Hardeschijf rammelt

Pagina: 1
Acties:

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-01 11:18
Hallo,

ik heb in mijn laptop nog een erg oude IBM Travelstar zitten (20GB), en die was een 2 uur geleden flink bezig met rammelen (klonk als hagel) met af en toe een luide tik (bad sector) met enige seconde stilte erna. Heb de laptop uitgezet omdat het maar niet ophield; ook niet als ik "idle" op het desktop zat met alles afgesloten.

Ben nu dus een bericht aan het typen op de desbetreffende laptop, terwijl alles wordt gebackupt. Booten heeft die normaal gedaan, en de backups is bijna gereed (maar 10 van de 20GB ingebruik) nu ik aan het eind van het bericht gekomen ben, en hij heeft geen 'tik' gegeven :o. Vind het maar vreemd. Zodra die klaar is zal ik speuren naar bad sectors, maar kan iemand dit gedrag verklaren?

Denk zelf dat die tijdens het swappen naar zo'n sector heeft geprobeert te schrijven, en dat het toen misliep, maar het RAM is nooit 100% in gebruik geweest. Vind het maar raar..

Verwijderd

Post even je SMART info. :)

HDtune -> Health tab.

• questarey
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-01 19:43
dat gerammel heb ik jaren geleden een keer gehad. idd snel backuppen want de kans is groot dat je harde schijf niks meer doet binnen de kortste keren. als je hetzelfde hebt als ik had dan kan het gebeuren dat je harde schijf uit gaat vallen of bepaalde stukken van je harde schijf niet meer bereikbaar zijn.
ik was er zelf te laat bij en heb maar een klein gedeelte kunnen backuppen :(

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

C.Hariri schreef op woensdag 11 april 2012 @ 02:03:
Ben nu dus een bericht aan het typen op de desbetreffende laptop, terwijl alles wordt gebackupt.
Ik ga het gewoon zeggen: dit is te laat.

Je kunt nu wel denken "net op tijd", maar dat is jezelf voor de gek houden.
Zeker voor een oude schijf ter grootte van 20GB waar blijkbaar belangrijke data op staat. Vandaag de dag is een USB stick waar je hele disk op past (van 32GB bijv) al verkrijgbaar voor 30 euro. Laat staan schijven met een veelvoudige capaciteit.

Kijk eens in Thematopic: Backups.
Een backup hebben is essentieel als je belangrijke data gebruikt. Al kopieer je het elke vrijdag met de hand, het is wel een backup. Maar beter is het om te automatiseren, bijvoorbeeld zodra je de stick inplugt :)

Succes met je diskje.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• C.Hariri
Zit op linux, dus de smart zal er wat anders uitzien:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yMraM.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0xf1e.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uUO1s.png

Zal inderdaad eens kijken naar hoe ik het in de toekomst beter kan backuppen. Deze computer gebruik ik eigenlijk alleen maar om te internetten, maar voor mijn andere pc's is het essencieel. In dit geval kan ik er nog wel om lachen :P "in before the lock".
Afbeeldingslocatie: http://i2.kym-cdn.com/photos/images/list/000/183/554/Indiana_Jones_-_In_Before_The_Lock.gif

[ Voor 49% gewijzigd door C.Hariri op 11-04-2012 11:59 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die Reallocated Sectors zijn doorgaans kenmerkend voor een disk die aan het aftakelen kan zijn.
Op een schijf van dit formaat kun je ze dan ook beter serieus nemen: de waarschuwing dat je je data veilig wilt stellen.

Dat rammelen is waarschijnlijk veroorzaakt door de schijf die problemen heeft gehad om sectoren te lezen/localizeren en het een flink aantal keer heeft staan proberen om ze toch te kunnen lezen. Dan gaat de kop goed heen en weer en dat veroorzaakte dat ratelende geluid.
Bij een schijf op leeftijd is een voorkomend probleem dat de lees/schrijfkop moeite krijgt om sectoren te lezen, zeker als die sectoren ook zwak magnetisch geworden zijn.

Stel zeker je data veilig.
Het zou kunnen dat de schijf nog wel aardige tijd blijft werken en het aantal reallocated sectoren gelijk blijft.
Gezien de leeftijd lijkt het mij echter waarschijnlijk dat de disk steeds meer leesfouten zal gaan ervaren, waardoor je data in gevaar komt.
Dus vervangen is de beste optie hier.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

65 duizend bad sectors is enorm veel ja; bij zoveel foute sectors lijkt mij dat er een gemeenschappelijke oorzaak is. Zoals Ultraman zegt: schijf vervangen.

• C.Hariri
Denk trouwens dat het er meer zijn dan 65k :o. Waarschijnlijk is het een 16 bits register dat deze waardes opslaat (2^16 = 65536), max voor een 16bit register o.O.

Tijdelijk vervangen met een SD --> IDE chinees prulding dat ik nog had liggen. Zal kijken naar een SATA ultrabay. In iedergeval thnx :D iedereen.
Pagina: 1