Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjuh68
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 10:13
Mede-auteur:
  • Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19

Rupie

Samsung NP900X3C topic - Deel 1

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eZhPytGNyQdkj0TSLjJGY7Y5/full.jpg
Dit is het Samsung NP900X3C ervaringentopic. Heb je een vraag, mededeling, ervaring, kritiek of probleem met deze laptop: Dit is het topic waar je moet zijn.

Inhoud

1. Algemeen
2. Specificaties
      2.1 Processor
3. De buitenkant
      3.1 Afmetingen
      3.2 Aansluitingen
      3.3 Scherm
      3.4 Overige
            3.4.1 Backlight Keyboard
            3.4.2 Auto-Sensing Screen en keyboard
            3.4.3 Multi-Touch Clickpad
4. Aanvullende informatie
      4.1 Op Tweakers
      4.2 Overige bronnen
5. Prijzen
6. Pics
      6.1 Tweakers.net
      6.2 Eigen foto’s
7. Reviews
8. FAQ
9. Updates

De hele TS overslaan

1. Algemeen

De Samsung NP900X3C is een ultraportable van 13 inch die in januari 2012 aangekondigd is als opvolger van de 900X3A. De NP900X3C is een ultraportable en geen ultrabook: om een ultrabook te mogen heten moet de prijs van de laptop onder de 1000 euro liggen en dat is niet het geval. Waarschijnlijk zal de introductieprijs rond de 1300 euro komen te liggen. De NP900X3C is gebaseerd op het Ivy Bridge platform. Bij de aankondiging werd aangegeven dat de NP900X3C het vlaggenschip van Samsung moet worden en de high-endmarkt moet gaan bedienen.

2. Specificaties

Bij deze ultraportable draait het uiteraard om de specificaties. De ultraportable is opgebouwd uit de volgende componenten.
Processor:Intel® Core™ i5 Processor 3317U (1.7GHz, 3MB L3 Cache, TDP 17W)
Graphic Processor:Intel® HD Graphics 4000
System Memory:4GB DDR3 System Memory at 1,600MHz (4GB x 1, DDP Type) (waarschijnlijk max 8GB)
HDD:128GB Solid state Drive
Chipset:Intel HM75
LCD:13.3" 400nit LED Display (1,600 x 900), Mat!
Operating System:Genuine Windows® 7 Professional (64-bit)
Sound:HD Audio (3W Stereo Speaker (1.5W x 2))
Integrated Camera:1.3 megapixel HD Webcam
Wireless LAN: Intel® Centrino® Advanced-N 6235, 2 x 2 802.11abg/n
Bluetooth:Bluetooth V4.0
Bron: Samsung

2.1 Processor
De gebruikte Core i5-3317U is een dual core ULV processor die werkt op 1,7 GHz, maar deze kan wél beschikken over Turbo boost. Daarmee wordt de kloksnelheid naar maximaal 2,4 GHz opgevoerd. Een hogere basissnelheid in combinatie met een hogere TDP kan deze dual-core niet bieden. De GPU van deze Core i5 processor doet normaal gesproken maximaal tot 1050 MHz, maar hier biedt Intel de systeembouwers wel de mogelijkheid om deze beperking ongedaan te maken en de GPU op te voeren tot de volle 1150 MHz.

3. De buitenkant

Kijkend naar de buitenkant is al snel de vergelijking gelegd met de MacBook Air. De behuizing uit 1 stuk is van aluminium en de structuur van het oppervlak van de behuizing is vergelijkbaar met die van de MacBook Air als we de eerste berichten op Tweakers mogen geloven. Naar alle verwachting komt de ultraportable beschikbaar in zilver en zwart.

3.1 Afmetingen
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BzOBK3BE0EUTi1mFgrRODMJa/full.jpg
Afmetingen(WxDxH) 313.8 x 218.5 x 12.9mm
Gewicht:1.16kg

De NP900X3C is qua afmetingen iets kleiner dan de meeste andere 13,3” laptops. Samsung heeft namelijk een 13,3"-scherm in een behuizing geplaatst die kleiner is dan gebruikelijk voor notebooks met dit schermformaat. Dit heeft als bijkomend positief gevolg dat de schermranden erg dun zijn.

3.2 Aansluitingen
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MwBM2PC8Gx97gym0aleYc8xd/full.jpg
HDMI:Micro HDMI
Headphone:Out Headphone-out, Mic Combo
USB:1x USB 3.0, 1x USB 2.0
Multi Card Slot:4-in-1 (SD, SDHC, SDXC, MMC)
Ethernet:10, 100, 1,000 Gigabit Ethernet LAN (Dongle Bundle)

Voor zowel de Mini-VGA als de (door Samsung zelf ontworpen) kleine ethernet-poort levert Samsung een verloopstuk mee.

3.3 Scherm
De laptop is voorzien van een mat scherm met een resolutie van 1600x900 pixels en een brightness van 400nits. Ook de kijkhoeken zouden volgens de eerste blik van Tweakers dik in orde moeten zijn voor een tn-paneel. Samsung claimt dat de kijkhoeken 170 graden bedragen. Volgens Tweakers zou het scherm een ‘waar genot’ zijn om naar te kijken.

3.4 Overige
Samsung beweert dat de Series 9 Windows in 9,8 seconden kan opstarten, en in 1,4 seconden kan ontwaken. Of die claims accuraat zijn zullen praktijktests moeten uitwijzen, net als de bewering dat de accuduur 7 uur zou bedragen.

Enkele andere features waar deze ultraportable volgens Samsung over zal beschikken:

3.4.1 Backlight Keyboard
De Series 9 heeft een backlight voor het keyboard gekregen. Volgens Samsung is een lichte groene tint aan de led-verlichting toegevoegd, wat rustiger voor de ogen zou zijn. Een andere extra is de ambient lightsensor, die ervoor zorgt dat de brightness automatisch aan de lichtomstandigheden aangepast wordt.

3.4.2 Auto-Sensing Screen en keyboard
Het scherm en Backlight worden door een sensor automatisch op helderheid geregeld. Iets wat we tegenwoordig wel vaker zien.

3.4.3 Multi-Touch Clickpad
De laptop is voorzien van een touchpad van de fabrikant Elan zonder fysieke knoppen. Het Touchpad zou het gebruik van multi-touch technologie ondersteunen. Enkele acties die in ieder geval uitgevoerd moeten kunnen worden:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AE9vqQ9HXRyvNNatvb9UdY9v/full.jpg

4. Aanvullende informatie

4.1 Op Tweakers
FP: nieuws: Samsung kondigt luxe Ivy Bridge-ultraportable en 17"-Chronos aan
GoT: Samsung Series 9 Ervaringen en Discussie
PW: pricewatch: Samsung 900X3C

4.2 Overige bronnen
Samsung productpagina met eerste info (Nieuw Zeeland)

5. Prijzen

pricewatch: Samsung 900X3C
<kan wellicht een tabelletje worden direct uit pricewatch>

6. Pics

6.1 Tweakers.net
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Fdc8G5omNH2SBk7ArMRihEoM/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OZOuMRQcsXzmZ78NJK7470OQ/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5tRHVc7AQux2zFmNAdhPJFwz/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VrkqjjMUVykZbUoKBpKHfugt/full.jpg
Bron: tweakers.net

6.2 Eigen foto’s
Eigen foto’s volgen als de laptop op de markt is.

7. Reviews

FP: reviews: Samsungs ultraportable-topmodel: de Series 9

8. FAQ

Per wanneer is de NP900X3C leverbaar?
De releasedatum is helaas nog niet bekend. De gebruikte chipset is pas sinds 8 april op de markt en de gebruikte processor wordt pas op 3 juni gereleased. Het zal dus nog even kunnen duren voordat de NP900X3C beschikbaar is. De verwachting is dat de laptop in juni of juli in de winkel zal liggen.

9. Updates

11 april 2012: eerste versie.
18 april 2012: inhoudsopgave en paar kleine tekstje toegevoegd

Op- en aanmerkingen mogen via de DM naar één van de auteurs.

[ Voor 105% gewijzigd door Rupie op 18-04-2012 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Het is jammer dat er verder nog niet zoveel bekend is over wanneer deze laptop leverbaar wordt. Volgens het artikel op de FP van een tijdje geleden zou het in ieder geval Q2 moeten zijn dat hij in de verkoop zou gaan. Ik zie deze laptop, ondanks de prijs, als een mooie vervanger voor mijn huidige Dell 13Z. Een 13" is voor mij een ideaal formaat omdat ik hem voornamelijk gebruik om op de bank wat te internetten. Net genoeg ruimte om voldoende info op het scherm te hebben en toch mooi klein en licht.

Uiteraard heb ik voor mijn gebruik de specs van een laptop als de 900X3C totaal niet nodig. Maar ik wil hem :Y

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjuh68
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 10:13
ik vind het persoonlijk ook een heel mooi apparaat lekker licht zeker omdat ik naar m'n volgende studie met de trein moet is dat wel handig. de release date zal waarschijlijk rond juni liggen omdat het een ivybridge is en die worden pas in juni vrijgegeven. de resolutie en backlit keyboard zijn voor mij echt belangrijk! gelukkig heeft ie ze O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
Volgens Wikipedia: Ivy Bridge (microarchitecture) ligt de relasedate van de processor op 3 juni. De HM75 chipset is op 8 april gereleased. We zullen dus nog wel even geduld moeten hebben denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
In Nieuw Zeeland hebben ze een interssante promotie actie lopen op dit type trouwens:
Pre-order your new Series 9 Notebook now and get a bonus Samsung Omnia W Smartphone* Promotion runs between 16 April 2012 and 31 May 2012. Pre-order and pay for your Series 9 (NP900X3C-A02AU) from participating retailers before 01 June 2012
Zo'n actie mogen ze wat mij betreft ook best gaan houden in Nederland :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Volgens iemand die bij Samsung werkt en op dit forum zit wordt de prijs hetzelfde als de oude NP900 (die nu voor de geweldige prijs van 949 verkocht wordt), 1300 euro. Mij te gortig voor een ultrabook.49e meer en je hebt een Vaio Z.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
JT schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 10:24:
Volgens iemand die bij Samsung werkt en op dit forum zit wordt de prijs hetzelfde als de oude NP900 (die nu voor de geweldige prijs van 949 verkocht wordt), 1300 euro. Mij te gortig voor een ultrabook.49e meer en je hebt een Vaio Z.
Het is inderdaad een goede laptop de Samsun np900.. Ik was er al een tijdje naar aan het kijken, zeker de 15 inch versie.

Alleen beide zijn ze echt veeeeel te duur (had inderdaad al een tijdje terug de prijzen doorgekregen van een Samsung insider). Voor 49 euro meer heb je inderdaad al een Vaio Z die deze Samsung bijna op elke front helemaal verslaat.. Maar dat komt niet omdat de Samsung zo slecht is, dat komt omdat de Vaio Z zo goedkoop is.

[ Voor 5% gewijzigd door Vinand op 24-04-2012 11:13 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ja. En ws zal die met Ivy Bridge upgrade wel weer duurder worden :) Sony wil denk ik gewoon van 'n stock SB CPU's af. Maar op dit moment liever een Z. Verder denk ik wel dat dit voorlopig de meest interessante Ultrabook zal zijn, tot de UX31 met IPS scherm komt. Ben benieuwd wat er dan met de prijs van de NP900 gebeurt :)

[ Voor 36% gewijzigd door JT op 24-04-2012 11:34 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

JT schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 10:24:
Wat ik er van gehoord heb is dat hij zelfs rond de 1400 euro zal zitten, ik heb hem gisteren in mijn handen gehad maar wat een prachtig apparaat is het toch.
Hij is echt heel strak :) ook het scherm zag er denderend uit met zijn 400 nit ;)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ja, als het scherm qua kleurenweergave net zo goed is als de "oude" NP900 met 768p scherm maar dan met 900p dan is dat heel erg de moeite waard!

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
JT schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 11:23:
Ja. En ws zal die met Ivy Bridge upgrade wel weer duurder worden :) Sony wil denk ik gewoon van 'n stock SB CPU's af. Maar op dit moment liever een Z. Verder denk ik wel dat dit voorlopig de meest interessante Ultrabook zal zijn, tot de UX31 met IPS scherm komt. Ben benieuwd wat er dan met de prijs van de NP900 gebeurt :)
Ik heb gehoord van een Sony accountmanager dat de Z23L de prijsstelling van de Z21L binnenkort zal gaan volgen. Dus de Vaio Z zal de aankomende tijd ook nog steeds wel killing zijn met zijn huidige online en retail prijs. (Huidig is nog 1999 vanwege de stock z21l).

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Deze notebook is ondertussen al een tijdje op de markt, de openingspost mag wel een keertje worden aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemorgen,

Ik ben sinds enige tijd in het bezit van een NP900X3C, en nou is mijn backlight van mijn toetsenbord ermee opgehouden. Het begon met een paar keer dat hij weg viel. Toen kon ik deze met mijn functietoetsen weer aan zetten. Maar nu doet dat het ook niet meer.

Heeft iemand hier ervaring mee ? Het ligt niet aan de software denk ik, want ik draai al ruim een jaar op W10. Ik heb trouwens naar aanleiding hiervan de originele W8.1 geïnstalleerd, maar ook dat mag niet baten.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Mvg Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
Geen ervaring mee, maar heb je als je de helderheid met de functietoetsen aanpast wel op het scherm de melding dat de helderheid hoger en lager gaat?
Pagina: 1