Tweakers nieuwsbericht comment moderatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacket13
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-09 08:57
Beste Tweakers,

Er zit me al een tijdje iets dwars en dat is jullie misschien ook al opgevallen.
Het gaat over de moderatie van de comments bij nieuwsberichten die op de voor pagina van de website
worden gepost. Zo ver dat ik zie kan een gemiddelde gebruiker moderatie aanzetten voor die comments en zelf een hoogte aangeven, van -1 naar +3.

Dit systeem echter ... blijkt zeer slecht te werken. Mensen kijken heel vaak niet naar de inhoud in relatie tot het nieuwsbericht maar zien het als een 'Kudo systeem', "Ik vind deze comment leuk en spreekt mij aan, *user geeft +2*" is wat volgens mij vaak word gedacht, of het tegenovergestelde waar een user -1 geeft omdat hij het er niet mee eens is en dit vaak terwijl zo een comment die negatief is 'beoordeeld' gewoon on-topic is.

Nou is mijn suggestie, verander het in een Kudo systeem. Het is praktisch al zo over het hele internet en mensen zijn gewend aan zo een dergelijk systeem waar ze + of - kudo's geven op wat zij er van vinden. Ik ben toch van mening dat het wat eerlijker van word want op het moment kan ik niet vaak genoeg benadrukken dat de gemiddelde gebruiker van het systeem (ik zelf soms ook moet ik toegeven) het als een kudo systeem al gebruiken en het hele, on-topic/off-topic naast zich leggen.

hoor graag wat de stand punt van Tweakers is hierover, lijkt mij dat het jullie ook al is opgevallen.

groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
ik ben tegen want dankzij het mod systeem worden veel meningen goed weg gefilterd. En echte misbruikers die raken zo hun mod rechten kwijt

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het mod systeem is zo brak als maar kan. Er wordt duidelijk alleen op mening gemodereerd. Wanneer je een impopulaire mening hebt wordt die weggestemd ook al onderbouw je deze perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Een kudos-systeem lijkt me ook niks, het is hier geen populariteitsverkiezing.... ;)

Maargoed, een snelle aanpassing kan je wel vergeten. Er is al meerdere malen aangegeven dat het modsysteem niet echt prioriteit heeft bij de devvers. Zie o.a. Evaluatie topic: revisie moderatiesysteem

Gezien de berichten in dat topic is het een redelijke safe bet dat er het eerstkomende jaar (en misschien nog wel langer) echt niks aan gaat gebeuren wegens geen dev-tijd, helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 12-04-2012 07:55 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacket13
wildhagen schreef op donderdag 12 april 2012 @ 07:53:
Een kudos-systeem lijkt me ook niks, het is hier geen populariteitsverkiezing.... ;)
Maar dat is het dus helaas wel hoe het er nu voor staat.

voor de rest, spijtig dat ze er geen tijd en moeite in steken ik vind het toch een negatieve ervaring op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso is het moderatie systeem nu een wassen neus. Het wordt aangeboden alsof de bezoekers bepalen wat er wel en niet goed is maar niets is minder waar. Als de mensen achter de schermen iets net bevalt zetten ze posts gelijk 'recht'. (Zie het mismoderatie-topic) Haal dan gewoon gelijk alle moderaties weg dan wek je tenminste niet de indruk dat de bezoekers enige invloed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Ik denk dat je doelt op jouw reactie die totaal niks met het onderwerp te maken had? Ja, soms wordt inderdaad een post recht getrokken, maar niet omdat 'iets niet bevalt', maar omdat er flames in zitten, het totaal offtopic is of vanwege een andere reden aanvallen (reviews: Tweakers.net moderatie faq).

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 07:41:
Het mod systeem is zo brak als maar kan. Er wordt duidelijk alleen op mening gemodereerd. Wanneer je een impopulaire mening hebt wordt die weggestemd ook al onderbouw je deze perfect.
Dat valt behoorlijk mee. Als jij een goed onderbouwde post neerzet die inhoudelijk ook goed in elkaar zit, dan krijg je daar vrijwel altijd een +1 of hoger voor.
Als ik zie wat er af en toe nog op +1 terecht komt, dat zijn reacties die in principe redelijk offtopic zijn, maar af en toe wel een goed punt belichten. Als het onderbouwd is, dan is daar over het algemeen niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kixtart schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 10:56:
Ik denk dat je doelt op jouw reactie die totaal niks met het onderwerp te maken had? Ja, soms wordt inderdaad een post recht getrokken, maar niet omdat 'iets niet bevalt', maar omdat er flames in zitten, het totaal offtopic is of vanwege een andere reden aanvallen (reviews: Tweakers.net moderatie faq).
Ik heb het niet specifiek over mijn posts maar over posts in het algemeen. Als er flames in een post zitten dan zouden die door de gebruikers zelf ook wel weggemod kunnen worden. Wordt dit niet gedaan dan is er onder de gebruikers blijkbaar te weinig behoefte om dat soort posts niet te zien/weg te modden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Niet altijd, want als er één iemand die het systeem niet snapt of paar fanboys hem op +3 boost zijn er nogal wat mensen nodig om deze goed te zetten, zelfs met duidelijke flames.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacket13
nou ja het heeft eerlijk gezegd weinig discussie waarden om dat hier te bespreken aangezien het een open brief naar tweakers crew is.

daarnaast, mijn topic hoort ook niet hier thuis maar bij suggesties voor tweakers niet de moderatie sub forum.
dus of hij weer terug mag worden gezet want ik stel duidelijk een suggestie naar de mensen achter tweakers.

daar zou ik trouwens ook graag een officiële response op willen zien als dat niet te veel moeite is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:01

crisp

Devver

Pixelated

Het moderatiesysteem omturnen tot een populariteitswedstrijd ligt niet in onze bedoeling aangezien het daarmee meteen al z'n waarde verliest. Om op goede reacties te kunnen filteren is het van belang dat reacties op hun inhoud worden beoordeeld.

Je hebt gelijk dat sommige gebruikers er onterecht vanuit gaan dat het een middel is om hun mening te ventileren, en dat helaas dergelijke functionaliteit op andere websites juist die kortzichtigheid versterkt. Daaraan gaan toegeven zou echter het kind met het badwater weggooien zijn.

Dat dat badwater ondertussen wel wat lauwtjes aanvoelt ondertussen doet daar (hopelijk) niets aan af, maar ik ben ook maar developer en bepaal de prioriteiten niet...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacket13
De standpunt is begrijpelijk, bedankt voor het antwoord en tijd, stelt 1 gebruiker in ieder geval een gerust hart :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-10 07:16
Misschien kan het wegnemen van de 'boosts' functionaliteit nog wat helpen. Ik zie het nut daar niet van, heb ze zelf ook niet gebruikt. Deze lijken alleen het 'kudo'-gevoel in de hand te werken. Ik had zelf een hele stapel boosts verdient, en tegelijkertijd een uitschakeling van moderatierechten. Die twee dingen lijken mij elkaar te bijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

drvinnie schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 09:31:
Misschien kan het wegnemen van de 'boosts' functionaliteit nog wat helpen. Ik zie het nut daar niet van, heb ze zelf ook niet gebruikt. Deze lijken alleen het 'kudo'-gevoel in de hand te werken. Ik had zelf een hele stapel boosts verdient, en tegelijkertijd een uitschakeling van moderatierechten. Die twee dingen lijken mij elkaar te bijten.
De boostknop kun je gebruiken om een reactie (door een zwaardere weging) op de juiste score te zetten.
Er zijn maar weinig mensen die hun boostknop misbruiken, dus over het algemeen werkt dat prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Misbruik van boosts specifiek komt niet zo vaak voor en altijd alleen in combinatie met verder misbruik van het moderatiesysteem. Ik zie boosts in het bijzonder dus niet als een probleem nee :) Ik zie vaker reacties voorbijkomen die juist dankzij een boost op het juiste niveau terechtgekomen zijn of daarop blijven.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wat mij stoort, al enige tijd, is de belabberde kwaliteit van de reacties!
Ik kom al flink wat jaren op tweakers.net, maar ik merk dat ik steeds minder naar de reacties kijk onder een bericht.

Het lijkt wel of het hele Fok forum zich hierheen verplaatst. Treurige fipo's, met soms al even treurige reacties.
Mensen die een samenvatting posten van het artikel, want ja, dan krijg je toch een puntje omdat het on-topic is. Het voegt niets toe!

Dus ik kan het mij wel voorstellen dat de moderators enigzins gefrustreerd raken en een hele rust reacties omlaag modden. Want echt... de kwaliteit holt achteruit.

Is het misschien een plan om mensen het recht om te reageren te ontzeggen bij een bepaalde hoeveelheid downmods? Misschien dat dit de reactiekwaliteit omhoog haalt.

Ik wilde hier eigenlijk een eigen topic voor openen, maar wist niet zo goed waar. Excuses als dit een soort van topic-kaping is, maar ik zie wel enig verband tussen dit probleem, en de all-over-the-place moderaties...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Zou er weer een x4 weging kunnen komen voor users die veel modereren ?

Het grote adblocking topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Nyarlathotep schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 10:59:
[...]
Is het misschien een plan om mensen het recht om te reageren te ontzeggen bij een bepaalde hoeveelheid downmods? Misschien dat dit de reactiekwaliteit omhoog haalt.
We proberen als crew de laatste tijd wel gebruikers aan te spreken die erg veel -1's scoren en een negatieve bijdrage aan de frontpage leveren. Automatische acties m.b.t. het recht tot reageren zie ik persoonlijk zelf als een te grove maatregel. Ik pak liever de gebruiker handmatig aan en als het moet dan gaan we over tot gehele bans. Gebruikers die zich opvallend negatief profileren op de frontpage, zijn doorgaans namelijk ook storend aanwezig op andere delen.

Ik ben me wel bewust van het feit dat de kwaliteit van de reacties achteruit is gegaan door de jaren heen. Dit is helaas niet echt te vermijden omdat de doelgroep van Tweakers.net op zich verbreed is. Door de tijd heen zijn we ook meer mainstream zaken aan gaan spreken waardoor ook minder technische gebruikers hier hun weg heen hebben gevonden. Fok-volk zou je kunnen zeggen, maar het is meer de jeugd van tegenwoordig (nu voel ik me echt oud, maar het is gewoon zo). Valt niet zoveel tegen te doen, behalve dan ontmoedigen. En om de oren slaan met de netetiquette ;)
SRich schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 18:31:
Zou er weer een x4 weging kunnen komen voor users die veel modereren ?
In principe ben ik daar, in het huidige systeem niet zo voor. In plaats van die hogere weging hebben we nu boostpunten. Voor mensen die veel modereren en daar actief mee bezig zijn, moet het geen probleem zijn veel punten te halen. En die punten kun je dan als x6 weging gebruiken :)

Het probleem is namelijk dat veel modereren niet gelijk staat aan goed modereren. Er zijn af en toe gebruikers die behoorlijk veel modereren maar tussendoor wel de meest afwijkende moderaties doen. Door deze mensen naast de boostpunten ook nog eens een x4 weging te kunnen laten halen, zal het nog moeilijker worden reacties qua score recht te houden op de frontpage.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 13:09
SRich schreef op donderdag 12 april 2012 @ 04:45:
En echte misbruikers die raken zo hun mod rechten kwijt
Kennelijk is er al jaren een voortdurende toestroom van misbruikers.
TERW_DAN schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:00:
Als jij een goed onderbouwde post neerzet die inhoudelijk ook goed in elkaar zit, dan krijg je daar vrijwel altijd een +1 of hoger voor.
Daarnaast zijn er bijna bij ieder bericht triviale commentaren die "informatief" of zelfs "spotlight" krijgen.

Zoals gezegd: het is al jaren een probleem en het ziet er niet naar uit dat het op korte termijn zal worden opgelost.
Niet belangrijk genoeg om het te fixen, wel belangrijk genoeg dat er dagelijks veel tijd wordt gestoken in melden en handmatig corrigeren van mismoderaties.

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:37
paazei in 'nieuws: LG kondigt nieuw Android-topmodel Optimus LTE2 aan'

Even mijn voorbeeld van eergister, wat ik hiermee wil aantonen is de kortzichtigheid die tegenwoordig heerst bij sommige gebruikers en daarmee reageren of modereren.

Het item gaat over een telefoon met als vrijwel enige verschil met de concurrentie de 2GB ram, mijn reactie is dus zoiezo niet offtopic, ik probeer alleen te benadrukken dat het wat complexer ligt dan dat je 2 telefoons vergelijkt (niet mijn beste reactie ooit, maar het is soms niet zo zwart wit).

Vroeger... ik ga niet doen of ik een pro-tweaker ben of iets dergelijks, maar er werd altijd meer op technisch vlak gediscussieerd en tegenwoordig zijn het meer de design-meningen waar het om draait, dit stoort de gebruikers die hier al lang komen!

Juist het verder nadenken voordat je iets post moet beloond worden, niet omdat iemand dezelfde kleurtje mooi vind.

Al die Iphone-android trollers, waarschuw ze 1 keer, als ze niet beter weten en door blijven gaan, flikker ze weg, geef de site terug aan de mensen die hier komen voor tweakers, niet voor ouwehoeren!!!

Er zijn genoeg accounts die zwaar negatief staan met reactiescore en karma, maar ze trollen nog steeds en kunnen ook nog modereren zolang het niet teveel opvalt. Ik ben het dus met Nyarlathotep eens:
Nyarlathotep schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 10:59:
Wat mij stoort, al enige tijd, is de belabberde kwaliteit van de reacties!
Ik kom al flink wat jaren op tweakers.net, maar ik merk dat ik steeds minder naar de reacties kijk onder een bericht.

Het lijkt wel of het hele Fok forum zich hierheen verplaatst. Treurige fipo's, met soms al even treurige reacties.
Mensen die een samenvatting posten van het artikel, want ja, dan krijg je toch een puntje omdat het on-topic is. Het voegt niets toe!

Dus ik kan het mij wel voorstellen dat de moderators enigzins gefrustreerd raken en een hele rust reacties omlaag modden. Want echt... de kwaliteit holt achteruit.

Ik wilde hier eigenlijk een eigen topic voor openen, maar wist niet zo goed waar. Excuses als dit een soort van topic-kaping is, maar ik zie wel enig verband tussen dit probleem, en de all-over-the-place moderaties...

[ Voor 3% gewijzigd door paazei op 06-05-2012 18:06 ]

Pagina: 1