• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-03 16:21
Vermoedelijk zijn er meer tweakers die zowel de sony PRS-T1 als de Kindle Touch overwegen. Als ik beiden naast elkaar leg, zie ik onderstaande plus en min punten ten opzichte van elkaar.

Het rijtje is van zwaar wegend naar niet zwaarwegend gesorteerd. Verderop worden enkele onderdelen verder toegelicht, zodat in het overzicht korte teksten kunnen volstaan.

Kindle touchSony PRS-T1
-voorlopig niet leverbaar in NL+ Begin oktober leverbaar in NL
-MicroSD kaartlezer niet beschikbaar (geheugen is niet uitbreidbaar)+ MicroSD kaartlezer beschikbaar (geheugen is uitbreidbaar tot 32 gig
+accuduur tot 2 maand volgens fabrikant (iedere fabrikant bekijkt dit anders)- Accuduur tot 1 maand volgens fabrikant (iedere fabrikant bekijkt dit anders)
+Online opslag inbegrepen (alleen voor Amazon boeken).?Het is nog niet bekend of sony online opslag aanbied
+Werkelijk aantal pageturns: onbekend+Werkelijk aantal pageturns: onbekend
-bladeren en navigatie alleen m.b.v. touchsceen+bladeren en navigatie m.b.v. touchsceen of knoppen of stylus
+Bladeren geeft om de 4 pagina's een scherm refresh (vertraging)+Bladeren geeft iedere pagina een scherm refresh (vertraging) *video review 1
- stylus niet inbegrepen (software is hier mogelijk ook niet geschikt voor)+stylus inbegrepen (voor aantekeningen, krabbels, etc. software ondersteund dit; waarde = 15 euro)
-Verlichting op hoes is beperk te positioneren.+Verlichting op hoes is vrij te positioneren
+verlichtingsaccessoire gebruikt batterij van kindle+verlichtingsaccessoire gebruikt eigen accu/batterij (totaal gewicht blijft lager dan de kindle)
?pinch to zoom beschikbaarheid is onbekend+pinch to zoom beschikbaar
+Woordenboek beschikbaar+woordenboek beschikbaar
+prijs is duidelijk minder dan de Sony-prijs is hoger dan de kindle
-leest geen epub (automatisch om te zetten m.b.v. calliber, daarom niet zwaarwegend) + leest epub
+behuizing heeft weinig contrast met e-ink achtergrond-behuizing heeft iets meer contrast met e-ink achtergrond (de witte uitvoering heeft dit het minst erg).
-meer geheugen dan sony (maar niet uitbreidbaar middels MicroSD)-minder geheugen dan kindle (maar meer dan voldoende en nog uitbreidbaar ook)
-gewicht is iets hoger (maar ook extreem licht)+gewicht is zelfs duidelijk minder dan de kindle
+behuizing omvang is minimaal (geen significant verschil)+behuizing omvang is minimaal (geen significant verschil)
-in 1 kleur (maar wel modern en E-ink neutraal)+leverbaar in verschillende kleuren

Analyse van enkele verschillen

Accu van de covers met verlichting
De cover van de Kindle haalt zijn voeding uit de Kindle zelf, hierdoor zal de accu eerder leeg zijn. Het voordeel is dat je alleen Kindle hoeft op te laden. Daarnaast heeft de kindle twee maal zoveel (Accu) lading als de Sony, dus snel zul je niet zonder lading zittten. De sony gebruikt een apart batterijtje dat niet de accu van de reader opgebruikt. Deze aaa batterij kun je overal krijgen en is uiteraard ook in oplaadbare te koop (mocht je ze al niet hebben). Door het extra batterijtje neemt het gewicht van de cover wel toe, maar de sony met cover blijft lichter dan de kindle met cover, dus dit is geen belemmering. Beiden zijn goede oplossingen en vermoedelijk wordt er led verlichting gebruikt. Led verlichting verbruikt zo weinig energie dat het bijna lijkt dat je eindeloos verlichting kunt hebben van een accu of batterij.

microsd kaartlezer
Het uitbreiden van het geheugen is nuttig als je extreem veel boeken mee wilt hebben of veel boeken gebruikt met plaatsjes, zoals technische boeken (plaatjes nemen veel opslag ruimte).. Beide readers spelen MP3’s af, dan is de sd reader die alleen bij de sony zit een duidelijk voordeel.

Bedieningsmogelijkheden
Beide readers bieden navigatie via de touchscreen. Echter heeft de sony als voordeel dat je deze kunt bedienen met de knoppen en stylus. Het kunnen navigeren zonder touchscreen is handig voor veel voorkomende acties. Tevens voorkomt het navigeren via de knoppen dat het scherm vies of beschadigd raakt als je op het strand zit, in de garage, iets vettigs eet, etc.

Accu capaciteit
Bij de sony moet waarschijnlijk om de paar dagen bij intensief gebruik opgeladen worden. Vooral de grotere accuduur geeft de kindle meer het boekvervangend karakter, welke vermoedelijk zeer weinig laadmomenten nodig heeft.

Prijs
De kindle is prijs-technisch erg interessant, mogelijk zelfs 33% goedkoper (50 euro).

Cloud dienst
Amazon stelt gratis een Cloud beschikbaar (online opslag van al je amazon boeken). Het niet kunnen uitbreiden van het geheugen is daarom minder spannend als je alleen boeken koopt via amazon. Voor boeken van andere leveranciers of MP3's kun je deze kindle cloud niet gebruiken.
Het is nog niet bekend of sony online opslag aanbied

Gebruiksvriendelijkheid
Gebruiksvriendelijkheid is weinig over te zeggen. Zoals Cyleo verderop in deze thread opmerkt heeft sony meer ervaring met touchscreens bij E-readers en telefoons, maar Amazon's budget is waarschijnlijk groter.

Kleur van de behuizing
Bij de sony kan gekozen worden uit drie kleuren, namelijk wit, zwart en rood. Dit zijn alle drie erg trendy kleuren, die passen bij de kleuren van moderne mobieltjes. Een mogelijk probleem met deze varianten is dat ze alle drie in hoogglans geleverd worden, dit verhoogt de kans op reflecties tijdens het lezen. Mogelijk dat vingerafdrukken beter te zien zijn op hoogglans, zie ook videoreview , na 10 sec.

De kindle is leverbaar in 1 kleur, maar oogt fris en modern. Deze geeft vermoedelijk minder reflecties dan de sony kleuren.
De kleur van het e-ink en de kleur van de behuizing van de sony behuizingen verschillen meer van elkaar dan bij de Kindle. Door deze verschillen trekt de behuizing meer aandacht dan noodzakelijk bij het lezen. Juist bij het langdurig lezen is een rustig en neutraal opervlakte belangrijk.

Roddels
Er wordt gezegd dat de Sony reader als besturingssysteem android gebruikt met een zwaar aangepast skin. Mits waar, dan komen hiermee veel mogelijkheden beschikbaar. Afgaand op de video's zou dit best een waar kunnen zijn, zowel de fysieke knoppen als de menu structuren lijken inderdaad op die van android.

Suggesties?
Iemand nog overwegingen die ik mis in het ruitje? Valt er al bijvoorbeeld al iets te zeggen over:
Een eventuele Webbrowser
Gebruiksvriendelijkheid
beschikbare functies
Coverart
Etc?

Reviews
  1. Engadget review van de Kindle (no touch)
  2. Franstalige review v.d. Sony PRS-T1 (Tevens goede closeup foto's)
video reviews
  1. Sony PRS-T1 (zwart) review en vergelijking met Kindle no touch [ENG]
  2. Amazon kindle 4 no touch
  3. Sony PRS-T1 (zwart) review
  4. More Extensive Review of Sony PRS T1
    glimmende behuizing=00:50, Stylus uiterlijk=03:00, kindle naast de sony=03:40
  5. Taking your new Sony Reader on holiday
  6. How to change Fonts and Font sizes on your Sony Reader

[Voor 124% gewijzigd door 2green op 07-10-2011 20:01]

• zetmolm
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:45
Alle meldingen over accuduur die van de leveranciers zelf komen zou ik met een flinke dosis zout nemen. Het feit dat voor de Kindle een langere duur wordt genoemd betekent niet noodzakelijkerwijs dat de Kindle-accu ook langer meegaat dan die van Sony. Dat zal moeten blijken als de apparaten er echt zijn.

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:14
Het gaat vooral om de pageturns, die accuduur in maanden zegt niet zoveel. Gebruiksvriendelijkheid is weinig over te zeggen. Sony heeft wel meer ervaring met touchscreens met e-readers, maar Amazon's budget is waarschijnlijk behoorlijk.

Cover zou voor mij niet erg zwaarwegend zijn eigenlijk, maar het wordt waarschijnlijk gewoon wachten op de reviews ;)

Anoniem: 296131

De Kindle heeft een gratis Cloud backup functie. De hoeveelheid geheugen is daarom niet echt spannend meer als je helemaal gratis een ongelimiteerde hoeveelheid GB in de Cloud krijgt. Dat zijn heel wat micro SD-kaartjes. :P

En nooit meer de kans je boeken onbedoeld kwijt te raken is ook niet verkeerd.
Anoniem: 296131 schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 18:51:
De Kindle heeft een gratis Cloud backup functie. De hoeveelheid geheugen is daarom niet echt spannend meer als je helemaal gratis een ongelimiteerde hoeveelheid GB in de Cloud krijgt. Dat zijn heel wat micro SD-kaartjes. :P

In een voordeel zit ook een nadeel, in diverse gevallen is het al eens gebeurd dat "in de Cloud" per ongeluk gewist werd, en het is ook te hacken, voordeel van SD kaartjes is dat je je collectie kunt verdelen over meerdere kaartjes, heb je geen bereik,dan kun je ook niet bij je Cloud.
Wat ik ook mis is een voordeel/nadeel analyse van aparte voeding van de verlichting in de cover.
Als je de voeding van de verlichting uit de reader haalt,gaat deze opeens aanmerkelijk minder lang mee.
Gebruik je een apart batterijtje dan belast je je accu niet,en die aaa batterij kun je overal krijgen,of je neemt er 2 mee.

En wat bedoel je precies met:
behuizing heeft iets meer contrast met e-ink achtergrond (de zilver uitvoering heeft dit het minst erg).
Ik snap de zin niet helemaal ( ik heb 2 zwarte besteld)

[Voor 8% gewijzigd door Nick39 op 30-09-2011 22:44]

Nick39 schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 20:08:
[...]

In een voordeel zit ook een nadeel, in diverse gevallen is het al eens gebeurd dat "in de Cloud" per ongeluk gewist werd, en het is ook te hacken, voordeel van SD kaartjes is dat je je collectie kunt verdelen over meerdere kaartjes, heb je geen bereik,dan kun je ook niet bij je Cloud.
Wat ik ook mis is een voordeel/nadeel analyse van aparte voeding van de verlichting in de cover.
Als je de voeding van de verlichting uit de reader haalt,gaat deze opeens aanmerkelijk minder lang mee.
Gebruik je een apart batterijtje dan belast je je accu niet,en die aaa batterij kun je overal krijgen,of je neemt er 2 mee.
De Cloud is de toekomst. Binnenkort komt ook Apple volledig met de iCloud, geef het een jaar en dan weten we niet meer beter. Reken maar dat ze die clouds goed beschermen, daar is immers hun hele verdienmodel op gebaseerd. En na al de heisa na het wissen van het boek 1984 door Amazon zal dat niet snel meer gaan gebeuren. Amazon is diep door het stof gegaan. Je krijgt nu een beleefd mailtje van Amazon of je akkoord wilt gaan dat jouw versie van boek X vervangen mag worden door een nieuwe versie. Reageer je niet, dan wordt er niets vervangen. Prima zo.

Het led-lampje van de Kindle cover verbruikt hier bar weinig, ik merk het verschil nauwelijks op de opgegeven 2 maanden batterijduur. Ondertussen heeft de Kindle dan altijd wel eens aan de USB gehangen, totaal leeg komt de batterij dan ook nooit. Ideale oplossing, geen gedoe met losse lampjes en batterijen meer.

• 2green
zetmolm schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 15:51:
Alle meldingen over accuduur die van de leveranciers zelf komen zou ik met een flinke dosis zout nemen. Het feit dat voor de Kindle een langere duur wordt genoemd betekent niet noodzakelijkerwijs dat de Kindle-accu ook langer meegaat dan die van Sony. Dat zal moeten blijken als de apparaten er echt zijn.
Goed punt, heb dit toegelicht in het overzicht.
Cyleo schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 17:39:
Het gaat vooral om de pageturns, die accuduur in maanden zegt niet zoveel. Gebruiksvriendelijkheid is weinig over te zeggen. Sony heeft wel meer ervaring met touchscreens met e-readers, maar Amazon's budget is waarschijnlijk behoorlijk.

Cover zou voor mij niet erg zwaarwegend zijn eigenlijk, maar het wordt waarschijnlijk gewoon wachten op de reviews ;)
Mooie aanvulling voor het overzicht. Het aantal pageturns is toegevoegd als extra veld en je opmerking betrevende gebruiks vriendelijkheid onderin toegevoegd. De cover is waarschijnlijk niet voor iedereen even belangrijk inderdaad. In mijn geval is het de enige manier om in bed te kunnen lezen zonder een normaal gesproken lief blondje te laten veranderen in iets :X...
Anoniem: 296131 schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 18:51:

De Cloud van Amazon is inderdaad een groot voordeel, zal het opnemen in het overzicht. Heb het nog even opgezocht, maar let er wel op dat dit alleen geldt voor via amazon aangeschafte boeken. Boeken van andere leveranciers moet je dus nog steeds zelf backuppen. Verder mag je, zonder dat dit expliciet op de site vermeld staat, ook geen MP3 in de kindle cloud plaatsen.

[Voor 71% gewijzigd door 2green op 01-10-2011 09:53]

• 2green
Nick39 schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 20:08:
[...]

Hoopte al dat dat niemand opviel... een beetje ict'er is lui van aard, maar doet ook aan hergebruik, dus maak ik dankbaar gebruik van jouw tekst met wat nuancering :P

Thanks
En wat bedoel je precies met:
behuizing heeft iets meer contrast met e-ink achtergrond (de zilver uitvoering heeft dit het minst erg).
Ik snap de zin niet helemaal ( ik heb 2 zwarte besteld)
De kindle van amazon heeft een kleur die behoorlijk goed aansluit bij de kleur van het e-ink. Hierdoor zal bij het lezen de overgang naar de randen van de reader minder opvallen. De reader van sony heeft een vrij sterk contrast en vlekt ook nog eens snel. Tenminste dat is mijn vermoeden (het blijft nog gissen).
2green schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 09:59:
[...]
De kindle van amazon heeft een kleur die behoorlijk goed aansluit bij de kleur van het e-ink. Hierdoor zal bij het lezen de overgang naar de randen van de reader minder opvallen. De reader van sony heeft een vrij sterk contrast en vlekt ook nog eens snel. Tenminste dat is mijn vermoeden (het blijft nog gissen).
"Het vlekt nogal snel" sorry maar ik ben dyslectisch dus snap niet alle bedoelingen van je tekst.
Ik zou nog proberen 2 foto's er boven te zetten, wat de sony betreft kan ik je vrij snel uitsluitsel geven want die komt per 18 oktober.

Verder een foutje, de nieuwe sony heeft geen zilveren uitvoering volgens Bol en Sony.
Het is wit ( reflecteert enorm in de zon ) rood of zwart.
Rood vind ik verschrikkelijk,dus blijft er weinig keuze.

• 2green
Nick39 schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 11:03:
[...]

"Het vlekt nogal snel" sorry maar ik ben dyslectisch dus snap niet alle bedoelingen van je tekst.
Ik zou nog proberen 2 foto's er boven te zetten, wat de sony betreft kan ik je vrij snel uitsluitsel geven want die komt per 18 oktober.

Verder een foutje, de nieuwe sony heeft geen zilveren uitvoering volgens Bol en Sony.
Het is wit ( reflecteert enorm in de zon ) rood of zwart.
Rood vind ik verschrikkelijk,dus blijft er weinig keuze.
Ik probeerde bondig te blijven bij het schrijven van deze tekst, het gevaar daarbij is dat lezers dan niet altijd precies begrijpen wat bedoeld wordt. Voor de volledigheid licht ik het hier nog eens toe en zal dit ook in het overzicht opnemen. Met de sterke contrasten bedoelde ik dat de kleur van het e-ink en de kleur van de behuizing te veel van elkaar verschillen. Door deze verschillen trekt de behuizing meer aandacht dan noodzakelijk bij het lezen, terwijl je juist bij het lezen een neutraal beeld wil hebben. De zwarte behuizing blijkt volgens diverse video's vingerafdrukken erg duidelijk weer te geven, dit kan storend zijn.

De rode kleur is, net als die van jou, niet mijn smaak is. De witte uitvoering was ik nog niet uit, jouw opmerking over het reflecteren is iets waar ik nog niet aan gedacht had, neem ik op in het overzicht. Ik zal het foutje betreffende de zilver uitvoering ook corrigeren.

[Voor 17% gewijzigd door 2green op 01-10-2011 20:48]

• zetmolm
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:45
Ik heb een zwart hoesje om mijn reader, dat aan alle kanten om het scherm zit. Groter contrast kun je niet hebben. Dat dit mijn aandacht af moet leiden heb ik nog nooit gemerkt. Je kunt trouwens net zo goed andersom redeneren: door de zwarte omgeving lijkt de achtergrond van het E Ink-scherm witter, en dus het contrast tussen achtergrond en letters groter, en dus kun je makkelijker lezen. Kortom, de kleur van behuizing/hoes is onderhevig aan smaak. Kies gewoon wat je zelf mooi vindt en prettig in het gebruik, en dat kan voor de een best anders zijn dan voor de ander.

• Jeffrey88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-03 11:44
Er is waarschijnlijk nog niks bekend of afbeeldingen vergroten via pinch to zoom werkt op de Sony of dat het nog gedaan moet worden op de ouderwetse manier zo als bijvoorbeeld de prs 650

[Voor 54% gewijzigd door Jeffrey88 op 01-10-2011 20:38]

2green schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 14:16:
[...]

Ik probeerde bondig te blijven bij het schrijven van deze tekst, het gevaar daarbij is dat lezers dan niet altijd precies begrijpen wat bedoeld wordt. Voor de volledigheid licht ik het hier nog eens toe en zal dit ook in het overzicht opnemen. Met de sterke contrasten bedoelde ik dat de kleur van het e-ink en de kleur van de behuizing te veel van elkaar verschillen. Door deze verschillen trekt de behuizing meer aandacht dan noodzakelijk bij het lezen, terwijl je juist bij het lezen een neutraal beeld wil hebben. De zwarte behuizing blijkt volgens diverse video's vingerafdrukken erg duidelijk weer te geven, dit kan storend zijn.
Zo is het me duidelijk,excuses maar soms lees ik het ook gewoon niet goed, mijn "dislectie" is een probleem in de vorm van,ik zie tekst niet als tekst,maar als plaatje,ik lees daardoor wel snel maar heb ook soms wat extra uitleg nodig,maar het moet denk ik ook wel duidelijk zijn dat je je review deels baseert op aannames, omdat je beide niet echt gezien hebt.
Met bv een brildoekje voorkom je vette vingers en met een hoesje die Sony levert hou je het hoesje beet en niet de reader.
Verder vind ik het argument van Zetmolm ook duidelijk, zwarte rand,daardoor lijkt het scherm witter, en lijken de letters duidelijker,het blijft echter een eigen interpretatie.
Bij een witte rand lijkt uit eigen ervaring een Pearl scherm grijs en vond ik juist zoals Zetmolm eigenlijk zegt,de tekst een beetje blurry.
Wel lijkt het me leuk voor het topic,dat je wat links opneemt naar filmpjes zodat gebruikers zelf kunnen kijken.
Zoals die vette vingers.
Wat the Cloud betreft,ik zie dat niet als een meerpunt,een netwerk harde schijf voldoet net zo goed,boeken met de Kindle gekocht bij Amazon kun je op de Cloud kwijt,eigen boeken moet je zelf uploaden, als je dan al geen netwerk of externe schijf hebt,kun je ook Dropboxen,zowel met de Kindle als met de Sony waardoor de "luxe" van een eigen Cloud vervalt, maar ik ben er een beetje huiverig voor,je hebt er niet echt controle over als je iets op internet zet en het gaat fout.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:32
Ik neem aan dat beide zon irritant systeem hebben waarbij je niet door een mappen structuur kan navigeren voor je boeken?

• 2green
zetmolm schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 15:14:
Ik heb een zwart hoesje om mijn reader, dat aan alle kanten om het scherm zit. Groter contrast kun je niet hebben. Dat dit mijn aandacht af moet leiden heb ik nog nooit gemerkt. Je kunt trouwens net zo goed andersom redeneren: door de zwarte omgeving lijkt de achtergrond van het E Ink-scherm witter, en dus het contrast tussen achtergrond en letters groter, en dus kun je makkelijker lezen. Kortom, de kleur van behuizing/hoes is onderhevig aan smaak. Kies gewoon wat je zelf mooi vindt en prettig in het gebruik, en dat kan voor de een best anders zijn dan voor de ander.
mmm ben niet overtuigd dat het witter laten lijken van het e-ink scherm helpt de ergonomie bij het lezen te verbeteren, maar je hebt een punt hier. Zal proberen dit onderdeel wat objectiever te omschrijven door o.a. jouw voorbeeld te te voegen.

• 2green
Jeffrey88 schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 17:35:
Er is waarschijnlijk nog niks bekend of afbeeldingen vergroten via pinch to zoom werkt op de Sony of dat het nog gedaan moet worden op de ouderwetse manier zo als bijvoorbeeld de prs 650
Pinch to zoom werkt op de Sony, hier zijn diverse video's van te zien.

Iets grappigs hiermee is dat echt alle nederlandse online winkels de engelse omschrijving hiervan vertalen naar "2 schermen". Begreep eerst niet wat ze bedoelde tot ik zo'n film zag met dubbele aanraking..

[Voor 7% gewijzigd door 2green op 01-10-2011 20:56]

• Jeffrey88
Kijk dat is mooi, ik had het namelijk alleen gezien bij teksten, Dan moet ik nog eens kijken hoe ze afbeeldingen in en uitzoomen.

Bedankt voor het antwoord.

@ 2green, misschien is het handig om de pinch to zoom ook op te nemen in het lijstje ? Net zo als de stylus ondersteuning iets dat de kindle niet ondersteund als ik mij niet vergis.

[Voor 54% gewijzigd door Jeffrey88 op 01-10-2011 21:00]

• 2green
Nick39 schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 19:28:
[...]

Zo is het me duidelijk,excuses maar soms lees ik het ook gewoon niet goed, mijn "dislectie" is een probleem in de vorm van,ik zie tekst niet als tekst,maar als plaatje,ik lees daardoor wel snel maar heb ook soms wat extra uitleg nodig,maar het moet denk ik ook wel duidelijk zijn dat je je review deels baseert op aannames, omdat je beide niet echt gezien hebt.
Met bv een brildoekje voorkom je vette vingers en met een hoesje die Sony levert hou je het hoesje beet en niet de reader.
Verder vind ik het argument van Zetmolm ook duidelijk, zwarte rand,daardoor lijkt het scherm witter, en lijken de letters duidelijker,het blijft echter een eigen interpretatie.
Bij een witte rand lijkt uit eigen ervaring een Pearl scherm grijs en vond ik juist zoals Zetmolm eigenlijk zegt,de tekst een beetje blurry.
Wel lijkt het me leuk voor het topic,dat je wat links opneemt naar filmpjes zodat gebruikers zelf kunnen kijken.
Zoals die vette vingers.
Wat the Cloud betreft,ik zie dat niet als een meerpunt,een netwerk harde schijf voldoet net zo goed,boeken met de Kindle gekocht bij Amazon kun je op de Cloud kwijt,eigen boeken moet je zelf uploaden, als je dan al geen netwerk of externe schijf hebt,kun je ook Dropboxen,zowel met de Kindle als met de Sony waardoor de "luxe" van een eigen Cloud vervalt, maar ik ben er een beetje huiverig voor,je hebt er niet echt controle over als je iets op internet zet en het gaat fout.
Goeie punten, neem ze mee in het overzicht, net als die van Zetmolm... jullie hebben mij er al bijna van overtuigd een zwarte reader te kopen als ik voor de sony ga.

Linkjes en films zal ik ook opnemen, is inderdaad wel handig de betere links hier op te nemen.

• Cyleo
furby-killer schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 19:37:
Ik neem aan dat beide zon irritant systeem hebben waarbij je niet door een mappen structuur kan navigeren voor je boeken?
Er is van beide nog niet heel veel bekend qua interface. Wat ik tot nu toe heb gezien lijkt die van de Sony nog wel veel op de vorige, daarbij kon het. Een alternatief was collecties aanmaken. Met aangepaste firmware kon je wel door je mappen heen.

Anoniem: 32279

Cyleo schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 21:18:
[...]

Er is van beide nog niet heel veel bekend qua interface. Wat ik tot nu toe heb gezien lijkt die van de Sony nog wel veel op de vorige, daarbij kon het. Een alternatief was collecties aanmaken. Met aangepaste firmware kon je wel door je mappen heen.
review van de nieuwe kindle hier: Amazon's nieuwe Kindle ereader en tablet.

heb hem binnen en je kan geen folder in een folder aanmaken, collecties moet je handmatig aanmaken en kan niet met calibre zoals bij de sony wel kan (althans bij de huidige modellen).

Het is even wennen, gelukkig kan je bij de kindle wel heel lange mapnamen maken met wel 12 woorden erin, dus dat lost ook veel op.

Ik kan de kindle alleen met de 350 van sony vergelijken en ze zijn eigenlijk allebei wel goed. Ik vind het wel fijn dat je bij de sony boeken via calibre erheen kan sturen met een usb kabel, met de kindle gaat calibre mailen en dat werkt ook goed, maar duurt iets langer.

Er zit naar mijn idee weinig verschil tussen de nieuwe kindle en de sony prs t-1 afgezien van de prijs. Ik vind de kindle wel een stuk persoonlijker zoals hij geleverd wordt (je naam staat erin, boeken die je gekocht heb staan er al in, er zit een persoonlijke brief voor je in, je kindle is al gekoppeld aan je amazon account).

Persoonlijk zou ik echt niet kunnen zeggen wat nu de beste is. Ik denk dat ze beiden evengoed zijn en dat je maar gewoon moet kopen wat je het mooiste design vindt.

[Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 01-10-2011 21:38]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:32
Cyleo schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 21:18:
[...]

Ik denk dat je met daarbij kon het, daarbij kon het niet bedoelt? Volgens mij is 650 toch voorloper en daarmee kan het toch echt jammer genoeg niet (een groot gemis imo). Dat het met aangepaste firmware kan zal ik eens naarkijken.

Anoniem: 32279 schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 21:34:
[...]

review van de nieuwe kindle hier: Amazon's nieuwe Kindle ereader en tablet.

Ik kan de kindle alleen met de 350 van sony vergelijken en ze zijn eigenlijk allebei wel goed. Ik vind het wel fijn dat je bij de sony boeken via calibre erheen kan sturen met een usb kabel, met de kindle gaat calibre mailen en dat werkt ook goed, maar duurt iets langer.
Met de Kindle 3 kan ik in Calibre ook gewoon met een usb kabel syncen. Is dat dan nu veranderd?
furby-killer schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 23:20:
[...]

Ik denk dat je met daarbij kon het, daarbij kon het niet bedoelt? Volgens mij is 650 toch voorloper en daarmee kan het toch echt jammer genoeg niet (een groot gemis imo). Dat het met aangepaste firmware kan zal ik eens naarkijken.
Met de 650 kan het ook als je met Calibre de tags goed zet krijg je vanzelf een directory structuur.
Je moet je directory een collectie naam geven en daarmee maak je een boom.
Heeft een collectie (directory) meerdere delen dan gebruik je de series tag.
Je kan een collectie scifi aanmaken door de tag scifi aan een boek toe te voegen.
Wil je dat Asimof daarin een subdir wordt dan geef je dat aan bij collecties.
Wil je dat de boel ook nog op volgorde komt te staan van nummering zoals Baantjer,dan geef je die een serie tag met er achter het nummer dat het boek moet hebben in die serie en dan staan alle delen netjes op de juiste volgorde.
Ga je met total commander gewoon de directory in waar Sony de boeken zet dan kun je gewoon directory's toevoegen die je wil en die zijn dan ook zo zichtbaar op de sony maar dat gaat allemaal voor de 600 en 650 op, (dat het nergens gedocumenteerd staat in de gebruiksaanwijzing zegt niet dat het niet kan ) voor de nieuwe PRS-T1 weten we dat nog niet.

Elders zag ik een review staan waarin stond, als je al een 650 hebt,hou die dan en geniet er van, de prs-t1 voegt niets toe, ook daar ben ik het niet mee eens.
In alle Sony's ontbrak een nederlands-nederlands woordenboek.
Dus niet een vertaal,maar een woord uitleg woordenboek (geen idee hoe je dat noemt) .
Als je straks een wikipedia kunt raadplegen geeft dat een enorme toegevoegde waarde.
En Calibre heeft een fantastische server modus,waardoor ik waar dan ook ter wereld mijn boeken kan benaderen,compleet met beschrijving en foto's,terwijl in de Cloud je alleen je boeken maar kan opzoeken.
Voor mij een voordeel waarvan ik zeg dat de prs-t1 duidelijk meerwaarde heeft ten opzichte van de 650.
Een van mijn 650's zal ik houden, de andere gaat weg,en er komen 2 prs-t1's bij.

• Cyleo
furby-killer schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 23:20:
[...]

Ja, klopt, was de niet vergeten :P Die aangepaste firmwares heb ik al eens aangehaald in het ervaringen topic, maar zoals hierboven is aangegeven kan het met collecties eigenlijk ook prima.
Cyleo schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 14:39:
[...]

Ja, klopt, was de niet vergeten :P Die aangepaste firmwares heb ik al eens aangehaald in het ervaringen topic, maar zoals hierboven is aangegeven kan het met collecties eigenlijk ook prima.
Maar het kan ook gewoon in windows verkenner of het door mij gebruikte total commander.
Open de drive met de naam reader, ga naar de directory database,open dan de directory media,en ga naar de directory books.
Daar kun je volledig je eigen boom opbouwen,met sub directory's die allemaal gewoon in je reader verschijnen.
Eventueel met calibre in het boek gebouwde metadata wordt ook nog uitgelezen.
Verwijder ze op dezelfde manier en je hoeft calibre of de sony software niet te gebruiken.
Je kan dus wel degelijk eigen directory's aanmaken zoals je zelf wil, mits je die in \database\media\books\ zet.

• Tqwan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06-2021
Je hebt ook nog de Kindle Touch 3G variant, deze is even duur als de Sony PRS-T1 maar dan met onbeperkt 3G. Dit schijnt in europe te werken voor iig alle grote steden.
De Sony PRS0-950 heeft ook 3g, maar die werkt niet in europa.

OS: Windows 7 64 Bit Processor: Intel Core i7 860 Moederboard: MSI P55-GD65 Memory: OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK Power supply: Antec TruePower TP-650 Hard disk: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB Videocard: XFX HD 5870 XXX 1024 MB GDDR5 PC

Anoniem: 296131 schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 12:22:
[...]

Met de Kindle 3 kan ik in Calibre ook gewoon met een usb kabel syncen. Is dat dan nu veranderd?
Nee, de handleiding gelijk wissen is soms niet zo handig O-)

Ik doe het nu met usb ;)

• 2green
Jeffrey88 schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 20:56:
Kijk dat is mooi, ik had het namelijk alleen gezien bij teksten, Dan moet ik nog eens kijken hoe ze afbeeldingen in en uitzoomen.

Bedankt voor het antwoord.

@ 2green, misschien is het handig om de pinch to zoom ook op te nemen in het lijstje ? Net zo als de stylus ondersteuning iets dat de kindle niet ondersteund als ik mij niet vergis.
zal ik doen!

• Jeffrey88
Voor de geïnteresseerden

de link naar de handleiding van de Sony

(klik op de laatste link, User manual)
Tqwan schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 18:22:
Je hebt ook nog de Kindle Touch 3G variant, deze is even duur als de Sony PRS-T1 maar dan met onbeperkt 3G. Dit schijnt in europe te werken voor iig alle grote steden.
Waarschijnlijk kun je dan alleen uit de Amazon store downloaden, en ik vraag mij af hoe groot de kans is dat je op een gevulde e-reader noodgedwongen onderweg een boek moet kopen. Maar misschien is het alleen vanaf mijn punt onlogisch.

[Voor 63% gewijzigd door Jeffrey88 op 03-10-2011 00:49]

• Jeffrey88
dubbel.

[Voor 98% gewijzigd door Jeffrey88 op 03-10-2011 00:46]

Anoniem: 202651

Ik zit ook na te denken over deze 2 readers, maar ik neig toch zwaar richting de Sony, wellicht ook omdat ik zeer tevereden ben (nog steeds) over mijn (tweedehands) PRS-505.
Ik vind het wel jammer dat Sony afgestapt is van de aluminium behuizing, maar het is wel begrijpelijk, ik vond m'n reader laatst ook al een beetje aan het doorwegen op m'n pols.
Ik kan prima af zonder wifi en touchscreen, maar wifi is gezien de serverfunctie van Calibre natuurlijk wel ideaal, zeker als je je telefoon als hotspot kan opzetten ;)
De voornaamste overweging voor mij om voor een Sony te gaan en niet voor een Kindle is eigenlijk toch het format, epub vs mobi.
Ja, je kan je epubs met calibre omzetten naar mobi, maar je zit dan toch vast aan het format van een bedrijf, en dergelijke gesloten systemen daar ben ik geen fan van. En ik denk niet dat het prijsverschil dat goed kan maken, zoveel is het nou ook weer niet
Zodra de Sony in de winkel ligt toch eens kijken, en het scherm vergelijken met de huidige reader.
In vergelijking met m'n moeder's PRS-600, wint de 505 makkelijk, maar dat is nog het oude scherm, als dit scherm, afgaande op de verhalen idd zo goed is...kerst valt vroeg dit jaar?

@OP: aantal pageturns onbekend staat in de tabel bij de Kindle als pluspunt, maar bij de Sony als minpunt, beetje vreemd

• Cyleo
Anoniem: 202651 schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 09:24:
Ik zit ook na te denken over deze 2 readers, maar ik neig toch zwaar richting de Sony, wellicht ook omdat ik zeer tevereden ben (nog steeds) over mijn (tweedehands) PRS-505.
Ik vind het wel jammer dat Sony afgestapt is van de aluminium behuizing, maar het is wel begrijpelijk, ik vond m'n reader laatst ook al een beetje aan het doorwegen op m'n pols.
Ik kan prima af zonder wifi en touchscreen, maar wifi is gezien de serverfunctie van Calibre natuurlijk wel ideaal, zeker als je je telefoon als hotspot kan opzetten ;)
De voornaamste overweging voor mij om voor een Sony te gaan en niet voor een Kindle is eigenlijk toch het format, epub vs mobi.
Ja, je kan je epubs met calibre omzetten naar mobi, maar je zit dan toch vast aan het format van een bedrijf, en dergelijke gesloten systemen daar ben ik geen fan van. En ik denk niet dat het prijsverschil dat goed kan maken, zoveel is het nou ook weer niet
Zodra de Sony in de winkel ligt toch eens kijken, en het scherm vergelijken met de huidige reader.
In vergelijking met m'n moeder's PRS-600, wint de 505 makkelijk, maar dat is nog het oude scherm, als dit scherm, afgaande op de verhalen idd zo goed is...kerst valt vroeg dit jaar?

@OP: aantal pageturns onbekend staat in de tabel bij de Kindle als pluspunt, maar bij de Sony als minpunt, beetje vreemd
Schermen zijn hetzelfde en zijn werkelijk top. Het ziet er echt uit als papier, en in volle zon is het nog fijner omdat het niet in je ogen brand. Een voorbeeldje: http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/28459/15427.jpg (foto genomen van mijn reader, standje S, voor de meesten al wat klein). Deze komt uit productreview: Sony Reader Touch Edition PRS-650 (Zwart 6") review door Cyleo
Zeker als je weet dat je duizenden pageturns kunt halen uit de Sony. (en de nieuwe Sony heeft een stukken zwaardere accu aan boord dan de oude modellen,zie onderaan)
Ik heb het aantal pageturns op een Sony 650 al eens geprobeerd en gespot.
Gewoon een willekeurig boek genomen en steeds heen en weer gebladerd en dan maar turven, bij ruim 6000 pageturns (ik wist het op 100 na niet zeker) kwam de batterij melding in beeld.
Verder onderzoek onthulde dat lezen: standby zetten: nacht slapen en de volgende avond weer uit standby halen,veel meer stroom kost.
Ik kan 2 uur lezen,dan de reader uitzetten,weer aan de volgende dag,de reader weer uitzetten,en dan doet de Sony er exact 28 dagen over op een volle lading om leeg te gaan.
Doe ik hetzelfde in standby dan moet ik eens in de 12 dagen laden.
In standby blijven er een paar processen draaien,vermoedelijk de klok en de processor op een heel laag pitje om gelijk te kunnen presteren,die dusdanig drainen dat het bijna de helft scheelt.
Conclusie, standby is leuk voor een paar uur,maar niet voor langere periodes.
6000 pageturns zijn geen probleem.

Sorry dat het misschien als gezeik overkomt maar veel kritiek op alle apparaten,komt van horen zeggen,en niet van eigen ervaring,en als er dan een eigen ervaring komt,wordt die als nadeel getoond en wordt er geen moeite gedaan om te onderzoeken wat er dan fout gaat of hoe het verbeterd kan worden en dat doe ik wel.
Zo is het mug verhaal een broodje aap als je de reader kent.
Als je te snel tikt,wat een mug zou doen,activeer je op zijn hoogst het ingebouwde woordenboek.
Een dooie gevangen mug ,buiten uit een web gehaald,kon ik rustig op mijn scherm leggen en heen en weer laten bewegen door de reader te kantelen,er gebeurde niets.
Er is ook geen backlight dus waarom zou een mug uberhaupt op een reader afkomen.

Ook belangrijk voor je review, de sony prs 600 en 650 hebben een ingebouwde li-ion batterij van 940 MAh terwijl de Sony PRS-T1 is uitgevoerd met een 1600 MAh li-ion batterij. wat dus aanmerkelijk meer is dan al zijn voorgangers.
De kindle is voorzien,in alle modellen al,van een 1530 MAh batterij.
Dat veroorzaakte dan ook het verschil in pageturns: 940 mah van de sony's tegen 1530 mah in de Kindle.
Ook weer zo jammer,de Kindle deed het veel langer op een batterij dan een Sony wat als een nadeel werd benoemd, waarom is nooit uitgezocht, om de simpele reden dus dat de Kindle altijd een bijna 500 mah zwaardere accu aan boord had dan de Sony,maar dat verschil is nu weggewerkt.

[Voor 17% gewijzigd door Nick39 op 03-10-2011 13:59]

• 2green
Inderdaad een foutje. Is gecorrigeerd.
Intussen is bekend dat de sony een 1600 mah gaat gebruiken en de nieuwe kindle 4 een 890 mah (zie andere topic)
Het feit dat je de sony meer zou moeten opladen dan de kindle4 lijkt me hiermee verdwenen aangezien de sony dus nu een accu bezit die een 2x zwaardere capaciteit heeft dan de Kindle 4 die een veel lichtere accu heeft meegekregen dan de Kindles 1 tm 3.
Natuurlijk zal e.e.a. ook afhangen van hoeveel je je wireless gebruikt,maar met een 2x zwaardere accu kan het haast niet anders dan dat de sony minimaal even lang mee gaat als de Kindle 4,en zeer waarschijnlijk zelfs langer.

Nick39 schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 22:20:
Intussen is bekend dat de sony een 1600 mah gaat gebruiken en de nieuwe kindle 4 een 890 mah (zie andere topic)
Het feit dat je de sony meer zou moeten opladen dan de kindle4 lijkt me hiermee verdwenen aangezien de sony dus nu een accu bezit die een 2x zwaardere capaciteit heeft dan de Kindle 4 die een veel lichtere accu heeft meegekregen dan de Kindles 1 tm 3.
Natuurlijk zal e.e.a. ook afhangen van hoeveel je je wireless gebruikt,maar met een 2x zwaardere accu kan het haast niet anders dan dat de sony minimaal even lang mee gaat als de Kindle 4,en zeer waarschijnlijk zelfs langer.
De nieuwe Kindle Touch en de Sony PRS-T1 zijn beter vergelijkbaar met elkaar. Niet de Kindle, dat is de budget versie geworden.

De Touch heeft net als het eerdere model een batterijduur van 2 maanden. Amazon heeft het ook niet over een Kindle 4. De nieuwe modellen zijn naast de bestaande modellen gekomen. De Kindle 3 heet nu de Kindle keyboard.

• Cyleo
Engadget heeft inmiddels een review van de kindle: Hier

Nick39 schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 22:20:
Die 890 zit in de kindle 4 wifi, de touch heeft naar ik meen een grotere accu (omvang nog niet bekend), als ik op amazon.com kijk is hij 2 x zo groot, dus ongeveer 1800 mah.

Ik vermoed dat de sony en kindle evengoed zijn in alles. De kindle touch past net als de wifi wel in dat hema hoesje en kan gebruik maken van de hema oplader, je bespaart dus rond de 75 euro door voor de kindle te gaan ipv de sony. Voor bezitters van een creditcard dus een heel mooi alternatief voor de sony.

Ook een mooi ding voor jou trouwens Nick, ik ben denk ik net zo kritisch als jou en ben er zeer blij mee.

[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 04-10-2011 13:24]

furby-killer schreef op zaterdag 01 oktober 2011 @ 19:37:
In de gebruiksaanwijzing van de nieuwe Sony spreekt men van wel.
Anoniem: 32279 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 13:21:
[...]

Die 890 zit in de kindle 4 wifi, de touch heeft naar ik meen een grotere accu (omvang nog niet bekend), als ik op amazon.com kijk is hij 2 x zo groot, dus ongeveer 1800 mah.

Ik vermoed dat de sony en kindle evengoed zijn in alles. De kindle touch past net als de wifi wel in dat hema hoesje en kan gebruik maken van de hema oplader, je bespaart dus rond de 75 euro door voor de kindle te gaan ipv de sony. Voor bezitters van een creditcard dus een heel mooi alternatief voor de sony.

Ook een mooi ding voor jou trouwens Nick, ik ben denk ik net zo kritisch als jou en ben er zeer blij mee.
Ik heb al 2 stuks PRS-1 besteld inclusief Sony hoesjes.
Maar verder is er teveel tegenstrijdige informatie om nu al dit topic te starten vrees ik, ga je naar BOL dan spreekt men van een 1600 Mah accu in de Sony, ga je naar de Sony Patentaanvraag dan heeft men het over een 1000 MAh.
Echter op de foto van de binnenzijde van de Sony zit idd een 1600 Mah accu.
Lees je over de Kindle 4 ( voor het gemak blijf ik hem toch even zo noemen ) dan blijkt dat ze het ding helemaal dichtgelijmd hebben.
En de zo heilige pageturns is ook al geen graadmeter, ik kom met de 650 makkelijk aan 6000 pageturns,maar iemand die een uurtje leest,hem dan standby legt,en dat steeds herhaalt,zal niet aan de 6000 pageturns houden.
Het vlekkerige contrast met de buitenkant, ik heb een zwarte 650 geleend,je weet hoe kritisch ik ben,geen last van vlekkerige dingen.
Echt goede Sony reviews vind ik hier ook niet.
De sony is zoveel duurder dan de Kindle...tja ook dat is relatief, een van mijn 650's gisteren tegen bieden op marktplaats gezet,aankoop datum maart 2011, mijn openingsbod was 150 euro,ik heb hem vanochtend voor 290 euro naar de nieuwe eigenaar gestuurd,meer dan ik er voor betaald heb,je zou dus kunnen zeggen,een sony is zoveel duurder,maar ook zoveel meer waard, in 3 uur tijd verkocht voor meer dan de nieuwprijs,en bijna elk mailtje dat ik er over kreeg bevatte dezelfde vraag,deze kan toch wel epub he ?
Hoe goed bedoeld ook, de starttopic komt gewoon te vroeg en is gebaseerd op eigen inschattingen van de TS.
Ik vind het heel moeilijk om van een apparaat dat er nog niet is te zeggen:
Sony :
Accuduur tot 1 maand volgens fabrikant (voldoende, maar regelmatiger opladen noodzakelijk)
Kindle:
accuduur tot 2 maand volgens fabrikant (weinig laadmomenten en capaciteit over voor verlichting)

Misschien heeft Sony wel een meer realistische opgave gedaan dan Kindle,maar om nu zo stellig te zeggen terwijl de accu capaciteit verhoogd is,dat de Sony meer opgeladen moet worden dan de Kindle,gaat me gewoon wat te ver,hoe vaak gebruik je wifi,hoeveel uur lees je,hoeveel uur laat je hem standby,de accuduur is afhankelijk van het gedrag van de gebruiker en dus kan je niet zeggen dat de Kindle langer meegaat dan de Sony,maar andersom ook niet.Hele verhalen over flippende readers met een mug,maar op mijn recontructie wordt totaal niet gereageerd.
Hele verhalen over die dure laders,maar op de 5 euro lader van de Hema,nauwelijks een reactie.
Veel uitlatingen zijn gewoon gekleurd naar de voorkeur van de bezitter,aannames en vooroordelen worden als feit genoemd en overgenomen.
Voorlopig is een feit dat mijn zoveel duurdere Sony (wat me regelmatig voor de voeten wordt gegooid) tweedehands voor meer weg ging dan ik er voor de aanschaf voor betaalde,dus is ie blijkbaar toch niet te duur.

• Cyleo
Daarnaast is en blijft het ook een gadget. En het design van de Sony vind ik vele malen mooier dan de Kindle, je moet er toch wel een poosje naar kijken als je't goed doet ;)

Nick39 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 14:13:
Hele verhalen over die dure laders,maar op de 5 euro lader van de Hema,nauwelijks een reactie.
Nou, dat zou ik niet zeggen. Ik zag hier in een ander topic al iemand die hem vandaag wilde kopen en toen dacht ik: die heb ik ook nodig en dus alweer 2 opladers van de Hema verkocht dankzij jouw gouden tip van een tijd terug.
Cyleo schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 14:19:
Daarnaast is en blijft het ook een gadget. En het design van de Sony vind ik vele malen mooier dan de Kindle, je moet er toch wel een poosje naar kijken als je't goed doet ;)
Ik vind ze eigenlijk beiden wat saai. Ik had liever een mooi design erop of leuke kleuren (de sony kleuren vind ik ook saai of niet mooi). Je kan wel wat met covers doen, maar toch...

De sony heeft 1 groot voordeel vind ik: als je de reader op de screensaver zet / tijdje niet leest komt automatisch de cover van het boek erop te staan. Dat vind ik erg leuk en goed bedacht.

Ik weet trouwens niet of ik het echt een gadget vind. Ja, er is veel mee te prullen, maar ik lees er ook op en zie het eigenlijk zowel als een boek en als een gadget. Ik geniet er in iedergeval veel van en vind het leuk dat er nu zoveel nieuwe modellen op de markt komen.

Ik wilde hem graag voor mijn verjaardag (over 2 dagen), dus voor mij de kindle, maar had de sony in pre order staan en ehb die gecancelled. De kantinejuf gaat hem wel kopen, dus ik ga ze zeker vergelijken binnenkort.

[Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 04-10-2011 14:40]

Anoniem: 32279 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 14:37:
[...]

Nou, dat zou ik niet zeggen. Ik zag hier in een ander topic al iemand die hem vandaag wilde kopen en toen dacht ik: die heb ik ook nodig en dus alweer 2 opladers van de Hema verkocht dankzij jouw gouden tip van een tijd terug.
Ok bedankt,maar ik zag laatst al weer een review en onderin stond als minpunt,werkt alleen met specifieke sony adapter.
Ik heb laatst 2 zonne accu's gekocht (niet voor de zon maar je kan die dingen met 2100 Mah opladen via usb) en daar zaten dus ook 2 snoertjes bij,micro usb,maar alleen bedraad puur op de power,dus geen volledige datakabel,gebruik ik die 2 snoertjes op laders en accupacks die het normaal niet doen met de Sony,dan werken ze opeens wel.
Maar ik bedoelde dus meer,hele volksstammen blijven in hun reviews dus beweren dat alleen een sony adapter werkt als je wil laden en lezen tegelijk,in werkelijkheid is het gewoon zo dat als er op de datalijn van het usb snoertje ook een spanning staat de reader aanneemt dat ie met een computer verbonden is en dus over gaat in usb communicatie modus,kwaadwillenden zien dat als een beveiliging maar dat is het niet.
Wat veel mensen ook niet weten is dat er in de Kindle een chip zit die info bevat over de gebruiker die op afstand kan worden uitgelezen,je Kindle wordt al door Amazon geladen met je account info.
Als iemand je Kindle vindt en de goede reader heeft,kan ie van buitenaf al je gegevens uitlezen.
En door je unieke id en door het gebruik van hun 3G netwerk,weet Amazon exact waar je bent en wie weet wat ze nog meer kunnen uitlezen,kijk dat zou ik persoonlijk dus niet in mijn reader willen..

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een aantal bijdragen hierboven zijn volgens mij wat theoretisch.
Mijn praktische ervaring met de huidige kindle 3 op een reis van 3 maanden:

Geheugengrootte
Een collectie van 150-200 boeken op je reader is meer dan genoeg / te veel. Met deze hoeveelheid boeken op je reader heb je allerlei genres bij je en kun je lezen wat je wil en meer dan genoeg afwisselen.
Als je nog meer boeken op je reader zet, "zie je door de bomen het bos niet meer". Dan heb je >20 pagina's vol titels om doorheen te scrollen.
Bij een standaard bestandsgrootte heb je dus voldoende aan ca. 250MB opslag. Alles daarboven is naar mijn mening extra en geen belangrijk pluspunt.

Accu
De kindle is met een standaard USB-kabel op te laden, dus af en toe een paar uur aan de prik en hij is weer vol. Zelfs op reis met de superkleine adapter van de kindle was dit geen probleem. Na 20-30 boeken een keer opladen is praktisch gezien geen voordeel t.o.v. opladen na 10-15 boeken lezen.

Formaatondersteuning
Geen epub op de kindle: Dit is een duidelijk nadeel als je Nederlandse boeken wil kopen.
Amazon verkoopt (vrijwel) geen NL boeken en de NL shops gebruiken geen mobi-formaat.
Als je rechtenvrije boeken hebt, kun je die zonder problemen met Calibre omzetten en op je reader zetten.
Dit kan zelfs automatisch bij het verplaatsen naar je reader.

Gewicht
Lichter is altijd prettiger om vast te houden.
De huidige kindle is zo licht dat deze altijd prima vast te houden is. In de praktijk steun je altijd ergens op, want zelfs een velletje papier houd je nooit los in de lucht. Veel zwaarder dan de huidige kindle (bv. ipad of 7" tablet) is wel irritant om langer vast te houden bij het lezen. Dus onder of rond het gewicht van de kindle 3 is prima te hanteren.

Zaken als MP3 afspelen, aantekeningen maken, touchscreen, stylus, woordenboeken en hoesjes met verlichting heb ik niet gebruikt, dus geen mening over.

KifArU schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 15:21:
Geheugengrootte
Een collectie van 150-200 boeken op je reader is meer dan genoeg / te veel. Met deze hoeveelheid boeken op je reader heb je allerlei genres bij je en kun je lezen wat je wil en meer dan genoeg afwisselen.
Als je nog meer boeken op je reader zet, "zie je door de bomen het bos niet meer". Dan heb je >20 pagina's vol titels om doorheen te scrollen.
Bij een standaard bestandsgrootte heb je dus voldoende aan ca. 250MB opslag. Alles daarboven is naar mijn mening extra en geen belangrijk pluspunt.
Ik los dat probleem met veel boeken op door mappen (ik bedoel collecties) aan te maken, alleen heb ik wel weer 130 mappen.. het gaat eigenljik ook nergens over, ben al dagen bezig meer dan 1200 boeken te converteren naar .mobi en voordat ik die 1200 boeken ooit gelezen heb...

In iedergeval wat te doen in mijn vrije tijd. Maar meer dan 250 mb is inderaad eignelijk overdreven en niet nodig, maar het zal vast goed verkopen bij veel mensen.

• Jeffrey88
Kunnen er ook submappen bij de oudere sony's worden gemaakt ?

Lijkt mij handig als je ook iets anders als boeken er op wilt hebben, als het gaat om korte strips of dergelijke zie ik dat al snel boven de +2000 bestanden komen. Je zult ze maar moeten zoeken zonder submappen

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:17
Veel e-readers zijn ook te gebruiken als mp3-speler, in dat geval is die extra ruimte wel degelijk meegenomen. Verder nemen pdf's al veel meer ruimte in dan epubs, dus een paar GB opslag of liever een microsd-slot is voor veel gebruikers een dikke plus.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Sempy schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:04:
Veel e-readers zijn ook te gebruiken als mp3-speler, in dat geval is die extra ruimte wel degelijk meegenomen. Verder nemen pdf's al veel meer ruimte in dan epubs, dus een paar GB opslag of liever een microsd-slot is voor veel gebruikers een dikke plus.
In mijn ervaring heb je geen grote hoeveelheden PDF's. Alleen specialistische zaken als technische handleidingen of studiemateriaal wordt als pdf uitgebracht, maar gewone leesboeken hebben vrijwel altijd een ander formaat, zoals epub of mobi.

• 2green
[...]
Hoe goed bedoeld ook, de starttopic komt gewoon te vroeg en is gebaseerd op eigen inschattingen van de TS.
Deze topic is aangemaakt om een vergelijking te maken tussen twee produkten en dit te bespreken. Op basis van deze informatie doen mensen preorders, waaronder jijzelf.

Als de informatie voldoende onderbouwing is voor een product aankoop, waarom dan niet voor een vergelijking?
[...]
Sony :
Accuduur tot 1 maand volgens fabrikant (voldoende, maar regelmatiger opladen noodzakelijk)
Kindle:
accuduur tot 2 maand volgens fabrikant (weinig laadmomenten en capaciteit over voor verlichting)
Goed opgemerkt, dacht inmiddels een enigzins objectief overzicht te hebben staan, maar deze had ik gemist.

Als je nog meer weet, hoor ik het graag.

• 2green
Wilde niet op onderstaande reageren, maar nu ik lees dat je zowel critisch bent als graag wilt dat mensen reageren op je reacties, kun je mijn reactie vast wel waarderen.
[...]

Ik heb al 2 stuks PRS-1 besteld inclusief Sony hoesjes.
Maar verder is er teveel tegenstrijdige informatie om nu al dit topic te starten vrees ik, ga je naar BOL dan spreekt men van een 1600 Mah accu in de Sony, ga je naar de Sony Patentaanvraag dan heeft men het over een 1000 MAh.
Echter op de foto van de binnenzijde van de Sony zit idd een 1600 Mah accu.
Lees je over de Kindle 4 ( voor het gemak blijf ik hem toch even zo noemen ) dan blijkt dat ze het ding helemaal dichtgelijmd hebben.
Je bedoeld dat we niet kunnen vertrouwen op de product informatie?

Je beseft dat je op basis van deze informatie hebt besloten een PRS-T1 te kopen? excuus 2 stuks?!?
En de zo heilige pageturns is ook al geen graadmeter, ik kom met de 650 makkelijk aan 6000 pageturns,maar iemand die een uurtje leest,hem dan standby legt,en dat steeds herhaalt,zal niet aan de 6000 pageturns houden.
De meeste tweakers weten inmiddels wel dat dergelijk metingen vaak gebasseerd zijn op optimale opstandigheden. Gewoon pragmatisch inschatten, dan komt het helemaal goed.

Uiteraard kun je ook de fabriek bellen en uitleggen hoe je het graag wilt hebben ;)
Het vlekkerige contrast met de buitenkant, ik heb een zwarte 650 geleend,je weet hoe kritisch ik ben,geen last van vlekkerige dingen.
Je vergelijkt nu de afwerking van de 650 met de PRS-T1, welke duidelijk niet het zelfde zijn. Iets met appels en peren...

Wat probeer je hier te zeggen? jij bent critisch, jij hebt geen last van vlekken op de 650... ergo er kunnen onmogelijk vlekken komen op "iemand" zijn PRS-T1?

Hoe goed bedoeld ook, maar je maakt nu dezelfde fout als waar je mij nota bene in deze zelfde tekst op wijst.
Echt goede Sony reviews vind ik hier ook niet.
De sony is zoveel duurder dan de Kindle...tja ook dat is relatief, een van mijn 650's gisteren tegen bieden op marktplaats gezet,aankoop datum maart 2011, mijn openingsbod was 150 euro,ik heb hem vanochtend voor 290 euro naar de nieuwe eigenaar gestuurd,meer dan ik er voor betaald heb,je zou dus kunnen zeggen,een sony is zoveel duurder,maar ook zoveel meer waard, in 3 uur tijd verkocht voor meer dan de nieuwprijs,en bijna elk mailtje dat ik er over kreeg bevatte dezelfde vraag,deze kan toch wel epub he ?
Echt? rek je nu definitie van prijs op tot het begrip "TCO"? Dit is NIET hetzelfde.
deze had ik al even aangestipt in mijn vorige reactie. Samengevat beweer ik dat je fout zit.
Sony :
Kindle:

Misschien heeft Sony wel een meer realistische opgave gedaan dan Kindle,maar om nu zo stellig te zeggen terwijl de accu capaciteit verhoogd is,dat de Sony meer opgeladen moet worden dan de Kindle,gaat me gewoon wat te ver,hoe vaak gebruik je wifi,hoeveel uur lees je,hoeveel uur laat je hem standby,de accuduur is afhankelijk van het gedrag van de gebruiker en dus kan je niet zeggen dat de Kindle langer meegaat dan de Sony,maar andersom ook niet.
alhoewel je een punt hebt, heb je wel besloten dit "apparaat dat er nog niet is te kopen". Ben ik de enige die de ironie ziet?

Verder een goed punt, ik pas het aan in het overzicht.
Hele verhalen over flippende readers met een mug,maar op mijn recontructie wordt totaal niet gereageerd.
ik vond de een vermakelijk en de andere leerzaam.

Jouw reconstructie vond ik trouwens interessant om te lezen en had niets daarop aan te merken. Hierom zag ik geen aanleiding om daarop te reageren... misschien dat dit voor meer bezoekers geldt?
Veel uitlatingen zijn gewoon gekleurd naar de voorkeur van de bezitter,aannames en vooroordelen worden als feit genoemd en overgenomen.
Hier doe jijzelf ook aan mee, dat gebeurt nu eenmaal, ook als je erop let.
Voorlopig is een feit dat mijn zoveel duurdere Sony (wat me regelmatig voor de voeten wordt gegooid) tweedehands voor meer weg ging dan ik er voor de aanschaf voor betaalde,dus is ie blijkbaar toch niet te duur.
Zoals eerder benoemd, jij praat over TCO. De prijs van een produkt is een definitie dat ergens anders voor staat.

Ik vond je reactie trouwens weinig constructief in tegenstelling tot je eerdere .

[Voor 5% gewijzigd door 2green op 04-10-2011 21:01]

Jeffrey88 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 16:03:
Kunnen er ook submappen bij de oudere sony's worden gemaakt ?

Lijkt mij handig als je ook iets anders als boeken er op wilt hebben, als het gaat om korte strips of dergelijke zie ik dat al snel boven de +2000 bestanden komen. Je zult ze maar moeten zoeken zonder submappen
hoe wil je 2000 strips erop krijgen? Die strips die ik heb zijn veel te groot,dat past nooit in dat geheugen.
Is een ipad niks voor je als je graag strips leest? Daar lees ik strips op en dat is echt heel heel fijn (en in kleur).

• Jeffrey88
Anoniem: 32279 schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 20:39:
[...]

hoe wil je 2000 strips erop krijgen? Die strips die ik heb zijn veel te groot,dat past nooit in dat geheugen.
Is een ipad niks voor je als je graag strips leest? Daar lees ik strips op en dat is echt heel heel fijn (en in kleur).
Ok ik ga er Manga's op plaatsen. En ik wil ze gewoon op een geheugen kaartje zetten.
Met een kaartje van 16GB in mijn bezit zie ik wel wat speling voor een mooie collectie '-)

Heb het idee van een tablet overwogen, maar het idee van een lcd scherm sprak mij toch niet zo aan.

[Voor 8% gewijzigd door Jeffrey88 op 04-10-2011 20:47]

2green schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 20:24:
Wilde niet op onderstaande reageren, maar nu ik lees dat je zowel critisch bent als graag wilt dat mensen reageren op je reacties, kun je mijn reactie vast wel waarderen.
Inhoudelijk reageren bedoelde ik.
Je bedoeld dat we niet kunnen vertrouwen op de product informatie?
Nee, maar dat is bijna bij geen enkel product 100% zo, als voorbeeld de accu,in de vorige versies van de Sony werd beweerd dat deze niet zelf te vervangen was,terwijl het een kwestie van een stekkertje lostrekken was, in de PRS-T1 zit ie met draden vastgesoldeerd,maar het is in het verleden vaak gebeurd dat als een batterij niet voorradig was er wat anders in gedaan werd.
Er zijn ook Kindle 3's op de markt gebracht met 1800 MAh accu's terwijl die normaal 1530 zijn.
Ook de laatste versie Bebooks waren voorzien van een Nokia batterij die veel zwaarder was dan de product info aangaf.
Je beseft dat je op basis van deze informatie hebt besloten een PRS-T1 te kopen? excuus 2 stuks?!?
Nee dat heb ik niet op basis van de product info gedaan,Ik heb mijn pre-order al op 30 augustus gedaan toen er nog geen product info was, en op basis van persoonlijke ervaringen in het bestelproces,er komt straks een bulk van die dingen vrij,die zijn binnen een paar dagen op,mogelijk zijn er al meer besteld dan dat de eerste batch bevat, ik krijg er 2 en mag er dan 14 dagen mee spelen, op basis daarvan beslis ik of ik ze beiden hou, of slechts 1 of zelfs geen een,maar ik weet ook,zoals bij de 650,dat die opeens heel moeilijk leverbaar werd,daarom bestel ik er 2,mocht de schaarste zich weer voordoen,dan heb ik er geen last van.
Je vergelijkt nu de afwerking van de 650 met de PRS-T1, welke duidelijk niet het zelfde zijn. Iets met appels en peren...

Wat probeer je hier te zeggen? jij bent critisch, jij hebt geen last van vlekken op de 650... ergo er kunnen onmogelijk vlekken komen op "iemand" zijn PRS-T1?
Nee, het merendeel van de thans geleverde e-readers zijn zwart,als dat "vlekken" zou gebeuren dan waren daar allang meer klachten over geweest bij andere readers, de zwarte 350 is een van de meest verkochte,is ook nog iets kleiner,dus dat zou nog meer leiden tot "vlekken" het leesoppervlakte is kleiner en de rand zich nog dichterbij dan een 6 inch,toch klaagt er niemand over,waarom zou dat dan nu wel zijn bij een reader die er nog niet eens is.
Misschien moet ik mijn kritiek beter onderbouwen,ik ben dislectisch zoals je weet,het was geen aanval op jou maar meer een logisch denken,bijna alle pads zijn zo'n beetje uitgevoerd met een zwarte rand,maar nergens heb ik ooit gehoord dat dit afleidt, duizenden readers zijn zwart,als dit fenomeen zich zou voordoen,waren daar bij de andere merken al lang klachten over geweest,en daar baseer ik me op,niet op mijn eigen waarnemingen of vermoedens.
Ik vond je reactie trouwens weinig constructief in tegenstelling tot je eerdere .
Dat vind ik jammer,maar het bewijst 2 dingen,1: je vat het anders op dan dat ik het bedoelde, 2: Ik was niet duidelijk genoeg. Ik hoop dat ik met deze post het wat meer heb onderbouwd.
Met het niet reageren bedoelde ik, er zijn wel mensen die zo maar iets neerplanten als feit,zoals over die mug,maar niet meer reageren als je die theorie onderuit haalt,ik bedoelde niet dat ik zo ge*l ben op elke reactie op wat ik zeg. Wederom mijn fout,want wederom niet goed uitgelegd.
Misschien zie je dan ook dat het merendeel van mijn posts achteraf bewerkt zijn,omdat ik naar mijn mening,het weer niet duidelijk vertaald heb van hersens naar het uiteindelijke schrijfsel. :)

[Voor 13% gewijzigd door Nick39 op 05-10-2011 15:09]

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-03 18:40
Ik neig naar de Sony PRS-T1. Ik weet alleen niet welke kleur verstandig is, zwart of wit.

Wie gaat voor wit, wie voor zwart?

w00t

FireStarter schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 11:55:
Ik neig naar de Sony PRS-T1. Ik weet alleen niet welke kleur verstandig is, zwart of wit.

Wie gaat voor wit, wie voor zwart?
Waarom zou de ene kleur verstandiger zijn als de ander, ik ga voor zwart,om de simpele reden dat ik al eens een witte reader had en die reflecteerde enorm in de zon,en ik vind zwart gewoon mooier,maar da's een persoonlijk iets.

• FireStarter
Nick39 schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 11:59:
[...]

Waarom zou de ene kleur verstandiger zijn als de ander, ik ga voor zwart,om de simpele reden dat ik al eens een witte reader had en die reflecteerde enorm in de zon,en ik vind zwart gewoon mooier,maar da's een persoonlijk iets.
Het praktische gedeelte is belangrijk daarin. Zoals je zegt, wit is fel in de zon, maar is zwart wel fijn om te lezen vanwege het contrast verschil?

Ik weet niet wat de algemene mening is van e-reader gebruikers. Wat is in de meeste gevallen fijner?

w00t

FireStarter schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 12:11:
Wat is in de meeste gevallen fijner?
Als je buiten leest is wit minder fijn in de zon, maar voor de rest maakt het niet zoveel uit hoor. Ik zou gewoon kiezen wat je leuk vind, ze brengen ook niet zomaar wat kleuren op de markt, daar is wel onderzoek naar geweest of het prettig leest bijv.

• Cyleo
[...]

Het praktische gedeelte is belangrijk daarin. Zoals je zegt, wit is fel in de zon, maar is zwart wel fijn om te lezen vanwege het contrast verschil?

Ik weet niet wat de algemene mening is van e-reader gebruikers. Wat is in de meeste gevallen fijner?
Kies wat je mooi vind, in de praktijk zijn dingen om de reader heen sowieso storender dan de kleur van de rand. Heb zelf een zwarte prs-650 en zou weer voor zwart gaan, puur omdat ik dat een mooie kleur vind voor dingen met stekkers.
[...]

Dat contrast verschil is er niet,dat probeer ik met TS ook uit te praten, een heel groot deel van de readers is zwart,als er werkelijk een contrast verschil was, stond heel internet vol van de meldingen,dat zou dan voor elke zwarte e-reader opgaan.
Bovendien heeft de reader settings om contrast aan te passen.
Helaas schept de vermelding in jouw geval dus al verwarring,maar readers worden in alle kleuren verkocht,nergens maakt men echt melding dat de kleur van de reader het contrast beinvloed, zelfs niet in het grotere topic waar toch al heel wat nadelen besproken zijn.

[Voor 16% gewijzigd door Nick39 op 05-10-2011 16:01]

ik zou wel niet de rode kopen, die lijkt op veel foto's roze aan de voorkant :X
Anoniem: 32279 schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 14:46:
ik zou wel niet de rode kopen, die lijkt op veel foto's roze aan de voorkant :X
En op zwart,zoals op elke zwarte ondergrond,zie je sneller stof, maar rood heeft voor mij ook een beetje een, kijk mij me nu eens uitsloven met mijn gadget kleur en gewoon niet mooi,wederom een persoonlijke voorkeur.

• Daniozi
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-02-2021
Wanneer is de PRS-T1 écht beschikbaar?
Ga waarschijnlijk voor de Sony vooral voor het touchscreen en epub ondersteuning, maar er is geen enkele winkel waar hij op voorraad is en ook geen vermelding wanneer het ding beschikbaar is.

Alleen bol.com geeft een datum van 19 oktober aan, klopt die datum?

• Cyleo
Daniozi schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 15:28:
Ga waarschijnlijk voor de Sony vooral voor het touchscreen en epub ondersteuning, maar er is geen enkele winkel waar hij op voorraad is en ook geen vermelding wanneer het ding beschikbaar is.

http://www.sony.nl/product/rd-reader-ebook/prs-t1 Eind oktober, 19 oktober is dus heel reel.
Daniozi schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 15:28:

Dat kan niemand met zekerheid zeggen, al zit Bol er nooit echt ver naast,maar Bol heeft al een tijdje een pre-order actie,niemand behalve Bol weet hoeveel er al besteld zijn,niemand weet of Bol er genoeg krijgt om aan die pre-orders te voldoen,niemand weet welke volgorde Bol hanteert en wat is 19 oktober, is dat de dag dat ze bij Bol binnenkomen,of de dag dat ze vermoedelijk bij de klanten gaan arriveren.
Krijgt Bol ze de 18e binnen en verstuurt ze gelijk,dan heb je hem de 19e binnen.
Krijgt Bol ze de 19e binnen dan gaan ze pas op die dag de deur uit.
Het is dus ook best mogelijk dat er zoveel zijn ge-pre-ordered dat als die allemaal zijn uitgeleverd Bol geen voorraad meer heeft en moet wachten op de volgende batch.
Uiteraard heb ik alle vragen en mogelijkheden aan Bol gevraagd maar men wil niet anders reageren dan dat ze afhankelijk zijn van wanneer Sony ze verstuurd.
Er zijn wel voordelen van/voor BOL, aangezien hier in Nederland het ding geleverd wordt met een webkoppeling naar de winkel van Bol lijkt het me logisch dat Bol ze wel eerder krijgt dan andere winkels.

Alles is dus speculatie,maar dan moet er niets mis gaan met verzending etc.
Bij mijn bestelstatus staat als leverdatum: Op verschijningsdatum

Een "nadeel" heb ik al wel ontdekt, de stylus is een lelijk gevouwen hard plastic ding dat niet meer geintegreerd zit in de reader maar gewoon wordt bijgeleverd.
Je kan hem wel om de reader heen klikken of om de cover,maar ik vond het geintegreerde mooier.
Na bestudering van de gebruiksaanwijzing blijkt dat de reader "drag and drop" ondersteund,dus vermoedelijk ook de folder structuur nu standaard ondersteund zonder extra software.
Ik denk dat we een nieuwe versie van prs+ moeten afwachten om ook het klokje weer in de statusbalk te zien,die nu bovenaan zit.

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-03 00:07
De PRS-T1 is toch op android gebaseerd itt de oude/huidige sony e-readers? Ik denk niet dat je iets met prs+ kan doen op deze reader.

[Voor 3% gewijzigd door hberntsen op 05-10-2011 16:00]

hberntsen schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 15:59:
De PRS-T1 is toch op android gebaseerd itt de oude/huidige sony e-readers? Ik denk niet dat je iets met prs+ kan doen op deze reader.
Nee, dus zal men voor deze reader met een alternatieve versie moeten komen van prs+,maar dat lijkt me voor de PRS+ jongens geen probleem,eerder een uitdaging.

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-03 00:07
Ja hopelijk root toegang/custom roms :) . Makkelijk via apps als dropbox en wifi file explorer ebooks uploaden etc. Zo te zien is er al een request op xda-developers voor een PRS-T1 forum.
hberntsen schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 16:06:
Ja hopelijk root toegang/custom roms :) . Makkelijk via apps als dropbox en wifi file explorer ebooks uploaden etc. Zo te zien is er al een request op xda-developers voor een PRS-T1 forum.
De source van Android is natuurlijk al bekend,dus ik heb er goede hoop op dat er meer mee kan straks,hoewel de e-ink natuurlijk wel wat limitaties oproept, ik zie er nog geen bewegende filmpjes en flash animaties op draaien, aan de andere kant dus ook niet van die hinderlijke flash reclames.
Er zullen ongetwijfeld jongens komen die hiermee gaan rommelen.

• Cyleo
Mijn ervaring is dat bol.com de readers van Sony het eerste uitlevert en als eerste weer bijbesteld krijgt. Ik had destijds met de launch actie meegedaan, en net buiten de boot gegrepen (lees: de hele batch was al weg). Verwachte levertijd was toen 2 weken, maar 2 dagen later had ik hem binnen waar andere shops mij constant niet voorradig bleven verkopen.
Cyleo schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 16:36:
[...]

Mijn ervaring is dat bol.com de readers van Sony het eerste uitlevert en als eerste weer bijbesteld krijgt. Ik had destijds met de launch actie meegedaan, en net buiten de boot gegrepen (lees: de hele batch was al weg). Verwachte levertijd was toen 2 weken, maar 2 dagen later had ik hem binnen waar andere shops mij constant niet voorradig bleven verkopen.
Misschien verrassen ze ons wel,en krijgen we hem eerder,maar goed.. dit is geen leverings topic :p

• 2green
Nick39 schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 11:27:
Nee, maar dat is bijna bij geen enkel product 100% zo, als voorbeeld de accu,in de vorige versies van de Sony werd beweerd dat deze niet zelf te vervangen was,terwijl het een kwestie van een stekkertje lostrekken was, in de PRS-T1 zit ie met draden vastgesoldeerd,maar het is in het verleden vaak gebeurd dat als een batterij niet voorradig was er wat anders in gedaan werd.
Er zijn ook Kindle 3's op de markt gebracht met 1800 MAh accu's terwijl die normaal 1530 zijn.
Ook de laatste versie Bebooks waren voorzien van een Nokia batterij die veel zwaarder was dan de product info aangaf.
Ik verwacht dat de produkt informatie wel klopt, maar wat jij zegt zie je inderdaad ook gebeuren.
Nee dat heb ik niet op basis van de product info gedaan,Ik heb mijn pre-order al op 30 augustus gedaan toen er nog geen product info was, en op basis van persoonlijke ervaringen in het bestelproces,er komt straks een bulk van die dingen vrij,die zijn binnen een paar dagen op,mogelijk zijn er al meer besteld dan dat de eerste batch bevat, ik krijg er 2 en mag er dan 14 dagen mee spelen, op basis daarvan beslis ik of ik ze beiden hou, of slechts 1 of zelfs geen een,maar ik weet ook,zoals bij de 650,dat die opeens heel moeilijk leverbaar werd,daarom bestel ik er 2,mocht de schaarste zich weer voordoen,dan heb ik er geen last van.
Goede tip, mogelijk dat ik dat ook doe.
Nee, het merendeel van de thans geleverde e-readers zijn zwart,als dat "vlekken" zou gebeuren dan waren daar allang meer klachten over geweest bij andere readers
Ik begrijp je punt, maar in tegenstelling tot de andere e-readers die zwart zijn, heeft sony besloten de readers hoogglans te maken. Hierop zie je sneller vlekken dan andere readers. Ik heb deze opmerking trouwens wat genuanceerd, omdat dit inderdaad ieders smaak betreft.

Ik zal nog een video toevoegen waarop deze vlekken te zien zijn, kan iedereen zelf bepalen wat ze ervan vinden.
Dat vind ik jammer,maar het bewijst 2 dingen,1: je vat het anders op dan dat ik het bedoelde, 2: Ik was niet duidelijk genoeg. Ik hoop dat ik met deze post het wat meer heb onderbouwd.
Met het niet reageren bedoelde ik, er zijn wel mensen die zo maar iets neerplanten als feit,zoals over die mug,maar niet meer reageren als je die theorie onderuit haalt,ik bedoelde niet dat ik zo ge*l ben op elke reactie op wat ik zeg. Wederom mijn fout,want wederom niet goed uitgelegd.
Misschien zie je dan ook dat het merendeel van mijn posts achteraf bewerkt zijn,omdat ik naar mijn mening,het weer niet duidelijk vertaald heb van hersens naar het uiteindelijke schrijfsel. :)
Ik vond je vorige reactie niet erg constructief, maar waardeer deze reactie van je. :)

p.s. Einstein was dyslectisch en die deed het ook lang niet slecht.

• 2green
Nick39 schreef op woensdag 05 oktober 2011 @ 14:04:
[...]

Dat contrast verschil is er niet,dat probeer ik met TS ook uit te praten, een heel groot deel van de readers is zwart,als er werkelijk een contrast verschil was, stond heel internet vol van de meldingen,dat zou dan voor elke zwarte e-reader opgaan.
Bovendien heeft de reader settings om contrast aan te passen.
Helaas schept de vermelding in jouw geval dus al verwarring,maar readers worden in alle kleuren verkocht,nergens maakt men echt melding dat de kleur van de reader het contrast beinvloed, zelfs niet in het grotere topic waar toch al heel wat nadelen besproken zijn.
Ik vermoed dat hier sprake is van een interpretatie foutje? volgens mij verwijst Firestarter naar het contrast verschil tussen de behuizing en het E-ink scherm, terwijl Nick39 verwijst naar het contrast verschil van de letters op het E-ink en de achtergrond?

Contrast verschil is er dus wel degelijk, neem bijvoorbeeld de definitie hiervan volgens wikipedia:

"Een contrast is het verschil tussen tegenstellingen. Bijvoorbeeld tussen licht en donker of tussen twee kleuren, tussen personen. Een hoog contrast duidt op en groot verschil, zwart en wit, dag en nacht. Een laag contrast duidt op weinig verschil: grijs-tinten onderling bijvoorbeeld."
  • Sony in zwart heeft dus een hoog contrast verschil tussen behuizing en E-ink achtergrond.
  • Sony in wit heeft dus een lager contract verschil tussen behuizing en E-ink achtergrond.
  • Kindle heeft een grijzige kleur dat het minste contrast verschil heeft tussen behuizing en E-ink achtergrond.
In hoeverre dit storend is, is natuurlijk persoonlijk. Mijn voorkeur gaat uit naar zo min mogelijk contrast verschil met de behuizing, dit stoort mij minder bij snellezen.

Om deze reden vindt ik de behuizing van de Kindle zeer geschikt, terwijl technisch gezien mij de sony op dit moment beter lijkt.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Even crossposten uit sloth in "Het Ebookreader - ervaringentopic - Deel 3"

De Sony heeft volgens deze preview een Engels-Nederlands woordenboek wat voor velen (mij inclusief) een voordeel kan zijn t.o.v. de Kindle die dit niet heeft.

Ook is er een veelbelovende functie die afaik nog niet besproken werd, namelijk die van het custom croppen binnen een PDF file. Het e.e.a. wordt kort besproken in dit filmpje vanaf 3min30:

• 2green
sloth schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 12:06:
Ook is er een veelbelovende functie die afaik nog niet besproken werd, namelijk die van het custom croppen binnen een PDF file. Het e.e.a. wordt kort besproken in dit filmpje vanaf 3min30:
[video]
netjes... dat maakt het lezen van pdf's op een 6" veel prettiger.

• Cyleo
sloth schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 12:06:

De Sony heeft volgens deze preview een Engels-Nederlands woordenboek wat voor velen (mij inclusief) een voordeel kan zijn t.o.v. de Kindle die dit niet heeft.

[video]
Dat is wel briljant, beter uitgewerkt dan in de prs-650 (was daar voor mij een van de puntjes van verbetering). Grappig om te zien hoe het optiemenu android invloeden heeft (het rondje met het pijltje naar beneden).
Cyleo schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 14:04:
[...]

Dat is wel briljant, beter uitgewerkt dan in de prs-650 (was daar voor mij een van de puntjes van verbetering). Grappig om te zien hoe het optiemenu android invloeden heeft (het rondje met het pijltje naar beneden).
Vraag me alleen af of je op een gegeven moment niet een soort van task killer nodig hebt net als bij de echte android, de nadelen die ik tot nu toe zie zijn de stylus die je mee moet slepen ( een capacitive stylus werkt trouwens heerlijk op de 650 ) en ik moet al mijn sd kaartjes met mijn hele collectie er op, in microsd gaan veranderen.

Wat het contrast verschil betreft tussen behuizing en e-ink achtergrond blijf ik het oneens,er zijn genoeg zwarte readers op de markt en je hoort niemand hierover,en daarnaast,je kan de contrast ook nog regelen en after all, als je daar echt op gaat letten is je boek blijkbaar niet interessant genoeg.

Iedere verandering van licht van buitenaf verandert ook het licht en contrast tussen letters en achtergrond.
T.S. geeft dit als persoonlijke mening,maar een vermelding in een start topic wordt vaak als een feit gezien terwijl het een persoonlijke ervaring is, ik heb hier de zilvergrijze sony en de zwarte bebook en heb voor de grap eens een rolletje zwart hoogglanzend isolatietape over 1 van de 2 zilveren e-readers gedaan (kan je makkelijk weghalen zonder sporen) maar het spijt me,hoe ik mijn best ook doe,ik zie totaal geen contrast verschil.
Op het moment dat je de 2 zilveren al naast elkaar ligt op dezelfde page zie je door het licht van buiten al verschil,ik wilde de zilveren en zwarte naast elkaar fotograferen maar ik kan de camera van mijn mobiel niet zo hoog en stil houden dat je beiden ziet en ook met leesbare letters,hou hem iets te scheef en er is al een afwijking op de foto.
Ik denk echter dat je het pas als feit kan presenteren als je een foto kan maken van de kindle en de sony (wat niet mogelijk is,want beiden zijn er nog niet) en dan nog kan je met de kontrast settings zoveel rommelen..nee als er al verschil zou zijn,wat ik dus niet heb kunnen waarnemen met 2 identieke readers waarvan de een even tijdelijk hoogglans zwart was en de ander mooi licht zilver,dan zul je dat pas opmerken als je beide readers naast elkaar gaat leggen en niet tijdens het gebruik,hoewel we hier met 3 personen hebben gekeken naar mijn "zwarte" en zilveren Sony en niemand ook maar enig verschil zag,de enige die mekkerde was mijn oudste zoon,er zitten bubbels onder je plastic pa... 8)7
Laten we het er op houden dat het in theorie mogelijk is,maar in praktijk niet aantoonbaar/verwaarloosbaar,en zeker geen punt van vermelden waard.
2green schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 11:07:

Ik vond je vorige reactie niet erg constructief, maar waardeer deze reactie van je. :)
Ik neem aan dat we beiden serieus zijn en beiden niet de intentie hebben om elkaar te kwetsen,en mensen en elkaar zo goed en zo eerlijk mogelijk te informeren,als er dan op grond van mijn dyslectie toch onduidelijkheid ontstaat vind ik het niet meer dan normaal,te proberen die onduidelijkheid weg te halen,hoewel dat soms door de kortsluiting tussen hersens en vingers gewoon niet lukt,niet om zielig te doen maar ik zie talloze reacties op mijn posts waarvan ik denk, ok Nick, niet duidelijk geweest en men vat het weer anders op dan dat ik het bedoelde,daarom maak ik ook van die lappen tekst en heb ik het zelfs in mijn Gallery gezet,soms is de schade ook niet meer terug te halen doordat men al een mening over me gevormd heb,en soms denk ik,ik stop er mee,wat ik ook zeg,het komt verkeerd over.

[Voor 14% gewijzigd door Nick39 op 06-10-2011 17:08]

• 2green
Nick39 schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 16:03:
soms denk ik,ik stop er mee,wat ik ook zeg,het komt verkeerd over.
haha, Ik kom lang genoeg op tweakers.net om je te kunnen vertellen dat er velen zijn die het veel minder doen dan jou, dus niet te veel bij stil staan (doen wij ook niet) :)

Verder nog iets uit een eerder onderwerp van ons, wat vindt je van de kindle kleur en de sony kleur in dit filmpje op tijdstip 03.40? Het valt me nog mee, maar de kindle kleur vindt ik net iets geschikter bij een E-ink scherm.

p.s.
Zojuist de knoop doorgehakt, heb de witte sony prs-T1 "gereserveerd". Voordeel van wit is de hoge WAF (wife acceptance factor). :F

[Voor 5% gewijzigd door 2green op 06-10-2011 23:25]

• Cyleo
2green schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 22:11:
[...]

haha, Ik kom lang genoeg op tweakers.net om je te kunnen vertellen dat er velen zijn die het veel minder doen dan jou, dus niet te veel bij stil staan (doen wij ook niet) :)

Verder nog iets uit een eerder onderwerp van ons, wat vindt je van de kindle kleur en de sony kleur in dit filmpje op tijdstip 03.40? Het valt me nog mee, maar de kindle kleur vindt ik net iets geschikter bij een E-ink scherm.

p.s.
Zojuist de knoop doorgehakt, heb de witte sony prs-T1 "gereserveerd". Voordeel van wit is de hoge WAF (wife acceptance factor). :F
Haha, die wordt nog wel eens onderschat. Maar de kleur van het apparaat zelf gaat echt geen verschil maken op je leeservaring. Veel plezier alvast met je aankoop, is vast een goede keus!
[...]

Is dat dan niet rood ?? Ik zal zo de filmpjes goed bekijken,qua "gadgets" vind ik wit totaal niets, ik vraag me ook af of wit bv door veel roken niet "vergeelt" daarentegen zet een witte laptop en een zwarte een week in dezelfde ruimte en kijk dan eens hoe de zwarte er uit ziet,je zou denken van niet maar stof zie je het meest op zwarte dingen,ik ga nu eerst je filmpje bekijken,thanks voor de tijdindicatie.
Helaas heeft de Sony nog steeds niet iets wat ik heel graag wil: de mogelijkheid om al lezende de tekst ook te kunnen editen,als de Kindle daar mee komt,ben ik om !
Ik denk trouwens ook dat als de Kindle ook op android gebaseerd is,een van de eerste apps die uitkomt als ze het kraken,epub support is.
Eerste dat ik in elk geval ga bestellen is een andere stylus,mijn god wat is dat ding lelijk.

Ik heb het filmpje gezien maar nee,ik ben het nog steeds niet met je eens,ik vind de Kindle niet meer contrastrijker en de achtergrond niet witter en de Snoy niet meer afleidend, ik vind het moment waarop de Kobo tevoorschijn komt deze juist enorm afleidend,met een bijna grijze achtergrond. Ik vind de hoeken van de Sony mooier dan de Kindle,maar bij de Kindle vind ik de onderkant wel mooier, Sony loopt daar een beetje in een punt terwijl de Kinle mooi recht door loopt, ook vind ik de knoppen van de Kindle mooier,ze zijn wat beter geintegreerd,maken meer deel uit van het apparaat,en als het echt android is had Sony de knoppen beter ook touch kunnen maken,er gaat altijd wel iets tussen die uitstekende knoppen zitten dat je er dan uit moet peuteren.
Qua design vind ik de Kindle mooier hoewel ik de grijsbruine kleur dus niet mooi vind.
Storend zwart stipje op de achtergrond van het filmpje.
Wel een filmpje waar je wat aan hebt en je zou um eigenlijk in de topicstart moeten zetten.

[Voor 35% gewijzigd door Nick39 op 07-10-2011 12:31]

Nick39 schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 12:02:
mogelijkheid om al lezende de tekst ook te kunnen editen,als de Kindle daar mee komt,ben ik om !
Ik denk trouwens ook dat als de Kindle ook op android gebaseerd is,een van de eerste apps die uitkomt als ze het kraken,epub support is.
Ik weet niet of dat zo heel nodig is. Als je in het Engels leest wat velen hier wel doen heeft epub nu ook weer niet zoveel voordelen ten opzichte van mobi.

Waarschijnlijk speelt die epub voorliefde alleen in Nederland op, in Amerika zie ik iedereen met deze 3 standaarden werken: .epub , .mobi en .zip (html boeken). De meeste boeken die uitkomen zijn ook in die 3 formaten (wederom buiten Nederland).
Anoniem: 32279 schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 12:11:
[...]

Ik weet niet of dat zo heel nodig is. Als je in het Engels leest wat velen hier wel doen heeft epub nu ook weer niet zoveel voordelen ten opzichte van mobi.

Waarschijnlijk speelt die epub voorliefde alleen in Nederland op, in Amerika zie ik iedereen met deze 3 standaarden werken: .epub , .mobi en .zip (html boeken). De meeste boeken die uitkomen zijn ook in die 3 formaten (wederom buiten Nederland).
Ik heb geen voorliefde voor epub maar ik vind het makkelijker te editen omdat ik Sigil nu eenmaal fantastisch vindt,het voordeel voor epub voor Kindle is dat de mensen de gekochte boeken niet meer om hoeven te zetten,voor ons tweakers is dat geen barriere,maar ik kan me bij een hoop mensen goed indenken dat het een barriere vormt om eerst de DRM er af te halen en dan om te zetten,epub is gewoon Zip met een andere extentie.

• Limoncello
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-09-2020
Vanaf volgende week vrijdag 14 oktober wordt de Kindle ook in Frankrijk bij Amazon.fr verkocht. De prijs is 99€.
Er is een keuze tussen zes gebruikerstalen, maar daar zit geen Nederlands bij.
Voor geïnteresseerden die overweg kunnen met het Frans ziehier de link naar Amazon.fr:
http://www.amazon.fr/gp/p...r_1&qid=1317982292&sr=8-1

• FireStarter
[...]

p.s.
Hier nog een (zwarte) knoop in het voordeel van de Sony :)
Ik hoop dat Bol voldoende voorraad heeft.

Daarna eindelijk Cisco pfd boeken vanaf de reader lezen ipv de laptop. Hoop toch een verbetering te zien.

w00t

• Cyleo
FireStarter schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 13:18:
[...]

Daarna eindelijk Cisco pfd boeken vanaf de reader lezen ipv de laptop. Hoop toch een verbetering te zien.
Als je nu vanaf een laptop leest ga je zeker een verbetering zien, dat is gewoon niet te vergelijken. Maar zijn het nou pdf's? Want in dat geval zou ik er wel vast voor zorgen dat ze netjes passen op een a5 formaat om het lezen wat makkelijker te maken.

• 2green
Cyleo schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 11:30:
[...]

Haha, die wordt nog wel eens onderschat. Maar de kleur van het apparaat zelf gaat echt geen verschil maken op je leeservaring. Veel plezier alvast met je aankoop, is vast een goede keus!
Thanks!
[...]

Is dat dan niet rood ?? Ik zal zo de filmpjes goed bekijken,qua "gadgets" vind ik wit totaal niets, ik vraag me ook af of wit bv door veel roken niet "vergeelt" daarentegen zet een witte laptop en een zwarte een week in dezelfde ruimte en kijk dan eens hoe de zwarte er uit ziet,je zou denken van niet maar stof zie je het meest op zwarte dingen,ik ga nu eerst je filmpje bekijken,thanks voor de tijdindicatie.
Helaas heeft de Sony nog steeds niet iets wat ik heel graag wil: de mogelijkheid om al lezende de tekst ook te kunnen editen,als de Kindle daar mee komt,ben ik om !
Eerste dat ik in elk geval ga bestellen is een andere stylus,mijn god wat is dat ding lelijk.

Ik heb het filmpje gezien maar nee,ik ben het nog steeds niet met je eens,ik vind de Kindle niet meer contrastrijker en de achtergrond niet witter en de Snoy niet meer afleidend, ik vind het moment waarop de Kobo tevoorschijn komt deze juist enorm afleidend,met een bijna grijze achtergrond. Ik vind de hoeken van de Sony mooier dan de Kindle,maar bij de Kindle vind ik de onderkant wel mooier, Sony loopt daar een beetje in een punt terwijl de Kinle mooi recht door loopt, ook vind ik de knoppen van de Kindle mooier,ze zijn wat beter geintegreerd,maken meer deel uit van het apparaat,en als het echt android is had Sony de knoppen beter ook touch kunnen maken,er gaat altijd wel iets tussen die uitstekende knoppen zitten dat je er dan uit moet peuteren.
Qua design vind ik de Kindle mooier hoewel ik de grijsbruine kleur dus niet mooi vind.
Storend zwart stipje op de achtergrond van het filmpje.
Wel een filmpje waar je wat aan hebt en je zou um eigenlijk in de topicstart moeten zetten.
Hier heeft wit de hoogste WAF factor, maar dat zal wel per huishouden verschillen. Dat stipje op de achtergrond van het filmpje had ik gemist, nou kan ik weer opnieuw kijken 8)7

Het filmpje heb ik in de topic start opgenomen.

• 2green
FireStarter schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 13:18:
[...]

Hoop ook technisch naslag werk in pdf te raadplegen met deze ereader, vermoed dat dit geen super ervaring gaat worden op een 6". Veel technische boeken zijn trouwens ook terug te vinden in html formaat, welke perfect naar epub valt om te zetten.

Succes met je reader, aangezien je zwart hebt besteld hoef ik mij niet zorgen te maken dat je de laatste in voorraad geleverd krijgt ;)
2green schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 18:31:
Hier heeft wit de hoogste WAF factor, maar dat zal wel per huishouden verschillen. Dat stipje op de achtergrond van het filmpje had ik gemist, nou kan ik weer opnieuw kijken 8)7

Het filmpje heb ik in de topic start opgenomen.
Ik vind het het eerste duidelijke filmpje dat er is,of dat ik heb gezien,gaat ook wat meer in op de settings,de browser mogelijkheden,mogelijkheid voor Twitter en Facebook.
Wat ik wel knap vind is dat veel mensen een preview geven,de apparaten zijn dus al lang af,misschien is de release van de Kindle toch wat strategischer gekozen als kerstkado o.i.d. maar als er al zoveel exemplaren rondslingeren,had men toch alvast met levering kunnen beginnen.
Hoop dat calibre het al ondersteunt,maar je hoort nu ook zeggen dat de desktop applicatie veranderd is,dus de oude software zeggen ze toch gedag.
Dus ook wat meer achtergrond info.
Hier wordt er weer gezeurd over mijn zilveren 650 en de tijdelijk even zwart gemaakte "die zwarte met die bubbels was toch leuker pa"
De lady of the house heeft een zwarte bebook one 2010 edition.
Wat ik hoop voor zowel Kindle als Sony dat ze nu door het gebruik van Android, ipv steeds nieuwe modellen,software updates gaan aanbieden met opties,ik heb nu al 4 edities Sony en steeds per apparaat een nieuwe cover moeten kopen omdat ze het design weer zo veranderd hadden dat de oude niet past, de covers voor de 505,600,650 en prs-1 zijn niet onderling uitwisselbaar.
Voor 2 apparaten is dat gemiddeld 70 euro per wissel,en het Blokker/Action lampje moet volgens mij nu dus echt met de knijper worden gebruikt..

Nick39 schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 19:16:
Hoop dat calibre het al ondersteunt,maar je hoort nu ook zeggen dat de desktop applicatie veranderd is,dus de oude software zeggen ze toch gedag.
de nieuwe kindle werkt echt perfect met calibre, de nieuwe sony denk ik ook. En anders komt er vast een dag later al een update van calibre.

de sony valt me toch wat tegen als dat filmpje de uiteindelijke versie betreft, vooral het webbrowsen met het verversen van het scherm ziet er wat vreemd uit. Maar het gaat toch om het lezen, ik bekijk het binnenkort wel even zelf als mijn collega de sony heeft, neem ik mijn kindle mee en leg ik ze eens naast elkaar.

De 350 van mijn vrouw bevalt ook nog steeds goed, maar de prs t-1 ziet er minder uit lijkt het wel. Heel vreemd.

[Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 07-10-2011 20:02]

• sloth
  • Niet online
Limoncello schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 12:45:
Vanaf volgende week vrijdag 14 oktober wordt de Kindle ook in Frankrijk bij Amazon.fr verkocht. De prijs is 99€.
Er is een keuze tussen zes gebruikerstalen, maar daar zit geen Nederlands bij.
Voor geïnteresseerden die overweg kunnen met het Frans ziehier de link naar Amazon.fr:
http://www.amazon.fr/gp/p...r_1&qid=1317982292&sr=8-1
Dat is wel netjes zeg :)

Ik kan alleen zo zonder Amazon account niet meteen zien of dit inclusief verzendkosten is?

• 2green
Nick39 schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 19:16:
[...]
Wat ik hoop voor zowel Kindle als Sony dat ze nu door het gebruik van Android, ipv steeds nieuwe modellen,software updates gaan aanbieden met opties,ik heb nu al 4 edities Sony en steeds per apparaat een nieuwe cover moeten kopen omdat ze het design weer zo veranderd hadden dat de oude niet past, de covers voor de 505,600,650 en prs-1 zijn niet onderling uitwisselbaar.
Voor 2 apparaten is dat gemiddeld 70 euro per wissel,en het Blokker/Action lampje moet volgens mij nu dus echt met de knijper worden gebruikt..
Hoop ook dat ze iets meer met software gaan doen, maar zal zeker niet op regelmatige basis switchen van reader. Maar zeg je nu dat kindle ook op android draait?

Zo snel ik heb uitgevonden hoe de sony geroot kan worden, probeer ik daarop diverse android programma's zoals: agenda, e-mail, browser, google tasks, eenvoudige games, etc.te installeren. Ben benieuwd in hoeverre dit lukt.

[Voor 3% gewijzigd door 2green op 07-10-2011 20:09]

Anoniem: 32279 schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 19:53:
[...]

de nieuwe kindle werkt echt perfect met calibre, de nieuwe sony denk ik ook. En anders komt er vast een dag later al een update van calibre.

de sony valt me toch wat tegen als dat filmpje de uiteindelijke versie betreft, vooral het webbrowsen met het verversen van het scherm ziet er wat vreemd uit. Maar het gaat toch om het lezen, ik bekijk het binnenkort wel even zelf als mijn collega de sony heeft, neem ik mijn kindle mee en leg ik ze eens naast elkaar.

De 350 van mijn vrouw bevalt ook nog steeds goed, maar de prs t-1 ziet er minder uit lijkt het wel. Heel vreemd.
Dat verversen is idd voor het webbrowsen niet mooi,wat ook betekent dat elke pageturn er in werkelijkheid 2 zijn, een keer zwart, een keer opbouwen wat de Kindle niet doet.
Het zal wennen zijn,als je de aluminium versie gewend bent,en je gaat opeens naar een plastic ding,maar zoals je zegt,het gaat om het lezen,de rest is toch bijzaak,anders kan ik net zo goed mijn tablet gebruiken.
Je ziet wel goed waarom de sony zoveel duurder moest zijn dan de kindle,het was en oogde ook gewoon wat mooier.

Vooral het hoofdmenu is mooier, al is het filmpje van de kindle wel de kindle met reclame en dat ziet er al gelijk minder mooi uit.

Je zal inderdaad moeten wennen, die kindle is echt heel dun en licht, ik verbaas me er nog steeds over. Zeg maar een half potlood dik, je weet niet wat je merkt als je straks de sony in de hand hebt. Qua omvang en gewicht praktisch gelijk, als je hem laat vallen blijft hij bijna zweven 8)

• 2green
Nick39 schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 20:16:
[...]

Dat verversen is idd voor het webbrowsen niet mooi,wat ook betekent dat elke pageturn er in werkelijkheid 2 zijn, een keer zwart, een keer opbouwen wat de Kindle niet doet.
Het zal wennen zijn,als je de aluminium versie gewend bent,en je gaat opeens naar een plastic ding,maar zoals je zegt,het gaat om het lezen,de rest is toch bijzaak,anders kan ik net zo goed mijn tablet gebruiken.
Je ziet wel goed waarom de sony zoveel duurder moest zijn dan de kindle,het was en oogde ook gewoon wat mooier.
Het zit iets anders op de sony.

De sony doet een partial refresh als dit nodig is om een knipperend scherm te voorkomen en doet een volledig refresh als het verwacht dat je een statische pagina wilt lezen. Bij het intypen van een URL in de webbrowser doet het dus een partion refresh, maar bij het weergeven van een pagina een volledig refresh.

Bij het omslaan van een bladzijde in een boek volgt dus een echte refresh, maar bij het snel bladeren doet de sony een partial refresh. Wil je snel bladeren (door een swipe gevolgt door het scherm blijven aanraken), dan gaat de sony heel snel door de pagina's zonder een refresh. Pas wanneer je het scherm loslaat doet de sony een volledige refresh om de letters scherp(er) te maken.

De scherpte van de letters is maximaal na een refresh. Amazon heeft kennelijk besloten dat het beeld goed genoeg blijft als ze om de zoveel pagina's een refresh doen. Van wat ik gezien heb is dit ook een prima oplossing.

Beiden kunnen het dus, ze implementeren het alleen anders in de software (hopelijk is het ook nog eens instelbaar).

[Voor 23% gewijzigd door 2green op 07-10-2011 21:45]

• 2green
[...]
wie weet?

als je android apps kunt installeren, dan is dit dus een eitje.

• Cyleo
Er is ook een Sony review binnen. Door engadget, en die hebben de kindle ook gereviewd, kunnen ze dus mooi met elkaar worden vergeleken. Review is hier te vinden

• sloth
  • Niet online
Interessante review, al miste ik een echt vergelijk met de Kindle.
Once dragged onto the device, PDF files will appear in the Books section. As with other readers, the overall experience of viewing PDFs is laggy. They take a while to load, and the whole thing stutters a bit when you try to scroll. Thanks to the WiFi Reader's dual-touch functionality, however, you can pinch to zoom the PDF images and scroll across using a finger. Despite its limitations, this is the best PDF reading experience we've seen in one of these devices thus far.
Dit, in combinatie met het makkelijk opzoeken van woorden door de touch functie en het engels - nederlands woordenboek doet me toch erg richting de PRS-T1 gaan.

Langs de andere kant, als de Kindle touch voor 100 euro op m'n deurmat kan belanden dan is het toch wel een erg moeilijke keuze..
2green schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 20:09:
[...]

Hoop ook dat ze iets meer met software gaan doen, maar zal zeker niet op regelmatige basis switchen van reader. Maar zeg je nu dat kindle ook op android draait?
Die geruchten gaan er ja, althans van de laatste kindle.

• Daniozi
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-02-2021
PRS-T1 is besteld, maar heb nog even gewacht met een cover. Covers van Gecko en van Sony zelf zijn toch niet helemaal wat ik wil. Weet iemand of er nog andere covers beschikbaar zijn?

Daniozi schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 14:09:
PRS-T1 is besteld, maar heb nog even gewacht met een cover. Covers van Gecko en van Sony zelf zijn toch niet helemaal wat ik wil. Weet iemand of er nog andere covers beschikbaar zijn?
Je zal even moeten wachten, net als voor de kindle komen er eigenlijk pas een maand ofzo na release veel meer covers los. Ik zit zelf ook wat te kijken en te wachten op een mooie cover, wil geen elastiekjes aan de zijkant in iedergeval en een mooie print op de voorkant, liefst iets met het fantasy thema zoals een lord of the ringscover ofzo.

sloth schreef op zaterdag 08 oktober 2011 @ 12:20:
Langs de andere kant, als de Kindle touch voor 100 euro op m'n deurmat kan belanden dan is het toch wel een erg moeilijke keuze..
Dat lukt je niet voor 100 euro. Ik was 118 kwijt voor de kindle4 wifi, de touch is nog duurder. Je hebt ook te maken met importheffing e.d. namelijk.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee