Perfecte coax - Toch witte puntjes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 15:01

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Eerder heb ik jullie advies gevraagd over de beste coax-bekabeling voor het aansluiten van 3 tv's, zie topic: Graag advies over bekabeling 3 TV's

Ik heb alle adviezen gevolgd, de beste spullen gekocht (Hirschmann en Tratec) en alles perfect aangelegd. Ik ben ervan overtuigd dat er niet één plug of kabel verkeerd is aangesloten of gemonteerd.

Toch is er een probleem.

In mijn woonkamer (TV 1) is het beeld perfect. Op de tv op mijn slaapkamer (TV 2) heb ik geen enkele beelduitval meer. Dat was met mijn oude bekabeling nog wel het geval. Nu niet meer dus. Maar ik zie wel een paar keer per uur ineens veel witte puntjes op TV 2. Dat duurt telkens 10 tot 30 seconden en gaat dan vanzelf weer weg. Het is niet de oude 'ruis', maar het heeft er wel iets van weg. Het beeld blijft wel perfect (dus niet geblokt), maar alleen die witte puntjes eroverheen.

Mijn bekabeling is dit: http://i293.photobucket.c...elli/aansluitschema-1.jpg Overigens is TV 3 nog niet aangesloten. Die is pas gekocht door mijn dochter en wordt binnenkort geleverd.

Dus als de bekabeling (waarschijnlijk) perfect is, wat kan dan de oorzaak van de witte puntjes zijn?

Ik moet er wel bij vermelden dat TV 2 plat tegen de muur van mijn slaapkamer is gemonteerd. De tv heeft nog geen CI+ dus heb ik een digitale decoder. Dat kastje heb ik op zijn zijkant bovenop de tv staan, omdat ik er nog een plankje voor moet maken. Het kastje is met een standaard hdmi-kabel aangesloten op TV 2.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ziet er redelijk uit. Heb je de afsluitweerstanden wel laten zitten op de ongebruikter uitgangen ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ja. Op de versterker heb ik 3 uitgangen in gebruik:

Uitgang 1 (geen versterking): Modem
Uitgang 2 (kleine versterking): TV 1 - woonkamer
Uitgang 3 (meer versterking): geen aansluiting, dus afsluitweerstand.
Uitgang 4 (meeste versterking): kabel naar splitter naar TV 2 en TV 3 (deze uitgang gekozen vawege splitter en vele meters kabel).

Of bedoel je dat ik nog een afsluitweerstand op de (nu nog) vrije uitgang van de splitter moet zetten?

[ Voor 60% gewijzigd door Jammie op 10-04-2012 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

TV al uitgesloten?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Nee, tv niet uitgesloten. Dat is alleen te testen door er een andere tv aan te hangen. Maar de tv van mijn dochter (TV 3) is nog niet geleverd en de TV in mijn woonkamer (TV 1) is nog een loeizware CRT-tv die ik liever niet naar boven sjouw. Daar komt een nieuwe LED-tv voor in de plaats. Samen met de nieuwe tv van mijn dochter is dat de reden voor de nieuwe bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Je kijkt via een decoder of analoog naar TV2, waarop de witte puntjes verschijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Via een digitale decoder van Ziggo. Een apart kastje dus, via hdmi verbonden met TV 2.

Deze: http://www.samsung.com/nl...set-top-box/DCB-H380R/XEN

[ Voor 45% gewijzigd door Jammie op 10-04-2012 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Volgens mij gaat het hier niet om ruis, maar om digitale artefacten.

Kan je achterhalen of de BER (bit rate error) waarde op 0 (nul) blijft staan? Zijn de artefacten ook zichtbaar in het OSD en/of in de menu's?

Edit:

Heb je bij de Tratec TRAS-1000/B ook de meegeleverde aardkabel aangesloten op de klemstrook van de aardpen in de meterkast? Soms lekken er vreemde stromen uit apparatuur die op je coaxnetwerk zijn aangesloten, wat je opheft door de installatie deugdelijk te aarden.

[ Voor 39% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 10-04-2012 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
F4T4L_3RR0R schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 01:02:
Kan je achterhalen of de BER (bit rate error) waarde op 0 (nul) blijft staan?
Ay F4T4L, ik weet niet hoe ik de BER-waarde kan meten. Zo deskundig ben ik helaas niet. Hoe kan een leek dit doen?
Zijn de artefacten ook zichtbaar in het OSD en/of in de menu's?
Heb ik nog niet op gelet, dus kan ik niet echt met zekerheid zeggen. Als ik me goed herinner, zijn die artifacten niet in het OSD/menu te zien, maar ik weet het dus niet zeker.
Heb je bij de Tratec TRAS-1000/B ook de meegeleverde aardkabel aangesloten op de klemstrook van de aardpen in de meterkast? Soms lekken er vreemde stromen uit apparatuur die op je coaxnetwerk zijn aangesloten, wat je opheft door de installatie deugdelijk te aarden.
Hele terechte opmerking, en dit was eigenlijk het enige probleem dat ik tegenkwam bij de installatie.

Ik woon in een huis waarbij de gemeentekabel niet binnenkomt in de meterkast, maar in een hoek van de woonkamer. Toen ik de oude AOP-doos verwijderde zag ik alleen de coax-kabel van de gemeente en geen aardkabel. Ik heb dus alleen die kabel aangesloten op de nieuwe AOP-doos. Vlakbij het AOP staat wel een radiator (verwarming). Kan ik de aardkabel alsnog op de klem in de nieuwe doos klikken en die vervolgens aan de radiator vastmaken?

Edit: Ah, ik heb het over het AOP, maar jij bedoelt de versterker. Sorry, te snel gelezen. Bij de Tratec zat geen aardkabel meegeleverd. Bij het Hirschmann-AOP wel. Die aardkabel van het AOP heb ik dus niet gebruikt. Maar toch de vraag: kan ik die aardkabel alsnog op een metalen radiator aansluiten?

[ Voor 9% gewijzigd door Jammie op 10-04-2012 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Misschien heel stom, maar kijk eens of er bij storing niet net een brommer langs je huis rijdt. Dat wil nog wel eens de oorzaak zijn van storing. Ik heb het hier ook wel eens op analoog, maar digitaal uit zich dat in witte puntjes.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 01:30:
Misschien heel stom, maar kijk eens of er bij storing niet net een brommer langs je huis rijdt. Dat wil nog wel eens de oorzaak zijn van storing. Ik heb het hier ook wel eens op analoog, maar digitaal uit zich dat in witte puntjes.
Hehe, ik ken dat nog uit de analoge tijd, inderdaad. Ik heb er niet echt op gelet, maar volgens mij hoorde ik vanavond geen brommer langskomen. Maar zal er op letten.

Ben nog wel heel benieuwd of de ontbrekende aardkabel van het AOP misschien het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-07 09:25

painkill

Pain(k)(ill)

Als het goed is is de versterker dan aangesloten op de aarde?
En op het hoofdaansluitpunt hoort er ook altijd 1 te zitten, heb je die toevallig zelf geplaatst?

En sluit de draad aub niet aan de verwarmingsbuis aan, maar gewoon op de echte aarde.

[ Voor 22% gewijzigd door painkill op 10-04-2012 01:48 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
painkill schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 01:44:
Als het goed is is de versterker dan aangesloten op de aarde?

En op het hoofdaansluitpunt hoort er ook altijd 1 te zitten, heb je die toevallig zelf geplaatst?
Nee, versterker is niet aangesloten op aarde. Er zat ook geen aardkabel bij en ik zie ook geen aansluitpunt op de Tratec-versterker voor aarde.

Op het hoofdaansluitpunt zit ook geen aarde. Ik woon in een redelijk oud huis en er komt alleen een gemeentekabel uit de grond in een hoek van mijn woonkamer. Daarop zat een oude AOP-doos gemonteerd (standaard doos met TV en radio coax, male en female) en verder geen aarde. Die oude doos heb ik vervangen door een Hirschmann-AOP met maar één aansluiting. Omdat er geen aarde-draad te zien was bij het oude AOP, heb ik ook niet de meegeleverde aardkabel van het nieuwe AOP gebruikt.

Misschien is dat dus het probleem. Maar ik heb ik die hoek dus geen officiële aarde, zoals in een meterkast. Het enige in de buurt is een metalen radiator met metalen poten die de grond ingaan. Kan die functioneren als aarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Nee, een aarde moet gewoon aarde zijn, zeker als jij op meerdere plekken in huis dingen aard op de verwarming gaat dit mis. En ook heb je kans dat er ergens een plastic verbinding is gebruikt en je er dus niet eens iets aan hebt.

Je kunt proberen om het via de verwarming te doen, maar ik denk niet dat het veel helpt.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Is er nog een andere optie om aarde te vinden? De meterkast is te ver weg en verder is in die hoek alleen maar een tegelvloer, wat houtwerk en dus een metalen radiator met metalen poten die door de tegelvloer naar beneden gaan.

Edit:

Wacht eens, er is in de buurt (2 meter) wel een stopcontact met aarde. Ik zal de groen-gele kabel dan moeten verlengen, want zo lang is die niet. Is dat nog een optie? En zo ja, hoe sluit ik een kabel met als uiteinde een koperdraad op de aarde van zo'n stopcontact aan?

[ Voor 38% gewijzigd door Jammie op 10-04-2012 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Er is nog ruimte voor een stekker?

Dan pak je een stekker welke je open kunt schroeven, je haalt de 2 contactpennen eruit, zodat deze niet meer in het stopcontact kunnen komen, de aardedraad sluit je dan aan waar je normaal de aarde aansluit bij een stekker.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 00:10
Aardedraden lopen vaak via de plafonddoos (waar de lamp hangt) naar de diverse stopcontacten. Is er geen aarde in een ruimte, dan kun je dus in die plafonddoos kijken. Zit daar een aardedraad, dan is het simpelweg een extra draad naar dat stopcontact trekken met een trekveer (ander stopcontact plaatsen uiteraard). Zit er geen aardedraad, dan zul je die van een aangrenzende kamer (plafonddoos) moeten doortrekken.

Ik zou ook nog eens kijken wat de decoder beneden doet trouwens. Die is wat makkelijker te verplaatsen dan de tv neem ik aan.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Voordat hij van alles gaat doen, laat hem eerst een andere tv er neer zetten :P
Aarde kan nooit kwaad, maar het moet natuurlijk niet een onmogelijke opdracht zijn..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
painkill schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 02:18:
Er is nog ruimte voor een stekker?

Dan pak je een stekker welke je open kunt schroeven, je haalt de 2 contactpennen eruit, zodat deze niet meer in het stopcontact kunnen komen, de aardedraad sluit je dan aan waar je normaal de aarde aansluit bij een stekker.
Owww, goed idee! Ja, er is nog ruimte voor een stekker. Weliswaar in een verlengkabel met stekkerdoos, maar ook die doos heeft aarde en is aangesloten op een stopcontact met aarde.

Beetje domme vraag misschien, maar kan ik één van de twee koperdraden in een gewone stroomkabel gebruiken als aardedraad (en dus aansluiten op de aarde-aansluiting van de stekker) of heb ik daar een speciale kabel voor nodig?

Lachen trouwens, jouw laatste bericht: het moet inderdaad niet onmogelijk worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Aardedraad is 100% hetzelfde als stroomdraad, alleen een ander kleurtje, dus dat kan wel.
Moet je je alleen niet vergissen met de kleuren.. Beste is om hem toch met iets aan de uiteindes groen/geel te maken zodat andere mensen ook weten waar het voor is..

ps.

Houd er wel rekening mee dat je de aarding nu indirect aansluit op een 230v net.
Mocht er met de apparaten iets mis gaan dan heb je kans dat de spanning ook via de coax gaat lopen.
Welwiswaar maar een zeer korte tijd, maar theoretisch is het mogelijk als je aardingsnet niet meer 100% is.

Ik denk niet dat het iets uit maakt dat je de coax zo aan sluit, maar het is wel iets om in je achterhoofd te houden bij de volgende verbouwing..

[ Voor 46% gewijzigd door painkill op 10-04-2012 02:39 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
painkill schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 02:32:
Aardedraad is 100% hetzelfde als stroomdraad, alleen een ander kleurtje, dus dat kan wel.
Moet je je alleen niet vergissen met de kleuren.. Beste is om hem toch met iets aan de uiteindes groen/geel te maken zodat andere mensen ook weten waar het voor is..
Geweldig! Ik ga dit proberen. Hartstikke bedankt voor je reactie!

Weet je, ikzelf vind het helemaal niet zo erg als er een paar keer per uur witte stipjes op het beeld verschijnen. Maar mijn dochter heeft met een krantenwijkje anderhalf jaar gespaard voor een mooie tv op haar slaapkamer. Ik zou het geweldig vinden als zij storingsvrij beeld heeft. Ik hoop dat het met de aarde-oplossing verholpen is. Of misschien ligt het wel aan mijn tv of digitale ontvanger en heeft zij sowieso perfect beeld. Dan vind ik het ook goed. Maar in elk geval ga ik het aarde-probleem oplossen.

Ik laat hier wel weten hoe het is gegaan. Nogmaals heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Je kunt trouwens bij je ziggo kastje, als je wat in de opties zoekt ook signaalsterkte etc vinden..
Kun je gelijk zien of het werkt als het goed is.

Bij mij is het momenteel 80% signaalsterkte,en ik heb een paar zenders die het slecht doen, 95%-100% is wat je eigenlijk wilt..
Maar onze verbouwing is over 3 maanden, dus dan word dat ook weer opgelost..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Als ik witte stipjes zie, dan check ik elke keer de signaalsterkte. Die is met de nieuwe bekabeling op alle zenders 100%, geen zender uitgezonderd, ook als de witte puntjes verschijnen. Juist daarom denk ik dat je gelijk hebt met de artifacts door ontbrekende aarde. Het beeld is namelijk op alle zenders perfect. De witte puntjes liggen er als het ware overheen.

Ik ga ermee aan de slag en laat het weten. Bedankt en welterusten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:29
En even een heel andere kant op denken, ik heb zulke problemen wel eens gehad (maar dan strepen in het beeld om de 10 minuten) omdat de DECT telefoon die er langs staat schijnbaar iedere 10 minuten een wat sterker signaal verstuurd.

Controleer dus even voor de zekerheid of je niets in de buurt hebt staan wat zoiets kan veroorzaken (telefoon, weerstation etc.). Dat het aan de aarde ligt klinkt logischer, maar ik zou de makkelijkste dingen eerst uitsluiten :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
DECT-telefonie is idd killing soms, ik heb hier een Logitech set gehad die DECT-signalen opving, na verplaatsen van een handset was dat over.
Wat betreft de sterkte: ik heb hier iets van 60% sterkte, mijn ouders hebben 50% sterkte. Op het AOP meet ik zo ongeveer dezelfde sterktes. Zolang de BER 0 is, maakt het niet uit wat je sterkte is.

Je zegt dat je signaal nu 100% is. Dat kan ook te sterk zijn. Wat als het signaal harder is dan dat de decoder kan verwerken? Dan wordt je tuner overstuurd en krijg je alsnog storing. Dat zou je ook moeten kunnen zien in de BER. Wat je kunt proberen is de kabel voor boven naar de andere aansluiting op de versterker te plaatsen, dan zou je signaal al iets minder sterk moeten zijn.

Edit:
Wat aarde betreft, kan je gewoon zonder gevaar op elk geldig aardpunt aansluiten. Ik heb het hier in de meterkast aan de aardleiding gehangen met een radiatorklem op de kabel die de groepenkast in gaat, maar op een willekeurig stopcontact van de aardpin aftappen is ook goed. Stroom pakt altijd de makkelijkste weg die er is, en zal eerder afgevoerd worden naar aarde, dan dat het gaat zweven op een geisoleerd coaxnetwerk.

Overigens, wat misschien ook nog kan, en dat is op dit moment het enige punt waar je nog storing op kunt vangen, is de openliggende stekker voor de TV die nog moet komen. Die kabel is niet afgesloten met een einddoos en de kabel ligt gewoon open.

[ Voor 32% gewijzigd door _JGC_ op 10-04-2012 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Bedankt dat je even naar dit topic wilde kijken _JGC_

Ik denk niet dat het aan een té grote versterking ligt. Met mijn oude bekabeling had ik ook last van die witte puntjes op TV 2, alleen veel meer dan nu. Maar ik kan in ieder geval uitgang 3 eens proberen.

Datzelfde geldt eigenlijk voor storing door de nog niet aangesloten kabel voor TV 3. De oude bekabeling had geen open eindjes, maar wel die witte puntjes.

Het lijkt er steeds meer op dat de storing een structureel probleem is. De nieuwe bekabeling heeft er in elk geval voor gezorgd dat ik geen beelduitval meer heb, dus dat is mooi. De witte puntjes lijken een andere oorzaak te hebben.

Morgen wordt TV 3 geleverd en sluit ik hem aan. Als de storing op die tv wel of niet voorkomt, weet ik al wat meer.

_JGC_, hoe denk jij over de ontbrekende aardkabel in het AOP? Is dat een waarschijnlijke suspect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:31
Begrijp ik het goed als ik het als volgt samenvat:
• Je hebt de complete infrastructuur vervangen, van coax tot antenneversterker.
• Je hebt alleen last van puntjes op TV2, verder op geen enkele andere TV.
• TV2 is de enige TV met een losse decoder?

Ik heb het idee dat het in de decoder zit, sluit deze eens aan op een andere TV om te kijken of het probleem zich dan nog voordoet. De coax is zeer goed afgeschermd dus ik verwacht niet dat je last van inslag hebt op je coax (of je moet ergens een open einde hebben liggen). Probeer eens een andere HDMI kabel. Wat je ook nog kan doen: TV2 direct aansluiten op de antenneversterker, zonder de aftakking naar TV3.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

mr.paaJ

generatie cmd+z

Bij witte puntjes denk ik ook eerder aan een HDMI probleem, TV storing geeft normaal blokken.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de goede tips.

Het lijkt inderdaad de decoder van TV 2 of de hdmi-kabel te zijn. Vanavond heb ik TV 3 geïnstalleerd (met CI+ module) en daar is vooralsnog geen wit puntje op te zien.

Ik moet nog even afwachten of TV 3 inderdaad vrij van storing blijft, maar alles wijst erop dat het inderdaad een decoder/hdmi probleem is dat dus alleen op TV 2 voorkomt.

Wel een opluchting. Ik heb veel werk in het nieuwe coax-netwerk gestoken, en dat was ook hard nodig. Beeld is subliem nu. Ben zeer blij dat de 'witte puntjes' zeer waarschijnlijk niets met dat netwerk te maken hebben.
Pagina: 1