Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU
Dat kan goed al zijn toen je de HD kocht. Dus opzich is dat geen probleem, wel moet je die in de af en toe een keer nakijken samen met C5
Om je een idee van de orde van grote te geven, een HD heeft vele miljoenen Sectors.
C5 is het aantal blocken dat nu bekend is slecht te zijn, en nog vervangen moeten worden
Die staat nu op 0, als dat continu begint op te lopen heb je wel een probleem !
Overigens is het maken van backups altijd een goed idee, ongeacht de status van je HD !!
[ Voor 46% gewijzigd door heuveltje op 16-04-2012 08:55 ]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Al met al -> Doet je schijf raar, dan garantie claimen. Werkt hij nog gewoon goed, dan de waarden goed in de gaten blijven houden en als deze oploopt alsnog garantie claimen.
[ Voor 139% gewijzigd door Perkouw op 23-04-2012 18:56 ]
@heuveltje: De reallocated sectors zaten er bij aankoop niet. Bij de 500uren waren ze er ook nog niet. Nu bij de 1500 uren heeft mijn schijf er 40... dus ik zal het goed in de gaten houden. Backups van de bestanden maak ik (bijna) altijd. Ik zou het dus in de gaten houden met de reallocated sectors. De laptop kan ik niet zomaar terug-sturen, heb hem namelijk hard nodig.
Bedankt voor al de inzet tot nu toe!
Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU
Verwijderd
Wat wél problemen oplevert, zijn de zogenaamde Pending Sectors. In je SMART bekent als 197/C5 Current Pending Sector. De raw value hiervan moet altijd 0 zijn, of één of meer sectoren zijn onleesbaar. Deze zie je dan in je surface scan als een rood blokje. Je kunt dus altijd direct zien of je bad sectors hebt door naar de Current Pending Sector te kijken; daarvoor hoef je geen surface scan te doen.
Verder niks aan de hand met je HDD. Maak backups en ga lekker verder zo.
Van de SMART wiki: Count of "unstable" sectors (waiting to be remapped, because of read errors). If an unstable sector is subsequently read successfully, this value is decreased and the sector is not remapped. Read errors on a sector will not remap the sector (since it might be readable later); instead, the drive firmware remembers that the sector needs to be remapped, and remaps it the next time it's written
Verwijderd
Current Pending Sector zijn 'instabiele' sectoren die de schijf nog moet omwisselen. Dat omwisselen gebeurt niet als de sector weer goed kan worden uitgelezen. De schijf wil de onleesbare sector nog niet omwisselen voordat je deze hebt overschreven; de data kan immers nog recoverable zijn en de schijf geeft niet zomaar op.
Maar dat omwisselen niet gebeurt bij succesvolle leesactief is niet helemaal waar. Het hangt af van de tijd dat dat duurt. Als dat langer dan normaal duurt, weet de schijf dat dit een weak sector is en zal de sector zeker vervangen. Verder komt niet uit de Wiki naar voren dat dit attribuut het allerbelangste is van alle attributen en je hiermee in één klap kunt zien of er bad sectors zijn ja of nee. Heel soms is een surface read nodig om de schijf alle sectoren voorbij te laten komen, maar normaal is zelfs dat niet nodig; de schijf doet op de achtergrond I/O en kan zo ook bad sectors opsporen.
Ik ben met je eens dat de Current Pending Sector count erg indicatief is voor huidige problemen op de disk, er is meer aan de hand met een disk dan je direct aan de SMART data kunt uitlezen, ook als je geen informatie opvraagt van een disk vind er activiteit plaats op de achtergrond.
Verwijderd
Bijna een copy-paste van wat ik hierboven schrijf. Wat is precies de onduidelijkheid?Wat wél problemen oplevert, zijn de zogenaamde Pending Sectors. In je SMART bekent als 197/C5 Current Pending Sector. De raw value hiervan moet altijd 0 zijn, of één of meer sectoren zijn onleesbaar. Deze zie je dan in je surface scan als een rood blokje. Je kunt dus altijd direct zien of je bad sectors hebt door naar de Current Pending Sector te kijken; daarvoor hoef je geen surface scan te doen.
Let bv maar eens op de temperatuur: een waarde van 852001 is op geen enkele mij bekende temperatuurschaal een goed teken... (zelfs in milligraden Kelvin is dat een klein drama)
Oftewel: specs van de hd opvragen, grondig doorlezen & uitzoeken wat zo een raw-value effectief wil zeggen...
Daarna zorgen beginnen maken
Verwijderd
Bij temperatuur en zaken als RRER en SER is de raw value vaak wel encoded, een groot nummer waarin meerdere gegevens verwerkt zijn. De temperatuur houdt bijvoorbeeld bij wat de hoogste temperatuur ooit gemeten is, buiten de huidige temperatuur. Beide informatie wordt in één dataveld geëncodeerd. Dat is wat je bedoelt neem ik aan? Dat klopt dus, alleen geldt het niet voor Reallocated Sector Count of Current Pending Sector. De ruwe waarde is gewoon het aantal sectoren dat getroffen is.
Current Pending Sector count is het huidige aantal sectoren dat problemen gaf bij leesacties (al dan niet tijdens fileaccess) en waarvan nog niet duidelijk is of remapping moet gebeuren of niet. Je kunt best bad sectors (remapped sectors) hebben terwijl de current pending sector count op 0 staat (als de defecte sectoren inmiddels allemaal remapped zijn). Aan de current pending sector count alleen kun je dan ook niet de staat van de disk aflezen.Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 13:59:
Bijna een copy-paste van wat ik hierboven schrijf. Wat is precies de onduidelijkheid?
Verwijderd
Actieve bad sectors = Current Pending Sector. Dit zijn zichtbare bad sectors die niet gelezen kunnen worden, en bij een surface scan dus als rood blokje zal opduiken, bijvoorbeeld met HDtune. Dit is een accuut probleem; een schijf met 1 of meer pending sectoren kan veel problemen opleveren. Bijvoorbeeld omdat het OS deze sector elke keer probeert te lezen, wat niet lukt, en daardoor je hangende applicaties of zelfs blauwe schermen krijgt.
Passieve bad sectors = Reallocated Sector Count. Deze zijn, zoals je zegt, al omgewisseld (remapped) en zijn dus niet langer zichtbaar voor het besturingssysteem en kunnen dus ook geen problemen meer veroorzaken.
Je kunt dus direct aan de pending sectoren zien of je (actieve) bad sectors hebt. De passieve bad sectors kun je in principe negeren, al is het goed om in de gaten te houden of deze verder oploopt. Veel van mijn oudere schijven hebben bad sectors die al jarenlang stabiel zijn. Dergelijke schijven zijn nog prima te gebruiken, omdat ze geen nieuwe bad sectoren ontwikkelen. Als je schijf wél continu nieuwe onleesbare sectoren ontwikkelt, is het raadzaam die schijven niet meer te gebruiken en RMA te sturen of af te danken.