laptop traag en BSOD, defecte schijf of niet met HDtune scr

Pagina: 1
Acties:

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-01 16:07
Beste Tweakers,

Ik heb schreenshots geupload naar imageshack en plaats hier de links. Weet iemand of je direct images kan uploaden in je topic op GOT of hoe dit sneller kan?

Probleem is dat de laptop regelmatig traag reageert zonder dat deze zwaar belast wordt. Ook geeft hij blauwe schermen op verschillende bestanden/drivers (uitgelezen met blue schreen viewer)

De volgende dingen heb ik geprobeerd
chkdsk /r
sfc /scannow
uischakelen en waar mogelijk updaten van drivers

verder is de laptop op virussen gecontroleerd en heb ik het idee dat de traagheid erger word hoor verder geen tikken van de HD.

Ik denk dat het de schijf is kan iemand dat bevestigen?
http://img802.imageshack....795/hdtunelaptopserra.jpg

Ook is meer info mbt de health waardes van HDtune welkom liefst in begrijpelijk nederlands tweaker CIPHER hier hier al redelijk mee geholpen maar meer info blijft welkom.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Als ik jou was zou ik hem vervangen, hij maakt schrijf fouten en heeft beschadigde sectoren.

Verwijderd

Zoals in je vorige topic besproken, zorgen Pending Sectoren ervoor dat sectoren niet gelezen kunnen worden. Dit veroorzaakt je traagheid en uiteindelijk zelfs blauwe schermen. Je zult een zero-write moeten doen om ze weg te krijgen, dan werkt de schijf weer goed, totdat er nieuwe bad sectors bijkomen.

Dit is een andere schijf dan in je vorige topic voorbijkwam in de screenshots. Maar wel een heel nieuwe schijf die nog geen maand continu gedraaid heeft. Sinds wanneer heb je de schijf in gebruik? Als hij een tijd op de plank heeft gelegen is het niet zo vreemd dat je pending sectoren hebt. Maar als het een erg nieuwe schijf is die je nog maar 2-3 maanden gebruikt kun je er ook voor kiezen om hem RMA te sturen. Wees daarbij wel bewust dat je een 2e hands 'refurbished' schijf terug kunt krijgen die veel ouder is dan die je nu hebt.

Als je meer tijd hebt, kun je ook nu een zero-write doen en kijken of de pending sectoren daarna terugkomen. Heb je binnen een maand nog een pending sector, dan zou ik de schijf retourneren.

• piethoogland
Cipher bedankt ik weet mbt dit probleem voldoende. De schijf is al langer in gebruik. werkt een zero write alleen om de pending sectors weg te krijgen of ook met andere problemen?

kan de callibration retry count erro geen kwaad? en is het dan zinvol deze schijf een long format te geven en hem nogmaals te gebruiken of is dat af te raden?

Zero write is neem ik aan formateren zonder de optie quick?

Verwijderd

Onder Windows 7 en later (Vista met servicepack ook) geldt een lange format als een zero-write. Windows XP en Vista standaard versie doen geen zero-write bij een lange format, dus dat schiet niet op. En ja lange format betekent de quick format optie uitvinken. Een lange format duurt minimaal een uur op een hardeschijf, en soms twee tot drie uur, afhankelijk van de capaciteit en performance.

De calibration retry is niets mis mee; hij moet een paar keer opnieuw kalibreren. Een hoog getal hierbij kan een indicatie zijn voor slijtende mechanica of vibraties van buitenaf, of doordat de schijf in gebruik is geweest zonder in een metalen frame in te bouwen wat de door de schijf veroorzaakte vibraties mitigeert.

Een zero-write verandert niets aan de deze waarde. Maar nogmaals, dit is je probleem niet; alleen de pending sectors veroorzaken je problemen. Zijn die weg, dan werkt de schijf voorlopig weer perfect, totdat er weer pending sectoren verschijnen.

Na je lange format cq. zero-write moet je Current Pending Sector een raw-value van 0 hebben; HDtune noemt die kolom 'Data'.

• Hell-Slave
  • Nu online
Ik heb dit al een paar keer gezien, calibration retry + write errors en dat ging meestal gepaard met het opeens dood zijn van de hdd.
In ieder geval je data backuppen en hopen dat die zero-write hem weer goed krijgt.

• Bee.nl
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Bee.nl

zoemt

HDTune is een aardig tooltje, maar ik zou de schijf ook nog eens scannen met het daarvoor bedoelde programma van de fabrikant. Je zou eens met SeaTools van Seagate kunnen scannen (long test) om te zien of de schijf nog in orde is. Het liefst wel de dos-variant, zodat het besturingssysteem niet in de weg zit. De tool geeft -indien er een fout gevonden is- een foutcode terug die je mee moet sturen met de RMA.

De voorgestelde zero-fill is wel leuk en aardig (en werkt wellicht voor even), maar ik zou die schijf niet meer vertrouwen met m'n data. Het feit dat je laptop al traag is en (willekeurige) BSOD's geeft zegt al genoeg. Maak een backup van je data en test je hardeschijf.

• piethoogland
Bedankt voor alle adviezen. de long format heeft gewerkt in de zin dat hij geen current pending sectors meer aangeeft. Ik ga alles opnieuw installeren op dezelfde schijf en als dat werkt maak ik een ghost image.

Hoe betrouwbaar een schijf nu nog is zal moeten blijken hij lijkt weer snel te werken. Omdat ik nieuwsgierig ben probeer ik het uit en hou ik het in de gaten.

• piethoogland
Mocht iemand toevallig dit nog lezen er zijn vrij snel weer 2 current pending sectors terug gekomen en de laptop viel uit spontaan ook. tot nu toe niet gebeurd met de de nieuwe schijf

• Hell-Slave
  • Nu online
piethoogland schreef op zondag 15 april 2012 @ 17:52:
Mocht iemand toevallig dit nog lezen er zijn vrij snel weer 2 current pending sectors terug gekomen en de laptop viel uit spontaan ook. tot nu toe niet gebeurd met de de nieuwe schijf
Je heb hem dus vervangen omdat ie niet meer betrouwbaar was?
Told you :D
Pagina: 1