Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Simpele computer.

Pagina: 1
Acties:
  • 578 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik open dit topic, omdat ik met een dilemma zit. Het zit zo:

We hebben 4 á 5 jaar geleden een HP Pavilion m8000 computer gekocht. Dit was des tijds een redelijk degelijke computer met een Dual Core processor en een stevige videokaart. Echter hebben we steeds vaker last van vastlopers en beginnen er steeds nieuwe kuren op te treden. Een aantal maanden geleden heb ik 1 van de 2 geheugenstrips van 1 GB verwijderd om te kijken of dit het probleem van de vastlopers was. Het leek beter te gaan, maar de vastlopers kwamen na verloop van tijd toch weer terug. Daarom wilde ik een kleine upgrade geven aan deze computer door nieuw werkgeheugen te plaatsen en eventueel een nieuwe voeding.

Nu heb ik deze computer net open geschroefd en wat mij al gelijk opviel was het gebrek aan ruimte tussen de onderdelen. Dit komt omdat er behuizing voor een optionele 'media drive' van HP in het midden van de computerbehuizing is geplaatst. De bekabeling vult de rest van de ruimte zo goed als op en daarom blijft er volgens mij geen ruimte over voor airflow, laat staan een goede airflow.

Het leek mij dus geen goede beslissing om deze computer een upgrade te geven aangezien en totaal geen potentie meer in zit. Mijn vader heeft al aangegeven geen nieuwe computer meer aan te willen schaffen, omdat het meer een sta-in-de-weg is geworden dan een bruikbaar apparaat.

Het liefst wil ik zelf een kleine computer bouwen met een SSD. Gewoon een simpel computertje waarop je kan internetten en een documentje kan typen. Lekker snel, maar niet geschikt om zware spellen op te spelen en dergelijke. Kan iemand mij gewoon eens een samenstelling van onderdelen geven die hiervoor geschikt is? Het budget is ongeveer 400 euro. Er moet dus sowieso een SSD in en er moet Windows 7 op komen.

Ik heb nog nooit eerder zelf een computer gebouwd, dus eens moet de eerste keer zijn. :)

mvg,

Vippa

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk eens hier: Best Buy Guide overzichtstopic en dan met name naar het basissysteem.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie.

Kan ik in dat budgetsysteem ook een SSD bijplaatsen. Dus een 500GB HDD en een SSD? Of wordt het dan iets te veel voor de voeding?

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-10 23:26
ja dat kan gewoon, een ssd verbruikt toch bijna niks.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat is mooi. Ik vind die kast trouwens wel spuuglelijk, haha. Ik ben meer op zoek naar een minder 'speelse' kast.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:38
Je zou ook kunnen kijken naar een mini-itx oplossing. Bijvoorbeeld een kant-en-klare oplossing zoals de ASRock ION serie of ASUS EEEtop serie. Dan heb je minder uitbreidingsmogelijkheden, maar wel een zeer zuinig systeem wat ook nog eens goedkoop is en goed kan performen met een SSD.

Mocht er intern nog een 2.5" disk passen is dat natuurlijk mooi meegenomen, maar anders kan dat bij de huidige mini-itx moederborden meestal op SATA met de schijf buiten de kast of met een enclosure op eSATA.

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
sorry hoor, maar 400 euro ga je denk ik niet redden met ssd en windows..

windows en een 128gb goede ssd (crucial m4) gaan al over de 200 euro..

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• megadoom
in een klein computerje zoals dat heb je ook geen 128 gb grote ssd nodig, je hebt al genoeg aan 64

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

aron225 schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 17:29:
sorry hoor, maar 400 euro ga je denk ik niet redden met ssd en windows..

windows en een 128gb goede ssd (crucial m4) gaan al over de 200 euro..
wie zegt dat hij 128GB moet zijn? maak er 32GB van (windows+paar apps) van en je zit rond de 100~150 euro voor SSD+windows
simpel duocore setje oppikken met onboard GPU bij de V&A, kastje erbij waar een voeding in zit, extra HDD (als je die niet uit het oude systeem kan krijgen iig) en je bent echt wel klaar voor 400 euro

Verwijderd

Topicstarter
alex3305 schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 17:27:
Je zou ook kunnen kijken naar een mini-itx oplossing. Bijvoorbeeld een kant-en-klare oplossing zoals de ASRock ION serie of ASUS EEEtop serie. Dan heb je minder uitbreidingsmogelijkheden, maar wel een zeer zuinig systeem wat ook nog eens goedkoop is en goed kan performen met een SSD.

Mocht er intern nog een 2.5" disk passen is dat natuurlijk mooi meegenomen, maar anders kan dat bij de huidige mini-itx moederborden meestal op SATA met de schijf buiten de kast of met een enclosure op eSATA.
Ik wil liever geen onderdelen buiten de kast hebben. Die samenstelling van de Best Buy guide is volgens mij prima, maar dan wil ik wel een nettere kast.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan kies je er een andere kast bij, dat is een van de meest persoonlijke onderdelen en je kunt alles kiezen wat je wilt, enige waar je rekening mee hoeft te houden is de formfactor.

Verwijderd

Topicstarter
godofal schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 17:32:
[...]

wie zegt dat hij 128GB moet zijn? maak er 32GB van (windows+paar apps) van en je zit rond de 100~150 euro voor SSD+windows
simpel duocore setje oppikken met onboard GPU bij de V&A, kastje erbij waar een voeding in zit, extra HDD (als je die niet uit het oude systeem kan krijgen iig) en je bent echt wel klaar voor 400 euro
Juist. Die HDD kan ik inderdaad prima uit onze oude computer gehaald worden. Dit scheelt ook een hoop gedoe met bestanden overzetten.

Dus om gelijk spijkers met koppen te slaan. Die budgetsamenstelling van de BBG met een Samsung 830 64GB SSD is prima?

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 17:36:
Dan kies je er een andere kast bij, dat is een van de meest persoonlijke onderdelen en je kunt alles kiezen wat je wilt, enige waar je rekening mee hoeft te houden is de formfactor.
Formfactor is het type moederbord, toch? O-)

Asrock A75M-HVS, dit is een Micro-ATX neem ik aan? O-)

De Cooler Master Silencio 550 vind ik bijvoorbeeld véél mooier en is volgens mij ook erg stil.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2012 17:48 ]

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

klopt, gewoon die HDD erin gooien en de SSD erbij
wel ff opletten bij windows instaleren zodat je niet windows over je bestanden zet :+

die SSD is idd prima, anders staat ie niet in de BBG ;)
en dat mobo is idd micro ATX

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie altijd van die mooie tabelletjes met alle onderdelen erin hier gepost worden. Hoe doe ik dat?

• megadoom
ik denk dat je beter een m4 ssd kunt nemen, goedkoper en zoveel doe je ook niet met die schrijfsnelheid.

Verwijderd

Topicstarter
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 50,80€ 50,80
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Cooler Master Silencio 550€ 64,-€ 64,-
1Huntkey Jumper 350€ 32,80€ 32,80
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB€ 89,10€ 89,10
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 25,-€ 25,-
1AMD A6-3500 Boxed€ 56,80€ 56,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 403,50

Ik heb nu de Samsung 830 gekozen, maar ik kan beter voor de Crucial M4 gaan begrijp ik?
Moet ik trouwens W7 32 of 64 bit nemen?

• megadoom
1: crucial m4 heeft alleen een langzamere write (die je bijna niet gebruikt) en is ook een stuk goedkoper: pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

2: 64 bit

Verwijderd

Topicstarter
megadoom schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 18:01:
1: crucial m4 heeft alleen een langzamere write (die je bijna niet gebruikt) en is ook een stuk goedkoper: pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

2: 64 bit
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 50,80€ 50,80
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Cooler Master Silencio 550€ 64,-€ 64,-
1Huntkey Jumper 350€ 32,80€ 32,80
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 73,49€ 73,49
1Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile€ 25,-€ 25,-
1AMD A6-3500 Boxed€ 56,80€ 56,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 387,89

HDD, DVD-drive, beeldscherm, muis en toetsenbord heb ik al. Ben ik nog iets vergeten?

Hoe zit het trouwens met de koeling? Zitten er fans bij de kast en bij de processor? Is dit voldoende om de computer geheel koel te houden?

• megadoom
ik neem aan dat je oude hdd/dvd-drive sata zijn? voor de rest ben je klaar zo te zien.

Verwijderd

Topicstarter
megadoom schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 18:10:
ik neem aan dat je oude hdd/dvd-drive sata zijn? voor de rest ben je klaar zo te zien.
Ja, die zijn SATA. Helemaal top dan, bedankt voor jullie snelle en nuttige reacties. Ik laat waarschijnlijk dit weekend al weten hoe ie draait. d:)b

• megadoom
mocht je nog hulp nodig hebben, stuur een dm.

(ik neem aan dat dit topic gesloten word)

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:25
megadoom schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 18:13:
mocht je nog hulp nodig hebben, stuur een dm.

(ik neem aan dat dit topic gesloten word)
Nee, topics worden alleen gesloten als het niveau veel te laag is, er te weinig inzet van de TS is, enz. Dat is bij deze niet het geval, en deze blijft hoogstwaarschijnlijk gewoon open.

Stel een vraag, of vertel een ervaring, dus gerust in dit topic, dan hebben anderen er ook wat aan!

Verwijderd

Topicstarter
marcop23 schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 18:17:
[...]

Nee, topics worden alleen gesloten als het niveau veel te laag is, er te weinig inzet van de TS is, enz. Dat is bij deze niet het geval, en deze blijft hoogstwaarschijnlijk gewoon open.

Stel een vraag, of vertel een ervaring, dus gerust in dit topic, dan hebben anderen er ook wat aan!
Ik wil al heel lang zelf een computer bouwen, gewoon omdat ik het leuk vind. Ik heb nu eindelijk de knoop doorgehakt en ik zal ook zeker mijn ervaringen hier posten. Wellicht helpt dat andere mensen om ook een beslissing te nemen.

Nogmaals bedankt voor alle tips. d:)b

Verwijderd

Topicstarter
Ik vergeet trouwens nog iets belangrijks.

In onze huiskamer staat een media streamer en wij streamen regelmatig films en muziek van de harde schijf van de computer naar de media streamer. Helaas moest de verbinding tussen de router en de media streamer wireless zijn, omdat er geen mogelijkheid was om een bekabelde verbinding aan te leggen.

Als ik nu een ethernet kabel van deze nieuwe computer naar de router aanleg, is dan de wireless verbinding naar de media streamer de bottleneck? In onze huidige situatie is dat volgens mij de verbinding van onze computer naar de router. De netwerkkaart ondersteunt namelijk maar 100Mbps, terwijl de wireless verbinding tot 300Mbps gaat. Er zijn geen obstakels tussen de router en de media streamer.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2012 18:30 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:14

Bolletje

Moderator Harde Waren
CSL is geen plek voor losse aankoopadviestopics. Zie ook de FAQ en het beleid.

Je kan je vraag stellen in de zogeheten BBG-topics. Omdat je een basissysteem nodig hebt kan je dus met je vraag terecht in [BBG aanschaf] Budget- / Basissysteem

Vandaar dat dit topic op slot is :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.