Toon posts:

Ik wil graag een goeie laptop voor fotobewerking.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
He mensen,
Ik ben weer een lastig persoon wat om advies komt vragen haha.
Mijn laptop staat op punt van sneuvelen en ben al een poos aan het kijken naar wat anders.
Ik ben amateur fotograaf (www.raycko.com)
Nou wil ik straks een goeie laptop voor fotobewerking en wil daar voor overstappen op Apple.
Maar...

ik vind het verschil tussen de prijs klasses nogal veel en aangezien je ook nog wel is een ding kan aanpassen was ik benieuwd of dit mischien wat is of dat jullie toch aanraden en door te sparen.
zat te denken aan.

Apple MacBook Pro 13" Intel Core i7 2.8GHz

Processor:
1 x 2.8GHz Intel Core i7 processor / Intel HD Graphics 3000
RAM geheugen:
1 x [A-merk] 8GB 1333Mhz DDR3 SDRAM - 2 modules van 4GB.

Kortom gewoon wat extra geheugen erin .
of zeggen jullie stop er een SSD schijf in .

Als ik eerlijk ben vind ik het beeldscherm tussen een 13 en een 15 insh net niet waard, dan liever een opgefokte 13 insh.

iemand nog een suggestie ?

Mvg Ewout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:38
Waarom geen 13" Air?

Die heeft een net wat hogere resolutie en als amateur fotograaf kan je daar makkelijk mee werken. In de MBA zit standaard al een SSD en de 4GB geheugen heb je bij de meeste taken toch niet echt nodig (tenzij je verschillende VM wilt draaien?). Je zou eventueel voor de 256GB SSD kunnen kiezen en anders gewoon een 2,5" externe HDD meenemen.

Wordt het je enige computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een tijdje op zoek geweest naar een 13inch I7, maar deze zijn de op dit moment erg lastig te leveren. Omdat ik niet veel grafische capaciteit nodig ben, heb ik toch maar gekozen voor een i5 13 inch (ik heb de laptop veel onderweg nodig, dus heb liever geen 15inch)

Voordeel van de 15 inch i7 2.2GH (ten opzichte van i7 13") -> goed te leveren, quadcore en een betere videokaart. Nadeel -> kost een paar honderd euro extra inderdaad..
de 2.4 15" is daarentegen weer niet goed te leveren momenteel.

Een macbook air kan ook, maar het nadeel hiervan vind ik is dat er geen dvd-speler inzit, maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik ook al aan zitten denken inderdaad.
Wil hem echt voor fotobewerking gebruiken en dat moet vloeiend lopen , wil geen gehaper .
en heb thuis nog een windows pc staan maar dit word wel mijn hoofd computer zeg maar.
Ben internationaal chauffeur dus hij gaat de hele week mee.
Maar heb je dan aan 4gb genoeg ? stop er liever 8 in en dat hij over 4 jaar ook nog snel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmarkM
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Een SSD is leuk, maar nog vrij prijzig op dit moment en daarmee kan je je afvragen of het het waard is.

Extra ram kopen via Apple is nadelig. Dit kan je beter later op internet kopen en er zelf indoen. Dit kan je elk moment nog doen, ook over 4 jaar dus. Voor me iMac kostte me dit 40 euro om van 4 naar 12 te gaan.

Je kan beter kijken naar de processor die erin zit. Als je hem veel mee wilt nemen, zou ik voor een Air gaan. Deze is licht, snel en kan lang op de accu. Enige wat je je moet afvragen is of je aan een 13'' genoeg hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Voor fotobewerking heb je helemaal geen krachtige CPU / GPU nodig. Ik werk zelf dagelijks met mijn MBA 2010, (C2D) en zelfs die loopt nog altijd als een trein. Raw images van 1GB worden in no time geladen, en het toepassen van filters, layers etc gaat ook gewoon realtime.

De projecten waaraan wordt gewerkt staan gewoon op de SSD, en overige data idd op een leuke externe 2,5" HDD.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
met een air heb je weinig keuze kwa scherm, hoorde wel dat de 15 inch er aan kwam maarja ? 1800 euro ?
wel een goeie tip trouwens , geheugen kan altijd nog !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:42
Topictitel aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[b]

De projecten waaraan wordt gewerkt staan gewoon op de SSD, en overige data idd op een leuke externe 2,5" HDD.
externe 2,5 ? help me even ? wat is dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Externe harde schijf van 2,5 " ( Paspoort formaat ) zonder extra toebehoren, enkel een klein USB kabeltje.

zie bijvoorbeeld -- > Destianto in "Dé accessoires voor bij je Apple Computer"

[ Voor 34% gewijzigd door Greatsword op 11-04-2012 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 20:27
MmarkM schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:30:
Een SSD is leuk, maar nog vrij prijzig op dit moment en daarmee kan je je afvragen of het het waard is.
Geloof me, het verschil ga je zeker merken. En normale harde schijven zijn momenteel ook niet echt goedkoop, dus een SSD is best de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Als je serieus foto's wil bewerken is de kwaliteit van het scherm belangrijker dan overige specs volgens mij. Er zijn laptops met een IPS scherm op de markt, kijk daar eens naar.
Jammer genoeg is dit geen keuze in de pricewatch.

[ Voor 12% gewijzigd door Henk007 op 11-04-2012 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:42
Mijn MBP 13" met i5 heeft vleugels gekregen door de SSD. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Henk007 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:38:
Als je serieus foto's wil bewerken is de kwaliteit van het scherm belangrijker dan overige specs volgens mij. Er zijn laptops met een IPS scherm op de markt, kijk daar eens naar.
wat is een goed alternatief ?
ik dacht dat ik bij apple wel goed zat , mischien non glare scherm bestellen of heb je wat anders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Kan je toelichten op wat voor niveau je van plan bent om met fotobewerking aan de slag te gaan ?
Welke software ben je van plan te gaan draaien, Enkel lightroom / aperture, of ook zwaardere programma's zoals PS CS5 / Bridge etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
cs5 en bridge ... werkt voor mij het fijnst !...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

De kleurkwaliteit is op een MBP wel beter dan de MBA. Als je echter van plan bent om op locatie ook met een extern scherm te gaan werken, zou ik je zeker de MBA aanbevelen, accuduur is prima, hij is lekker lekker licht, en razend snel. Wel ben je beperkt tot 4GB ram, echter heeft bij mij dat in de praktijk nog nooit voor problemen gezorgd.

Voor meer gedetaileerde info over het scherm zie ook de review van Anandtech.

[ Voor 19% gewijzigd door Greatsword op 11-04-2012 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
MmarkM schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:30:
Heb je ooit een SSD gebruikt? Er is namelijk geen upgrade die je voor het geld van een SSD kunt doen, waar je meer snelheidswinst uit gaat halen dan een SSD. Een snellere CPU/meer RAM weegt allemaal niet op tegen de snelheidswinst van een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Zeker omdat je de laptop de hele week mee gaat nemen zou ik voor de 13" MBA air gaan. Koop er een 500GB externe harde schijf bij waar je het grootste gedeelte van je fotocollectie, muziek en films op zet en je hebt een beest van een machine.

Edit; en zoals de rest ook al zegt. Ga sowieso voor een laptop met SSD, dat kan dus een MBA zijn maar ook een 13" MBP en er zelf even een SSD in zetten, klusje van nog geen 20 minuten.

[ Voor 28% gewijzigd door SquareOne op 11-04-2012 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Apple MacBook Air 13", 1.8Ghz i7, 256 GB SSD , 4GB RAM € 1.617,21 incl. BTW

dan heb je wel een snelle laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Dan heb je inderdaad een beest van een machine. De processor upgrade is niet echt noodzakelijk als je het mij vraagt. Ik heb een 13" MBA met de i5 processor maar belast mijn processor eigenlijk zelden (alleen als ik films ga converteren). Bij het bewerken van foto's in photoshop belast ik de processor bij lange na niet voor de volle 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:56

Pat-Juh

Patrick

Als je gaat voor een "langere termijn investering" lijkt mij de

13" 2.8 i7 of 15" 2.2 i7 het beste.

Waarom?:
- Ram: tot maximaal 16 upgradeable
- HDD upgradeable naar SSD (van eigen keuze en grootte)
- DVD brander (handig om materiaal aan te leveren bij je cliënten)
- Meer aansluitingen (FireWire bv, een FW schijf ontlast je CPU doorgaans en is sneller dan een USB2 schijf)

Betreft ruwe CPU kracht is de instap i5 13" al zo'n 15-25% sneller dan de 1.7 i5 MBA... de GPU is het zelfde (HD3000).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 14:11
De schermen van MacBooks zijn al zeer goed in vergelijking tot gewone laptops. Ips is het beste, maar niet strikt noodzakelijk voor een hobbyfotograaf.

Ik adviseer je ook een Air aan, de standaart ssd geeft veel prestatie winst tov een normale hardeschijf. Ik zou niet kriezen voor een mega veel GB's. Zet beter alle grote/oude bestanden (Films/Foto's) op een externe hardeschijf, zoals eerder geadviseerd is. Zelfs grote ssd met veel GB's zijn te klein voor al je bestanden, die externe HD heb je dus sowieso nodig.

Tevens is de Air lekker ligt en heeft een lange batterijduur, wat waarschijnlijk zeer prettig is als je veel verplaatst. Qua snelheid mag het geen probleem vormen voor foto bewerking. Indien je video gaat bewerken zou je beter aan een 15" pro doen.

De 4GB ram zou ik zelf upgraden naar 8GB voor +/- 40 euro. Apple vraag daar gewoon te belachelijk veel voor, vaak kan je dit ook laten doen in de winkel waar je de laptop koopt (APR of Media Markt)

Als laatste tip: eind april/begin juni worden nieuwe MacBooks verwacht, ik weet niet op wat voor termijn je er een nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door RVE_NL op 11-04-2012 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik vindt het een overkill. 80 % van je tijd zal je CPU waarschijnlijk op idle staan, of voor c.a 25 % intensief worden gebruikt. Enkel bij videobewerking / conversie / media center etc is het leuk, maar nog steeds niet noodzakelijk. Het verschil tussen 5 minuten wachten of 7 maakt ook weinig uit lijkt me.

256 is leuk, ( persoonlijk heb ik het ook ) echter als je ook een beetje op de portemonnee wilt letten is 128 GB ruim voldoende, en zoals BRM-G al aangaf, kan je de rest bijvoorbeeld besteden en een extern schijfje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 20:27
Ik denk dat de TS nu gewoon zelf moet gaan beslissen of hij liever een wat lichtere laptop heeft (de Air) of toch gewoon een Pro (welke ook al licht is voor een laptop). Beide zijn goed genoeg voor wat je wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
RVE_NL schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:55:
De schermen van MacBooks zijn al zeer goed in vergelijking tot gewone laptops. Ips is het beste, maar niet strikt noodzakelijk voor een hobbyfotograaf.

Ik adviseer je ook een Air aan, de standaart ssd geeft veel prestatie winst tov een normale hardeschijf. Ik zou niet kriezen voor een mega veel GB's. Zet beter alle grote/oude bestanden (Films/Foto's) op een externe hardeschijf, zoals eerder geadviseerd is. Zelfs grote ssd met veel GB's zijn te klein voor al je bestanden, die externe HD heb je dus sowieso nodig.

Tevens is de Air lekker ligt en heeft een lange batterijduur, wat waarschijnlijk zeer prettig is als je veel verplaatst. Qua snelheid mag het geen probleem vormen voor foto bewerking. Indien je video gaat bewerken zou je beter aan een 15" pro doen.

De 4GB ram zou ik zelf upgraden naar 8GB voor +/- 40 euro. Apple vraag daar gewoon te belachelijk veel voor, vaak kan je dit ook laten doen in de winkel waar je de laptop koopt (APR of Media Markt)

Als laatste tip: eind april/begin juni worden nieuwe MacBooks verwacht, ik weet niet op wat voor termijn je er een nodig hebt.
Ram kun je niet zelf upgraden in de MBA's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-10 22:03

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Ik weet niet hoe graag je een mac wilt. Mijn suggestie is een beetje offtopic maar is dit niet misschien een optie. Volgens mij voldoet dit prima aan je eisen en is het kwa prijs ook wat aantrekkelijker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
het lijkt me dat die graag een mac wilt anders stelt hij z'n vraag niet hier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Brm-G schreef op woensdag 11 april 2012 @ 23:54:
het lijkt me dat die graag een mac wilt anders stelt hij z'n vraag niet hier....
Maar budget is ook een beetje bepalend en voor wat hij moet doen voldoet zo een acer ook prima, maar goed als budget het probleem niet is, dan een mac natuurlijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou nog wachten binnenkort komt Apple met nieuwe laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zygivt schreef op woensdag 11 april 2012 @ 23:24:
Ik weet niet hoe graag je een mac wilt. Mijn suggestie is een beetje offtopic maar is dit niet misschien een optie. Volgens mij voldoet dit prima aan je eisen en is het kwa prijs ook wat aantrekkelijker ?
Klokt terug onder load. Wanproduct.
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 00:02:
ik zou nog wachten binnenkort komt Apple met nieuwe laptops.
binnenkort == de air op zijn vroegst begin juni. De pro iets eerder.

En even wat anders. Ik vind ze beiden slecht voor zijn eisen:
pro: onacceptabel lage resolutie
air: onacceptabel weinig RAM.

Of je neemt voor de helft van het geld een windows laptop met vergelijkbare specs (als in, meer features zoals een beter scherm, vergelijkbare specificaties, mindere accuduur/touchpad/bouwkwaliteit) als de MBP 15. Nu weet ik niet wat je verstaat onder fotobewerken. 4GB in de air is doorgaans te weinig, en 800p resolutie al helemaal. Zelfs als je de mac eis laat vallen: laptops met een hoge resolutie en uitbreidbaar RAM onder de 15.6"? Ik ken ze niet.

Nu ja, de Z1, en een paar 14" notebooks. Maar neem dan gewoon een 15", dan krijg je zoveel meer qua schermkwaliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2012 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 00:12:
[...]
Klokt terug onder load. Wanproduct.
Ik heb effen met het ding mogen spelen, maar zelfs als je gelijk hebt is het zijn geld meer waard voor wat hij presteerd denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, ik wacht nog tot juni om te kijken of er wellicht wat gaat veranderen kwa laptops of prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het met de kleuren van het MBAir scherm? Ik las veel kritiek hierop, maar dat kon ook het oude model zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Één tip: kijk of je van iemand een calibratietool kunt lenen of inversteer er zelf in (kost zo'n €120). Ik heb zelf een 15" MBP (high-res glossy), en een Dell IPS scherm ernaast. Zo uit de fabriek leek de MPB nergens op, maar na calibratie liggen de kleuren erg dicht bij het Dell scherm.
Pagina: 1