Accu's het beste aansluiten (boot)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03 10:23
Hier een ongewone vraag, een die je misschien niet direct in het elektronica forum verwacht.

Onlangs heb ik een hoop elektronica gekocht voor mijn boot. Omdat ik al tijden last heb van te kort aan vermogen op mijn boot, heb ik vorig jaar besloten een tweede accu verbruiks accu te plaatsen. Ik ben erachter dat de huidige situatie verre van optimaal is, en wil graag weten wat de beste manier van installeren is.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/n71oph.jpg

Hier zijn de verbruiks accus dus parallel geschakeld, maar ze zijn niet identiek (verschillende Ah/merk etc.) hierdoor verwacht ik dat ze elkaar willen opladen mocht de dynamo niets meer leveren, waardoor ze elkaar juist ontladen.

Daarom wil ik de accu's gescheiden laden via de laadstroom regelaar, maar wil ze wel over dezelfde gebruikers laten beschikken. Niet dat ik nu twee groepen ga krijgen. Er komen ook direct 2 zonnepanelen + eigen regelaar bij (dit omdat er dan langer stil gelegen kan worden, de dynamo wordt via de motor aangedreven). Mochten hier nog op of aanmerkingen over zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag!

Wordende situatie:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2qx2ipx.png

In deze situatie gaat het dus om de 2 extra diodes die zijn toegevoegd. Is hierdoor het oplaadcircuit volledig gescheiden en het verbruikscircuit nogsteeds op één "groep"? Zijn ze goed geplaatst?

Zoals je begrijpt gaat hier niet om een paar eurotjes, er gaat veel geld in zitten en wil het daarom nu ook goed hebben.

Alvast bedankt! :)

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
als er toch veel geld in gaat zitten zou ik zeggen, koop ook goede accu's en ga niet lopen klooien.

maar om je vraag te beantwoorden, ik zou juist voor het eerste systeem gaan.

de accu's parallel hebben dan wel een andere capaciteit, als het eenzelfde soort accu is werken ze op dezelfde spanningen. bij het 2e systeem zit je met het probleem dat de accu's ongelijk ontladen kunnen worden. als ze rechtstreeks parallel staan houden ze elkaar tenminste op hetzelfde niveau, dan zal het redelijk gaan gedragen als 1 systeem.

die 2 extra diodes voegen imo eigenlijk niks toe (uitgaande dat het hetzelfde soort accu's zijn), ze creeren alleen maar vermogensverlies. met de stroom die je vermoedelijk gaat trekken kun je met normale diodes zomaar een dikke volt spanningsval hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjezzz
Er wordt natuurlijk niet aangeklooid.

De 2 diodes moeten er voor zorgen dat ze elkaar niet ontladen. Waarom zouden de accus in situatie 2 ongelijk ontladen worden? Voor zover ik het zie worden ze gescheiden geladen en parallel ontladen, of heb ik dit mis? (Zijn btw 2 verschillende accus)

Vorig jaar is er een nieuwe accu geplaatst, de ander is ouder.

[ Voor 10% gewijzigd door Gertjezzz op 08-04-2012 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
timberleek schreef op zondag 08 april 2012 @ 22:40:
als er toch veel geld in gaat zitten zou ik zeggen, koop ook goede accu's en ga niet lopen klooien.

maar om je vraag te beantwoorden, ik zou juist voor het eerste systeem gaan.

de accu's parallel hebben dan wel een andere capaciteit, als het eenzelfde soort accu is werken ze op dezelfde spanningen. bij het 2e systeem zit je met het probleem dat de accu's ongelijk ontladen kunnen worden. als ze rechtstreeks parallel staan houden ze elkaar tenminste op hetzelfde niveau, dan zal het redelijk gaan gedragen als 1 systeem.

die 2 extra diodes voegen imo eigenlijk niks toe (uitgaande dat het hetzelfde soort accu's zijn), ze creeren alleen maar vermogensverlies. met de stroom die je vermoedelijk gaat trekken kun je met normale diodes zomaar een dikke volt spanningsval hebben.
2 accu's zonder diodes parallel zetten moet je nooit doen. Als één accu gaar is, zal hij in een mum van tijd de andere accu ook leegtrekken waardoor ten eerste je capaciteit dus veel lager is, en ten tweede de nog goede accu ook snel de geest zal geven.
Zoals TS het voorstelt zal prima werken, mits de apparaten geen probleem hebben met een spanning die 0,6 volt lager ligt. Sommige apparaten gaan dan onterecht uit omdat ze detecteren dat de accu leeg is, wat nog niet zo is.
Een andere mogelijkheid is gewoon een simpele schakelaar ertussen zetten. Of een schakeling bouwen die bij een bepaalde spanning van accu wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
zijn het niet hetzelfde soort accu (bijvoorbeeld 2 loodaccu's), zo niet, dan moet je dit geheel niet willen doen

zeker bij een grotere stroom zullen de interne weerstanden van de accu's en de diodes gaan meespelen. dan kan het zijn dat de accu's bijvoorbeeld ongelijk gaan leveren. als het goed is zal er bij een dalende spanning een grotere stroom geleverd gaan worden door de grote accu waardoor het weer wat rechtgetrokken wordt, maar als het hetzelfde soort accu is zou ik ze gewoon parallel zetten.

dan zullen ze in de praktijk amper ongelijk ontladen, dus dan hoeven ze elkaar ook niet op te laden. als je dan een 1Ah en 10Ah accu hebt zal de 10Ah meer gaan leveren dan de 1Ah. ze hebben immers dezelfde klemspanning (ze hangen aan elkaar). dan kan er nooit een leger raken als de ander

edit:
bij een verotte accu is het inderdaad niet goed, maar parallel zetten kan verder prima. het wordt niet voor niks zoveel toegepast.
Als hij zo verrot is dat hij stroom gaat trekken (dus een kortgesloten cel oid) dan zal hij ook de laadstroom van je motor gaan trekken waardoor de andere slecht opgeladen zal worden. dan raakt hij ook wel leeg.

in de praktijk zal het overigens een stuk meer zijn als 0.6v bij normale silicium diodes

ik zou sowieso gaan voor schottky oid.

kijk maar eens:
bij silicium krijg je bij 10A een spaningsval van 1.2V:
http://pdf1.alldatasheet....02/VISHAY/BYT87-1000.html
bij schottky is het een half volt
http://pdf1.alldatasheet....02/VISHAY/BYT87-1000.html

[ Voor 32% gewijzigd door timberleek op 08-04-2012 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:49

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Weet je zeker dat je accu's de beperkende factor zijn?
Je kunt niet ongestraft verbruikers toevoegen, zonder de dynamo aan te passen. (lees: zwaardere dynamo plaatsen).

Met je zonnepanneel kun je natuurlijk wel iets toevogen, maar dan nog. Ik zou even uitzoeken wat de maximale laadstroom van je huidige dynamo is. Als die nu al te klein is, zou ik daarin investeren :)

Met extra accu's stel je alleen het "probleempunt" verder uit. Als je dynamo ze vervolgens niet meer vol krijgt, blijf je met hetzelfde probleem zitten.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
als er te weinig vermogen is met draaiende motor is dat inderdaad een goed punt.

ik ging uit van accu gebruik bij stil liggen (dus geen laadstroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Laatst online: 20:49

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

timberleek schreef op zondag 08 april 2012 @ 23:17:
als er te weinig vermogen is met draaiende motor is dat inderdaad een goed punt.

ik ging uit van accu gebruik bij stil liggen (dus geen laadstroom)
Het kan best dat de situatie met draaiende motor goed gaat, maar de vraag is of je met een "halve dag varen" genoeg stroom kunt leveren om alles overdag aan de gang te houden, én het "nachtverbruik" weer aan te vullen.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
timberleek schreef op zondag 08 april 2012 @ 23:02:

edit:
bij een verotte accu is het inderdaad niet goed, maar parallel zetten kan verder prima. het wordt niet voor niks zoveel toegepast.
Als hij zo verrot is dat hij stroom gaat trekken (dus een kortgesloten cel oid) dan zal hij ook de laadstroom van je motor gaan trekken waardoor de andere slecht opgeladen zal worden. dan raakt hij ook wel leeg.
Alleen als het 2 identieke accu's zijn die tegelijk gevuld en in gebruik genomen zijn, kun je er redelijkerwijs vanuit gaan dat het goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:13
Je zou de twee verschillende losse accu's kunnen vervangen door één accu met een grotere capaciteit. Of een soort back-up systeem kunnen bedenken, normaal draai je alles op accu A. Zodra deze accu leeg is schakel je over op de reserve accu B. Ook zou je het verbruik kunnen beperken door bijvoorbeeld gebruik te maken van LED-verlichting. Verder verlies je ook rendement bij het omvormen van stroom, gebruik waar mogelijk 12V.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjezzz
APClll schreef op zondag 08 april 2012 @ 23:16:
Weet je zeker dat je accu's de beperkende factor zijn?
Je kunt niet ongestraft verbruikers toevoegen, zonder de dynamo aan te passen. (lees: zwaardere dynamo plaatsen).

Met je zonnepanneel kun je natuurlijk wel iets toevogen, maar dan nog. Ik zou even uitzoeken wat de maximale laadstroom van je huidige dynamo is. Als die nu al te klein is, zou ik daarin investeren :)

Met extra accu's stel je alleen het "probleempunt" verder uit. Als je dynamo ze vervolgens niet meer vol krijgt, blijf je met hetzelfde probleem zitten.
Dynamo is vorig jaar opnieuw gewikkeld en moet 60 ampére laden. Dit schijnt in de plezierjacht wereld een redelijke dynamo te zijn. Het probleem is dan ook niet zozeer varend maar stil liggend, na 2 dagen begint het toch wat zwakjes te worden en zakken de spanningen in elkaar. Tijdens het laden gaat de laadstroom van 60 A snel naar 10 ampere wat inhoud dat de accu's (in de huidige situatie) van half tot 3kwart vol zou moeten zijn. Dit houdt ie een tijdje aan waarna de laadstroom regelaar over gaat naar druppelladen, wat aan zou moeten geven dat de accu's (in de huidige situatie) bijna vol zijn en geconditioneerd worden. Maar als je dan een dagje gaat stil liggen zonder te laden en de accu's ontladen zichzelf, tja dan houd je weinig over denk ik.

Als ik het goed heb is een accu 150Ah en ander 165Ah. Ik kan het nog even uitzoeken.
Zonnepanelen die ik op het oog heb zullen rond de 100W per stuk moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De eenvoudigste optie is om te werken met diodes, maar daardoor krijg je een spanningsval v. Wat in feite zonde is van de energie. En bij grote verbruikers heb je dan ook grote diodes nodig.
Ik weet niet, maar wellicht heeft conrad iets van laadregelaars voor meerdere accu's? Of DMV een schakelaar omschakelen tussen de 2 accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjezzz
_ferry_ schreef op maandag 09 april 2012 @ 08:47:
De eenvoudigste optie is om te werken met diodes, maar daardoor krijg je een spanningsval v. Wat in feite zonde is van de energie. En bij grote verbruikers heb je dan ook grote diodes nodig.
Ik weet niet, maar wellicht heeft conrad iets van laadregelaars voor meerdere accu's? Of DMV een schakelaar omschakelen tussen de 2 accu's.
Ik maak al gebruik van een laadregelaar. Volgensmij bestaan ze allemaal uit een stuk elektronica en bij de uitgang diodes. Die ik heb in ieder geval wel.

En grote diodes? Hoe groot denk je? Ik heb verschillende voorbij zien komen van 60 tot 150A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:27
Ik wil de TS aanraden op de site van Victron te gaan kijken. Die lui hebben heul veel ervaring met accu's, laden en regelaars.
Op de site staan white-papers, test uitslagen en heel veel informatie. Je hoeft niet hun producten te gebruiken, maar voor dit soort installaties zijn de prijzen zeker redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Het parallel plaatsen van cellen batterijen / accu's kan prima.

Kijk bijvoorbeeld naar... een laptop waarin er soms twee of drie li-ion cellen parallel zitten, en vervolgens weer in serie.
In een UPS zitten veelal lood-gel accu's en die heb ik in elke denkbare configuratie voorbij zien komen van parallel/serie.

De maar is dat in beide gevallen een intelligent laadcircuit aanwezig is, die in feite niet weet dat het drie parallelle cellen zijn, maar wel weet hoe warm het zaakje is, en hoeveel stroom er loopt

In jouw geval zou dat de laadstroom regelaar zijn.

Cellen gaan elkaar niet opladen als je maar zorgt dat ze voor het aansluiten in dezelfde staat verkeren, d.w.z. dan wel helemaal vol, of helemaal leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjezzz
Infant schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 14:34:
De maar is dat in beide gevallen een intelligent laadcircuit aanwezig is, die in feite niet weet dat het drie parallelle cellen zijn, maar wel weet hoe warm het zaakje is, en hoeveel stroom er loopt

Oke, prima, dit klopt, zo is het bij mij nu uitgevoerd. Maar dit is het laad gebeuren, de vraag is: hoe nu het ontlaad circuit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
Infant schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 14:34:
Het parallel plaatsen van cellen batterijen / accu's kan prima.

Kijk bijvoorbeeld naar... een laptop waarin er soms twee of drie li-ion cellen parallel zitten, en vervolgens weer in serie.
In een UPS zitten veelal lood-gel accu's en die heb ik in elke denkbare configuratie voorbij zien komen van parallel/serie.

Cellen gaan elkaar niet opladen als je maar zorgt dat ze voor het aansluiten in dezelfde staat verkeren, d.w.z. dan wel helemaal vol, of helemaal leeg.
Maar wat je daar nou net vergeet, is dat het in zulk soort gevallen (laptopaccu of UPS) altijd accu's uit dezelfde batch zijn, zodat de eigenschappen (interne weerstand) nagenoeg gelijk zijn. Je kunt wel wat accu's parallel zetten, maar als er ook maar een heel klein beetje verschil zit in een van de accu's dan gaat die toch sneller slijten dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het kan inderdaad heel lang goed gaan mits de cellen helemaal eender zijn, even oud wat zelfde conditie betekent. De reden waarom parallel schakelen in elk studieboek over gelijkstroomtheorie desondanks wordt afgeraden is (en dat realiseert niet iedereen zich) dat de inwendige weerstand erg klein is, met name bij loodaccu's. Bij een piepklein verschil in e.m.k. is dan het optreden van stevige vereffeningsstromen niet denkbeeldig. In het gunstigste geval is dat voor eventjes en blijft het daarbij, maar pingpong-effecten komen ook voor, met als gevolg dat in no-time beide accu's leeg zijn.

En dan kom je gewoon op het al eerder gegeven advies: "Waarom zo moelijk doen? Koop een accu met dubbele capaciteit (of desnoods nog groter) en laat al die rompslomp achterwege".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Sabbi

je denkt aan mij.

Plaatje twee, en dan de output van je twee lichtaccu's op dit ding aansluiten:

http://www.victronenergy....-diode-battery-combiners/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
Sabbi schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 17:11:
Plaatje twee, en dan de output van je twee lichtaccu's op dit ding aansluiten:

http://www.victronenergy....-diode-battery-combiners/
Dat kan inderdaad prima. Vraag me wel af of het laden dan nog wel werkt.
Het argument dat accu's uit dezelfde batch moeten zijn gaat alleen op als je ze in serie schakelt.

Ik denk eigenlijk aan zoiets:
Accu1 + -------- |<--------Accu 2 + ---------- Lader +

Accu1 - ---------------------Accu2 - ------------Lader -

Je gebruikers zitten aan accu 1. Door de diode kan accu 1 accu 2 niet opladen, maar andersom wel (als de spanning onder de 11,4V gaat). Nu kan accu 2 zo groot zijn als je maar wilt.
De lader zit aan accu 2, en heeft dus geen last van de diode.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1