PC reboot bij opstarten, en start daarna op

Pagina: 1
Acties:

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-01 15:11
Beste tweakers,

ik zit met een dubieus probleem mijn pc als die overclocked is dan start die op (fans draaien beeld blijft zwart) en gaat dan weer uit, daarna start die weer op en boot die. Soms doet die 2x de cycle voordat die opstart en soms krijg ik de melding overclocking failed press F1 to blabla en dan moet ik de bios in en met een discard settings is het genoeg en dan start die weer lief op.
Mijn hardware lijst is het volgende
-i5 2500K (standaard turbo overclocking base 3.2ghz dacht ik en oc mode 4.4ghz)
- Asus P8P67 PRO (REV.3.1)
- CM 520 Watt voeding
- Sapphire 6950 2gb (niet over clocked)
- 3 usb disks er aan
- 1x crucial M4
- 1x sata schijf 750gb

ik verwacht dat de voeding het gewoon moet trekken want had berekend dat ik +- 450 watt nodig had voor wat ik allemaal in/aan mijn bak heb zitten.
Jullie enig idee waar het probleem kan zitten? Verder draait die mega stabiel dus temperaturen etc... lijken me onlogisch aangezien die van de cpu etc.. niet boven de 40 graden uitkomt (behalve de videokaart dan :) ).

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:06

Dhrax

Prog Lord

MrHarry schreef op woensdag 04 april 2012 @ 09:25:

Verder draait die mega stabiel dus temperaturen etc... lijken me onlogisch aangezien die van de cpu etc.. niet boven de 40 graden uitkomt (behalve de videokaart dan :) ).
Dat is natuurlijk een beetje een dubieuze zin omdat je systeem verre van stabiel is. Ga eerst eens wat verder terugklokken en ga dan stress-testen.

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-01 19:58

BiLo

PSN: toiletcleaner

dat heb ik ook wel eens gehad, na een bios reset was het weg...

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• MrHarry
stress test heb ik ook gedaan 100%cpu etc... voor een uur lang om te kijken of de temps etc... stabiel zijn, als die gestart is blijft die gewoon stabiel.
Je deed gewoon een bios reset DylanE en daarna kon je weer overclocken en ging het wel goed?

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-01 15:39
Al geprobeerd om je turbo cores uit te zetten en gewoon voor constant MHZ waardes te gaan? Moest dit namelijk bij mijn AMD phenom 2 x6 1055t ook doen.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:20
Volgens mij is dit vrij normaal. Ik heb zelf een P8P67 LE en heeft dezelfde sequence: aan, alles draait en geen beeld, uit, opnieuw aan en dan start hij door. Het heeft denk ik te maken met de bios profielen die je draait. Als je helemaal stock draait gaat alles in 1 keer, zodra er dingen veranderd zijn lijkt hij er twee keer over te doen voordat hij doorstart.

De reset van de overclock lijkt me dan weer niet helemaal normaal.

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

• MrHarry
lijkt me ook niet normaal dat die een power cycle moet doen en soms 2x voordat die het goeie profiel te pakken heeft (daar lijkt het op bij het ook lezen van jou post Frunz) dat die gewoon het goeie profiel niet pakt en dan soms ook een error er op geeft. Zal inderdaad de overclock eens vast zetten op constante MHZ ipv turbo modes, kijken wat daar mee gebeurd. Top dat jullie iig mee denken :)

Verwijderd

Ik heb net hetzelfde voor met mijn Gigabyte bordje GA-Z68X-UD3H-B3 (rev. 1.3)

Geraakt 2-3 niet opgestart en blijft heropstarten en dan plots doet ie het wel zonder problemen

Blijkbaar zou dat aan de bios versie liggen want op de site van gigabyte staat dat probleem beschreven in de update van de bios. Ga het vanavond eens testen en nieuwe bios erop knallen.

http://www.gigabyte.com/p...e.aspx?pid=3973&dl=1#bios

Daar staat : "improve power on issue"

Ook in de winkel waar ik het bord kocht hebben ze gezegd van de bios te flashen naar nieuwste versie

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2012 10:31 ]

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Dark

who tweaked the light?

Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 10:26:
Ik heb net hetzelfde voor met mijn Gigabyte bordje GA-Z68X-UD3H-B3 (rev. 1.3)

Geraakt 2-3 niet opgestart en blijft heropstarten en dan plots doet ie het wel zonder problemen

Blijkbaar zou dat aan de bios versie liggen want op de site van gigabyte staat dat probleem beschreven in de update van de bios. Ga het vanavond eens testen en nieuwe bios erop knallen.

http://www.gigabyte.com/p...e.aspx?pid=3973&dl=1#bios

Daar staat : "improve power on issue"

Ook in de winkel waar ik het bord kocht hebben ze gezegd van de bios te flashen naar nieuwste versie
Op dat plankje moet je ook de backup bios updaten, anders krijg je dat bootloop verhaal...
YouTube: How to update your backup bios on GIGABYTE P67 boards

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-11-2025
Ja dual bios voor gigabyte. Toen ik aan het OC'en was, had ik het ook dat de fans enal draaien en erna uitviel 2maal achter elkaar. Probleem ligt dat ram niet stabiel is :P Na die 2maal fail booting, gaat mijn moederbord op stock settings boot em dan natuurlijk wel. Zou het zelfde moeten zijn bij Asus.

Check uw ram voltage als het wel klopt zoals de verpakking het weergeeft en uw coreV proberen eens te verhogen oftewel uw load line calibration op extreme te zetten zodat je niet meer coreV in bios moet geven.

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:54

hostler

Yeahhh dude!

Waarom hebben we het in godsnaam over Gigabyte? TS heeft een Asus board :P

Heb zelf dit 'probleem' ook met verschillende asus boards gehad, echter lijkt het niet iets te zijn dat altijd voorkomt.

Het lijkt er bij jou echter op dat je gewoon een OC failed hebt. Dit geeft je BIOS netjes aan maar jij kiest er voor om het te negeren en toch lekker door te gaan met je overclock... Misschien moet je je eens verdiepen in het overclocken zodat je het goed kan doen. Standaard OC profiles willen niet altijd voor elke CPU perfect werken. Er zit namelijk wel degelijk verschil in CPU's (de een clockt beter dan de ander, niet elke setting werkt voor dezefde CPU)

[ Voor 4% gewijzigd door hostler op 07-04-2012 03:18 ]

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03-2025
Waarschijnlijk een instelling in de bios, zoals de anderen ook al zeggen.
Heb je aan de memory timing gezeten? Mijn pc had namelijk dezelfde uiterlijke kenmerken als wat jij beschrijft, ik had ander geheugen geplaatst en met de timing zitten rommelen, zaten net iets te strak..
Probeer je geheugen eens op standaard waardes te draaien, voltage timing e.d. als je dat nog niet hebt.

Anders is het waarschijnlijk het booten van een ander profiel.

[ Voor 13% gewijzigd door Gertjezzz op 07-04-2012 19:46 ]

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-01 14:14

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Je zegt zelf

"ik verwacht dat de voeding het gewoon moet trekken want had berekend dat ik +- 450 watt nodig had voor wat ik allemaal in/aan mijn bak heb zitten."

Precies, en die voeding kan dus maar 408w continu leveren bij lange belasting.
Diezelfde voeding kon bij mij met geen mogelijkheid een GTX560 Ti trekken icm een Phenom II x4.
Dan gaat dit ook erg moeilijk worden voor dat arme ding.

Zou er toch eens naar kijken.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Verwijderd

Wel ik ben diegene met de Gigiabyte GA-Z68X-UD3H-B3.
Heb daarnet laatste nieuwe bios erop gezet en het probleem van starten en uitvallen enkele keren eer hij echt boot is nu opgelost. Doet het zonder probleem buiten misschien 1 klein ding. Het duurt zeker 10 seconden eer er iets gebeurd op mijn scherm. Pas na 10 seconden krijg ik mijn systeem info te zien...

Nuja kan misschien ook jouw prob oplossen als je er nieuwe bios op zet.

• Dark
  • Nu online

Dark

who tweaked the light?

En heb je nu ook de backup bios ge-update, zoals in het filmpje, met Alt-F12?... dat schijnt vrij belangrijk te zijn bij gigabyte p67/z68 plankjes mbt. de stabilititeit...

Verwijderd

Dark schreef op maandag 09 april 2012 @ 11:22:
En heb je nu ook de backup bios ge-update, zoals in het filmpje, met Alt-F12?... dat schijnt vrij belangrijk te zijn bij gigabyte p67/z68 plankjes mbt. de stabilititeit...
Wel in het filmpje is het een P67 plank, ik heb een Z68 plank en bij mij is alt + f12 een andere functie...
In de manual staat dat je de backup bios niet manueel kan updaten voor de veiligheid van de bios...

• Dark
  • Nu online

Dark

who tweaked the light?

Ik heb hetzelfde plankje en bij is het gewoon alt-f12 = save normal bios to backup en ctrl-f12 = load backup to normal, gewoon f12 is vervolgens het bootmenu laten zien, waar je kan kiezen van welke hdd je wilt booten.

Verwijderd

Dark schreef op maandag 09 april 2012 @ 19:03:
Ik heb hetzelfde plankje en bij is het gewoon alt-f12 = save normal bios to backup en ctrl-f12 = load backup to normal, gewoon f12 is vervolgens het bootmenu laten zien, waar je kan kiezen van welke hdd je wilt booten.
Ow dan zal ik inderdaad iets te snel geweest zijn en er over gekeken hebben.
Effe een vraagje, ik zie dat je idd het zelfde bord als mij gebruikt incl. versie 1.3
Wat ik niet snap is dat je bios F12 gebruikt terwijl ik enkel F11 zie op de site?

Ik wacht nog op mijn nieuwe koeler voor cpu (zit nog met stock)
Bepaal jij zelf je voltage of laat je die "auto" staan?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2012 22:54 ]

• Dark
  • Nu online

Dark

who tweaked the light?

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 22:49:
[...]

Ow dan zal ik inderdaad iets te snel geweest zijn en er over gekeken hebben.
Effe een vraagje, ik zie dat je idd het zelfde bord als mij gebruikt incl. versie 1.3
Wat ik niet snap is dat je bios F12 gebruikt terwijl ik enkel F11 zie op de site?

Ik wacht nog op mijn nieuwe koeler voor cpu (zit nog met stock)
Bepaal jij zelf je voltage of laat je die "auto" staan?
F12 kan je halen op http://forums.tweaktown.c...yte-latest-beta-bios.html

Voltage hangt er vanaf welk profiel ik gebruik, als allday profiel heb ik idd enkel vDimm ingesteld en alle 4 de turbo's op 45x, maar op mijn bench profielen stel ik uiteraard zelf in wat ik wil.

hier heb je m'n easy45x settings in de vorm van een template: http://www.sendspace.com/file/22m7a6

edit: sorry TS dat we hier een beetje met jouw topic aan de haal gaan ;)...

oh edit2, er schoot me te binnen dat die toetscombi met sommige (draadloze) usb toetsenborden soms niet lijkt te lukken, of enkel met rechter alt, het is in ieder geval een kwestie van op het juiste moment drukken, net op dat moment dat je anders DEL doet om in bios te geraken.

[ Voor 36% gewijzigd door Dark op 10-04-2012 11:58 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-01 15:15

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Als het systeem stabiel draait, kun je eens met AI Suite II proberen een auto overklok aan te zetten om te kijken of dat een stabiel resultaat oplevert. Eenvoudiger overklokken kan niet en AI checkt of het stabiel blijft. Ik heb dit zelf even getest "for fun" en dat leverde een prima stabiele OC op met lage temps (icm Scythe Mugen 3 en een i7 2600k)

Verder heb ik niet gekeken wat de max van mijn CPU icm met het geheugen en mobo is, maar de CPU tikt nu de 4,4 GHz aan.

En heb je je BIOS al geupdate naar de meest recente versie? Dit is bij ASUS veel makkelijker dan bij de Gigabyte moederborden. ;) Ook dit kan via AI Suite of anders direct vanuit de grafische interface in de BIOS.

Kunnen de Gigabyte gesprekken in een ander topic gevoerd worden? Dit belemmert de hulp aan de TS

[ Voor 25% gewijzigd door Hann1BaL op 10-04-2012 11:52 ]

• Dark
  • Nu online

Dark

who tweaked the light?

lijkt me een goed idee... zoals gezegd, mijn excuus...

Verwijderd

Dark schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 11:59:
lijkt me een goed idee... zoals gezegd, mijn excuus...
Idd sorry, Dark, kan ik je op een andere manier contacteren ivm het overklokken enzo?
Dank en terug naar O.T.

Verwijderd

ik heb hetzelfde moederbord processor (alleen zonder de K) en een 500w voeding.
mijn pc doet dit ook soms!

dan start hij, het bios scherm komt en daarna start hij opnieuw op, geeft een piepje en start gewoon door.

ik vind het geen probleem, maar vreemd is het wel.
hij doet dit niet altijd maar gewoon soms. Ik heb alleen de automatische overclock gebruikt wat in de bios zit, voor de rest werkt ik niet met software of handmatige dingen om een overclock te doen.

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Niet dat je hier heel veel aan hebt, maar hetzelfde probleem heb ik ook maar dan net zoals Frunz met een P8P67 LE.

Echter heb ik ook een 6950HD + 2500K draaien, maar dan nog wel met een 4-tal HD's en een SSD.

Maar je probleemomschrijving is heel herkenbaar, opstarten, uit, opstarten, uit opstarten en dan doorstarten. Zodra het systeem eenmaal draait is er ook geen vuiltje aan de lucht.

• Dark
  • Nu online

Dark

who tweaked the light?

Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 12:59:
[...]

Idd sorry, Dark, kan ik je op een andere manier contacteren ivm het overklokken enzo?
Dank en terug naar O.T.
DM aanzetten of gewoon een topic openen over het plankje, zijn er vast meer met tips...

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Voor mij heeft het aanzette van "Power on PCI-E" (oid) het probleem verholpen naar het nu lijkt.
Pagina: 1