Toon posts:

Spontaan draait HDD niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik heb hier een Norrod pc'tje staan.

250 gb sata schijfje erin
350 watt voeding
amd processortje.

Redelijk oud beesie (ongeveer 5 jaar oud).

Vanmorgen heb ik er een 3tb WD caviar green bij in gehangen omdat ik het apparaat wil gaan gebruiken als opslag voor camera beelden (beveliging).

Echter sinds ik de 3 tb heb aangesloten start de pc niet meer door en krijg ik de melding boot disk failure.

Dus ik de harde schijf van 250 gb uit de pc gehaald en even los aangesloten en nu start de hdd wel maar naar ongeveer 30 seconden stopt het geheel met draaien. Dat kun je horen en voelen.

Dat zou toch niet zomaar mogen gebeuren.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:49

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Lees je eigen TS eens over, er zit best wat ambiguiteit in dus hoe ik het precies moet lezen weet ik niet.

Ik zou verwachten dat je de 3 TB er uit hebt gehaald om te testen of de computer het weer doet zoals vanouds, maar dat lijk je niet te hebben gedaan.

Je hebt in plaats daarvan de 250GB er uit gehaald en los aangesloten. Een HD die draait moet blijven draaien, anders is ie stuk.

Of dat mag gebeuren?

Wat is dat voor een Calimero vraag?

Shit happens.
Life happens.
Deal with it.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de 3tb er ook uitehaald en dan word de 250gb niet meer herkend.

ik heb gehoord dat slaan op de harde schijf met de vlakke hand als de hdd uitstaat kan helpen of een poosje in de koelkast. heeft iemand daar ervaring mee.

• WouterKvG
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 10:40:
ik heb gehoord dat slaan op de harde schijf met de vlakke hand als de hdd uitstaat kan helpen of een poosje in de koelkast. heeft iemand daar ervaring mee.
Lolwut? Ik zou eerst maar eens het probleem iets beter analyseren voordat je dit gaat uitproberen..
Ziet het bios je schijf wel bij de instellingen? 't zou kunnen dat je boot order oid is aangepast.

- Somnox, 's werelds eerste slaaprobot

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:18
Heeft de pc voordien ook probleemloos gewerkt of stond die al een tijdje stil? Probeer eens om die 250 GB hd in een andere pc te stoppen om te kijken of ie werkt.

Verwijderd

Topicstarter
werkte altijd maar is nog nooit herstart. stond altijd aan en dat wel al een jaar of 3,4

dus indien deze smart problemen zou geven heb ik dat nooit kunnen ontdekken

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:16

Umbrah

The Incredible MapMan

Net zoals bij vliegtuigen gaat het meeste fout bij start en landing, waarschijnlijk is het beestje gewoon op, en was de eerste landing in vier jaar gelijk de laatste. Gelukkig heb je een backup!

Over de 3tb disk: niet elke BIOS ondersteunt dat. Als hij niet gevonden wordt zou je een PCI-E SATA controller kunnen overwegen.

Overigens: mep die 250gb hdd maar niet, in een vochtdichte antistatische zak in de koelkast lijkt me snuggerder en kan SOMS helpen bij mechanische defectjes. Een hdd is een prinses en behandel dr ook als dusdanig, ga er niet mee gooien of tegen aan meppen!!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Dat slaan tegen een HDD is om de koppen los te maken als die vast zitten en wordt normaal tegen de zijkant gedaan. Nooit op de boven- of onderkant slaan.

Wat je zou kunnen proberen: alleen 250GB HDD aansluiten en dan een bios-reset.
Wat ik niet met zekerheid uit je posts kan halen: Wordt in bovenstaande configuratie de HDD herkend door 't bios? En spint de HDD op?

Verwijderd

Post je SMART gegevens. Als je Windows niet inkomt kun je een Ubuntu Linux cdtje gebruiken. SMART kun je uitlezen via de Disk Utility.

Verwijderd

Heeft dat Norrod PC'tje lange tijd 24/7 aangestaan?

Grote kans dat die 250GB HDD aan z'n einde was na al die tijd te hebben gedraaid en nu zoiets heeft van "ja daaag doe het zelf maar"

Voor hoe nu verder hebben we een FAQ: Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

En UBCD die alle mooie tooltjes bevat: http://www.ultimatebootcd.com/

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2012 12:52 ]

Pagina: 1