notebook fan smeren met olie als deze herrie maakt

Pagina: 1
Acties:

• luc2003
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-11-2025
een kennis van me heeft zijn notebook weggebracht omdat deze geen beeld meer gaf
het is een acer met een nvidia videokaart (bekend probleem misschien dat de videokaart los laat van MB)
de computerzaak heeft de fan van het moederbord gesmeerd met olie, probleem opgelost

notebook geeft wel weer beeld maar het smeren van een fan met olie heb ik nog nooit van gehoord
lijkt me niet een oplossing eerlijk gezegd

hebben jullie hier ervaring mee ?

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

Jazeker dit word vaak gebruikt als de ventilator bijna niet meer draait. Dit resulteert in oververhitting en uitval van je beeld.

Komt vaak voor dat je fan gesmeert moet worden als de notebook een relatief oude leeftijd heeft.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-01 19:58
Fordox schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 08:50:
Jazeker dit word vaak gebruikt als de ventilator bijna niet meer draait. Dit resulteert in oververhitting en uitval van je beeld.

Komt vaak voor dat je fan gesmeert moet worden als de notebook een relatief oude leeftijd heeft.
Ik zou dan eerder kiezen voor vervanging van de fan. Koste fan 10 euro??? Kosten olie op het MB? 200 Euro voor reparatie??

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Fordox

Fordox

00101010

Ventilator word eruit gehaald stickertje eraf, rubbertje eraf, olie in, rubber en sticker erop, er is geen risico dat er olie lekt op het mobo. Het is een juist goedkope snelle en efficiente oplossing. En om fans te zoeken voor een specifieke laptop van aardige leeftijd kost wel aardig wat tijd ;)

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Fordox schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 10:45:
Ventilator word eruit gehaald stickertje eraf, rubbertje eraf, olie in, rubber en sticker erop, er is geen risico dat er olie lekt op het mobo. Het is een juist goedkope snelle en efficiente oplossing. En om fans te zoeken voor een specifieke laptop van aardige leeftijd kost wel aardig wat tijd ;)
Inderdaad, de juiste werkwijze. Zelf vooraleer het echt vervangen van fans smeer ik ze ook nog een keer om te zien of het ze echt dood aan het gaan zijn of niet, en vaak lost het smeren dit wel op. En olie op de printplaat? Er zijn luitjes die hun hele pc onderdompelen in olie (en werkend houden) dus dat kan niet zoveel kwaad!

Get Airflow, save the world.

• Fordox

Fordox

00101010

daarom. olie geleid geen elektriciteit, het is alleen vies :)

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 16:52

rg-mohwa

Phoe Hé

To_Tall schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 08:54:
[...]

Ik zou dan eerder kiezen voor vervanging van de fan. Koste fan 10 euro??? Kosten olie op het MB? 200 Euro voor reparatie??
meestal zijn de fans van notebooks niet los verkrijgbaar dus ik kan het wel begrijpen.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:23
Slechts een heel tijdelijke oplossing. Normaal is de smering afgesloten.
Zodra de fan begint te ratelen is er dus geen smering meer en is de schade al onherstelbaar.
Met een drup olie is het slechts een kwestie van tijd voordat het geratel weer begint of, erger, vastloopt. (mede omdat er stof/vuil in het lagerhuis komt).

Al aardig wat fans vervangen bij Laptops (vaak het eerste onderdeel wat faalt bij een laptop) en altijd een vervangende fan gevonden op eBay.

En de combinatie Laptop + nVidia zegt mij dat het ook wel eens de GPU kan zijn.
Er loopt een flink Topic hier:
Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Eens met de persoon hierboven. Smeren lost het probleem maar tijdelijk op. En op eBay zijn inderdaad voor een habbekrats van die fans te vinden. (10 dollar ofzo).

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
rg-mohwa schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:41:
[...]

meestal zijn de fans van notebooks niet los verkrijgbaar dus ik kan het wel begrijpen.
Die zijn prima te krijgen :)

• Fordox

Fordox

00101010

inderdaad, zon druppeltje olie is maar tijdelijk, maar die tijd is nog relatief lang.
ik draai nu momenteel al een fan anderhalve maand (zon 3 uur per dag) die gesmeert is en ik heb nog geen enkel probleem ondervonden.

een nieuwe fan is altijd beter ja, maar kost ook geld en besteltijd. voor een snelle, effectieve en goedkope oplossing, is dit het beste.

• Zanac-ex
Fordox schreef op woensdag 04 april 2012 @ 14:27:
een nieuwe fan is altijd beter ja, maar kost ook geld en besteltijd. voor een snelle, effectieve en goedkope oplossing, is dit het beste.
De definitie van Oplossing is "manier om een probleem te beëindigen"
Een druppel olie is simpelweg niets meer dan symptoon bestrijding.

Goedkoop? Na 3 maanden alsnog de fan moeten laten vervangen? Al snel een een uur werk, met een beetje pech veel meer.
In mijn wereld zeker niet de meest snelle, effective en goedkope "oplossing" ;)

• Fordox

Fordox

00101010

is maar net wat je nodig hebt. het kan zijn dat je na 3 maand een totaal andere laptop aanschaft en dus geen vervang nodig hebt. dan is een tijdelijke oplossing ideaal.

ik ben zelf niet echt een vervang persoon, ik probeer alles te repareren en de max levensduur eruit te persen die ik kan krijgen. puur omdat ik het leuk vind, zo kun je nog wel eens leuke dingen vinden die anderen troep noemen :P

• Zanac-ex
Fordox schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:03:
is maar net wat je nodig hebt. het kan zijn dat je na 3 maand een totaal andere laptop aanschaft en dus geen vervang nodig hebt. dan is een tijdelijke oplossing ideaal.

ik ben zelf niet echt een vervang persoon, ik probeer alles te repareren en de max levensduur eruit te persen die ik kan krijgen. puur omdat ik het leuk vind, zo kun je nog wel eens leuke dingen vinden die anderen troep noemen :P
Respect ;)

Hier nog een BX440, 1GB, Tualaking + GF6800XT & SSD met SATA2PATA .
Maar toch, 1/2 werk is het net niet.
Pagina: 1