Toon posts:

Welke HDD voor voor NAS gebruik ?

Pagina: 1
Acties:
  • 409 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

welke harde schijven van 2TB zijn aan te raden voor een NAS ( synology DS412+) die ook als mediaserver gaat dienen maar vaak in spindown gaat staan? Blijkbaar is de green reeks van WD af te raden daarvoor ?

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 16:04
Als je hebt gevonden welke HDD niet geschikt zijn, kan je zelf toch ook zoeken welke schijven wel geschikt zijn.
Zou niet weten waarom de green reeks wordt afgeraden.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:47

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Sowieso moet je je afvragen of het verstandig is de schijven regelmatig in spindown te laten gaan. Schijven gaan langer mee als ze gewoon 24x7 kunnen blijven draaien. Zeker in een NAS is dat wel zo handig. Tientallen keren per dag starten/stoppen wordt geen enkele schijf beter van. Daar zijn ze niet echt voor gemaakt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
ok, misverstand: het gaat hier niet over de compatibiliteit, die lijst heb ik natuurlijk wel gelezen. Meer over recente positieve ervaringen met het bevolken van een NAS.

@ mcsluis:
Ik heb hier en daar meerdere keeren gelezen dat er problemen zijn met bepaalde HDDs (WD) bij het up spinnen. Weet daar iemand iets over ?

Verwijderd

Topicstarter
Microkid schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 09:26:
Sowieso moet je je afvragen of het verstandig is de schijven regelmatig in spindown te laten gaan. Schijven gaan langer mee als ze gewoon 24x7 kunnen blijven draaien. Zeker in een NAS is dat wel zo handig. Tientallen keren per dag starten/stoppen wordt geen enkele schijf beter van. Daar zijn ze niet echt voor gemaakt.
Het upspinnen gaat meer 2 of 3 keer per dag zijn.

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 09:29:
Ik heb hier en daar meerdere keeren gelezen dat er problemen zijn met bepaalde HDDs (WD) bij het up spinnen. Weet daar iemand iets over ?
De WD Greens parkeren de koppen vaak al na 5 seconden. In een NAS is dat niet lekker. Via het WDIdle tooltje kan je deze timeout op 300 seconden zetten.
Zie http://www.synology.com/support/faq_show.php?q_id=407

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 07-04-2012 09:45 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Microkid. Da's precies de rede waarom ik ineens onzeker ben bij het kiezen van de HDDs voor mijn NAS...Zijn er nog ander 'eco' reeksen bekend die minder geschikt zijn voor NAS gebruik ?

ik denk ik gaa er gewoon 2* 2TB 7200 Barracudas in stoppen.

Verwijderd

7200rpm in een NAS is vrijwel altijd onzin. Juist voor een NAS wil je green schijven hebben. Als je random I/O performance wilt dan helpt 7200rpm niet zoveel; meer RAM in je NAS kan dan veel meer effect hebben dan 25% hogere IOps. Het gaat in een NAS meestal om grote bestanden en dus sequential I/O; hoe lager het toerental des te beter. Voor een systeemdisk is het precies andersom; vandaar dat we daar bijna altijd een SSD voor gebruiken die duizend keer sneller is op het gebied van IOps dan een hardeschijf.

Er zijn geen 'eco' reeksen bekend die minder geschikt zijn voor NAS gebruik. De headparking die je noemt is niet exclusief voor de green serie, en kun je middels APM uitschakelen of met een DOS-utility genaamd WDIDLE.

• Microkid

Microkid

Smile

Ter info: ik heb zelf 4 stuks WD20EARS in mijn Synology DS1010 hangen, waar ik het WDidel tooltje op losgelate heb, en dit werkt prima. Doorvoersnelheid zit dicht tegen de 90MB/sec, dus veel sneller ga je het niet krijgen. Daar gaan 7200rpm schijven ook niet bij helpen. Juist in een NAS zijn groene schijven handig, ook vanwege stroomgebruik.Ook zorg de cache van de Synology ervoor dat de performance prima in orde is.

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad 7200 touren lijkt me ineens ok onzinnig . :)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 12:15

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Deze discussie past beter in Het grote Synology topic - deel 4...
Daar verder alsjeblieft!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.