Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag Tweakers,

ik heb de volgende vraag:

Ik ben van plan de volgende beamer aan te schaffen :http://tweakers.net/price...toma-hd300x.html#tab:info en deze te monteren aan het plafond.

Ik heb een scherm van :
2.44m breed
1.32m lang
het plafond is 2.50

het scherm komt 30 cm onder het plafond,de project word geplaats op 3.3m vanaf het scherm.
maar nu is mijn vraag maakt de hoogte van de beugel waar de beamer aan vast komt uit ?

Ik heb meerdere calculators bekeken en forums doorzocht maar ik kom er niet uit.
dus wie kan mij helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 16:07
Ja. De hoogte maakt uit.
Als je de beamer te hoog plaats moet je het beeld corrigeren met keystone. De beamer zet dat pixels "uit". Niet echt uit, ze zijn zwart. Maar zoals je weet is zwart bij een beamer niet 100% zwart.
Ik zou kijken of je de beamer aan de wand tegenover het scherm kan hangen. Zo kan je mooi een hoogte bepalen. De lens kan zoomen.
Heeft Optoma geen calculator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daan00 schreef op woensdag 18 april 2012 @ 13:09:
Ja. De hoogte maakt uit.
Als je de beamer te hoog plaats moet je het beeld corrigeren met keystone. De beamer zet dat pixels "uit". Niet echt uit, ze zijn zwart. Maar zoals je weet is zwart bij een beamer niet 100% zwart.
Ik zou kijken of je de beamer aan de wand tegenover het scherm kan hangen. Zo kan je mooi een hoogte bepalen. De lens kan zoomen.
Heeft Optoma geen calculator?
het verhaal over keystone had ik gelezen en daar word je idd niet vrolijk van,
de afstand vanaf het scherm word dan 7.5M als ik hem op de andere muur plaats en dat is te ver volgens de optoma calculator:
Minimum: 3.3 Metres
Maximum: 3.96 Metres

De calculator zegt alleen niks over de hoogte en etc,
ook bij andere calculators is dit niet te achter halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 17:25

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Als het goed is, heeft optoma een mooie tekening in de handleiding staan. Daarin staan de juiste afstanden bij een bepaalde projectiehoek en projectiegrootte.

Voor wat betreft hoogte moet je er rekening mee houden, dat de lens op een bepaalde manier in de projector ligt en de bundel schuin projecteert. Zorgt dat de onderkant van de behuizing (daar monteer je `m aan) op ongeveer dezelfde hoogte zit als de bovenkant van het projectievlak. Door de beamer op te hangen, projecteert deze namelijk schuin naar beneden (ik moet het eigenlijk tekenen...)

Neem ook een beugel die je kunt afstellen in hoogte. Dat scheelt altijd iets.

Meestal kom je het beste uit, als je eerst de beamer (semi-vast) plaatst en vervolgens het scherm ophangt. Omgekeerd vraagt teveel geregel/keystone/beugelaanpassingen en gaat ten koste van je resolutie en dat merk je bijna direct bij een HD beamer. Een projectiescherm ophangen is een kwestie van enkele schroeven plaatsen en hoppa... een beamer nog wat verschuiven is vaak een stuk lastiger.

Als jouw scherm 30 cm onder het plafond hangt (begint daar het witte projectiedeel, of is het nog zwart vilt?) dan moet jouw beugel dus niet groter zijn dan ongeveer 25-28 centimeter.

Hang je een beugel op die groter is, bijvoorbeeld 50 cm, dan heb je een probleem met richten en moet je automatisch keystone gaan gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Michael Knight op 18-04-2012 19:56 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 17:04
Op de site staat een handleiding met op pagina 19 een tabel. Ga uit van 110 inch. Daaruit blijkt ook dat je projectie dan de klein wordt op 3,3 meter (dan haal je een breedte van 220 cm ipv 244), maar een klein stukje naar achter zou dat moeten verhelpen.
Deze projector heeft echter geen lens shift, dat zou plaatsing veel makkelijker maken (en maakt het doorverkopen meestal ook wat makkelijker). Ook zou je even moeten checken of je geen last krijgt van regenboog effecten, iets dat vaker voorkomt bij DLP projectoren (per persoon en lichtsterkte verschillend).

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Michael Knight schreef op woensdag 18 april 2012 @ 19:54:
Als het goed is, heeft optoma een mooie tekening in de handleiding staan. Daarin staan de juiste afstanden bij een bepaalde projectiehoek en projectiegrootte.

Voor wat betreft hoogte moet je er rekening mee houden, dat de lens op een bepaalde manier in de projector ligt en de bundel schuin projecteert. Zorgt dat de onderkant van de behuizing (daar monteer je `m aan) op ongeveer dezelfde hoogte zit als de bovenkant van het projectievlak. Door de beamer op te hangen, projecteert deze namelijk schuin naar beneden (ik moet het eigenlijk tekenen...)

Neem ook een beugel die je kunt afstellen in hoogte. Dat scheelt altijd iets.

Meestal kom je het beste uit, als je eerst de beamer (semi-vast) plaatst en vervolgens het scherm ophangt. Omgekeerd vraagt teveel geregel/keystone/beugelaanpassingen en gaat ten koste van je resolutie en dat merk je bijna direct bij een HD beamer. Een projectiescherm ophangen is een kwestie van enkele schroeven plaatsen en hoppa... een beamer nog wat verschuiven is vaak een stuk lastiger.

Als jouw scherm 30 cm onder het plafond hangt (begint daar het witte projectiedeel, of is het nog zwart vilt?) dan moet jouw beugel dus niet groter zijn dan ongeveer 25-28 centimeter.

Hang je een beugel op die groter is, bijvoorbeeld 50 cm, dan heb je een probleem met richten en moet je automatisch keystone gaan gebruiken.
Bedankt voor je reactie,
eindelijk meer duidelijkheid over het plaatsen nu gaat het helemaal lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:35

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik heb ongeveer dezelfde situatie als jij hier schetst, maar dan zonder scherm (mijn muur is voor nu voldoende). Ik heb de beamer aan een 20CM beugel hangen, inclusief plafondplaat en ophangmechaniek van de beugel hangt de bovenkant van mijn beamer ongeveer 26Cm van het plafond af.

Dat projecteert prima, want mijn beamer heeft lens shift. Die staat bijna maximaal naar beneden, en dan heb ik een mooi rechthoekig projectievlak. Hou er dus even rekening mee, het zou zonde zijn om tot de conclusie te komen dat het allemaal net niet lekker ingesteld is.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pixeltje schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:48:
Ik heb ongeveer dezelfde situatie als jij hier schetst, maar dan zonder scherm (mijn muur is voor nu voldoende). Ik heb de beamer aan een 20CM beugel hangen, inclusief plafondplaat en ophangmechaniek van de beugel hangt de bovenkant van mijn beamer ongeveer 26Cm van het plafond af.

Dat projecteert prima, want mijn beamer heeft lens shift. Die staat bijna maximaal naar beneden, en dan heb ik een mooi rechthoekig projectievlak. Hou er dus even rekening mee, het zou zonde zijn om tot de conclusie te komen dat het allemaal net niet lekker ingesteld is.
Maar vanaf welke hoogte begint jou projectie ?
want als ik het scherm op 20cm vanaf het plafond hang,
en de beamer op de zelfde hoogte dan moet dat toch geen problemen geven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

JIj hebt geen lens shift, dus zijn ophangsituatie is niet vergelijkbaar met die van jou. Met Lens shift kun je heel veel compenseren als je niet op de juiste hoogte / juistehoek hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:35

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 13:36:
[...]

Maar vanaf welke hoogte begint jou projectie ?
want als ik het scherm op 20cm vanaf het plafond hang,
en de beamer op de zelfde hoogte dan moet dat toch geen problemen geven ?
Mijn scherm begint ongeveer 20-25 cm onder het plafond. Moet ook wel zo hoog want er staat onder het "scherm" een kastje met wat meuk. Maar wat ik dus aan wilde geven; bij mij werkt het prima omdat ik lens shift heb, jou beamer heeft dat niet en dus kun je weleens in de problemen komen. Dan zul je dus alsnog keystone e.d. toe moeten passen, wat ten koste gaat van de kwaliteit.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zucht dit maakt de keuze alleen maar moeilijker haha.
De Optoma heeft 3d dat is een leuke feature.

De Epson TW3200 heeft Lens Shift,Hoger Contrast,LCD.
maar geen 3d de duurdere versies van epson met 3d hebben weer geen lensshift.

Meerdere mensen hebben mij al aangegeven dat als ik de beamer op de zelf hoogte hang,
als waar het witte gedeelte van het projectie begint het geen probleem mag zijn.
Maar dat is dus 25 cm vanaf het plafond dat zou betekenen dat ik de beamer op 25cm moet hebben.

Ik ben inmiddels als een tijdje aan het zoeken naar een beamer onder de 1000 euro,
met Lens Shift maar kan alleen de TW-3200 van Epson vinden.
Het lensshift geeft mij zelf ook een veilig aanschaf gevoel.

mocht er iemand nog een goede beamer weten met de features als de Epson of Optoma dan hoor ik het graag.

en dat keystone zouden ze echt moeten verbieden haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Zit in een beetje zelfde situatie, wil topic niet kapen

Hoe zit het met grootte van je beeld? Scherm zit op 3.3m afstand van de beamer.
Als je bijvoorbeeld de TW3200 ophangt, hoe groot is je geprojecteerd beeld dan?
Gezocht en gevonden:
http://www.projectorcentr...ection-calculator-pro.htm
Breedte is dan 181cm, diagonaal 207cm, hoogte 102cm.
Dit is het dan?
Als je kamer 2.44m breed is, dan wil ik ook zo breed mogelijk beeld, Martijn1922 wat jij?

(maximale afstand bij ons 3.1m en de kamer is 3.1m breed, en wil dus zo groot mogelijk beeld)

[ Voor 8% gewijzigd door DeBaroN op 23-04-2012 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 17:54
heb je de Epson TW480 wel eens bekeken? Weliswaar 720p, maar toch...

Ik heb namelijk een TW450 en dat is echt een prima apparaat. Daarmee projecteer ik 2.50x1.40 op 3.5 meter. Beamer hangt aan het plafond (op zijn kop natuurlijk).

Hier op de zaak hangt een 1080p beamer (Sharp geloof ik) maar vind het kwaliteitsverschil niet zo groot. Zou er geen 500 euro voor over hebben, dat is zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Ja, ik en misschien Martijn1922 ook, zouden naar een short-throw moeten gaan. En inderdaad geen 1080p...

BenQ W710ST: http://www.projectorcentr...ection-calculator-pro.htm
tot 4.1m breed op 3.1m afstand.

[ Voor 37% gewijzigd door DeBaroN op 23-04-2012 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 17:54
hoe is je zit-stuatie precies?

ik zit namelijk op ongeveer 3,5 meter en het beeld is 2,5 meter breed.. dat is al wel vrij groot hoor (hoeft ook niet groter van mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Zit-situatie is in bed...
Kamer = 3.1m breed, afstand beamer - scherm zal 3.15m zijn.
Beamer komt aan het plafond. Hoogte plafond = 2.80m, beamer zal een stukje daaronder komen te hangen.
Scherm zal voor een grote kastenwand uit het plafond komen.
(alles moet nog gerealiseerd worden, zijn aan het bouwen)

[ Voor 10% gewijzigd door DeBaroN op 24-04-2012 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Epson heeft trouwens een perfect projectie-chart in z`n boekjes staan. Dat heb ik ook gebruikt en klopt op de centimeter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Michael Knight schreef op woensdag 25 april 2012 @ 01:06:
Epson heeft trouwens een perfect projectie-chart in z`n boekjes staan. Dat heb ik ook gebruikt en klopt op de centimeter. :)
Ik probeer het met deze:
http://support.epson-euro...hrowDistanceCalculatorNL/

met de TW3200 kom ik uit op een beeld van 103inch, 228cmx129cm.

Maar goed dat er lens-shift op zit, anders mis 26cm bovenaan...

[ Voor 40% gewijzigd door DeBaroN op 25-04-2012 09:43 ]

Pagina: 1