Het hangt heel erg af wat je precies wilt.
De makkelijkste optie is midi/usb. Als je bijvoorbeeld Cakewalk Sonar 8 Studio kiest (het programma heeft geweldige virtuele instrumenten) heb je alleen maar een midi/usb-keyboard nodig hebt á €50-100 voor een simpele en +/- €200-300 voor een echt goeie. Maar dit is allemaal als je alleen midi/usb kiest.
Als je voor audio opname gaat werkt het weer anders, moet je via inputs gaan werken en heb je dus een echt instrument nodig (NP31 is dan een hele goede optie (als piano) degelijk geluid en goed klavier).
Alleen als je in een beetje kwaliteit wilt opnemen is een externe geluidskaart een must en zit je weer aan extra kosten en wordt je setup een stukje groter.
Omdat je er uit bent wat voor programma: Cakewalk Sonar 8 Studio (niet de goedkoopste (+/- €180)) is eigenlijk wel de beste voor huis-tuin-keuken gebruik, zoals ik al zij geweldige virtuele instrumenten (dus ook strijkers, drums, blazers, etc), makkelijk in bediening en professionele mogelijkheden. Steinberg is beter maar een stuk moeilijker. Ableton is goed als je echt van de Dance/House/Trance/Bliepjes-en-piepjes scene bent.
Anoniem: 277923 schreef op donderdag 05 april 2012 @ 16:32:
300 euro vind ik wel erg veel, begin namelijk net en wil gewoon wat aankloten in combinatie met een programma waar je dus wat effecten kan toevoegen.
zat meer te denken aan rond de 50 euro, weet niet of je daarvoor een leuk ding hebt? En welk programma is daar geschikt voor?
Voor €50 zal je ongetwijfeld een leuk (wel klein) midi/usb keyboard vinden en zal je het internet even moeten afsporen naar wat gratis software, dan kun je voor een minimale uitgave kijken of je het wat vind, alleen zal je experience niet geweldig zijn, dus stap dan wel snel over op wat goede software (op z'n minst) dat is echt een must.
Hoop dat het een beetje duidelijker is anders hoor ik het wel
[
Voor 23% gewijzigd door
WimP op 05-04-2012 16:57
]