Toon posts:

micro atx x86 overkill router bouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb zelf een router van 8 jaar oud die toen zo een 30 euro kostte en na een recente bios update is hij redelijk werkend maar goed. Ik zag dus laatst op youtube hoe je je eigen overkill router kan bouwen en dat spreekt mij eigenlijk wel aan. Ik heb wel wat vragen nog wat betreft prijs en real-life performance en wat het nut nou echt is (vooral ten opzichte van DD-WRT? Maar ik ben ook geen netwerk guru ik heb bijna mijn mcitp diploma gehaald en vraag me af wat ik als opvolg opleiding wil doen. Daarmee bedoel dat ik thuis naast het werken door wil leren ik wil zelf misschien wel iets met linux en sql gaan leren dat vindt ik interessant.

BRON:
YouTube: Hak5 - Building a high performance home router
YouTube: Hak5 - Stolen Laptop Recovery and Homebrew Router Part 2 part 2

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-02 22:52
De reallife performance zal uitstekend zijn, maar in principe heb je voor 50 euro al een wireless router die goed genoeg kan routeren voor de snelste internetverbindingen met een hoop vervelende torrents erop. Verbruikt een hoop minder stroom, een router staat tenslotte altijd aan.

Zo'n zelfbouw ding is vooral interessant als je hem ook als server/downloadbak dienst laat doen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:51
Modulair op te bouwen, meer mogelijkheden, schaalbaar, leerzaam etc... :9

Verwijderd

Topicstarter
Een server/downloadbak en de leerzaamheid spreekt mij wel aan. Maar ik vraag me eigenlijk af in hoeverre het een server zal worden en tot hoeverre het een router moet worden. Want als ik heel eerlijk ben kosten spelen toch wel een rol ik bedoel ik wil er desnoods 500 euro aan kwijt. Maar ik heb ook nog een gewone desktop pc en waarom zou ik die dan niet ombouwen tot een server/router??

En als ik zeg maar een micro atx bordje met weet ik veel een intel atom koop dan draait hij 2008r2 niet heel erg soepel lijkt me. Maar dan zou ik dus een linux os moeten draaien maar misschien krijg ik dan een besturingsysteem met echt ALLEEN maar DHCP DNS en misschien Quality Of Service? Of valt dat nog mee met de keuze van besturings systemen?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik denk niet dat je topic hier hoort, maar meer in CS&L, maar dat terzijde :)

Kijk eens in Nieuwe Zuinige Server (discussie) of desnoods Zuinige ESXi Server

Met de info uit het ESX topic kan je heel simpel een Linux VM maken met 2 NIC's die als router fungeert terwijl je op de rest je andere machines kunt hosten. Of anders een Windows Host met een VM die als router functioneert. Je kan makkelijk meerdere functies in 1 server kwijt, one way or another :)

https://discord.com/invite/tweakers

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-02 09:05
Nee hoor, dat hoeft niet. Je kunt zowat alles wat er is voor linux vinden.
Ik zou je trouwens sowieso nooit een atom aanraden. Een dualcore s1155 (celeron/pentium/core i3) icm een msi of intel moederbord (zijn het beste in energiezuinigheid) hoeft amper meer te kosten.

Maar wat je ook kunt doen is gewoon een 2e hands thin client kopen met een x86 cpu.Hoeft maar 30 euro te kosten ofzo. Mocht de performance tekort schieten, dan kun je alsnog een bedrag spenderen aan een compleet systeem, inmiddels ben je dan wel een stuk verder. Voor de thin clients, kijk eens in v&a of op samenkopen.net.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:51
necessaryevil schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 23:22:
Ik zou je trouwens sowieso nooit een atom aanraden. Een dualcore s1155 (celeron/pentium/core i3) icm een
Die zou ik je zeer zekers ook niet aanraden was de stomste fout ooit |:( die ik gemaakt heb.

Esxi is of promox (of iederander virtualisatie pakket voldoet) om het interessanter te maken :)
Pagina: 1