Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Beste tweakers!

Ik ben van plan om een e-reader aan te schaffen. Nadat mijn longlist is verkort tot een shortlist van 2 kandidaten kan ik geen keuze maken.

De kandidaten zijn;
  • Sony PRS-T1
  • Kindle (versie maakt niet zo veel uit - neig naar 4)
Waarom twijfel ik?

Ik wil zowel epub(bol.com) boeken als azw(amazon) boeken lezen op de E-reader.
De Sony ondersteunt epub maar geen azw, en de Kindle ondersteunt azw (en mobi) maar geen epub.

Ik weet dat je met calibre boeken kan converteren van epub naar mobi en andersom, maar blijft de kwaliteit wel net zo goed als native? Daar heb ik geen antwoord op kunnen vinden, dus misschien heeft iemand ervaring?

Met de Kindle kan je direct boeken aanschaffen via de Kindle (geloof ik) en met de Sony niet (helaas).

Qua uiterlijk heb ik liever een mat behuizing(kindle) dan glimmend(randen van de sony).

Voor zover ik weet heeft de Sony een ingebouwde vertaler, wat zeer handig blijkt te zijn, de kindle mist deze optie(?).

Daarnaast lees ik dat er problemen zijn met bepaalde PDF bestanden op de sony, maar dat zou ook aan hidden information kunnen liggen binnen een PDF, en daarnaast zal er toch wel een fix uitkomen, mocht het een echt probleem zijn?

Prijsverschil is niet zo belangrijk in het maken van de keuze.

Alvast bedankt!

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 21:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik heb zelf een Kindle Touch en ben er erg tevreden mee. Het klopt dat hij native geen epub kan laten zien, maar de .mobi's die Calibre ervan maakt zijn prima in orde. Zelfs met plaatjes ertussen geen probleem. Hou er wel rekening mee dat een boek converteren best wat tijd kan kosten afhankelijk van hoe oud je pc is, en dat Calibre gewoon je hele CPU vol trekt als je hem de kans geeft. :P

Met de Kindle kun je inderdaad direct spul van Amazon kopen, maar dat heb ik met uitzondering van een gift die ik gekregen heb niet uitgeprobeerd. Die ene keer ging wel lekker soepel. Gekocht via de pc, en even later stond hij op de Kindle (die op dat moment aan wifi hing).

Kindle heeft inderdaad geen vertaaloptie, maar tegelijkertijd vraag ik me af waar dat überhaupt handig voor is als je een boek leest..

PDF's en e-readers zijn eigenlijk bijna altijd een ramp trouwens, omdat PDF te veel probeert om zijn eigen pagina's aan te houden in plaats van de reader te laten kiezen. Zeker multicolumn-spul is niet fijn. Maar dat geldt dus voor elke e-reader die ik ken. :)

Overigens zou ik zelf (obviously) voor de Kindle Touch gaan, niet voor de Kindle 4. Specs zijn vrijwel gelijk afgezien van het touchscreen, en dat toetsenbord is een uitkomst als je een keer wat moet tikken/zoeken. Mooi compromis tussen een normale Kindle en een Kindle met irritant hardwaretoetsenbord. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Over de PRS-T1 vs Kindle is zelfs een compleet topic, zie: E-readers vergelijken: Kindle versus Sony PRS-T1

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online
NMe schreef op maandag 16 april 2012 @ 14:48:
Ik heb zelf een Kindle Touch en ben er erg tevreden mee. Het klopt dat hij native geen epub kan laten zien, maar de .mobi's die Calibre ervan maakt zijn prima in orde. Zelfs met plaatjes ertussen geen probleem. Hou er wel rekening mee dat een boek converteren best wat tijd kan kosten afhankelijk van hoe oud je pc is, en dat Calibre gewoon je hele CPU vol trekt als je hem de kans geeft. :P

Met de Kindle kun je inderdaad direct spul van Amazon kopen, maar dat heb ik met uitzondering van een gift die ik gekregen heb niet uitgeprobeerd. Die ene keer ging wel lekker soepel. Gekocht via de pc, en even later stond hij op de Kindle (die op dat moment aan wifi hing).

Kindle heeft inderdaad geen vertaaloptie, maar tegelijkertijd vraag ik me af waar dat überhaupt handig voor is als je een boek leest..

PDF's en e-readers zijn eigenlijk bijna altijd een ramp trouwens, omdat PDF te veel probeert om zijn eigen pagina's aan te houden in plaats van de reader te laten kiezen. Zeker multicolumn-spul is niet fijn. Maar dat geldt dus voor elke e-reader die ik ken. :)

Overigens zou ik zelf (obviously) voor de Kindle Touch gaan, niet voor de Kindle 4. Specs zijn vrijwel gelijk afgezien van het touchscreen, en dat toetsenbord is een uitkomst als je een keer wat moet tikken/zoeken. Mooi compromis tussen een normale Kindle en een Kindle met irritant hardwaretoetsenbord. :P
Aha! je maakt het wel moeilijker voor mij =) PDF's lezen doe ik regelmatig..
Ik denk dat de vertaaltoptie wel een toegevoegde waarde heeft - indien het natuurlijk ook goed werkt.

Ik heb wel een snel machine, maar misschien is calibre toch een zuiperd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online
Jep dat klopt, kheb alleen geen antwoorden kunnen vinden op mijn vragen :) Toen zag ik een aankoopadviesforum..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390749

Ik heb zelf een Sony 650 en een T-1; aanschaffen van ePub heb ik maar 1 keer gedaan, da's door DRM te veel gedoe - ePub format is daarentegen HET format dat "aangeboden" wordt - mede door het ontbreken van ePub heb ik destijds niet verder naar de Kindle gekeken. Beide Sony e-readers zijn aanraders - ik heb destijds de T1`gekocht omdat mijn vrouw ook een ereader wilde, en die kreeg toen mijn 650 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390749

http://www.v3.co.uk/v3-uk...i-prs-t1-head-head-review voor een (engels0-talig) vergelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

styx1 schreef op maandag 16 april 2012 @ 14:41:
Ik weet dat je met calibre boeken kan converteren van epub naar mobi en andersom, maar blijft de kwaliteit wel net zo goed als native? Daar heb ik geen antwoord op kunnen vinden, dus misschien heeft iemand ervaring?
Veel ervaring mee. Voor lezen blijft de kwaliteit hetzelfde. Wel is soms iets heel kleins iets anders, maar daarover vallen alleen echte puristen die ook bijv. vallen over fouten in gekochte boeken (bijv. een spatie teveel ergens op pagina 400).

Ik converteer veel epub naar mobi en altijd uitstekend. Nooit problemen ermee. Ja kan het trouwens nu al zelf proberen door gewoon calibre te installeren en die conversie te doen en beide documenten naast elkaar te openen.

De Kindle heeft geen vertaalwoordenboek, maar het Amerikaanse en het Engelse woordenboek zijn heel heel goed. Zo goed zelfs dat ik er soms verbaasd over ben. Lees ik een thriller en dan is er een plaatsnaam die ik niet ken, zoek je eenvoudig en snel de betekenis op, krijg je zelfs een stuk geschiedenis van die regio te lezen 8)7 , bedenk wel dat het vertaalwoordenboek van de Sony wat spartaanser is. Dat is niet toegesplits op bijv. Amerika of Engeland en bevat niet supersuperveel woorden zoals een Engels - Engels woordenboek wel heeft. Het is meer een pocketuitvoering zeg maar van een dik woordenboek.

Ik lees al jaren met een ereader en de Kindle vind ik fijner dan de Sony, maar mijn vrouw wil liever weer de Sony... dus tja... de Kindle is in iedergeval goedkoper :P

PDF's zijn niet fijn op beide readers, dan heb je meer aan een Ipad (net als het lezen van strips).

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2012 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09
Kan Calibre een bol.com ebook omzetten naar iets wat de Kindle pruimt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 21:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bol.com zegt dat ze epub en PDF gebruiken, dus dat zou wel moeten kunnen ja. Geen praktijkervaring mee though. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeef schreef op maandag 16 april 2012 @ 19:25:
Kan Calibre een bol.com ebook omzetten naar iets wat de Kindle pruimt?
ja, maar je zit wel met drm, die moet er eerst af. Maar is eenvoudig. Handiger is het trouwens vaak om het boek gewoon te downloaden.

Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat je geen boeken moet kopen, verre van zelfs. Maar ik heb zelf een tijd een bebook one ereader gehad (epub lezer zeg maar) en kocht mobi boeken bij Amazon en haalde de drm eraf en converteerde ze naar epub. Dit omdat de mobi boeken goedkoper waren dan de epub boeken. Bizar natuurlijk ,maar dat is een heel andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online
Zo te zien is er geen echte winner - maar als we er van uit gaan de epub de formaat is - lichter beter is - vertaalwoordenboek(was het maar gekoppeld aan de google vertaler) een pluspunt kan zijn - dan lijkt het toch dat de Sony een betere keus is voor mij. Enigste minpunt wat ik uit de reacties kan halen is dat de Sony ietsjes duurder is. Misschien biedt een PDF editor wel uitkomst voor de snelheid en leesbaarheid. Iig bedankt voor de reacties tot nu toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2012 @ 22:27:
[...]

ja, maar je zit wel met drm, die moet er eerst af. Maar is eenvoudig. Handiger is het trouwens vaak om het boek gewoon te downloaden.

Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat je geen boeken moet kopen, verre van zelfs. Maar ik heb zelf een tijd een bebook one ereader gehad (epub lezer zeg maar) en kocht mobi boeken bij Amazon en haalde de drm eraf en converteerde ze naar epub. Dit omdat de mobi boeken goedkoper waren dan de epub boeken. Bizar natuurlijk ,maar dat is een heel andere discussie.
Ik heb alle ebooks in mijn bezit gedownloadkocht via eReader.com, Bol.com & Amazon omdat ik van mening ben dat de ateur beloond moet worden zoor zijn/haar inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc68
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:50
Heb de laatste non touch kindle en vindt het een erg fijn apparaat. Koop de boeken bij bol en zet met behulp van calibre en haar plugins zonder enige moeite om naar mobi formaat. Vindt het mailen van je boek vanuit de amazon cloud gekoppleld aan je account, naar je device briljant. Ook de kindle app voor mijn iphone en ipad werken prima. Alles wordt gesyncd zodat je op je device altijd verder kan lezen waar je was. De kindle is een mooi, licht en degelijk apparaat wat erg geschikt
 Is voor zijn taak. De sony ken ik niet zo goed, maar vond ik vooral te duur tov de kindle. Zou zoweer een kindle aanschaffen ( die overigens razendsnel uit de usa bezorgd werd)

marc68

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb de wat oudere sony en ik vind de vertaal optie wel erg handig. Mag graag ook Engelse boeken lezen, mijn Engels is zeker niet slecht maar af en toe kom je toch woorden tegen die lastig zijn. Even een dubbelklik en je weet het (als het woord in het woordenboek staat).

Sowieso zou ik voor een epub apparaat gaan, toch een beetje de standaard. Wordt veel in aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd_Lastig schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 05:21:
Sowieso zou ik voor een epub apparaat gaan, toch een beetje de standaard. Wordt veel in aangeboden.
Dat is gewoon onzin. In Nederland is het de standaard, buiten Nederland niet. En epub is gewoon een minder goed formaat dan bijvoorbeeld mobi.
styx1 schreef op maandag 16 april 2012 @ 23:00:
Misschien biedt een PDF editor wel uitkomst voor de snelheid en leesbaarheid. Iig bedankt voor de reacties tot nu toe :)
Nee, pdf's lezen of omzetten is gewoon gerotzooi. Je moet geen pdf's willen omzetten naar epub of mobi of ze willen lezen op een ereader met e-inkt. Werkt gewoon niet lekker. Enige reader waarop het wel goed werkt is de A4 reader van Amazon en die is erg prijzig.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2012 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 13:29:
[...]

Dat is gewoon onzin. In Nederland is het de standaard, buiten Nederland niet. En epub is gewoon een minder goed formaat dan bijvoorbeeld mobi.

[...]

Nee, pdf's lezen of omzetten is gewoon gerotzooi. Je moet geen pdf's willen omzetten naar epub of mobi of ze willen lezen op een ereader met e-inkt. Werkt gewoon niet lekker. Enige reader waarop het wel goed werkt is de A4 reader van Amazon en die is erg prijzig.
Ik wou net de reader bestellen, d8 ik kijk nog even in het topic =) argh.. toch denk ik dat het de Sony wordt.
Waarom is epub een minder goed formaat dan mobi?

Ik wil ook geen PDF's omzetten - ik wil PDF's aanpassen, zoals hidden info etc zodat het dan misschien wel beter wordt qua snelheid.

Pagina: 1