Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Server/Cloud voor delen films

Pagina: 1
Acties:

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:40

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Topicstarter
Ik zit met een vraag waar misschien niet een goedkope oplossing voor is, maar proberen kan altijd.
Is het mogelijk om met meerdere mensen in verschillende huishoudens een server/cloud te creëren voor het delen van films.
We hebben veel van onze films gedigitaliseerd voor thuisgebruik maar willen deze nu makkelijk kunnen delen met de rest, zonder steeds weer dvd's uit te moeten wisselen.
Nu kan je dingen als Dropbox gebruiken maar daar zit je vast aan limieten van bestandsgrootte download snelheden van Dropbox.
Als een van ons een server thuis neerzet kunnen we daar mee werken, echter zitten we dan met het limiet van een upload. (Amsterdam heeft nog niet veel mogelijkheden voor hoge uploadsnelheid)

In het kort dus is er een cloud/server dienst waarbij we dingen online kunnen zetten zonder afhankelijk te zijn van onze upload. (nadat we alles hierop hebben staan uiteraard)
Helemaal mooi zou zijn als we direct vanaf deze locatie konden streamen zodat we niet steeds aan het downloaden van een film vastzitten.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Ik denk dat je het over twee scenario's hebt: filesharing en mediaserver.

Omdat je de Cloud al noemde zou je eens naar deze blogpost kunnen kijken (geen idee op welke termijn je het gerealiseerd wil hebben?).

Eigenlijk ben ik wel heel benieuwd wat je zelf tot nu toe gevonden hebt!

Eerst het probleem, dan de oplossing

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

In de vorige c'T (nee natuurlijk niet C!T maar ct.nl) stond een artikel over een opensource (?) alternatief voor Dropbox.
Rubman schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 07:48:
Als een van ons een server thuis neerzet kunnen we daar mee werken, echter zitten we dan met het limiet van een upload. (Amsterdam heeft nog niet veel mogelijkheden voor hoge uploadsnelheid)
Er is daar toch zat glasvezel? Als je ergens een server wilt hosten voor meer dan dat weet ik niet of dat nu wel goedkoper is dan gewoon thuis. Inderdaad; welke opties heb je bekeken? En wat is in dit kader goedkoop te noemen?

Streamen: dan moet het nog steeds wel naar de centrale server (thuis/ergens gehost) worden geuploaded.

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 20-04-2012 09:03 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Rubman schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 07:48:
In het kort dus is er een cloud/server dienst waarbij we dingen online kunnen zetten zonder afhankelijk te zijn van onze upload. (nadat we alles hierop hebben staan uiteraard)
Je moet het toch altijd uploaden naar zo'n dienst? Dus je hebt altijd met je uploadsnelheid te maken..

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:55

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik zou een goedkope (van oude hardware?) server neerzetten die je als NAS inricht. Via FTP of VPN kun je het ding van buitenaf benaderen. Dan heb je inderdaad ten minste één goede verbinding nodig. Het huis waar de NAS staat moet een rappe lijn up en down hebben, zodat daar de bottleneck niet zit. Als je gaat uploaden naar een cloudopslag moet je ook een flinke upload hebben, dus daar zit het verschil niet in.

Kijk anders even in het BBG topic voor mei, daar vind je een thuisserver met budget van 200-250 euro. Het kan nog goedkoper als je oude HW hebt liggen :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• McBurger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-11 21:22
youtube ?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Pixeltje schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 09:07:
Het huis waar de NAS staat moet een rappe lijn up en down hebben, zodat daar de bottleneck niet zit. Als je gaat uploaden naar een cloudopslag moet je ook een flinke upload hebben, dus daar zit het verschil niet in.
Niet helemaal waar volgens mij. Bij het uploaden naar de cloud maakt het niet uit of je 5 uur doet over het uploaden van een film van 2 uur. Wordt er rechtstreeks gestreamed vanaf de NAS, dan heb je iets snellers nodig :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:07
Ik heb geen idee of hier ook juristen zitten, maar ik vraag me af of het wettelijk wel is toegestaan? Je koopt (of downloadt, ook legaal) immers slechts 1x maar gaat het wel verspreiden..? Er zijn toch diverse alternatieven die streaming films aanbieden? O.a. kabelproviders bieden dit al aan gewoon direct op je tv?

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wat Staatslot zegt, tenzij het zelfgemaakte video's zijn zit er ook nog een flink jurdisch aspect aan. Kan me voorstellen dat ook niet elke hosting provider zit te wachten op een bulk aan copyright beschermd materiaal op/in zijn cloud of servers.

• Rubman

Rubman

Topicstarter
Het zal ook voornamelijk gaan om thuisfilms en foto's en dan kan er uiteraard ook normale bestandsoverdracht plaatsvinden.
We hebben dus al gedacht aan idd het huren van een serverplek met ruimte om hier de bestanden op te zetten (wat ik heb kunnen vinden gaat al snel richting honderden euro's per maand). Ook aan een thuisserver hebben we gedacht en de hardware ook wel voor in huis, echter zitten we in een gebied waar glasvezel niet beschikbaar is (oud west en de pijp) en snelle thuisverbindingen liggen wel op ijburg en osdorp maar verder is het behoorlijk karig voor thuis. waardoor je al snel tegen de uploadbottleneck aanloopt van waar de server staat.
@McBurger Youtube is leuk als je je video's wilt delen met iedereen maar we zoeken dus echt iets voor eigen data opslag.

Juridische aspecten heb ik niet erg over nagedacht aangezien we het volledig prive en binnen de familie willen houden. en dan is het volgens mij gelijk aan een dvd'tje lenen van iemand alleen dan zonder dvd.

Kosten zijn niet van eerste belang het gaat eerder om de mogelijkheden en haalbaarheid.

Verwijderd

glitch in de matrix was dubbel post veroorzaakte.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2012 10:54 ]

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39
Rubman schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 10:49:
Juridische aspecten heb ik niet erg over nagedacht aangezien we het volledig prive en binnen de familie willen houden. en dan is het volgens mij gelijk aan een dvd'tje lenen van iemand alleen dan zonder dvd.
IANAL:
Dat lijkt me niet, aangezien je de film dupliceert. Dus er worden kopieën van gemaakt, dan is het niet meer hetzelfde als één DVDtje uitlenen.

Waarschijnlijk is het inderdaad iets waar nooit iemand achter komt. Maar het lijkt me niet helemaal legaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Speedener op 20-04-2012 10:53 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 10:52:
goede synology kopen en neerzetten bij persoon met hoge upload.
ik serveer een 80GB foto database aan familie vanaf een 120/10 lijn.
gaat prima!
Een foto van 3MB opvragen is nog wel iets anders dan een MKV van 8GB he :) Vooral als je dat dan met z'n 2en tegelijk gaat doen.. :P

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Verwijderd

DennusB schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 10:53:
[...]

Een foto van 3MB opvragen is nog wel iets anders dan een MKV van 8GB he :) Vooral als je dat dan met z'n 2en tegelijk gaat doen.. :P
tja een 8GB mkv mag je wel iemand weten met een glaslijn wil je dat goed kunnen doen.
ik kan prima meerdere xvid streamen wat 200 kb/s per stream trekt.

denk dat jouw probleem meer is dat je iemand moet hebben met dikke upload pijp.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wat je kunt doen is iets gebruiken als Plex of XMBC, die ondersteunen streaming vanaf een remote server. Zo kan ik overal ter wereld met mijn laptop of iPhone/iPad gewoon mijn filmcollectie bekijken. Je bent dan wel afhankelijk van 1 iemand met een fatsoenlijke upload. De 6mbit die ik bij ziggo heb is voldoende voor compressed streaming op acceptabele resolutie op iPad of Laptop. Als je Full HD wil kijken kan ik me voorstellen dat het minder geslaagd is.

Als 1 van de mensen die meedoet een 50/50 of 100/100 glas verbinding heeft liggen is het natuurlijk wel mogelijk.

• Rubman

Rubman

Topicstarter
Streamen is leuk als het kan/lukt echter is de hoofdreden een centrale dataopslag voor grote bestanden die door een select groepje benaderd kan worden. hierbij zal het dan met name om films/foto's gaan.
Mocht het te streamen zijn is dat alleen een plus, maar nogmaals geen harde eis

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

@McBurger Youtube is leuk als je je video's wilt delen met iedereen maar we zoeken dus echt iets voor eigen data opslag.
YouTube ondersteund ook Private video's die alleen mensen met de juiste link kunnen zien. Flickr ook voor foto's als het goed is :)

Dus alleen nog een dienst voor bestanden ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

move NT > IH

Tijd voor een nieuwe sig..

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat is niet de definitie van een 'thuiskopie' denk ik :P.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1