Toon posts:

Plaatsing speakers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Ik heb nu een maandje of twee Boston Acoustics A25 speakers en hoewel ze helemaal geweldig vind, ben ik nog steeds een beetje aan het zoeken naar een goede opstelling. Op dit moment staan ze op mijn bureau, aan de rand zodat er van het bureau in ieder geval aan de voorkant geen reflecties komen. Ik heb er ook rubber tegels van 10x10 cm onderliggen, één onder elk pootje, tegen resonanties.) Nu hoorde ik dat ze op stands zetten het geluid flink moet verbeteren, het probleem is alleen dat ik ze ook als slaapkamercinema speakers gebruik en ze dus kwa plek gebonden zijn aan de lichtgele muur, want daar hangt de monitor/televisie. Bovendien is mijn kamer sowieso maar klein.

Mijn vraag is dus: als ik ze vóór het bureau op stands zet, wordt het geluid dan beter, of juist minder omdat ze dan vlakbij het bureau staan. Of zal het verschil zo klein zijn dat ik ze gewoon op het bureau kan laten staan? Of is er wellicht een betere oplossing zoals aan de muur hangen? Of hebben jullie nog andere suggesties?

Zie hier de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: http://www.majhost.com/gallery/oscarverbeek/photos/Tweakers/thumb/knipsel3.png_thumb.jpg

En wat ik in gedachten had:

Afbeeldingslocatie: http://www.majhost.com/gallery/oscarverbeek/photos/Tweakers/thumb/knipsel1.png_thumb.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2012 11:17 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:18
Bij iedere kleine verandering is er altijd wel iemand op het web die spreekt over een flinke verbetering. Dus bij deze even wat tegengas: als de speaker ontkoppeld is van het bureau en op de rand staat zodat je geen directe reflectie hebt van het bureaublad dan voldoet het bureau prima als stand. Sterker nog, waarschijnlijk staat het bureau zelfs steviger en ga je er met een losse stand alleen maar op achteruit.

Of probeer ze eens meer tegen de muur te zetten en luister hoe het klinkt. Als dat goed klinkt is er geen enkele reden om het niet te doen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02 20:55
ShittyOldMan schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 12:00:
Bij iedere kleine verandering is er altijd wel iemand op het web die spreekt over een flinke verbetering. Dus bij deze even wat tegengas: als de speaker ontkoppeld is van het bureau en op de rand staat zodat je geen directe reflectie hebt van het bureaublad dan voldoet het bureau prima als stand. Sterker nog, waarschijnlijk staat het bureau zelfs steviger en ga je er met een losse stand alleen maar op achteruit.

Of probeer ze eens meer tegen de muur te zetten en luister hoe het klinkt. Als dat goed klinkt is er geen enkele reden om het niet te doen.
Mee eens :Y Gewoon zo laten of eens proberen wat te schuiven. Denk dat het zo al redelijk optimaal staat :)

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-02 19:52

mr.paaJ

generatie cmd+z

en je zou ze steeds omgooien met je stoel er zo tussen.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ik heb besloten de opstelling inderdaad zo te houden als hij nu is,

Dan heb ik nog een andere vraag die misschien wat interessanter is:

Als ik op of rond mijn luisterplek (het rode gebied midden in de kamer) zit hoor ik veel minder lage tonen dan als ik in het groene gedeelte zit. Het probleem is echter dat ik juist in het groene gebied nooit zit om te luisteren, maar altijd in het midden waar de sweetspot zou moeten zitten. (gelijkbenige driehoek) Het stereobeeld is daar ook het beste, maar de basweergave dus minder. Als ik bijvoorbeeld op bed lig te luisteren (hoofd aan de rechterkant) is de bas veel beter. Ik neem aan dat dit met de akoestiek van mijn kamer te maken heeft, maar verder begrijp ik het niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.majhost.com/gallery/oscarverbeek/photos/Tweakers/thumb/raar.png_thumb.jpg

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
is de bas veel beter
Harder, maar hoogstwaarschijnlijk niet beter.

Akoestiek zorgt er inderdaad voor dat bepaalde lage tonen in hoeken en bij muren harder klinken. En precies tussen twee vlakken zullen bepaalde tonen veel zachter klinken. (Met de maten van je kamer kun je vrij goed uitrekenen om welke frequenties het precies gaat)

Echter beide effecten (het versterken en verzwakken van tonen) maakt de geluidskwaliteit juist minder.
Je lijkt meer laag te horen, maar je hoort eigenlijk maar één toon, (en de rest over overstemt) waardoor je de detaillering in het laag kwijt raakt.

Voor zover het mogelijk is moet je zorgen dat je niet precies in het midden zit en niet tegen de muren aan. Waarschijnlijk zal het bij jou al beter klinken als je gewoon een halve meter naar voren gaat met je stoel.
Pagina: 1