Probleem sharen internet vanaf genexis glasvezel

Pagina: 1
Acties:

• Masterrikkie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-01 08:52
Ik ben 2 weken geleden aangesloten op het glasvezel netwerk van caiway in krimpen aan den ijssel (tegen alle adviezen in ja).

Nu maak ik gebruik van de genexis modem in de meterkast, hier zitten 4 ethernet poorten in maar diend niet als router alleen als modem, zo kan ik alleen internetten vanaf de bovenste etthernet aansluiting. Omdat ik echter meerdere apparaten in het netwerk heb hangen ben ik van plan mijn zyxel modem die ik bij me tweak abbo had als switch te laten dienen.

Ik heb de zyxel aangesloten op de internet poort van de genexis, in de zyxel ingegeven dat deze in de 'bridge' mode komt te staan en de firewall uitgeschakeld. Zover leek het mij allemaal logisch.

Het probleem is dus dat ik steeds geen internet heb op mijn bedrade pc, gister avond alles ingesteld, en werkte prima, vanochtend weer geen internet. Op mijn ipad via wifi heb ik via de zyxel wel internet... heel raar..

Zijn er instellingen die ik in de genexis in moet geven om alle apparaten te laten werken? (misschien staat dchp niet aan of geeft hij maar 1 ip adres uit?) En hoe kom ik in de webbased menu van de genexis?

Mijn computer staat ingesteld op automatisch ip ontvangen in ipv4 van netwerkadapter.

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:14

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Denk dat er nog een Router tussen moet, wat is je ip adress op de computer?

• abhaas
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-12 18:09
de genexis is enkel een modem en geeft maar 1 ip-adres uit. om meerdere pc's aan te sluiten heb je een router nodig

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:23
De genexis is inderdaad een modem. En tot daar gaat het goed. Omdat het een modem is moet je die zyxel juist niet in bridge mode zetten. Hij moet als router fungeren en dus in ieder geval NAT en DHCP verzorgen. En waarschijnlijk wil je er ook een dns forwarder op. Die genexis doet dit allemaal niet voor zover ik het weet.

Wat voor zyxel heb je?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die genexis is helemaal geen modem maar alleen een media converter. Hij converteert ethernet over UTP naar ethernet over glasvezel.

Je hebt, zoals al gezegd, een router nodig die een ethernet WAN-poort heeft. Die hang je aan je genexis en daarachter zet je je computers.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Masterrikkie
Ik heb de 2602HW zyxel, deze heeft geen wan-poort. begrijp ik het goed dat deze nu compleet nutteloos is en ik opzoek moet naar een router met wantpoort?

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Die 2602 is een modem (voor A/VDSL), je moet dus inderdaad een router hebben. Normaal gesproken heeft zo'n router dan inderdaad een WAN-poort waar je dan de verbinding van de genexis op aansluit.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:46

Fiber

Beaches are for storming.

Die Genexis is een glasvezelmodem. Die zyxel moet je als dat kan als (wifi) router laten functioneren, dus de ingebouwde modem functie uitschakelen. Als dat niet kan kun je beter voor een paar tientjes een andere (wifi) router kopen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Masterrikkie
Oke, wil dus gelijk wireless N, naar welke merken kan ik het beste uitkijken?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

CyBeR schreef op maandag 16 april 2012 @ 12:21:
Die genexis is helemaal geen modem maar alleen een media converter. Hij converteert ethernet over UTP naar ethernet over glasvezel.
Modem is nou niet echt fout
A modem (modulator-demodulator) is a device that modulates an analog carrier signal to encode digital information, and also demodulates such a carrier signal to decode the transmitted information. The goal is to produce a signal that can be transmitted easily and decoded to reproduce the original digital data. Modems can be used over any means of transmitting analog signals, from light emitting diodes to radio. The most familiar example is a voice band modem that turns the digital data of a personal computer into modulated electrical signals in the voice frequency range of a telephone channel. These signals can be transmitted over telephone lines and demodulated by another modem at the receiver side to recover the digital data.
Notice from light emitting diodes

Iperf

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:46

Fiber

Beaches are for storming.

Wat mag het kosten?

Deze heeft zo ongeveer de best prijs/kwaliteit verhouding en een redelijk actief forum draadje:
pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND
[Ervaringen] TP-Link TL-WR1043ND

[ Voor 87% gewijzigd door Fiber op 16-04-2012 19:11 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Masterrikkie
Bedankt voor de tip fiber! Gister bij bol.com besteld vandaag in huis, alles aangesloten en werkt als een trein!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

fish schreef op maandag 16 april 2012 @ 19:05:
[...]

Modem is nou niet echt fout
Jawel.
Notice from light emitting diodes
Leuk, maar voor dit doel worden lasers gebruikt. (VCSELs om precies te zijn.)

Anyway, ethernet over glasvezel is geen gemoduleerd signaal. Dat is gewoon aan-uit-aan-uit-etc.* Dus nee, modem is niet correct. Wel gemoduleerd is bijvoorbeeld je kabelsignaal over glasvezel, als je dat hebt.

*) Feitelijk is het aan-bijnauit-aan-bijnauit-etc omdat de laser daadwerkelijk uit en weer aanzetten te lang duurt.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

leuk maar dat is ook een diode die licht geeft. laat de techniek wat anders zijn

Kwa modulatie van het licht. ik kan er niet direct spec over vinden (mischien jij wel)
Ik kan me niet voorstellen dat er niet op zijn minst iets iets als psk /biphase modulatie wordt gebruikt

Iedereen noemt die dingen een modem waarom zou je daar moeilijk over doen

Wat denk je dat die helpdeskmedewerker straks denkt/zegt als de ts problemen heeft met het kastje en hij het over een media converter heeft waar die problemen mee heeft ?
Ik denk dat die vraagt om de mediaconverter ertussenuit et halen en alles rechtstreeks op het modem aan te sluiten :P

[ Voor 40% gewijzigd door Fish op 19-04-2012 21:14 ]

Iperf

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

fish schreef op donderdag 19 april 2012 @ 20:55:
leuk maar dat is ook een diode die licht geeft. laat de techniek wat anders zijn

Kwa modulatie van het licht. ik kan er niet direct spec over vinden (mischien jij wel)
Ik kan me niet voorstellen dat er niet op zijn minst iets iets als psk modulatie wordt gebruikt
Nope, geen psk. Geen modulatie. Is namelijk niet nodig. D'r zit alleen in het geval van gigabit ethernet een 8b/10b encoding overheen (802.3z). Voor 100base-FX refereert men voor dat deel aan een andere spec die helaas niet gratisch te krijgen is, namelijk die van FDDI (ISO/IEC 9314-3:1990).
Iedereen noemt die dingen een modem waarom zou je daar moeilijk over doen
Begin van het einde. Het klopt niet, dus ik stel voor dat we 't dan niet zo noemen. Ik noem jou ook niet dolfijn, tenslotte, maar fish. Vind je vast fijn.
Wat denk je dat die helpdeskmedewerker straks denkt/zegt als de ts problemen heeft met het kastje en hij het over een media converter heeft waar die problemen mee heeft ?
Ik denk dat die vraagt om de mediaconverter ertussenuit et halen en alles rechtstreeks op het modem aan te sluiten :P
Officieel heet dat ding helemaal geen modem maar een FTU: Fibre Termination Unit. Als je dat zegt tegen een helpdesker hebben ze 't wel door.

Pagina: 1