Anoniem: 296131 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 13:12:
@Cyleo
Let wel dat CNet de Sony met de Kindle Touch heeft vergeleken, die is voorlopig nog niet leverbaar voor Nederland. Grijze import uitgezonderd. De nieuwe Kindle 4 is zo'n 30% goedkoper dan de Sony, dat is toch wel een fors prijsverschil in het voordeel van de Kindle.
Maar ik vrees dat als de Kindle hier verkocht zou worden het prijsverschil volledig zou wegvallen door de importheffingen en de BTW.
Dat zie je al met Griekenland, een pakje sigaretten van 25 stuks kost daar 2,70 en hier 5 zoveel.
Gelukkig voor mijn partner (ik rook zelf niet) is er vrij verkeer van goederen binnen de EG en hoewel je maar 400 sigaretten of zo mag invoeren als je op reis gaat,mag je diezelfde voorraad wekelijks in een pakketje laten opsturen.
Je haalt het prijsvoordeel van de Kindle t.o.v. de Sony alleen door de lagere dollarkoers en je grijze import,maar zou de Kindle hier wel verkocht mogen worden,dan zou ie wel eens duurder kunnen zijn dan de Sony.
Daarom maak ik me altijd zo "boos" als in een review beide apparaten worden vergeleken en als argument wordt gegeven dat de Kindle zoveel goedkoper is, ja maar alleen door die grijze import.
We zijn laatst naar Florida geweest en je lacht je lam in de supermarkt en in de electronicastores,het prijsnivo in de states ligt veel lager dan hier,en alleen daarom is de Kindle goedkoper.
Even gezocht naar BTW en dergelijke, uit de wikipedia:
In Amerika bestaat er geen btw. In de Verenigde Staten kennen ze wel een State Sales Tax. Dat is een belasting die geldt bij de verkoop van goederen aan een eindgebruiker. De tarieven verschillen per staat. Ze variëren van 0 procent in staten als Delaware en Oregon tot 7,25 procent in Californië.
Da's effe wat anders dan hier,en verklaart dus volledig waarom de Sony duurder is.
[
Voor 13% gewijzigd door
Nick39 op 20-10-2011 11:14
]