Weet iemand een goede raid recovery tool?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iedjie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-05-2024
hoi allen,

ik heb 4 samsung f3 1TB schijven in raid 0 (Intel RST) voor video opslag. (En nog een SSD voor win7) Opeens zag windows de "schijf" niet meer. Opnieuw opgestart en CTRL-i ingetoetst. Toen bleek 1 disk op non-raid te staan.
Toen heb ik, na flink gegoogled te hebben, alle disks uit de raid configuratie gehaald en opnieuw raid geconfigureerd, exact hetzelfde als de eerste keer. Intel RST ziet alle schijven weer maar Windows niet want die wil in schijfbeheer de "schijf" initialiseren. Volgens mij raak ik dan al mijn data kwijt.

Dus heb ik met Testdisk geprobeerd de juiste partitie tabel terug te schrijven maar die ziet maar 3 partities. Toen wilde ik nog een deepsearch doen maar bleek Testdisk opeens weer bij af te zijn en kon ik weer opnieuw gaan analyseren! Dat duurt zo'n 7 uur dus nu wil ik eens een ander raid recovery programma proberen.

Wie weet een gratis programma om de juiste partitie tabel weer terug te schrijven zodat ik mijn data behoudt?

Thanks ahead!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Formateren en data van je backup herstellen? Neem aan dat je met een 4 disk RAID0 configuratie wel een backup hebt?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Thematopic: Datarecovery eens door.
Je had met RAID reconstructor een image kunnen maken en daarop gaan recoveren, al weet ik niet of dat nu nog mogelijk is, nu je dingen naar die schijf aan het schrijven bent geweest.

Ik weet ook niet precies in hoeverre een volume te benaderen is als je je SSD niet als cachedisk gebruikt (waarom zou je dat overigens doen op een RAID0 array die je gebruikt voor video-opslag?) als je de array weer opnieuw probeert aan te maken.

Ik denk dat Tsurany het beste antwoord heeft, backup terugzetten zal echt de snelste optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:52
offtopic; Het lijkt wel zonnevlam seizoen, met al die stervende hardeschijven laatste tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iedjie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-05-2024
@slaakwortel; mijn schijf is nog perfect in orde. Waarschijnlijk heb ik door geklooi in de bios de raid configuratie om zeep geholpen.

@tsurany; al het videomateriaal staat nog op een andere schijf en kan ik zo overpompen. Dan opnieuw de effecten renderen op mijn tijdlijn en de film is er weer.
Maar ik heb voor t eerst een raid configuratie en probeer t allemaal een beetje te snappen en er wat mee te experimenteren. Als er vaker een schijf uitvalt stap ik misschien wel over op raid 5, maar voor hetzelfde geld is er een programma wat binnen afzienbare tijd de raid 0 configuratie weer kan herstellen, wat in mijn ogen net zo makkelijk is.
Al het videomateriaal, graphics en audio staat sowieso altijd nog op een andere schijf en kan in geval van ernstige nood altijd met een batch-import teruggezet worden.

@terw_dan; zal ik morgen eens doornemen dat topic. Verder heb ik nog niet naar de betreffende disk geschreven, alleen nog maar van gelezen. Alhoewel... toen ik de raid configuratie opnieuw maakte is er door de Intel controller waarschijnlijk wel wat naar geschreven, maar dan alleen naar de MBR, de data staat er volgens mij nog allemaal netjes op.

Op deze site kwam ik op t idee om het eens met Testdisk te proberen,
http://www.overclock.net/...aid-non-member-disk-error

Meerdere mensen aldaar kregen succesvol hun raid 0 configuratie terug.

Voor nu; ik heb Testdisk maar weer aangezet, ga nu toch slapen...

En de vraag blijft; mocht iemand een ander (raid 0) recovery programma kennen, please let me know.

Dank voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zodra je dingen gaat schrijven naar de schijf (al is het maar een nieuwe partitietabel oid), dan kan het al fout gaan. Ik zou er in elk geval niets meer naar toe schrijven, al is het maar om te voorkomen dat je daarmee je data definitief verloren laat gaan.
Pagina: 1