• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05-2025
Hallo allemaal

Ik vraag me af: wat is het nut van crossfire?
Ik begrijp de bedoeling ervan, de prestaties van twee kaarten bundelen.
Maar als je twee keer 150 euro uitgeeft kan je toch net zo goed een videokaart van 300 euro kopen?

Roger

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 14:52
Tenzij je dat doet met de high end kaarten natuurlijk ;) in sommige gevallen bijv de 560 Ti's draaien in SLI beter dan een enkele 580 en zijn in prijs goedkoper!

Wat veel mensen ook doen is later een 2de kaart erbij prikken zonder dat je het totale bedrag moet neertellen voor een nieuwe high end kaart.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:25
Maar als je er al 1 van 150 hebt kan je er dus 1 bijzetten.

En als je 2 kaarten van 450,- neemt, je kunt geen kaart van 900 kopen die echt sneller is.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05-2025
Dus, het nut om nu 2 keer HD 6850 te kopen is 0?
Het is alleen bedoeld als uitbreiding?

Verwijderd

Ligt er aan, als je nu zeg maar bij een bepaalde game niet voldoende fps hebt en dus last heb van een vertraagd beeld dan kan het nut hebben, misschien zelfs wat hogere instellingen gebruiken.

Voorbeeld van mij was crysis 1 op een single 8800gt soms niet te doen op ultra, met een 2e er bij net wel te doen.

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 15:41
Ik denk dat je het beste aan CrossfireX kunt denken als je geen genoegen neemt met de nieuwste snelste kaart. Meestal is het geval dat je voor hetzelfde geld een enkele kaart kunt kopen die sneller is. Hiermee verbruikt je systeem minder energie en volstaat een lichtere voeding. Hiernaast heb je ook nog eens de nadelen van de diverse bugs die meekomen met het systeem, zoals die ook bij Nvidia's SLI te vinden zijn. Ik denk dat ik mijn 6850 pas in CrossfireX zou zetten als ik over een jaar of wat ergens een dergelijke kaart voor een paar tientjes kan vinden, maar zeker niet nu.

• Dorest0rm
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:24
Ik heb 2 4770's gekocht voor ongeveer 180 in totaal.
Deze kaarten waren samen beter dan een 4890 voor bijna hetzelfde geld.

Ik weet niet hoe het nu zit, maar volgens mij haal je zelfs nu met twee budget kaarten resultaten die in de buurt zitten van een high end kaart voor bijna dezelfde prijs.

Verwijderd

Uit persoonlijke ervaringen en testjes heb ik ondervonden dat mijn 2x HD6970 kaarten extra opties weergeven.
Dit is bijvoorbeeld in Mass Effect2 en 3 heel duidelijk te zien, het is zo ongelofelijk mooi.
Met 1 kaart alles op max max max is ook mooi, maar met de 2e kaart erbij begon de rook in de kamer te bewegen (fog aan het plafond), regen begon van ramen af te druppelen en laten we het niet hebben over de levensechte weerspiegelingen (die met 1 kaart niet eens naar voren komen).

Daarnaast heb je met multipliers (zoals AA) betere prestaties (in hogere resolutie, dus 1920x1080 of hoger) in crossfire.

Vergis je niet, een 2e kaart betekend niet 50% meer winst, eerder 35%, maar uit persoonlijke ervaring krijgen je ogen er genoeg voor terug.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:15
Ik heb 2x 6850 in crossfire, destijds gekocht voor ongeveer 350 euro, dezelfde prijs als een GTX570 destijds. Echter was laatstgenoemde niet goed leverbaar en ben ik voor de crossfire setup. Uit tests bleek namelijk dat deze combinatie vrijwel even snel was of in sommige gevallen sneller dan de GTX580, de grote broer van de GTX570. Het heeft in wat gevallen zeerzeker nut. Ook bij een triple screen setup en een hoge resolutie kunnen 2 high end kaarten in crossfire/SLI de prestaties een flinke boost geven.

De wijzen komen uit het Oosten!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 15:41
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 16:48:
Uit persoonlijke ervaringen en testjes heb ik ondervonden dat mijn 2x HD6970 kaarten extra opties weergeven.
Dit is bijvoorbeeld in Mass Effect2 en 3 heel duidelijk te zien, het is zo ongelofelijk mooi.
Met 1 kaart alles op max max max is ook mooi, maar met de 2e kaart erbij begon de rook in de kamer te bewegen (fog aan het plafond), regen begon van ramen af te druppelen en laten we het niet hebben over de levensechte weerspiegelingen (die met 1 kaart niet eens naar voren komen).
Maar, komt dat niet omdat het spel denkt dat je systeem meer aan kan? Het lijkt me sterk dat dit soort effecten bij twee videokaarten pas getriggerd worden, ik kan daar niets over teruglezen op de interwebs.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:29
De prijs/performance loopt niet lineair in het segment boven de €100.
Twee goedkope kaarten presteren nagenoeg altijd beter dan 1 duurdere kaart die hetzelfde kost.
(een kaart die 2x zoveel kost presteert vaak maar 50% beter)
2x 7850/560ti zijn sneller dan een 7970.
2x 6870 zijn sneller dan een 7870.
2x 6770 zijn sneller dan een 560ti.
En zo zijn er nog meer voorbeelden.

Het enige reden om het niet te doen is dat het kwa drivers niet altijd optimaal loopt.
Sommige (oude) games ondersteunen simpelweg maar 1 videokaart, soms krijg je last van microstotters (vaak na driver updates verholpen), en soms voegt de 2e kaart niet zoveel performance toe.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 18-04-2012 17:12 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 00:26

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

NoepZor schreef op woensdag 18 april 2012 @ 16:52:
Ook bij een triple screen setup en een hoge resolutie kunnen 2 high end kaarten in crossfire/SLI de prestaties een flinke boost geven.
^^ This => 3 maal 1920x1200 i.c.m. BF3 gamed niet lekker zonder een tweede kaart, zelfs op Low, Low, Low en nog eens Low ;)

Daarnaast : Welke kaart kan ik dan kopen die net zo snel is als 2x 7970 of 2x GTX 680 ??!
Juist...

Ik heb nu 2x 5870 in "Crossfinity" en hierna wordt het dus een van de 2 kaarten die ik al heb genoemd in Crossfire/SLI :Y)

* nero355 niet zo moeilijk doet over ATI of nVidia : Beide net zo goed of slecht :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Ik heb iets betere ervaring met sli, omdar sli met lage fps soeler aan voeld en had iets minder last van flickeringen.

Verwijderd

Voorbeeld van mij was crysis 1 op een single 8800gt soms niet te doen op ultra, met een 2e er bij net wel te doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Cloud op 19-04-2012 12:26 ]

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10-2025
roger128 schreef op woensdag 18 april 2012 @ 16:16:
Maar als je twee keer 150 euro uitgeeft kan je toch net zo goed een videokaart van 300 euro kopen?
Ja en nee.

Ja, ten tijde van de release van BF3 had ik voor 320,00 Euro (HD6870 crossfire) voor minder geld, een hogere performance dan een single HD6970.

Echter op dit moment zou ik persoonlijk voor een paar tientjes meer (rond 350,00 Euro) een HD7950 scoren en vervolgens flink overklokken. Ik zou dan meer performance kunnen halen dan een CF HD6870.

Ligt dus een beetje eraan op welk moment je het geld wilt uitgeven en/of een bepaalde game wilt spelen op max settings.
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 16:48:
Vergis je niet, een 2e kaart betekend niet 50% meer winst, eerder 35%, maar uit persoonlijke ervaring krijgen je ogen er genoeg voor terug.
Uit de vele Crossfire en Sli benchmarks blijkt dat op dit moment de scaling meer rond 80-90% ligt.
Ikzelf ervaar met mijn CF HD6870 setup een scaling van ongeveer 80% in BF3.

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

• haarbal
De kleine price/performance winst die je maakt met crossfire tov. een enkele kaart is de issues niet waard. De meeste nieuwe spellen zullen wel vlekkeloos werken, maar start iets op wat een beetje off the radar is als arma 2 en je krijgt een stotterende puinhoop. Je hebt ook spellen waar sli en crossfire erg slecht schalen als stalker cop. Een enkele kaart werkt dan gewoon veel beter.

Sli werkt iets soepeler en heeft minder issues, ten koste van wat mindere schaling, daar zou ik het ook gewoon op een enkele kaart houden tenzij je echt op enorme resolutie spelen wilt. Ook bij sli moet je soms wachten op sli profiles voor een spel echt soepel werkt, bij hype titels als battlefield hebben ze het lang vantevoren werkend, maar er zijn altijd een paar spellen waar je moet wachten (sli in de driver forceren werkt vaak wel, maar de realworld winst is niet om over naar huis te schrijven (min fps stijgt niet heel veel, average wel), al zijn er ook uitzonderingen waar het perfect werkt.

• mitsumark
De price/performance winst is toch aanzienlijk o.a. bij de voorbeelden die ik aanhaalde.
(voornamelijk in het €300-600 segment kun je vaak beter af zijn met 2 goedkopere kaarten)

De uitzonderingen zijn de spellen die niet perfect werken, niet de spellen die wel werken...

Ik heb bij de meeste populaire games 90-100% schaling (BF3, Crysis2, Dirt3, etc), dit kun je gewoon terugvinden in de benchmarks/reviews.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 00:26

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

BF3 schaalt heel mooi inderdaad :

1 scherm + 1 kaart = 45 fps.
1 scherm + 2 kaarten = 90 fps.
3 schermen + 1 kaart = 15 fps.
3 schermen + 2 kaarten = 30 fps.

Cijfers heb ik effe uit mijn duim gezogen, maar ga hier maar van uit :)

In ArmA II heb ik trouwens geen problemen met 2 kaarten en 3 schermen ?!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Sagaris
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-10-2025
Heb een nieuwe PC gekocht tijdens de lancering van de AMD HD5870. Een half jaar geleden heb ik een tweedehands 5870 voor 150 euro gekocht en die er naast geprikt. Nu heb ik voor dat geld een setup die mee kan met de GTX 580's van tegenwoordig. De enige single GPU's die across the board sneller dan CFX 5870's zijn, zijn de GTX 680 en HD7970.

Dus in mijn geval heeft CFX veel nut gehad, anders had ik 'lang' geleden weer een high end kaart van 300-400 euro moeten kopen om weer mee te komen met de huidige games, nu heb ik dat voor 150 euro kunnen doen.

Als tegenargument zou je misschien kunnen inbrengen dat je de oude kaart verkoopt als je een nieuwe koopt en zo per saldo misschien goedkoper uit bent.

[ Voor 12% gewijzigd door Sagaris op 19-04-2012 17:23 ]

• haarbal
mitsumark schreef op donderdag 19 april 2012 @ 17:14:
De uitzonderingen zijn de spellen die niet perfect werken, niet de spellen die wel werken...
maar het zijn wel vervelende uitzonderingen

• Oraijon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
haarbal schreef op donderdag 19 april 2012 @ 22:09:
[...]

maar het zijn wel vervelende uitzonderingen
En dat is precies waarom ik weer terug wil naar 1 kaart :)

Vind de theorie achter twee kaarten ook fantastisch. Ik heb momenteel ook een Crossfire opstelling van 2 HD6950's en heb recent een upgrade gedaan naar Eyefinity (3x 1920x1200). En nu de framerates wat zijn ingezakt begin ik toch wel de headaches te merken van Crossfire (Assassin's Creed Revelations op 40 fps wat aanvoelde als 20). En zo heb ik nog wel een paar voorbeeldjes.

Een dure kaart is misschien minder snel dan twee goedkopere kaarten, maar de enkele kaart is wel consistenter en minder foutgevoeling :) (niet dat Crossfire/SLI downright slecht is hoor, maar er zitten wel wat haakjes en oogjes aan)

Tis maar net wat je prioriteiten zijn i guess :)

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:09
TS , je hebt gelijk :)

Het nut van crossfire (en sli) is bedenkelijk. uiteraard heb je hogere framerates (als alles werkt), maar je krijgt ook een pakket met eventuele nadelen erbij waar je U tegen zegt. meer stroomverbruik, meer hitte, microstuttering, driver problemen en ander gezeur waar de meeste mensen gewoon helemaal geen zin in hebben. lekker niet aan beginnen (het is bekend dat crossfire/sli geen upgradepad is), en het bij een single-card opstelling houden.

• mitsumark
Meer stroomverbruik is zeker niet altijd het geval (in ieder geval niet met AMD 7xxx kaarten), meer hitte dus ook niet. Performance per watt is doorgaans beter langzamere kaarten.
http://www.guru3d.com/imageview.php?image=37108
2x 7850 zit net boven de 200W, iets meer dan 7970 maar met duidelijk meer performance.

Microstuttering is een driver probleem en wordt vaak snel opgelost (ik had het bv met Dirt3 ook welke bij mijn kaarten zat, na de eerstvolgende driver update was het opgelost en had ik nog eens 5fps meer).

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:09
mitsumark schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 17:36:
Meer stroomverbruik is zeker niet altijd het geval (in ieder geval niet met AMD 7xxx kaarten), meer hitte dus ook niet. Performance per watt is doorgaans beter langzamere kaarten.
http://www.guru3d.com/imageview.php?image=37108
2x 7850 zit net boven de 200W, iets meer dan 7970 maar met duidelijk meer performance.

Microstuttering is een driver probleem en wordt vaak snel opgelost (ik had het bv met Dirt3 ook welke bij mijn kaarten zat, na de eerstvolgende driver update was het opgelost en had ik nog eens 5fps meer).
Incorrect. microstuttering is een hardwarematig fenomeen wat altijd present is , en en mindere mate bepaald wordt door drivers. het gaat namelijk vaak mis met de communicatie tussen de 2 kaarten, en dat levert micro stuttering. alle crossfire/sli configuraties hebben daar last van, of mensen het nu zien of niet. vaak is het wel zo dat men het niet ziet, tot je ze erop wijst. dan gaan ze zich er kapot aan ergeren en gaat de sli/crossfire set de deur uit. heb het al zo vaak meegemaakt.

• sebastian74
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-11-2025
Als je met een beperkt budget moet werken kan je vaak met een crossfirex opstelling veel bang for buck krijgen.
Maar ik ken, net zoals hier boven als is aangegeven, steeds meer mensen die van crossfirex en sli teruggaan naar 1 ( meestal duurdere ) kaart.

Als je lekker op 3 monitoren wil gamen kom je vaak niet onder een setup met meerdere ( high end ) kaarten uit.
Las laatst ergens dat je voor 750 euro al 3 monitoren en een set 6870's had, maar volgens mij is dat toch echt iets te veel 'roze' bril.

Verwijderd

Visgek82 schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 19:35:
[...]

Incorrect. microstuttering is een hardwarematig fenomeen wat altijd present is , en en mindere mate bepaald wordt door drivers. het gaat namelijk vaak mis met de communicatie tussen de 2 kaarten, en dat levert micro stuttering. alle crossfire/sli configuraties hebben daar last van, of mensen het nu zien of niet. vaak is het wel zo dat men het niet ziet, tot je ze erop wijst. dan gaan ze zich er kapot aan ergeren en gaat de sli/crossfire set de deur uit. heb het al zo vaak meegemaakt.
Klopt microstuttering is er altijd. Zelfs met 1 kaart is er een hele snelle microstuttering die niet zichtbaar is.
Maar mijn ervaring met sli is dat in alle games die ik speel geen microstuttering te zien. Ik heb het wel eens gezien maar dit werd later verholpen door een driver update en of patch. Ik speel zelf lichte games met een enkele kaart en zware games zet ik sli aan via een profiel wat heel snel gaat. Moet zeggen dat ik heel blij ben met sli.

• mitsumark
Visgek82 schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 19:35:
[...]
Wat is de definitie van microstuttering dan? Verschil in tijden tussen frames? Die heb je ook met een enkele kaart (je hoort het zelfs bij films/mediacenters).
Je noemt het pas microstutter als je er echt last van hebt.

Daarnaast moet je mensen er niet op wijzen als ze er geen last van hebben, dat is echt een spoiler.
Je gaat toch ook niet tegen mensen zeggen dat er een krasje op de nieuwe auto zit als ze hem uit zichzelf niet zien 8)7

Of anders gezegd: http://forums.anandtech.c...hp?p=31508893&postcount=2

Ik heb welgeteld bij 1 game microstutter gehad, en dat was binnen de eerste driver update opgelost.

• haarbal
de enige manier waarop ik een spel heel vloeiend krijg is met een 60fps limiter en vsync. werkt ook met sli, een vast ook met crossfire.

helaas heb je dan fikse input lag.

[ Voor 15% gewijzigd door haarbal op 21-04-2012 11:39 ]

Pagina: 1