)
- 8 GB 1600 Ram (Corsair Vengeance)
- Corsair 750W psu

Qua games speel ik op het moment vooral Assasin's Creed Revelations, Deus Ex 2, WoW, SWToR en heb ik The Witcher 2 en Diablo 3 op het netvlies.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:01

M2M

medicijnman

Misschien is het een handig idee te investeren in een aftermarket koeler voor je processor en dat ding richting 4.5 GHz trekken. Zeker als je zo veel pixels moet vullen, zal AA ook een behoorlijke hap uit je beschikbare processorkracht trekken. Geheugen is in ieder geval voldoende. Ik heb nog geen games op de markt gezien die zwaar leunen op een 64 bit executable. Dat betekend automatisch dat een game nooit meer dan 3GB geheugen kan gebruiken. Meer dan 8 GB in totaal is dus sowieso overkill.

PSU is voldoende, welke keuze je ook maakt.

Verder is het altijd de vraag of je meer investeert voor meer prestatie, of minder investeert en genoegen neemt met iets minder dan het maximale. Of je genoeg zou hebben aan 3GB geheugen op je videokaart op een 7MP scherm weet ik niet :)

-_-

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:59
Ik behoor tot de oudste Eyefinity/Surround gebruikers (dus geen SoftTH ervaringen etc) hier en heb dan veel verschillende setups gehad over de jaren. Een aantal key-notes waarmee je hopelijk tot een conclusie kunt komen wat voor jou het beste is als toekomstige aankoop:
  • 7970 is op dit moment behoorlijk wat goedkoper. Zelfs een ASUS 7970 met de DC2 koeling heb je al voor een aardige prijs (in verhouding tot een GTX680).
  • De 2GB van de (standaard) GTX680 is genoeg op dit moment, maar dat kan zeker veranderen in de toekomst.
  • GTX 680s in SLI draaien gewoon heerlijk vloeiend (minimale tot zelfs geen micro-stuttering) terwijl ik met 6970s in Crossfire drama had en eigenlijk 60 FPS met 2 6970s ongeveer net zo goed/slecht aanvoelde als 2 GTX 680s met 40 FPS (iets wat je ook altijd zult terug komen op fora als WSGF).
  • Surround/Eyefinity features zijn aardig gelijk nu, met als verschil dat Eyefinity hardware-matig is en Surround software-matig, waarbij Surround geen displayport/actieve adapter vereist en Eyefinity wel.
  • Stock koeler van de GTX680 is behoorlijk stil in vergelijking met de HD4870/5870/6970 koelers.
Al met al komt het hier op neer:
  • Single-GPU? HD7970
  • Dual-GPU? GTX680s
  • Heeft wachten op 4GB modellen meerwaarde t.o.v. de huidige 2GB? Alleen als je behoorlijk lang met je setup hoopt te draaien. Zelf weet ik dat ik een GK110 zal willen (tenzij die behoorlijk tegenvalt, dan zien we wel weer verder) en dus heb ik ze toch al niet meer tegen de tijd dat 2GB niet meer genoeg zal zijn.
Oh en als het wat uitmaakt, ik draai ook al sinds het begin op jouw resolutie (3x 1920x1200).

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
M2M schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 14:45:
Zeker als je zo veel pixels moet vullen, zal AA ook een behoorlijke hap uit je beschikbare processorkracht trekken.
Jaja, want Anti-aliasing word tegenwoordig via je CPU gedaan. -O-

Sarcasme aside, buiten non-GPU varianten van MLAA (zoals o.a. bij de PS3), heeft AA performance geen drol met je cpu te maken natuurlijk. Die extra colour samples die door MSAA worden opgevraagd worden allemaal door je GPU berekent, en ook "met zoveel pixels" komt daar geen 'processorkracht' aan te pas.

[ Voor 4% gewijzigd door SirNobax op 21-04-2012 15:08 ]

Pentaxiaan

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Gebruik zelf ook al een paar jaar eyefinity - persoonlijk zou ik voor ATI gaan omdat die meer ervaring hebben op dat vlak. Nvidia ziet er wel tof uit, maar dan moet je in elk geval gaan voor de 4GB versie; zelf begint het ram op mijn 5870 (1GB) te weinig te worden om ermee te kunnen doen wat ik wil.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Als je nog van plan bent om crossfire/sli te gaan draaien zou ik nog even naar deze review kijken.

http://nl.hardware.info/reviews/2641/5/nvidia-geforce-gtx-680-quad-sli-review-english-version-aliens-vs-predator

Wat ik mezelf afvraag is of de lage performance van de 680 komt door de geheugen bandbreedte die gewoon te laag is of door het geheugen wat niet genoeg is, of gewoon een combinatie van beide.
Vooral bij spellen zoals Alien vs predator en Battlefield 2 zie je de performance helemaal inkakken.

• Paprika
Toch zal dit:
Afbeeldingslocatie: http://vipeax.org/04z4h8h521Y45c.png
beter lopen op de GTX 680s...

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 19:31:
Wat ik mezelf afvraag is of de lage performance van de 680 komt door de geheugen bandbreedte die gewoon te laag is of door het geheugen wat niet genoeg is, of gewoon een combinatie van beide.
Vooral bij spellen zoals Alien vs predator en Battlefield 2 zie je de performance helemaal inkakken.
Aan de performance van beide kaarten, zeker bij een sli-crossfire setup, kan je op het moment nog niet zoveel waarde hangen. Ik zou zeggen dat de performance van de 680 vooral in de optimalisatie van de drivers zit, na de release duurt het altijd wel een paar driver versies voordat de boel draait zoals het zou moeten draaien.

• Oraijon
Bedankt voor de replies so far.
Blijft moeilijk, en hoewel ik geneigd ben op single card te blijven en voor de goedkope oplossing wil gaan denk ik dat ik er toch goed aan doe om voor de 4gb 680 te gaan. Mezelf kennende wil ik voorlopig vooruit op die ene kaart en kom ik over zoveel maanden toch wel weer in de verleiding om een extra kaart bij te prikken.

Nu maar wachten tot die f*cking kaart eindelijk beschikbaar is :P

Krijg ook de indruk als ik zo het forum bekijk dat Ati op het moment nogal buggy en foutgevoelig is met monitoren die niet meer gezien worden enzo, of ligt dat gevoel helemaal bij mij? :P

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 15:04
Is die i5-cpu niet een zware bottleneck?

Systeem Specs

• Paprika
Oraijon schreef op zondag 22 april 2012 @ 00:41:
Krijg ook de indruk als ik zo het forum bekijk dat Ati op het moment nogal buggy en foutgevoelig is met monitoren die niet meer gezien worden enzo, of ligt dat gevoel helemaal bij mij? :P
Eerste keer dat ik het lees...
Occy74 schreef op zondag 22 april 2012 @ 01:10:
Is die i5-cpu niet een zware bottleneck?
Zelfs op stock moet je al behoorlijk je best doen wil je CPU limited zijn met een tri-monitor setup, daarbij zijn er maar weinig games die meer dan 4 cores gebruiken, waardoor ie zelfs op stock bijna gelijk is aan een 2600K.

[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 22-04-2012 11:10 ]

Verwijderd

ik heb zelf de 6970 in cfX gehad
de 560-ti in SLI
en nu de 6990

ik vind dat cfX en SLI nooit 100% lopen maar bij ati heb je sommige games bugs en dat heb je met nvidia in die games niet, met nvidia heb je in sommige games bugs die je in die games niet met ati hebt

dus daar kan je geen naald op zetten :+

ps: ik zou zeker voor een 680 4GB model gaan dat is net ff beter voor de 2e hands waarde :P

• Oraijon
Gatver.... Had een shop gevraagd die de 4gb versie van de 680 op de site had staan voor 550 wat de levertijd is. Zouden ze gaan navragen en komen ze op terug.

Zie dat vandaag op de site zelf de levertijd naar 2-3 dagen is gegaan (zonder dat ze me hebben gemailed zoals beloofd) en prijs is naar 623 geknald...

Back to the drawing board dus... Opeens klinkt die 7970 heel aantrekkelijk...

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-02 13:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.