zelf muziek componeren met een keyboard en programma

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 277923

Topicstarter
Hey,

Mij leek het wel leuk om een poging te wagen om zelf muziek te componeren d.m.w. een programma zoals Fruity Loops, Abetelon(?) of een ander programma in combinatie met een USB piano keyboard.

Wat is nou kwalitatief een aardig keyboard wat niet al te duur is en welk programma is leuk om hierbij te gebruiken?

gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Qua programma zou je eens kunnen beginnen met Synthesia (freeware). Hele mooie tool om te leren spelen. Als je echt wilt componeren idd naar FLStudio oid kijken.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Je kan natuurlijk veel informatie vinden in How to become a Producer Deel II. :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Daam schreef op woensdag 04 april 2012 @ 01:53:
Qua programma zou je eens kunnen beginnen met Synthesia (freeware). Hele mooie tool om te leren spelen. Als je echt wilt componeren idd naar FLStudio oid kijken.
oke super! En welk componeer programma is nou echt leuk in combinatie met een keyboard? dat je dus een stukje speelt, het opslaat en daarna kan bewerken en / of effecten toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-06 12:08
Wat betreft het keyboard, de Yamaha NP30 is een leuk ding, met midi, als hij nog te krijgen is. Anders is er nog de nieuwe versie, de NP31. Kost ongeveer 300 euro. :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
300 euro vind ik wel erg veel, begin namelijk net en wil gewoon wat aankloten in combinatie met een programma waar je dus wat effecten kan toevoegen.

zat meer te denken aan rond de 50 euro, weet niet of je daarvoor een leuk ding hebt? En welk programma is daar geschikt voor?

Een beetje dit idee (vanaf 2:25) YouTube: Stromae - Alors on danse(tutorial)

alleen wel voor windows :P

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 277923 op 05-04-2012 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimP
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 11:31
Het hangt heel erg af wat je precies wilt.

De makkelijkste optie is midi/usb. Als je bijvoorbeeld Cakewalk Sonar 8 Studio kiest (het programma heeft geweldige virtuele instrumenten) heb je alleen maar een midi/usb-keyboard nodig hebt á €50-100 voor een simpele en +/- €200-300 voor een echt goeie. Maar dit is allemaal als je alleen midi/usb kiest.

Als je voor audio opname gaat werkt het weer anders, moet je via inputs gaan werken en heb je dus een echt instrument nodig (NP31 is dan een hele goede optie (als piano) degelijk geluid en goed klavier).
Alleen als je in een beetje kwaliteit wilt opnemen is een externe geluidskaart een must en zit je weer aan extra kosten en wordt je setup een stukje groter.

Omdat je er uit bent wat voor programma: Cakewalk Sonar 8 Studio (niet de goedkoopste (+/- €180)) is eigenlijk wel de beste voor huis-tuin-keuken gebruik, zoals ik al zij geweldige virtuele instrumenten (dus ook strijkers, drums, blazers, etc), makkelijk in bediening en professionele mogelijkheden. Steinberg is beter maar een stuk moeilijker. Ableton is goed als je echt van de Dance/House/Trance/Bliepjes-en-piepjes scene bent.
Anoniem: 277923 schreef op donderdag 05 april 2012 @ 16:32:
300 euro vind ik wel erg veel, begin namelijk net en wil gewoon wat aankloten in combinatie met een programma waar je dus wat effecten kan toevoegen.

zat meer te denken aan rond de 50 euro, weet niet of je daarvoor een leuk ding hebt? En welk programma is daar geschikt voor?
Voor €50 zal je ongetwijfeld een leuk (wel klein) midi/usb keyboard vinden en zal je het internet even moeten afsporen naar wat gratis software, dan kun je voor een minimale uitgave kijken of je het wat vind, alleen zal je experience niet geweldig zijn, dus stap dan wel snel over op wat goede software (op z'n minst) dat is echt een must.

Hoop dat het een beetje duidelijker is anders hoor ik het wel ;)

[ Voor 23% gewijzigd door WimP op 05-04-2012 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Anoniem: 277923 schreef op donderdag 05 april 2012 @ 16:32:

Een beetje dit idee (vanaf 2:25) YouTube: Stromae - Alors on danse(tutorial)

alleen wel voor windows :P
Ik denk dat dit dan wel een leuk ding is voor je: http://www.bax-shop.nl/mi...ller/product-details.html :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-06 06:34
Abelton live lite is gratis en daarmee kan je alles wat je wou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimP
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 11:31
rhodium schreef op donderdag 05 april 2012 @ 21:06:
Abelton live lite is gratis en daarmee kan je alles wat je wou.
Niet voor €50? Zitten (voor zover ik weet) geen virtuele instrumenten bij -> dus heb je een keyboard achtig iets nodig (waar geluid inzit) -> is alsnog duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kijk zoiets zocht ik!

Vet ding, is het te combineren met abelton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, maar de eerste indrukken van Google zeggen van wel. Als wat hierboven gezegd wordt klopt, dan kan het zijn dat het met de trialversie niet al te uitgebreid is. Volgens de site van M-audio zit er software bij de keystation waarmee je een "world of high quality sounds" tot je beschikking hebt, dus je kunt als het goed is sowieso meteen aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-04 13:29
WimPliers schreef op donderdag 05 april 2012 @ 21:19:
[...]

Niet voor €50? Zitten (voor zover ik weet) geen virtuele instrumenten bij -> dus heb je een keyboard achtig iets nodig (waar geluid inzit) -> is alsnog duur.
Er zijn genoeg 3rd party VST's te vinden online. Betalend EN gratis. Ik ken sowieso geen enkele producer die de huis-VST's van zijn DAW gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-06 14:45

sjaool

Every life should have 9 cats

Als je echt klein wilt en met een laptop werkt kunt je ook nog aan een Korg nanoKey 2 denken.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-06 19:25
Heb je het Prodikeys keyboard wel eens bekeken?

http://www.prodikeys.com/

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2vn2zoy.jpg

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, das niet echt wat ik zoek. Gewoon een los keyboard en dan een geschikt programma om je toetsen een bepaalde toon kan laten klinken en het geheel kan bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterBezemer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-05 13:44
Ik heb een Behringer umx-61 als keyboard, en Cakewalk Sonar X3 als DAW.
Er zijn heel veel gratis VSTi te vinden die je in je DAW kan laden, en als je geld over hebt is er ook genoeg te koop, zoals 'Komplete' of 'EWQL', etc.
het is ff een investering, maar als je er veel mee doet moet je het er maar voor over hebben ;-)

(voorbeeldje resultaat Sonar + EWQL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Altijd een keyboard pakken met wat extra draaiknoppen, om de filters etc. aan te sturen / op te nemen.

Zoiets dus:

http://www.bax-shop.nl/mi...minilab-usb-midi-keyboard

Ik zou zonder ervaring beginnen met fruity loops. Ableton heeft een stijle leercurve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-06 20:49

SED

Met een investering van pakweg 150 euro heb je alles in een.
De mogelijkheden van magix gaan je heel lang bezighouden.

http://www.magix.com/nl/music-maker/control/
pricewatch unsorted: Magix Music Maker 2015 Control - Inclusief Keyboard

Copyright and left by SED...

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:36
Wij gebruiken hier een Launchkey van Novation. Deze dus.

Je kan ze ook krijgen met meer toetsen, en icm de juiste app + een ipad kan je ze ook als 'stand-alone' keyboard gebruiken, zodat je kan oefenen met het bespelen van toetsen. Het is ook een enorm goed alternatief voor bijvoorbeeld een goedkope oefenkeyboard.

Het voordeel van de LaunchKey is dat deze voor het geld een redelijk goed klavier is, aanraakgevoelig, en goed merkt met de meeste programma's. We gebruiken deze zelf icm GarageBand en Logic Pro.
Pagina: 1